Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
anderswallander sa:kontorsråttan sa:Är det någon här som har en Early Rider Belter? Jag var litet sugen på att köpa en Belter Urban 20 till en sexåring, men med tanke på att den ska bli en "cykla till skolan cykel" krävs det skärmar på den. Jag ser inga fästen alls på bilderna. Någon som vet om det funkar?
Jag frågade Early Rider, men de hade inga skärmar som de visste passade. På grabbens Early Rider Belter Trail 16 så har jag improviserat med ett lite tillskuret EnduroGuard fram och en AssSavers bak. Funkar ok, men fångar ju inte allt...
RobertRaden sa:Lätt 24” gaffel för skivbroms?
Lutar åt att byta den dämpade gaffeln på grabbens Riprock 24” till en lätt stel. Men var hittar jag en sådan? Tips? Vågar man köpa från Kina?
marr sa:
Aron sa:Ikväll har jag packat upp vår Superior TEAM 20. Och det var i ärlighetens namn med lite blandade känslor.
Jag tar det positiva först. Cykeln är ball. Med sina skivbromsar och 2 " däck ser den verkligen ut som en kaxig liten mountainbike.
Cykeln landar på 8,9 kg på vågen. Visserligen med en framskärm på, men den är i plast och jag kan inte tro att den väger mer än högst 100 g. Oavsett så är det ett helt kg mer än utannonserat. På Superiors hemsida har de disclaimern: "* Bike and frame weights are based off Superior Bikes pre-production painted frames at the time of publication. Weights may vary in final production." Jag hade väl räknat med att det skull diffa lite, kanske ett halvkilo, men i detta fall är skillnaden ca 5 % av den tilltänkte cyklistens kroppsvikt...
Bromsreglagen är i vuxenstorlek, de har samma reach som jag ställt in på mina XT, dvs ca 90 mm från tummveck till pekfingerveck. Det går att reglera hur nära hantaget bromsen ska börja bromsa men inte reach. På Cykelkrafts hemsida står att reglagen är anpassade för mindre händer, vilket ju är BS såvitt jag kan se.
Cykeln kommer med flatbar och jag provade att ställa in sadeln utifrån uppmätt benlängd. Då hamnar den redan nu bara några cm under styret. Så cykeln har en rätt rejsig geometri. Med tanke på hur de små växer så är byte till riserbar inte så avlägset.
EDIT: Jag mätte lite fel första gången, de korrekta värdena är sadel 69° och styrrör 71°. Behåller nedanstående paragraf för att diskussionen ska bli begriplig, och som ett monument över mina tillkortakommanden
(Vinklarna är inte de angivna. Jag mäter upp gaffelvinkeln till 66 grader vilket lär göra den väldigt förlåtande i skogen men kanske inte lika kul när ungarna leker "dogfight" på asfalten. Sadelvinkeln är flacka 70 grader. Här tar jag gärna emot lite internetteoritiserande. 70 grader är ju väldigt flackt och en snabbt växande cyklist kommer snart att sitta rätt långt bak. Vad är era erfarenheter? Kommer detta att bli ett problem i praktiken?)
Inför kommande punkt bör det påpekas att barnen hitintills rullat på Islabikes, så det är det och familjens övriga entusiastcyklar jag jämför med. Men, svets och lackarbete är inget vidare. Svetsfogarna är rätt fula och man verkar ha sågat upp en befintlig ram avsedd för fälgbroms och sedan svetsat på nya rör för skivbromsfästen. (Notera att det inte finns några fästen för fälgbroms.) Gaffeln har också ett par lackskador som inte borde ha fått passera kvalitetskontrollen.
Jämfört med vad de flesta ungar i grannskapet rullar runt på så är väl hojen rätt ok, men jag måste erkänna att den inte lever upp till mina förväntningar. Kalkylen för att köpa dyrcyklar till barnen bygger på att två glada barn ska rulla ut på stora äventyr med dem innan de säljs vidare med ett bra andrahandsvärde. Valet stod mellan denna och en Isla Beinn. Prisskillnaden äts upp av att jag måste köpa nya bromsar. Så priset är ju lika. Sen har ju Islan lättare däck så några hekto diffar ju där.
Det är tre dagar till jul så jag får väl fundera på om denna hamnar under granen som tänkt eller om jag skickar tillbaks den.
xzbatt sa:Har du något att uppdatera om cykeln [...]
xzbatt sa:Jag har även försökt hitta något vettigt vevparti utan direkt lycka, kollade tipsen från Kogoyo och tycker att vevarmarna från Spawn verkar vettigast men det verkar inte gå att köpa till EU, åtminstone inte direkt på webbsidan.
Octagon sa:xzbatt sa:Jag har även försökt hitta något vettigt vevparti utan direkt lycka, kollade tipsen från Kogoyo och tycker att vevarmarna från Spawn verkar vettigast men det verkar inte gå att köpa till EU, åtminstone inte direkt på webbsidan.
Om du har ett gammalt och inte alltför dyrt vevparti liggandes (dyra vevarmar är ihåliga) samt tillgång till en pelarborr för att få saker och ting raka så kan detta kanske vara ett alternativ?
https://www.superstarcomponents.com/en/pedal-tap-set-9-16-l-and-r.htm
Som alltid tror jag det är billigast att köpa rätt spec från början. Men inte lika kul.
Bladin sa:Vad tror ni om Redline mx mini då? Sjukt lätt iallafall, 6.5kg!
Aron sa:Bladin sa:Vad tror ni om Redline mx mini då? Sjukt lätt iallafall, 6.5kg!
Det där är en BMX-racer. Geometrin lär bli lite trist för vardagscyklande.
Jag köpte en race-BMX som cykel till min dotter då hon var 5. Finns en tråd om det. Sammanfattningsvis var den bra på så sätt att den var mycket lätt. Det dåliga var att sitthöjden blev låg och vevarna var lite långa. För sittande vardagscykling blev det suboptimalt för henne med en icke-aggressiv cyklingsstil, men jag tror ändå hon är lite duktigare på att cykla nu än hon skulle varit annars.Bladin sa:Vad tror ni om Redline mx mini då? Sjukt lätt iallafall, 6.5kg!
Lejon sa:Jag köpte en race-BMX som cykel till min dotter då hon var 5. Finns en tråd om det. Sammanfattningsvis var den bra på så sätt att den var mycket lätt. Det dåliga var att sitthöjden blev låg och vevarna var lite långa. För sittande vardagscykling blev det suboptimalt för henne med en icke-aggressiv cyklingsstil, men jag tror ändå hon är lite duktigare på att cykla nu än hon skulle varit annars.Bladin sa:Vad tror ni om Redline mx mini då? Sjukt lätt iallafall, 6.5kg!
Sen skänkte jag den till en kusin i samma ålder: för honom är den brutalt bra! Han älskar att cykla, hoppar och står mest och trampar. Han är kung med cykeln i den lilla ”bikeparken” de har och han kör ifrån alla andra.
Tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/2348527/2814851Bladin sa:Lejon sa:Jag köpte en race-BMX som cykel till min dotter då hon var 5. Finns en tråd om det. Sammanfattningsvis var den bra på så sätt att den var mycket lätt. Det dåliga var att sitthöjden blev låg och vevarna var lite långa. För sittande vardagscykling blev det suboptimalt för henne med en icke-aggressiv cyklingsstil, men jag tror ändå hon är lite duktigare på att cykla nu än hon skulle varit annars.Bladin sa:Vad tror ni om Redline mx mini då? Sjukt lätt iallafall, 6.5kg!
Sen skänkte jag den till en kusin i samma ålder: för honom är den brutalt bra! Han älskar att cykla, hoppar och står mest och trampar. Han är kung med cykeln i den lilla ”bikeparken” de har och han kör ifrån alla andra.
Minns du hur långa vevar det var på den? Och hur lång dottern var?
Biltemas springcykel är faktiskt bra. Inte mycket annat i deras cykrlsortiment som ens är OK, men springcykeln som ser ut som en mc med tank är riktigt bra. Betydligt lättare än det mesta som finmärkena lyckas ta fram. Och med en handbroms som funkar bara du plockar av returfjädrarna. Handbroms är bra, för då kan barnet bromsa när dom får sin Happykorrekta Islabike runt 3 års ålder.H. sa:Är det en sån här man ska köpa i tvåårspresent? Vilka andra starka kandidater finns det?
Ett krav är vettiga styregenskaper, dvs den ska ha vettig trail och sånt så den beter sig som en riktig hoj. Sen tycker jag fotstöd är schysst, så slipper de släpa föterna i backen.
Behöver man broms? Eller är de ändå för små för att hantera det på dessa minsta hojar?
Hur länge är en 12" lagom?
Nån som har nåt att sälja (skicka pm)
H. sa:Är det en sån här man ska köpa i tvåårspresent? Vilka andra starka kandidater finns det?
Ett krav är vettiga styregenskaper, dvs den ska ha vettig trail och sånt så den beter sig som en riktig hoj. Sen tycker jag fotstöd är schysst, så slipper de släpa föterna i backen.
Behöver man broms? Eller är de ändå för små för att hantera det på dessa minsta hojar?
Hur länge är en 12" lagom?
Nån som har nåt att sälja (skicka pm)
H. sa:Ok, låter som Ramones kan vara en schysst modell då. Får klura på det där med broms.
Kan man leva utan såg den här ju också riktigt bra ut till lägre pris.
Aron sa:I veckan var det New bike day.
H. sa:Skivbromsen som säljs till Ramones, har den barnanpassat bromshandtag?
Läs: ska man köpa den modellspecifika eller kan vilken broms som helst användas istället?
H. sa:Ok, otaktiskt att jag precis sålt en uppsättning bromsar då... men då borde man ju kunna köpa lite vad som helst begagnat. 800kr för en broms till en springcykel känns lite saftigt.
pabloc sa:Jag funderar på cykel till 4 åring (43 cm grenmått) och tolkar trådens "rekommendationer" som antingen Islabikes Cnoc 16 eller en Frog 48. Har någon tittat på White/XXL? Det finns en White XC160 Lite Ane (https://www.xxl.se/white-xc-160-lite-ane-17-barncykel/p/1117364_1_style) på 7.1kg för 1700 kr.
Frankenstein's Bike sa:Whiten känner jag inte till, vikt?
pabloc sa:Frankenstein's Bike sa:Whiten känner jag inte till, vikt?
7.1 kg enligt hemsidan