Bäst jobb i världen!

Dr.Spoke-Home

Ny medlem
Bäst jobb i världen!
Jag har det bäst jobb i världen, och ibland - som idag - blir det ännu bättre....
Ett roligt jobb kom inn idag....

Inte så ofta man få jobba med sånt!
DSC02262.JPG ht=640

Original WTB / King Grease Guard
DSC02265.JPG ht=725

Only on a Klein
DSC02269.JPG ht=544

In all it's glory!
DSC02270.JPG ht=544

Bäst jobb i världen!
Är det inte en Klein "Seinfeld" på tv har hängandes på väggen i sin lägenhet?
Tyckte det såg ut som det i går kväll när jag halv sov till det, gick på Kanal 5 vid 23 tiden.

Bäst jobb i världen!
PerJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hajjar inte grejen. Snälla, förklara...

Det är en hög med massa retroprylar hela cyklen. gaffeln är tex den första rockshoxgaffeln som gjordes.

Nostalgi helt enkelt:)

Bäst jobb i världen!
Som Ville skrev:
Rock Shox RS-1, först dämper gaffel för Mtb
WTB/King Grease Guard styrlager - forra Chris King styrlager var den här "the shit"!
Först generation XTR reglage, nav, växlar.
Klassisk Klein ram med original styre/styrstam.

Ska göra ett full renovering, kanske med bilder! Om n'ån är interesserade...

Bäst jobb i världen!
snyggt är det då inte;) tur att utvecklingen gått framåt
Btw hade jag en gt richter 8,0 1990 med en rockshox som dom påstod var den första dämparen men den var gråbrunguld

Bäst jobb i världen!
MZ skrev:
> Är det inte en Klein "Seinfeld" på tv har
> hängandes på väggen i sin lägenhet?
Jo http://www.faqs.org/faqs/bicycles-faq/mountain-bikes/section-39.html
"After watching some taped episode, I can see:
-In the first season, the bike was a green Klein, but somehow, the
fork seemed to be on backward.
-Cannondale Super Killer V appeared in one episode in the second
season, but was later rumored to be stolen.
-The green Klein is back with the fork mounted the right way.

The bikes in "Seinfeld's" apartment are actually the personal mountain
bikes of actor Michael Richards, "Kramer" on the show. Jerry does not
ride.
"

Bäst jobb i världen!
Fälgerna ser ut att vara Mavics första riktig lättvikts MTB modell - PSP 231 som visades först vinter 89-90. Jag har ett par på min pendlarhoj. Keith Bontrager cut down and re-pinned MA40 36h 622 rims to make 32h 559 rims before that, but the 231's were the first factory rims that weren't heavy. They also offered 261's for those wanting more width and strength.

Bäst jobb i världen!
PerJ skrev:
> Jag hajjar inte grejen. Snälla, förklara...

I rest my case ;)

(Angående racer i Eu tråden för er som inte läste den.)

//Erik

Bäst jobb i världen!
Clean! Någon stackare har fått slipa svetsfog... ;)

Styre/styrstam var ju inte att leka med, vad är det som sticker ner under? Tänkt för att dra vire där?

Bäst jobb i världen!
Dr.Spoke-Home skrev:
> Ska göra ett full renovering, kanske med bilder!
> Om n'ån är interesserade...

Av någon anledning tror jag att det finns ett intresse här..

Bäst jobb i världen!
JLarsson skrev:
> Aha, det förklarar saken. Men det som är på
> stammen är väl en cantistopp?

Tjena!

Ja det är det men hur bra tror du det funkar med en dämpad gaffel??
Sisådär va?

Bäst jobb i världen!
Jag gissar att det bara är öppningen till en "vajerkanal" själva stoppet satt nog runt styrtappsroten och tog borts då det inte längre behövdes.

Bäst jobb i världen!
Kneecap skrev:
> Ja det är det men hur bra tror du det funkar med
> en dämpad gaffel??
> Sisådär va?

Så du menar att den där... eh... "saken" faktiskt kan dämpa?

Bäst jobb i världen!
That little piece is known as a "noodle", and with the original rigid fork in place it functioned as both the cable stop and wire channel. I've got an identical noodle on my ATAC stem that I upgraded to back in the summer of 1992. The original stem that was mounted on my 87 HooKoo had a brass roller.

Pata2 skrev:
> Jag gissar att det bara är öppningen till en
> "vajerkanal" själva stoppet satt nog runt
> styrtappsroten och tog borts då det inte längre
> behövdes.

Bäst jobb i världen!
Min Klein som fyller 10 nästa år, är ju rena ungdomen jämfört med den där.

Men har XTR funnits så länge? Dök inte den gruppen upp 1992 eller nåt sånt? Minnet sviker visst...

Bäst jobb i världen!
Min Klein Adroit från 98 mår tiptop. Mitt dilemma är att den har ett eget styrlager som kräver en egen gaffel. Jag funderar desperat på hur jag kan komma runt detta (utan att köpa ett kit för 2000). Det går att konstruera distanser men hur fasiken hindrar jag att gaffeln blir glapp i styrröret???

Bäst jobb i världen!
Vet du om den har cyklats aktivt hela tiden, eller om den har blivit stående i några år tills någon fick för sig att renovera den?

Bäst jobb i världen!
Har ingen aning om historik av cykel. Kunden har köpt den till hans fru, ett roliga och trevliga cykle att pendlar med än ett gammal citybike.
Jag ska gör ett helt service och nya drivpaket...Och öppna och servar gaffel - först gång i 12år för mig sedan jag tittade i ett RS1.
Funktionsmässigt var den RS1 lite av/på pga stiction. Dämpning fungerade rätt bra - Paul Turner hade kommit direkt från Motorcross världen! Slaglängd är begränsade. och den var/är lite tung!

Så snart som jag har alla delar ska jag börja med cykel...Om n'ån vill hjälp med bilder?

Gaffel ska jag tar som seperat reportage.

Bäst jobb i världen!
Jag har första broschyren till RS1:an liggande här. Färgbroschyren visar gaffeln i verklig storlek när man viker ut den, och "spec sheet" och "steerer tube sizing chart" fick jag också.

Jag skickade efter den från cykelaffär i Californien då en bekant skulle åka dit hösten -89 och hälsa på släkt, och kunde tänka sig att köpa med lite grejer hem åt mig. Nu blev hans resa inte av men broschyrerna är njutningsbara även idag. Dom skickade också broschyrer från Merlin (titanramar), Fisher Mountainbikes (Jag hade redan CR-7:an då), Ritchey (två olika broschyrer), Bullseye (6 lösa olikfärgade blad/åtta sidor och en lite snyggare tvåsidig) och Campagnolo Centaur-broschyren (otroligt snygga grejer, men sååå tunga och svårskruvade).

Pärlan i "samlingen" är nog ända 1990 års Syncros-broschyr som jag fick hemskickad efter att ha skickat iväg en beställningslapp från MountainBikeAction. Guuuud vad man drägglade på Syncros-prylarna, men dom var extremt dyra och handgjorda då.

Den första RS1:an jag skuvade på (1990) tillhörde en Patrik i Spårvägen MTB. Jag hade blivit "värvad" dit som mek, något jag inte var så nödbedd till då jag visste att Malin som i stort sett sen dess är min sambo var aktiv där. Patrik var inte nöjd med gaffeln, speciellt inte med bromsen. Det flexade något kopiöst. Jag satte dit en DKG brakebooster, som förspändes stenhårt inåt för att hålla emot bättre. Vajrarna byttes till kortare och stummare, och bromsarna justerades perfekt. Jag "slipade" in klossarna mot fälgens form också, och rengjorde fälgsidan med 800-våtslip. Sen gav sig Patrik iväg för att provköra, och jag förbannar fortfarande att jag inte kollade på vad han gjorde. Vi höll till i garaget under fiket på Flottsbro, och han hann tydligen nätt och jämt ut på gräset innan han klippte till med frambromsen, flög över styret och slog i gräset stenhårt och tjoande "Fan, vad bra det blev! Fan, vad bra det blev!"...

Senast redigerad av en moderator:
Bäst jobb i världen!
Dr.Spoke-Home skrev:
> Funktionsmässigt var den RS1 lite av/på pga
> stiction. Dämpning fungerade rätt bra - Paul
> Turner hade kommit direkt från Motorcross
> världen!

Inte stiction utan "Automatic Static Lockout System". Den var bara tänkt att ta de värsta stötarna och inte vara för följsam som dagens gafflar. De som vill ha en gaffel med lite flytt i fick vänta på Manitous första produktionsgaffel 1992. Min sambo har en sån.

> Slaglängd är begränsade. och den
> var/är lite tung!

2"/ 5 cm slag. 3lbs 3 0z = 1,44 kg (fast nog var den tyngre...).

:)

5 wt-olja ska det vara förresten ;)

Bäst jobb i världen!
Aha... Kul att se en till. Riktig rarris det där.

Jag har en likadan stående här hemma, i oklart skick dock. Den kommer ha en IRD gaffel som är årsbarn med RockShox:en, XT-grupp och hjul från 89, lite mer blingiga bromsar och bla annat en Syncrosstyrstam. Hoppas att få ihop den under vintern men det tar ju som alltid sin tid. Dock så ska den inte ha Velociraptor däck om det ska vara rätt, utan snarare Panaracer Smoke både bak och fram...

Jag vet dock oxå nån som har en Attitude från 90 i röd-vit-grön med den feta gaffeln på uppbyggnad...

Bäst jobb i världen!
Calle F skrev:
> Jag har första broschyren till RS1:an liggande
> här. Färgbroschyren visar gaffeln i verklig
> storlek när man viker ut den, och "spec sheet"
> och "steerer tube sizing chart" fick jag också.
>
> Jag skickade efter den från cykelaffär i
> Californien då en bekant skulle åka dit hösten
> -89 och hälsa på släkt, och kunde tänka sig
> att köpa med lite grejer hem åt mig. Nu blev
> hans resa inte av men broschyrerna är
> njutningsbara även idag. Dom skickade också
> broschyrer från Merlin (titanramar), Fisher
> Mountainbikes (Jag hade redan CR-7:an då),
> Ritchey (två olika broschyrer), Bullseye (6 lösa
> olikfärgade blad/åtta sidor och en lite snyggare
> tvåsidig) och Campagnolo Centaur-broschyren
> (otroligt snygga grejer, men sååå tunga och
> svårskruvade).

Tjena!

Men scanna pappirerna så vi åxå får se..

Bäst jobb i världen!
Kneecap skrev:
> Calle F skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har första broschyren...

> Men scanna pappirerna så vi åxå får se..

Jag får väl ta och vara en goda forummedlem och göra så nu när intresse finns :)

Tillbaka
Topp