Jag har första broschyren till RS1:an liggande här. Färgbroschyren visar gaffeln i verklig storlek när man viker ut den, och "spec sheet" och "steerer tube sizing chart" fick jag också.
Jag skickade efter den från cykelaffär i Californien då en bekant skulle åka dit hösten -89 och hälsa på släkt, och kunde tänka sig att köpa med lite grejer hem åt mig. Nu blev hans resa inte av men broschyrerna är njutningsbara även idag. Dom skickade också broschyrer från Merlin (titanramar), Fisher Mountainbikes (Jag hade redan CR-7:an då), Ritchey (två olika broschyrer), Bullseye (6 lösa olikfärgade blad/åtta sidor och en lite snyggare tvåsidig) och Campagnolo Centaur-broschyren (otroligt snygga grejer, men sååå tunga och svårskruvade).
Pärlan i "samlingen" är nog ända 1990 års Syncros-broschyr som jag fick hemskickad efter att ha skickat iväg en beställningslapp från MountainBikeAction. Guuuud vad man drägglade på Syncros-prylarna, men dom var extremt dyra och handgjorda då.
Den första RS1:an jag skuvade på (1990) tillhörde en Patrik i Spårvägen MTB. Jag hade blivit "värvad" dit som mek, något jag inte var så nödbedd till då jag visste att Malin som i stort sett sen dess är min sambo var aktiv där. Patrik var inte nöjd med gaffeln, speciellt inte med bromsen. Det flexade något kopiöst. Jag satte dit en DKG brakebooster, som förspändes stenhårt inåt för att hålla emot bättre. Vajrarna byttes till kortare och stummare, och bromsarna justerades perfekt. Jag "slipade" in klossarna mot fälgens form också, och rengjorde fälgsidan med 800-våtslip. Sen gav sig Patrik iväg för att provköra, och jag förbannar fortfarande att jag inte kollade på vad han gjorde. Vi höll till i garaget under fiket på Flottsbro, och han hann tydligen nätt och jämt ut på gräset innan han klippte till med frambromsen, flög över styret och slog i gräset stenhårt och tjoande "Fan, vad bra det blev! Fan, vad bra det blev!"...