Bästa Bakdämp syst ??

• Trådstartare Trådstartare KHS
  • Start datum Start datum

KHS

Ny medlem
Bästa Bakdämp syst ??
Hej, vilket bakdämparesyst är att föredra ? har tittat på Cake4 DLX, och Sugar4+ från Gary Fisher, kan det vara något ? Hur funkar det uppför förlorar man mycke' kraft ??

Tacksam för svar.

Bästa Bakdämp syst ??
Giant NRS är vald till "Product of the year" på mtbr.com. Har dessutom fått enormt bra kritik som XC-racer. Allt beror ju på vad du skall ha cykeln till? Som Freeride/Tarils-cykel fionns det nog bättre val...

Bästa Bakdämp syst ??
gary fisher har haft problem med ramar som spricker pga att avsaknandet av led i baktriangeln.. de har kallt räknat med att baksvingen skall flexa vilket har visat sig ge problem, iaf på de lite äldre ramarna.. hur det är idag vet jag inte.

Bästa Bakdämp syst ??
ja jag tänkte nu när man för en gångs skull skulle köpa en ny hoj så skulle man kosta på sig lite,det blir inte så mycke' hopp och sådant för mig utan jag är ute efter en skön hoj med bra fjädring som ska hålla ett tag för XC/grusvägar/långlopp, ang NSR duger NSR2 & 3 för det är ju rätt kurs på dom (NSR2 14300)

Bästa Bakdämp syst ??
Kan säga så här ang NRS:
Jag skulle ha köpt en för läänge sedan...
Klättrar som en orangutang på anabola steroider. =)
Enda frågetecknet är framgaffeln på den kompletta cykeln.

Nog mest smäll för pengarna paralellt med marin's fullgungare(ngt vpp liknande syst.).
Prova att söka på "swerider + NRS"

Edit : Fummel-nisse vid tangentbordet...

Senast redigerad av en moderator:
Bästa Bakdämp syst ??
NRS har NRS-systemet, ett system som enligt dom själva ger 0 gung? Alltså ett ganska inaktivt system, kombinerat med en plattformsdämpare kan det nog bli ganska hoppigt har jag en känsla av. Har bara provat den gamla ramen, en XTC som ser ut precis som en NRS och i grund och botten är en NRS.

Marin har försökt hitta en kompromiss mellan feedback och full frihet för bakdämparen vilket innebär att när du driver fullt på pedalerna är dämpningen mindre aktiv än när du frihjular, men den låser aldrig. Har själv en TARA modell från Marin som jag upplever som mycket följsam i bakändan men lite seg, antagligen därför att den är så stadig och trygg... Klättrar som en bergsget, dock inte dopad vilket innebär att den iband sprutar grus. Dessutom är hjulbasen i längsta laget.

NRS känns helt klart som en raceigare hoj. Iofs. kanske det skiljer en hel del mellan Marins TARA hojar och deras XC hojar. What MountainBike testade en Marin Rift Zone i Septembernumret eller Augustinumret 2004. Den räknades som ungefär ika bra som Specialized stumpjumper FSR men ansågs lite kvickare vilket tyder på att den är raceigare än TARA hojarna vilka fått omdömet sega. I det tested sog Marinen Trek Fuel och GT I-Drive 2.0 och som sagt delade den förstaplatsen med Specialized Stumpjumper.

Bästa Bakdämp syst ??
Jo framgaffeln är väl ingen värsting precis, men hade tänkt uppgradera den med ex Rockshox Reba Race.Men har man cyklat stelbenare tills nu så har man ju inget att jämnföra med.

Bästa Bakdämp syst ??
Kom på att jag har provat en Marin Fs som hastigast , vet dock ej vilken modell
det var... Vet att de va för lågt tryck i bakdämparen för mig och att
jag satt lite konstigt , dock beror det på cyklens ägare var längre.

[Tips] Fixa ihop en happyride och kolla om ngn har dom modellerna du är intresserad
av finns där(fråga om ngn XXX ägare vill hänga med) och prova , alt åk till
en bra handlare och provkör.. [/Tips]

Mvh.

Bästa Bakdämp syst ??
Vet att det finns trådar om detta men om du vet storlek ger S-tec i tyskland bäst pris på en NRS. Se under butiksrecensioner (funderar starkt på detta alternativ själv).

Tillbaka
Topp