Bästa minsta barncykeln för stig

Monglo

Aktiv medlem
Vad är era bästa tips? Tvååringen rätt precis 1 m lång gillar att köra i skogen med sin balanscykel. Tänker att det snart kanske är dags för en med pedaler och hyfsat feta däck. Vad ska jag leta efter?

Bilagor

• 76A6AA37-DD9C-4A39-8C86-3286E991027B.jpeg
    76A6AA37-DD9C-4A39-8C86-3286E991027B.jpeg
    463.6 KB · Besök: 87
Islabikes cnoc 16 fick junior osäker hur lång gan är men den var från 104 tror jag.
Den har tillräckligt med mönster för jorsäd / grusstigar.
Den finns som cnoc 14 också men tyckte det var lite onödigt med en 14 då de växer ur den ruggigt snabbt.

Oj två år! Mina kids körde Hotwalk från 2 år och sen en lånad 12 tummare från biltema tills de var 4 sen blev det Cnoc 16. En 16 för en 2 åring låter lite väl men han kanske är nya MacAskil :)

Från när brukar man börja köra med pedaler? Fyller tre om någon månad. Tänker det är lite svårt på stigen utan pedaler också.

Senast ändrad:
Monglo sa:
Från när brukar man börja köra med pedaler? Fyller tre om någon månad. Tänker det är lite svårt på stigen utan pedaler också.

Tre - fyra skulle jag säga är det vanligt att gå upp på trampcykel.
Men tänk på att de inte orkar så mycket. Det ska inte till så mycket lut för att det ska bli rätt jobbigt för dem små redan på enkla grusvägar.

En commencal ramones kan vara ett bra alternativ med grova däck med rejäl profil och möjlighet att montera bakbroms. Min dotter på 2 år älskar sin.

Tänkte vi kunde pushbika lite annars. Har några bra stigar nära där vi bor med lagom lut. Och några platta lätta.

Har köpt en Woom2 (14”, bara handbroms) till 3,5 åringen. Hon kör den fortfarande som springcykel (pedalerna omonterade). Den går att köra ännu lite bredare däck på.

Riktigt lätt och verkar välbyggd.
70699DE1-29D3-4F49-8B0B-6B2BEADCDF4F.jpeg

Monglo sa:
ah just. Fotbroms. Kan man skippa det eller?

Cnoc har bara handbroms det gick supersnabbt att lära sig.
Skippa fotbroms är mitt tips så de lär sig rätt direkt.
Så här i början tappar han ibland pedalerna och när han sätter tillbaka fötterna kan han fortfarande coasta och trampa bakåt utan att det påverkar framfarten. Med fotbroms hade han ofrivilligt stannat.

Mina femöringar:

* Islabikes eller Woom är lättast. Sen finns det även andra fina barncyklar som Specialized, Commencal, Canyon etc, men de är något kg tyngre.
* IMHO är det inte någon större mening med MTB-aktiga cyklar när barnen är så små. Barnen är väger inte mycket och har inte så stor ork. Bättre då att gå på en lätt cykel som gör det roligare för dem. Varje kg på cykeln motsvarar ju 5-10 % av kroppsvikten för en två-treåring.
* Jag anser att fotbroms på barncyklar är urdumt och i värsta fall farligt, i synnerhet på stig. Tyvärr innebär det att allt över disk i Sverige går bort.
* Ha i åtanke att det är ett rätt stort steg från balanscykel till trampcykel i många barns värld. Som vuxen ser man kanske att allt det tekniska är på plats och att det bara handlar om att trampa iväg. Men för barnet kan det vara väldigt läskigt att ta det steget. Även om barnet tidigare kört stigar, droppat trottoarkanter etc. Trampcykeln är dessutom högre och tyngre, så det i sig kan vara lite avskräckande.
* Håll noggrann koll på vevlängden, är den för lång så har barnet pedalerna i hakan när det försöker trampa.
* Om målet är stigar så kanske ni ska fundera på en 14", det tenderar ju att bli knepigt med stora cyklar. Nackdelen är att den snart är urvuxen.

Tack Aron!
Tänker att hyfsat flack gaffelvinkel också hjälper. Det har vi på den balanscykel han har nu. Rullar snällt över rötter o stenar.

Tillbaka
Topp