Bird Aeris 120

Bird Aeris 120
Intressant att de missat skriva ut hjulstorlek. Har märkt det på flera ställen på senaste..
Men de skryter om att de har satt dit flaskhållar fästen xD

Bird Aeris 120
Nu tittade jag inte så noga men bara de inte gjort ramen högre för att få in flaskhållare spelar det väl ingen större roll.

Snygg var den iaf. Även om de fallit för frestelsen med böjda rör ;-)

Bird Aeris 120
Reach på 517 för en XL, är det det nya?
Alltså inte sett så långt innan, min spitfire har 477 (xl) och det var bland det längsta jag hittade 2014

Bird Aeris 120
PatrikHA sa:
Alltså inte sett så långt innan, min spitfire har 477 (xl) och det var bland det längsta jag hittade 2014

Ja gisses!
I klass med Mondraker's Foxy och inte långt efter Pole Bikes
Men undrar vart den skulle vara lämplig i Sverige? Foxy'n har ju både hissats o dissats pga att den är FÖR race'ig om det inte är en slätstruken flow'ig SNABB stig den ska framföras på...

Bird Aeris 120
larsaw sa:
PatrikHA sa:

Ja gisses!
Men undrar vart den skulle vara lämplig i Sverige? Foxy'n har ju både hissats o dissats pga att den är FÖR race'ig om det inte är en slätstruken flow'ig SNABB stig den ska framföras på...

Göteborg är ett bra ställe, här har vi allt från tekniska klättringar till snabba utförslöpor. Hade cykeln haft 140mm bak så hade jag varit otroligt intresserad över birden. Kanske om 140/150 aeris får uppgraderingen med 470mm reach, det hade varit hur najs som helst, och slänga på ett angleset för 64graders styrvinkel.

Senast ändrad:
Bird Aeris 120
BjornR sa:
larsaw sa:
PatrikHA sa:

Ja gisses!

Göteborg är ett bra ställe, här har vi allt från tekniska klättringar till snabba utförslöpor. Hade cykeln haft 140mm bak så hade jag varit otroligt intresserad över birden. Kanske om 140/150 aeris får uppgraderingen med 470mm reach, det hade varit hur najs som helst, och slänga på ett angleset för 64graders styrvinkel.
Min L har redan 468 i reach om jag inte minns helt fel. Säljs med angleset gör den också om man vill det.

Bird Aeris 120
marr sa:
j3n5 sa:
marr sa:
Ny fågel snart på marknaden.

120bak och 130fram. Ganska magert med info än. Men ser söt ut :)

http://www.bird.bike/product/new-aeris-120/

Är inte 120bak & 130fram det nya svarta?

Ingen aning :p

Tror nog mer att denna FS-modell ska komplettera deras trail-HT såsom Aeris kompletterar deras Zero AM.

Förhoppningsvis är detta ett steg i riktningen när företaget växer för att komplettera sitt modell-utbud. Nästa steg är kanske en 29-tums HT och ett ytterligare steg efter det är en FS 29-tum bara för att marr nån gång ska få möjligheten att äga en Bird :-)

Bird Aeris 120
arneman sa:
marr sa:
j3n5 sa:
marr sa:
Ny fågel snart på marknaden.

120bak och 130fram. Ganska magert med info än. Men ser söt ut :)

http://www.bird.bike/product/new-aeris-120/

Är inte 120bak & 130fram det nya svarta?

Ingen aning :p

Tror nog mer att denna FS-modell ska komplettera deras trail-HT såsom Aeris kompletterar deras Zero AM.

Förhoppningsvis är detta ett steg i riktningen när företaget växer för att komplettera sitt modell-utbud. Nästa steg är kanske en 29-tums HT och ett ytterligare steg efter det är en FS 29-tum bara för att marr nån gång ska få möjligheten att äga en Bird :-)

Yeeeaaahhhhh.

Bird Aeris 120
Aeris 120 ser ut att vara exakt den cykel jag ska ha! Jag väntar med spänning på att den 1/9 ska komma så man kan se alternativen och kanske våga ta steget och trycka på "tjöööp!"

Bird Aeris 120
Yay! Nu är det bara att vänta till Januari då!

screenshot.427.png

Bird Aeris 120
theBrand sa:
Jag övervägde, men max 130mm fram var lite lite för mig.

Annars ser den väldigt fin ut :)

Min plan är att köra på 140mm eller kanske 150mm, det kommer nog göra väldigt liten skillnad geometrimässigt. Jag kör 140mm fram och 100mm bak idag på en hoj som är specad för max 120mm, det positiva på den nuvarande är att den inte längre släpar buken i varenda ojämnhet längre ;-)

Bird Aeris 120
Jo, så tänkte jag med. Så jag frågade Bird om man fick köra 140-gaffel, de svarade det att 130 var absolut max (d.v.s inga garantier et.c). Så jag köpte något annat istället :)

(Det hade jag ev. gjort ändå iofs, men det här påverkade helt klart mitt beslut negativt)

Bird Aeris 120
Det var ju ett fyrkantigt svar med tanke på att de sålde Aeris med 1,5 grad angelset original. Det borde ge enormt mycket större påfrestningar än 10mm extra gaffel..

Bird Aeris 120
Rattnalle sa:
Det var ju ett fyrkantigt svar med tanke på att de sålde Aeris med 1,5 grad angelset original. Det borde ge enormt mycket större påfrestningar än 10mm extra gaffel..

Dessutom känns det som att AC-måttet skulle kunna diffa 10 mm mellan olika gafflar. Så fyrkantigt, ja.

Bird Aeris 120
och sag...
och hur man lägger vikten när man åker...
och däckval...
"worst case" kedjan för en 120 mm gaffel kan nog lätt jämföras med en "rätt inställd" 160 mm gaffel haha

kan tänka mig att det varierar en hel del hur tillverkare dimensionerar, alltså marginalen och hur tung åkare de anser vara "max"
min ht är testad mot EN 14766 tex., http://www.changebike.com/en-safety

Bird Aeris 120
Rattnalle sa:
Jag blev lite förvånad själv faktiskt, så jag tänkte att om de svarar så så är det nog dumt att utmana det (med tanke på hur flexibla de varit med vanliga aeris alltså).

Så löd vår konversation:

Jag:
What is max AC fork you can use?

Bird:
http://www.bird.bike/wp-content/upl...is-120-Technical-Data-Sheet-V1.0-1024x724.jpg

Jag:
Ok, so max 130mm fork then? (I would have preferred to run a 140mm fork)

Bird:
Yes, 130mm max

Bird Aeris 120
Inte speciellt förvånande(trotts allt rätt vanligt svar), sällan tillverkarna säger att det är ok med längre slaglängd än vad dom specat när man frågar.

Bird Aeris 120
Nej, hade jag frågat Specialized eller nån så hade jag nog inte blivit förvånad.

Men många andra tillverkare specar hur mycket längre eller kortare gaffel man kan montera.

Och Bird gör det själva för vanliga Aeris, där säger dem att gafflar mellan 140-160mm är ok (komplett cykel levereras med 150 som default).

Så jag tyckte det kändes skumt att de inte specade fler gaffellängder för Aeris 120.

Bird Aeris 120
Det kan ju vara så enkelt att ramarna är byggda med olika specifikationer. Aeris 120 är kanske lättad så det inte är tänkt att köra mer slag helt enkelt.
Det är ju faktiskt två olika cyklar.

Bird Aeris 120
marr sa:
Det kan ju vara så enkelt att ramarna är byggda med olika specifikationer. Aeris 120 är kanske lättad så det inte är tänkt att köra mer slag helt enkelt.

Lite så gick mina tankar, och då kände jag att det kanske inte var rätt ram för mig.

Bird Aeris 120
theBrand sa:
marr sa:

Lite så gick mina tankar, och då kände jag att det kanske inte var rätt ram för mig.

Men om du vill ha så mycket slag, varför inte 140 ramen? Eller du vill ha mindre bak?

Bird Aeris 120
Jag har en Bird Aeris 140/150 och är supernöjd med både cykeln och Birds kundservice. Tror inte många leverantörer slår det.

Deras första batch med Aeris 120 ramar borde dyka upp nu i januari så det finns nog ingen svensk som provcyklat den än.

Bird Aeris 120
[/quote]
Weeee! Bilder! Hur är den då? Vilken storlek blev det? Vilka grejer? Vilken färg? Säg nåt!!! =p[/quote]

Har bara bilder på kartongerna den kom i än så länge och har inte hunnit cykla direkt heller än. Men det är en small i tungsten grey.

Bird Aeris 120
Bilder jag snappat upp från FB-gruppen. Skulle tro att det är samma färg på bägge bilderna dock ser det inte så ut.

Bilagor

• Bird Aeris 120_1.jpg
    Bird Aeris 120_1.jpg
    73 KB · Besök: 36
  • Bird Aeris 120_2.jpg
    Bird Aeris 120_2.jpg
    78.9 KB · Besök: 26
Tillbaka
Topp