Stort tack till alla som kommenterade mitt tidigare inlägg om lampval.
Förra veckan var ja ute på natten och testade jag några alternativ på lampor för att ha på styret, och slutligen stod det mellan tre modeller:
- Dyra, tunga Lezyne 1500 (tror jag det var?)
- En motsvarande från MagicShine med ett externt (?) batteri. Iof gillade jag de.
- Budgetvarianten Rockbros RHL-3000LM från Amazon (eller Aliexpress)
Efter att ha provat dem i skogen hemma insåg jag att jag tom hade klarat mig med min billiga Decathlon-pendellampa, ljusstyrkan kommer inte vara det avgörande för mig Jag tycker att för grusvägarna fick man bra kontrast ändå. Min största oro var batteritid och hur enkelt det var att slå av/på.
Sista minuten valde jag ändå Rockbros.
- Ljusbilden funkade bra för mig. Cyklade med den näst lägsta (400lm, håller i 12-13 timmar)
- Batteriet höll hela natten o med marginal.
- Gillade ocå knapparna för halv/helljus – (använde dock aldrig helljuset under loppet) samt enkelt ifall man behövde ändra ljusstyrka (gjorde de aldrig)
- I de mer tekniska passagerna i skog/myr och på "hike-a-bike"-sträckorna slog jag på hjälmlampan för extra ljus, men egentligen behövdes det inte.
Loppet gick i Österbotten, Finland, där det just nu är 2 timmar mer sol per dag än i Stockholm – det gjorde säkert de hela grejen enklare, plus att de inte bli lika mörkt. Tror jag släckte lampan runt 3-4 på morgonen
Jag hade valt exakt samma kombo igen – eller till och med testat något ännu billigare. Budget ftw