Böter naturreservat?

Böter naturreservat?
Var väl några holländare som fick böter efter cyklat i Tyresta för två år sedan. Andrahandsuppgifter dock så kan lika gärna ha varit skitsnack.

Ovanligt är det nog hur som helst. Risken för böter avhåller nog ingen från att göra det. Moral och rättspatos är troligare drivkrafter.

Böter naturreservat?
Naturbevakarna har polismans befogenheter i reservatet så bryter man mot reservatreglerna så bötfäller dom om dom får tag i en.

Böter naturreservat?
Nu är ju inte cykling förbjuden generellt i naturreservat så jag tror nog eventuella dagsböter är relaterade till hur tilläggsinformationen presenteras och orsaken till att det behövs extra inskränkningar i allemansrätten.
Vad gäller rättspraxis så är det bara HD-domar (och liknande "sistamyndighet") som är vägledande (praxis) och domar i lägre instanser säger väldigt lite om hur nästa fall kan förväntas sluta. HDs domar går att söka på hemsidan om de är att se som prejudikat. Domar i lägre instans finns bara att titta på på plats hos resp rätt (FAIK).
Men alldeles oavsett så är det förkastligt att cykla där om man inte får - för det finns en orsak till att A/ det blir ett naturreservat, och B/ det behövs inskränkningar i allemansrätten som extra skydd för miljön.

(Många bokstäver för ett "goddag - yxskaft' -svar :-) )

Böter naturreservat?
emmer sa:
Men alldeles oavsett så är det förkastligt att cykla där om man inte får - för det finns en orsak till att A/ det blir ett naturreservat, och B/ det behövs inskränkningar i allemansrätten som extra skydd för miljön.

Fast om förbudet är ologiskt och en följd av anticykel-lobbyisters arbete?

Av det jag sett gällande förbud kring stockholm har det sällan funnits relevanta argument till förbud.

Böter naturreservat?
H. sa:
Så lätt är och billigt är det inte att göra inskränkningar.
(Om man inte har gott om polare i fullmäktige.)

H. sa:
Av det jag sett gällande förbud kring stockholm har det sällan funnits relevanta argument till förbud.
Har nog mest att de inte känns relevanta för dig och att du inte kan se det mer än från ditt intresse.
Skulle i vart fall jag gissa på...

Böter naturreservat?
emmer sa:
H. sa:

H. sa:
Har nog mest att de inte känns relevanta för dig och att du inte kan se det mer än från ditt intresse.

Jag tror att du har en naiv övertro på kommunpolitiker. Eller bara bristande insikt i hur reservatreglerna ser ut och tillkommer.

Men skit samma. Frågan kan lika gärna vara hypotetisk. Om det skulle vara som jag påstår, är det då ändå förkastligt att cykla där?

Böter naturreservat?
H. sa:

Om så skulle vara fallet och du och andra väljer att cykla där ändå så kan du nog räkna med att det är ännu lättare att få till cykelförbud på andra ställen med argumentet att "cyklister visar inte hänsyn och saknar moral, så därför behöver vi begränsa deras yttrymme så att andra intressegrupper kan nyttja reservatet"

Böter naturreservat?
Jag håller på H. Aldrig fått en vettig förklaring förutom att vi stör vandrare vilket jag aldrig upplevt i verkligheten. Byråkrater som ska visa Siim makt å hur duktiga de är tror jag mera på å sånt respekterar jag inte.

Böter naturreservat?
Naturreservat finns för att man vill bevara eller återskapa något som är hotat.
Människan utbredning har förstört naturen i en brutal takt de senaste decennierna i en oanad takt.

Respekterar man naturen så respekterar man lagarna där det inte handlar inte om någon anticyklistlobbyism i dom fall där det råder cykelförbud.

Böter naturreservat?
Som H. skriver, så runt Stockholm känns cykelförbuden som en kombination av anti-cyklinings-lobbyism, politiker-okunskap och missuppfattningar.
Men att cykla varsomhelst runt Stockholm kräver en del ödmjukhet mot medmänniskor oavsett om det är förbud eller inte, för att stävja anti-cyklings-lobbyismen.

Böter naturreservat?
konscious sa:
Människan utbredning har förstört naturen i en brutal takt de senaste decennierna i en oanad takt.

Och cykling står för hur stor del av den förstörelsen? Det som förstör naturen är ju bebyggelse, vägar, jordbruk, avverkning, dumpning av avfall och sådant. Friluftsliv skadar i normal fallet så gått som inget alls jämfört med annan påverkan.

Är förvånad att flera i tråden verkar tro att lagarna för naturreservat och liknande alltid är baserade på fakta och logik.

Böter naturreservat?
Om det skulle vara okej att cykla i naturreservat skulle slitaget bli betydligt högre. Jag har cyklat MTB i området där jag bor sedan början av 90-talet och har ganska bra koll på slitaget. Så länge det var en mindre grupp människor som körde med fälgbromsar var slitaget inte större än att naturen kunde läka det, men nu när det körs heldämpat, skivbromsar, segmentjakter på Strava och organiserade turer är slitaget betydligt högre. Högfartsinbromsningar, kurvtagningar med sladd, klättring i branter etc, det river bra och det krävs inte många åk för att det skall bli rejält upprivet.
Om vi även lägger till den starkt växande lokala MTB klubben som är ute med typ 40 ungdomar + ledare och föräldrar inser man att det måste finnas begränsningar i skogar som skall vara vandringsvänliga och inte störa naturlivet. Naturreservaten har skapats bl.a för att ge djurlivet en chans att röra sig i vårt land. I Stockholmsområdet är det de sista gröna kilarna som blivit naturreservat.
Allemansrätten ger dig rätt att färdas över mark under förutsättning att du inte lämnar avtryck. Cyklingen på tex Löttingekulle är nästintill en våldtäkt på allemansrätten. Så länge enbart motionärer cyklade på kullen klarade sig lavarna, men sedan organiserad cykling utövats är berget bart och det ser inte vackert ut.
Det cyklas i vårt naturreservat, men betydligt mindre än i den intill liggande skogen som har nästintill lika regler, med skillnaden att cykling enbart är tillåten på grusbelagda stigar och vägar. Om cykelförbudet inte hade funnits skulle stigarna manglats betydligt hårdare.

Böter naturreservat?
konscious sa:

Bara delvis sant. Mängder av naturreservat är tillskapade för att utgöra rekreationsområden och skyddas från exploatering. Inte för att de har några specifika naturvärden.

Böter naturreservat?
Det bästa vore väl att ha vissa reservat där man inte får gå, vissa där man inte får jogga, vissa där man inte får cyka osv. Så minskar man slitaget väldigt mycket. Jag paxar ängårdsbergen i gbg så kan alla med barnvagn få delsjön.
#sarkasm

Seriöst så är det ju ett problem när många människor rör sig i skogen. Vänder man på det så är många intresserade av friluftsliv just nu och det är ju bra.

Böter naturreservat?
emmer sa:
H. sa:

H. sa:

Jag har letat underbyggda underlag. Jag har aldrig hittat något. Tvärtom har jag varje gång slagits av hur lättvindigt man kan göra så omfattande inskränkningar av allemansrätten. För mig står det fullständigt i strid med regeringsformen, förvaltningslagen och miljöbalken.

Böter naturreservat?
C-dale sa:
konscious sa:

Bara delvis sant. Mängder av naturreservat är tillskapade för att utgöra rekreationsområden och skyddas från exploatering. Inte för att de har några specifika naturvärden.

Läs konscious inlägg en gång till. Ingenstans nämns några specifika naturvärden, och att "...bevara [...] något som är hotat" kan ju vara samma sak som "skyddas från exploatering."

Böter naturreservat?
Alla små fina reservat utanför Stockholm där stigarna nästan växer igen på sommaren varför får vi inte cykla där?
alla bor ju inte i storstäder... Här blir det förbud överallt såfort de gör om ett reservat eller utökar, jag skiter i dem har som sagt aldrig fått ett vettigt svar från de som jobbar med det förutom att vi kör samma stigar som de som vandrar å det handlat om respekt inte nåt förbud så jag skiter i de tills jag får nåt vettigt svar, annars kanske det är så att man måste går universitet å rätt linje för att kunna förstå. Nää mindre byråkrater å fler utövare?

Böter naturreservat?
C-dale sa:
konscious sa:

Det är precis det jag skrev att undvika människans inverkan och skydda naturen för att det har ett värde att bevara eller återskapa oavsett syftet.

Från naturvårdsverkets hemsida http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Skyddad-natur/Naturreservat/

Miljöbalken anger följande skäl till att bilda naturreservat:
-vårda och bevara värdefulla naturmiljöer
-tillgodose behov av områden för friluftslivet
-skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer
-skydda, återställa eller nyskapa livsmiljöer för skyddsvärda arter.

Sen vet jag inte om cyklisten är en utrotningshotat art :)

Böter naturreservat?
Eftersom jag cyklar där det inte är så trafikerat så stannar jag nästan alltid å pratar med vandrna men kaj vandrar även endel med ungarna i skogar å nä inga problem. Men det är säker skillnad vid storstäderna men inte där vi håller till därav att jag inte samtycker med förbuden oftast!

Böter naturreservat?
ejma sa:
Om det skulle vara okej att cykla i naturreservat skulle slitaget bli betydligt högre. Jag har cyklat MTB i området där jag bor sedan början av 90-talet och har ganska bra koll på slitaget. Så länge det var en mindre grupp människor som körde med fälgbromsar var slitaget inte större än att naturen kunde läka det, men nu när det körs heldämpat, skivbromsar, segmentjakter på Strava och organiserade turer är slitaget betydligt högre. Högfartsinbromsningar, kurvtagningar med sladd, klättring i branter etc, det river bra och det krävs inte många åk för att det skall bli rejält upprivet.
Om vi även lägger till den starkt växande lokala MTB klubben som är ute med typ 40 ungdomar + ledare och föräldrar inser man att det måste finnas begränsningar i skogar som skall vara vandringsvänliga och inte störa naturlivet. Naturreservaten har skapats bl.a för att ge djurlivet en chans att röra sig i vårt land. I Stockholmsområdet är det de sista gröna kilarna som blivit naturreservat.
Allemansrätten ger dig rätt att färdas över mark under förutsättning att du inte lämnar avtryck. Cyklingen på tex Löttingekulle är nästintill en våldtäkt på allemansrätten. Så länge enbart motionärer cyklade på kullen klarade sig lavarna, men sedan organiserad cykling utövats är berget bart och det ser inte vackert ut.
Det cyklas i vårt naturreservat, men betydligt mindre än i den intill liggande skogen som har nästintill lika regler, med skillnaden att cykling enbart är tillåten på grusbelagda stigar och vägar. Om cykelförbudet inte hade funnits skulle stigarna manglats betydligt hårdare.

Ok, så länge du och och andra motionärer cyklade solo med fälgbroms på Löttingekullen var det ok, men nu när klubben ordnar mtb kurs/träning för barn & ungdomar är det våldtäkt av allemansrätten? Lol.

Böter naturreservat?
Här finns klar potential!

tenor.gif

Böter naturreservat?
Roligt att få igång en diskussion!

Min fråga dyker upp då vi(Tjust Bike & Running) arbetar mot Västerviks kommun gällande förbud på Gränsö reservat. Kommunen har fått för sig att det är så pass enkelt som att sätta upp förbudsskyltar och sen börja bötfälla. Så är ju inte fallet då det inte finns några vägledande domar(vad vi vet om??).

Vi ser hellre att de samarbetar med föreningslivet istället för förbud, det brukar fungera bättre.

Böter naturreservat?
ejma sa:

Jag håller med om att det är ett problem, men det hade varit ett problem oavsett hur det färdades. Självklart kan cykling slita, i likhet med alla passager och mänsklig aktivitet. Det finns sköra naturreservat som har enorma problem med att värdefulla växter blir förstörda på grund av att marken inte tål alla picknick-gäster, men man förbjuder inte tillträde eller picknick för det.

I stadsnära reservat är det sällan det finns stora värden att skydda, utan skyddet är framförallt till för rekreation och friluftsliv. Att då göra en gradering av ont/gott friluftsliv är orimligt.

Slitage på grund av många nyttjare har man i alla reservat. Det löser man genom aktiv förvaltning: preparerade leder, dränering, elljusspår osv. Därför märks oftast inte detta slitage. När det gäller cykling är man däremot oftast väldigt dålig på att ha just aktiv förvaltning.

När det gäller organiserad cykling måste arrangören ta ett betydligt större ansvar.

Böter naturreservat?
MrMatsa sa:
Roligt att få igång en diskussion!

Min fråga dyker upp då vi(Tjust Bike & Running) arbetar mot Västerviks kommun gällande förbud på Gränsö reservat. Kommunen har fått för sig att det är så pass enkelt som att sätta upp förbudsskyltar och sen börja bötfälla. Så är ju inte fallet då det inte finns några vägledande domar(vad vi vet om??).

Vi ser hellre att de samarbetar med föreningslivet istället för förbud, det brukar fungera bättre.

Det enda förbud leder till är att omöjliggöra aktiv förvaltning. Just det misstaget har Stockholm-Nacka gjort i Nacka-reservatet. Hade man istället valt en samverkansmodell hade man inte alls haft de problemen.

Tror man att förbud är en framgångsrik väg att gå kan man väl ta sig en titt på medelhastigheten på svenska vägar och fundera på om skyltar verkar framgångsrika.

Böter naturreservat?
Det var en ganska intressant vändning på tråden. Har själv åkt utifrån till Västerviks kommun just för att besöka stället och cykla. På den tiden fanns det inte något alls som pekade på cykelförbud, men såg nu i västervikstidningen att det är ett nytt påfund. Tidigare har dom till och med marknadsfört just den leden som ypperlig för MTB dessutom! Uppenbarligen vill dom inte ha oss köpstarka besökare där, så då tackar och bockar jag för mig och spenderar mina slantar på annan ort. (Ta gärna med er detta i fortsatt samtal med kommunen ;) )

Böter naturreservat?
Lingon sa:
Ok, så länge du och och andra motionärer cyklade solo med fälgbroms på Löttingekullen var det ok, men nu när klubben ordnar mtb kurs/träning för barn & ungdomar är det våldtäkt av allemansrätten? Lol.

Det skrev jag inte. Du gör den tolkningen. Du borde läsa lite om vad som gäller

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

"Tänk särskilt på att:

undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar"

"Det är alltid bra att fråga markägaren om lov om du planerar att cykla regelbundet i ett visst naturområde. Extra viktigt är det när du arrangerar organiserad eller regelbunden cykling på annans skogsmark. Skaderisken är stor och då har du som arrangör ett särskilt ansvar. Du måste även anmäla samråd hos länsstyrelsen om dina cykelarrangemang kan skada marken."

Böter naturreservat?
Är det olika regler för cykling och vandring i allemsrätten och i så fall varför? Jag tänker på bland annat det att skada mossa på berghällar. I stockholms området finns det ju väldigt många stigar som går över berghällar där mossan och lavar sen många år är borta på grund av att folk har gått där. Är det ett brott mot allemsrätten eller är det bara cyklister som ska undvika att cykla över berghällar?

Böter naturreservat?
görveln sa:
Är det olika regler för cykling och vandring i allemsrätten och i så fall varför? Jag tänker på bland annat det att skada mossa på berghällar. I stockholms området finns det ju väldigt många stigar som går över berghällar där mossan och lavar sen många år är borta på grund av att folk har gått där. Är det ett brott mot allemsrätten eller är det bara cyklister som ska undvika att cykla över berghällar?
Det här undrar jag också över. Alla vandringsleder osv. Alla dessa stigar ser ju ut som dom gör pga att människor går där. Eller så växer det igen för att ingen går/cyklar.
Varför är slitage från vandring ok om inte slitage från cykling är det?
Har aldrig vandrat i fjällen, men där ser man ju på bilder hur respekten för "bredda inte stigen" inte verkar så stor bland vandrare. Diskuterar man vandringsförbud i fjällen?
Som sagt. Förstår faktiskt inte varför det ska göras skillnad på cykling och vandring/löpning i det här fallet. Och då cyklar jag inte ens i skogen själv.

Böter naturreservat?
Dagens vandring från Svartbäcken till Dalarö genom skapliga delar av både naturreservatet och nationalparken gav möte med en en cyklist. Denne mötte jag f.ö. i brandområdet i nationalparken mellan Bylsjön och Stensjön. Varför han valt den stigen för sin cykeltur fattar jag inte. Kan inte ens ha varit roligt då hans teknik var rätt kass och det på den biten dessutom är en massa trappor som man nog måste tillhöra MacAskill-klanen för att bemästra.

Med detta bara sagt att det rent anekdotiskt inte verkar vara jättemycket cykling i Tyrestareservatet.

Om man ska snacka naturförstörelse så säger mig mina erfarenheter att hästar, fyrhjulingar och motorcrosscyklar långt mkt värre än skogscyklar.

Böter naturreservat?
Jag har flera gånger ( 4-5 om jag minns rätt) ringt länstyrelsen när jag befunnit mig i reservat med tältförbud och hänvisning till iordningsställda tältplatser. Samtliga gånger har svaret varit något i stil med " Vi tänkte mest informera om att vi byggt ett jättefint vindskydd" Förvisso svårt anekdotisk argumenterat, men jag tror att risken för slentrianförbud är ganska stor.

Böter naturreservat?
görveln sa:

Framförallt elcyklister.

Tillbaka
Topp