Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
sdx sa:Naturbevakarna har polismans befogenheter i reservatet så bryter man mot reservatreglerna så bötfäller dom om dom får tag i en.
emmer sa:Men alldeles oavsett så är det förkastligt att cykla där om man inte får - för det finns en orsak till att A/ det blir ett naturreservat, och B/ det behövs inskränkningar i allemansrätten som extra skydd för miljön.
Så lätt är och billigt är det inte att göra inskränkningar.H. sa:Fast om förbudet är ologiskt och en följd av anticykel-lobbyisters arbete?
Har nog mest att de inte känns relevanta för dig och att du inte kan se det mer än från ditt intresse.H. sa:Av det jag sett gällande förbud kring stockholm har det sällan funnits relevanta argument till förbud.
emmer sa:Så lätt är och billigt är det inte att göra inskränkningar.H. sa:Fast om förbudet är ologiskt och en följd av anticykel-lobbyisters arbete?
(Om man inte har gott om polare i fullmäktige.)
Har nog mest att de inte känns relevanta för dig och att du inte kan se det mer än från ditt intresse.H. sa:Av det jag sett gällande förbud kring stockholm har det sällan funnits relevanta argument till förbud.
Skulle i vart fall jag gissa på...
H. sa:Fast om förbudet är ologiskt och en följd av anticykel-lobbyisters arbete?
konscious sa:Människan utbredning har förstört naturen i en brutal takt de senaste decennierna i en oanad takt.
sdx sa:Naturbevakarna har polismans befogenheter i reservatet så bryter man mot reservatreglerna så bötfäller dom om dom får tag i en.
konscious sa:Naturreservat finns för att man vill bevara eller återskapa något som är hotat.
emmer sa:Så lätt är och billigt är det inte att göra inskränkningar.H. sa:Fast om förbudet är ologiskt och en följd av anticykel-lobbyisters arbete?
(Om man inte har gott om polare i fullmäktige.)
Skulle i vart fall jag gissa på...
C-dale sa:konscious sa:Naturreservat finns för att man vill bevara eller återskapa något som är hotat.
Bara delvis sant. Mängder av naturreservat är tillskapade för att utgöra rekreationsområden och skyddas från exploatering. Inte för att de har några specifika naturvärden.
Vilka inskränkningar talar du om? Anlägga en cykelstig?oxr sa:Tvärtom har jag varje gång slagits av hur lättvindigt man kan göra så omfattande inskränkningar av allemansrätten.
Upplevt som vandrare eller cyklist?EST sa:Jag håller på H. Aldrig fått en vettig förklaring förutom att vi stör vandrare vilket jag aldrig upplevt i verkligheten.
C-dale sa:konscious sa:Naturreservat finns för att man vill bevara eller återskapa något som är hotat.
Bara delvis sant. Mängder av naturreservat är tillskapade för att utgöra rekreationsområden och skyddas från exploatering. Inte för att de har några specifika naturvärden.
ejma sa:Vilka inskränkningar talar du om? Anlägga en cykelstig?oxr sa:Tvärtom har jag varje gång slagits av hur lättvindigt man kan göra så omfattande inskränkningar av allemansrätten.
ejma sa:Om det skulle vara okej att cykla i naturreservat skulle slitaget bli betydligt högre. Jag har cyklat MTB i området där jag bor sedan början av 90-talet och har ganska bra koll på slitaget. Så länge det var en mindre grupp människor som körde med fälgbromsar var slitaget inte större än att naturen kunde läka det, men nu när det körs heldämpat, skivbromsar, segmentjakter på Strava och organiserade turer är slitaget betydligt högre. Högfartsinbromsningar, kurvtagningar med sladd, klättring i branter etc, det river bra och det krävs inte många åk för att det skall bli rejält upprivet.
Om vi även lägger till den starkt växande lokala MTB klubben som är ute med typ 40 ungdomar + ledare och föräldrar inser man att det måste finnas begränsningar i skogar som skall vara vandringsvänliga och inte störa naturlivet. Naturreservaten har skapats bl.a för att ge djurlivet en chans att röra sig i vårt land. I Stockholmsområdet är det de sista gröna kilarna som blivit naturreservat.
Allemansrätten ger dig rätt att färdas över mark under förutsättning att du inte lämnar avtryck. Cyklingen på tex Löttingekulle är nästintill en våldtäkt på allemansrätten. Så länge enbart motionärer cyklade på kullen klarade sig lavarna, men sedan organiserad cykling utövats är berget bart och det ser inte vackert ut.
Det cyklas i vårt naturreservat, men betydligt mindre än i den intill liggande skogen som har nästintill lika regler, med skillnaden att cykling enbart är tillåten på grusbelagda stigar och vägar. Om cykelförbudet inte hade funnits skulle stigarna manglats betydligt hårdare.
ejma sa:Om det skulle vara okej att cykla i naturreservat skulle slitaget bli betydligt högre. Jag har cyklat MTB i området där jag bor sedan början av 90-talet och har ganska bra koll på slitaget. Så länge det var en mindre grupp människor som körde med fälgbromsar var slitaget inte större än att naturen kunde läka det, men nu när det körs heldämpat, skivbromsar, segmentjakter på Strava och organiserade turer är slitaget betydligt högre. Högfartsinbromsningar, kurvtagningar med sladd, klättring i branter etc, det river bra och det krävs inte många åk för att det skall bli rejält upprivet.
Om vi även lägger till den starkt växande lokala MTB klubben som är ute med typ 40 ungdomar + ledare och föräldrar inser man att det måste finnas begränsningar i skogar som skall vara vandringsvänliga och inte störa naturlivet. Naturreservaten har skapats bl.a för att ge djurlivet en chans att röra sig i vårt land. I Stockholmsområdet är det de sista gröna kilarna som blivit naturreservat.
Allemansrätten ger dig rätt att färdas över mark under förutsättning att du inte lämnar avtryck. Cyklingen på tex Löttingekulle är nästintill en våldtäkt på allemansrätten. Så länge enbart motionärer cyklade på kullen klarade sig lavarna, men sedan organiserad cykling utövats är berget bart och det ser inte vackert ut.
Det cyklas i vårt naturreservat, men betydligt mindre än i den intill liggande skogen som har nästintill lika regler, med skillnaden att cykling enbart är tillåten på grusbelagda stigar och vägar. Om cykelförbudet inte hade funnits skulle stigarna manglats betydligt hårdare.
MrMatsa sa:Roligt att få igång en diskussion!
Min fråga dyker upp då vi(Tjust Bike & Running) arbetar mot Västerviks kommun gällande förbud på Gränsö reservat. Kommunen har fått för sig att det är så pass enkelt som att sätta upp förbudsskyltar och sen börja bötfälla. Så är ju inte fallet då det inte finns några vägledande domar(vad vi vet om??).
Vi ser hellre att de samarbetar med föreningslivet istället för förbud, det brukar fungera bättre.
Lingon sa:Ok, så länge du och och andra motionärer cyklade solo med fälgbroms på Löttingekullen var det ok, men nu när klubben ordnar mtb kurs/träning för barn & ungdomar är det våldtäkt av allemansrätten? Lol.
Det här undrar jag också över. Alla vandringsleder osv. Alla dessa stigar ser ju ut som dom gör pga att människor går där. Eller så växer det igen för att ingen går/cyklar.görveln sa:Är det olika regler för cykling och vandring i allemsrätten och i så fall varför? Jag tänker på bland annat det att skada mossa på berghällar. I stockholms området finns det ju väldigt många stigar som går över berghällar där mossan och lavar sen många år är borta på grund av att folk har gått där. Är det ett brott mot allemsrätten eller är det bara cyklister som ska undvika att cykla över berghällar?
+1oxr sa:I stadsnära reservat är det sällan det finns stora värden att skydda, utan skyddet är framförallt till för rekreation och friluftsliv. Att då göra en gradering av ont/gott friluftsliv är orimligt.
görveln sa:Är det olika regler för cykling och vandring i allemsrätten och i så fall varför? Jag tänker på bland annat det att skada mossa på berghällar. I stockholms området finns det ju väldigt många stigar som går över berghällar där mossan och lavar sen många år är borta på grund av att folk har gått där. Är det ett brott mot allemsrätten eller är det bara cyklister som ska undvika att cykla över berghällar?
+1Max_max sa:+1oxr sa:I stadsnära reservat är det sällan det finns stora värden att skydda, utan skyddet är framförallt till för rekreation och friluftsliv. Att då göra en gradering av ont/gott friluftsliv är orimligt.