Bra mtb skor ?

Bra mtb skor ?
De flesta skor är rätt snälla eller helt neutrala (få skor yttrar uttryck på annat sätt än möjligtvis dålig lukt vilket oftast kan kopplas till användaren).

Lite info om vad du skall ha dem till underlättar men Shimano är normalt ett säkert kort.

Bra mtb skor ?
Sidi-skor är det enda som gäller ;). Har kört med ett par sidi bullet i hur många år som helst nu, finns säkert nyare varianter av de numera. När jag köpte lvg-skor så provade jag en massa olika märken men det slutade med ett par Sidi igen.

Bra mtb skor ?
Om man inte kör SPD. Finns det några generella fördelar med att ha speciella cykelskor ändå? Eller kan man dra på sig vilka smutståliga pjuck som helst i princip?

Bra mtb skor ?
Simpanovic skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man inte kör SPD. Finns det några generella
> fördelar med att ha speciella cykelskor ändå?
> Eller kan man dra på sig vilka smutståliga pjuck
> som helst i princip?

Kör inte med för mjuka dojor bara. Ju hårdare sula desto bättre.

Bra mtb skor ?
Saltgurkan: Ok, var inne på sidi undrar bara om spännen mm håller i skogen ?

ee: Jo, Specialized S-works MTB verkar ju bra, men är rätt skeptisk till spänn mekainsmen. Om den håller och så vidare.
De som kör teknisk singeltrack på mtbr.com, verkar skeptiska t ex.
Och hur fn kan man göra vita mtb skor..Finns tydligen iofs att beställa i svart

Har haft ett par Notrhwave som varit bra. Är det nån som säljer dem i tjockhult ?

Bra mtb skor ?
Varför går Shimano bort?

Jag har testat både Sidi, Specialized, Cannondale, Northwave och Shimano.

Shimano är minst lika bra som de andra. Idag kör jag på ett par 300 både på väg och i skog

/Jerka

Bra mtb skor ?
Har länge åkt på Adidas Adistar XC Race. Hel kolfibersula och MYCKET stumma. Har pumpspänne. Lätta och mycket slitstarka. Inget för den som gillar jympadoja-känslan.

Bra mtb skor ?
Sidispännena håller bra i skogen tycker jag. Köp ett par skor som passar din fot bra i lämplig prisklass. Skor är ju väldigt personligt. Mina fötter passar inte alls i Shimanoskor, rätt bra i Specialized, ännu bättre i Sidi men sitter perfekt i ett par Mavic. :D

Bra mtb skor ?
Propelle skrev:
> Har länge åkt på Adidas Adistar XC Race. Hel kolfibersula och MYCKET stumma. Har pumpspänne.
> Lätta och mycket slitstarka. Inget för den som gillar jympadoja-känslan.

Har också ett par sådana och är väldigt nöjd med dom. De är rätt lätta, sitter skönt och svarar bra.

Bra mtb skor ?
erpkrap skrev:
> Gillar NorthWave, har 2 par. Kan behövas när det
> regnar så mycket nu så har
> man ett torrt par till nästa tur.
Var har du köpt dem ?

Bra mtb skor ?
allt beror ju på vad för fötter man har. för mig passar shimanos extra breda moddeller bra. o tycker deras skor är riktigt fina. sidi´s skor brukar även vara väldigt bra, men tycker de tenderar till att antingen ha väldigt mjukt gummi i sulorna (om man nu får för sig att springa) eller skitmjukt gummi. men kan ha ändrats.

haft ett par specialized s-works skor, spännmekanismen gick sönder efter 1 veckas användande inomhus. otur och måndagsexemplar, det är möjligt. men inte så förtroendeingivande för så dyra skor.

Bra mtb skor ?
TobiasC skrev:
> Kör inte med för mjuka dojor bara. Ju hårdare
> sula desto bättre.

I beg to differ. Mjukt gummi i sulan, typ Vans våffelsula som viker sig runt pedalen är fan det bästa som finns. Jadå, även efter 7 timmar på hojen tycker jag det.

Skateskor är det som gäller om man inte vill ha spd.

5-10 är för fula för att vara ok. Cykelvärldens motsvarighet till Crocs.

Bra mtb skor ?
Mårten skrev:
> TobiasC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör inte med för mjuka dojor bara. Ju
> hårdare
> > sula desto bättre.
>
> I beg to differ. Mjukt gummi i sulan, typ Vans
> våffelsula som viker sig runt pedalen är fan det
> bästa som finns. Jadå, även efter 7 timmar på
> hojen tycker jag det.
>
> Skateskor är det som gäller om man inte vill ha
> spd.
>
> 5-10 är för fula för att vara ok.
> Cykelvärldens motsvarighet till Crocs.

Får man bara foten "rakt på" pedalen så borde det ju inte va några problem kanske, handlar ju om att inte få sned belastning. If it feels good it is good.

Bra mtb skor ?
Jag köpte ett par skor från Bontrager värdiga en guide och är riktigt nöjd. Här finns en test av dem. http://www.pezcyclingnews.com/?pg=fullstory&id=6671&status=True&catname=Tech News

Såhär ser min modell ut:
bontrager.jpg ht=390

Snygga och sköna. Eller de såg ut så iaf, numera är de lite skitigare :)

/Erik

Bra mtb skor ?
Bruger Specialized Carbon expert, de er lette og sidder utroligt godt til foden.
På landevejen har jeg S-works udgaven, men på MTB vil jeg ikke have en sko med plastik spænder.

Bra mtb skor ?
Det blev ett par sidi dragon 2 carbon srs till sist. Ingen som verkar sälja Northwave
Körde en kort runda nu i kväll, kändes riktigt bra.
Skönt med nya klossar också, har kört med mina alldeles för länge...
Skönt att sitta fast ordentligt.

Tillbaka
Topp