[Byggtråd] Randonneurskan goes aero.

Samma funktion, samma kontakt på alla.[/quote]

Nä...likadan kontakt. Samma kontakt på alla blir ju inte så bra :p

Jenny, glöm inte buntbanden på sladdarna. Skall sitta med 2 dm mellanrum typ. Mest för att kabeln inte skall röra sig i ramen. Längden på kabeln avgörs ju av var den skall sitta, men generellt så skall de kortaste vara mellan handtag och den främre förgreningen, den längsta mellan den främre förgreningen och dosan i diagonalröret. Sedan det lite mer självklara sadelrör och till bakväxeln, samt en kort till framväxeln som då skall ut genom gummipluppen.

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
Jenny W sa:
Åsså alla kablar. Tror det är alla iaf. Ska bara lista ut vilken som ska sitta var. Det är bara längden som avgör, eller? Alla har väl samma funktion?

Samma funktion, samma kontakt på alla.

Då måste hon beställa fler kontakter för det kommer inte funka om man måste flytta den som finns hela tiden ;P

Igino Cazzola sa:
Jenny W sa:
...Den vita MTBn är dotterns Rocky Mountain, som hon tyvärr inte cyklar på...
Köp en LVG till henne istället (jag gissar att hon mest behöver den där det är asfalt).

det kanske det blir. Hon tycker det är läskigt med rötter och stenar och ogillar dåligt väder :) Så det blir mest sommarsolskensturer på fin-stig

Fick en stund över nu på kvällen och nu är kablarna på plats. Lite mekkit kan jag säga utan att överdriva. Första gången man gör nått är det ju alltid lite huvudbry och gråa hår. Fick ur mig en hel hög med svordomar oxå, tror jag. Här är lite kaosbilder

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    351 KB · Besök: 32
Jag köpte en påse små gummipluppar som ska sitta dä kabeln går ut ur ramen. Tycker passformen var rätt dålig på dessa. Har monterat två av dem. Den ena har jag fångat bild. Det verkar som om det är olika stora hål i ramen (eller så är det olika storlekar på de plupparna jag fick men inte direkt troligt) för den ena gummipluppen får jag inte på plats, verkar som om hålet är för litet, medan den andra gummipluppen sitter lös, det hålet är för stort. Ska det vara så eller finns det olika stl på pluppar?

IMG_1592.JPG

man får ju hoppas att Kineserna följt någon sorts standard och i så fall borde någon av plupparna passa. borde ju vara standardmått för att få igenom ett wirehölje, kan man tycka. Plupparna ska ju sitta tight, så det kan nog upplevas som att de är för stora.

image.jpeg
image.jpeg
Jeppe_E sa:
man får ju hoppas att Kineserna följt någon sorts standard och i så fall borde någon av plupparna passa. borde ju vara standardmått för att få igenom ett wirehölje, kan man tycka. Plupparna ska ju sitta tight, så det kan nog upplevas som att de är för stora.

Ja den ena är smått omöjlig att få på plats så den passformen är tight. Det kan jag köpa. Men den andra pluppen sitter ju så läst att den kommer ramla ur första gupp.

Senast ändrad:
Jag har aldrig byggt med sladdar men är det inte något som saknas? Alltså en utbytbar plupp beroende på om man ska köra vajer eller sladd? Det andra hålet vid framväxeln används bara för de fall man kör sladd?

Principia sa:
Jag har aldrig byggt med sladdar men är det inte något som saknas? Alltså en utbytbar plupp beroende på om man ska köra vajer eller sladd? Det andra hålet vid framväxeln används bara för de fall man kör sladd?

Det sitter pluppar i ramen som man får byta ut om man ska vajer.

Jenny W sa:
Principia sa:

Det sitter pluppar i ramen som man får byta ut om man ska dra sladd internt till elväxlarna.

E:inte vajer

Limma dit dem. Satt det inte en plupp i ramen för framväxeln? I så fall kan du ju använda den, genom att borra ett litet hål i den och slitsa upp den så att du kan trä den på sladden.

Jeppe_E sa:
Limma dit dem. Satt det inte en plupp i ramen för framväxeln? I så fall kan du ju använda den, genom att borra ett litet hål i den och slitsa upp den så att du kan trä den på sladden.

Så kan man ju göra.

Jag köpte pluppar för att slippa sånt men men...

Är det sån intern ring som klämmer om stolpen?
Min är lite meckig, får hålla upp den med skruven typ.

Det är inte batteriet som lossnat och ligger i botten/mot? :)

Batteriet sitter på plats i stolpen. Möjligen kan det vara de där gummihållarnas kanter som nyper tag inne där sadelstolpen löper. Ser att det blir skrapmärken på sidorna av stolpen oxå. Har ingen annan aerostolpe hemma men kanske kan sticka hem till en som har på torsdag. Skruven i ramen är lös. Vad menar du Raggarmuffin, att jag ska plocka ut skruven helt?

Provade att montera sadelstolpe utan batteri och gummihållare det gick lite lättare men fortfarande väldigt svårt och trögt. Tittade inne i ramen och det ser ut som om det är lite grader som jag ska försöka slipa till med smergelduk. Graderna repar sadelstolpen väldigt illa iaf. Brukar man behöva ha kolfiberpasta på sadelstolpen?

Lossar du skruven får du nog inte på den sen igen, kan klart se annorlunda ut mot min. Men klämman som går runt stolpen på min kärvar gärna så man får ha nyckel i skruven och hålla emot så den inte kommer på sniskan.

Det kan ju vara så enkelt som lite tjock lack. Svårare på dessa ej runda stolpar att få ner med, kan man snurra lite på dem brukar det hjälpa.

Jenny W sa:
Provade att montera sadelstolpe utan batteri och gummihållare det gick lite lättare men fortfarande väldigt svårt och trögt. Tittade inne i ramen och det ser ut som om det är lite grader som jag ska försöka slipa till med smergelduk. Graderna repar sadelstolpen väldigt illa iaf. Brukar man behöva ha kolfiberpasta på sadelstolpen?

Troligen, men inte för att friktionen ska minska utan tvärtom öka.

När du säger trögt menar du då att den inte går att skjuta ner med lite tryck eller går den inte att "slå ner" med näven? Tänker att om du får ner den en gång så kanske den går lättare alla andra ggr.

Kina ramen kanske är lite "ruff" tänker jag.

Dock har jag ingen erfarenhet av kolfiber ramar så ta mina idéer med en nypa havssalt.

NLC sa:
Jenny W sa:

Troligen, men inte för att friktionen ska minska utan tvärtom öka.

Som innehavare av inte mindre än två cyklar med aerostolpe rekommenderar jag absolut nån slags kolfiberpasta. Man har en tendens att komma hem med väldigt lågt sittande sadel om man provar utan...

Sen finns det givetvis mer eller mindre dåliga sadelklämmelösningar.

Om jag vickar den kan jag tvinga ner stolpen liten bit men det repar ju stolen nått så ¤%&/ Kommer inte ner så långt som jag vill. Väldigt trögt. Det går inte vicka den så mycket heller om batteri och gummifästen sitter i stolpen. Det finns ingen klämma runt stolpen utan det är en mutter (pilen) som klämmer stolpen med en bricka av nått slag inne i ramen.

Capture.JPG

Hur långt går den ner, i centimeter?

Det är ju inte säkert att det ska gå att få den obegränsat långt ner, det KAN vara så att den ska kapas lite.

OBS: detta är bara en teori, bör givetvis undersökas noga.

Det är streck på stolpen. Miniinstick börjar ca 1dm från änden av stolpen. Jag vill gärna ha den lite längre ner än minimiinstick ;) Det går inte just nu. Det är en kant i ramen som troligtvis är maxinstick. Det är *rätt så* långt ifrån för tillfället.

Edit: För litet instick av sadelstolpe har jag erfarenhet av. Den övningen vill jag inte göra om #rambrott

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp