[Byggtråd] Santa Cruz Hightower, a.k.a. "Sandy"

Tack för all input om vad ni kör för tryck i er Pike.
Jag börjar med att testa hur den känns med 45 psi. Det finns några saker till som går att leka med också så som längre styrstam, och att flippa "chipet" i länkaget så att bakdelen blir lite högre.
Det senare medför också att mina 175 mm vevarmar tar i mindre i backen. De känns just nu väldigt långa. Planen har hela tiden varit att köra 170 mm. Är det inte löning snart? :P

Makten sa:
Det måste ju inte vara lufttrycket i gaffeln som är för högt. Prova att sänka lågfartskompressionsdämpningen istället.
Att du inte utnyttjar hela slaglängden behöver inte heller betyda nåt, eftersom den är rätt så lång och däcken tar en hel del.

Vad kör du med för längd på styrstammen? Jag är något förvånad över att 60 mm känns bra på min 5010, då jag på förra FS:en körde 35 mm. Men nu har jag rätt mycket högre stack och ståcyklar mycket mer, vilket kanske förklarar saken. Om sadelrörsvinkeln är hyfsat lika mellan våra hojar så hamnar sadeln rätt ordentligt långt bak, även om man skjuter fram den. Så om du sitter mycket när du cyklar så kanske det inte är så konstigt om du har vikten rätt långt bak.
Jag kör just nu med 0 lågfartskompression, så den blir svår att sänka. =)
Det är kanske så att Piken behöver några fler rundor innan den blir inkörd. Att sänka den till typ 140 mm är ju också ett alternativ. Ganska stort kliv som jag tagit från 70.5° till 67° gaffelvinkel, så att sänka till 140 mm borde inte göra saker mer ovant iaf.

Just nu 35 mm styrstam, kanske ska testa öka typ 10 mm?

Rompa sa:
marr sa:
Rompa sa:
Jag kör 130pike och 2 tokens och ca 80psi

Och väger typ?

Vafan det är ju hemligt. Vi kan ju inte berätta allt för honom ;)

85kg...
Rompa, 85 kg muskler slår 60 kg sillmjölke i min bok alla dagar i veckan. Grymt kört i Ludvika btw!

Eveningstar sa:
Tack för all input om vad ni kör för tryck i er Pike.
Jag börjar med att testa hur den känns med 45 psi. Det finns några saker till som går att leka med också så som längre styrstam, och att flippa "chipet" i länkaget så att bakdelen blir lite högre.
Det senare medför också att mina 175 mm vevarmar tar i mindre i backen. De känns just nu väldigt långa. Planen har hela tiden varit att köra 170 mm. Är det inte löning snart? :P

Makten sa:
Det måste ju inte vara lufttrycket i gaffeln som är för högt. Prova att sänka lågfartskompressionsdämpningen istället.
Att du inte utnyttjar hela slaglängden behöver inte heller betyda nåt, eftersom den är rätt så lång och däcken tar en hel del.

Vad kör du med för längd på styrstammen? Jag är något förvånad över att 60 mm känns bra på min 5010, då jag på förra FS:en körde 35 mm. Men nu har jag rätt mycket högre stack och ståcyklar mycket mer, vilket kanske förklarar saken. Om sadelrörsvinkeln är hyfsat lika mellan våra hojar så hamnar sadeln rätt ordentligt långt bak, även om man skjuter fram den. Så om du sitter mycket när du cyklar så kanske det inte är så konstigt om du har vikten rätt långt bak.
Jag kör just nu med 0 lågfartskompression, så den blir svår att sänka. =)
Det är kanske så att Piken behöver några fler rundor innan den blir inkörd. Att sänka den till typ 140 mm är ju också ett alternativ. Ganska stort kliv som jag tagit från 70.5° till 67° gaffelvinkel, så att sänka till 140 mm borde inte göra saker mer ovant iaf.

Just nu 35 mm styrstam, kanske ska testa öka typ 10 mm?

Rompa sa:
marr sa:
Rompa sa:
Jag kör 130pike och 2 tokens och ca 80psi

Och väger typ?

Vafan det är ju hemligt. Vi kan ju inte berätta allt för honom ;)

85kg...
Rompa, 85 kg muskler slår 60 kg sillmjölke i min bok alla dagar i veckan. Grymt kört i Ludvika btw!

Tack :)

Jag tror du kommer gilla piken mer med ett par fler tokens i, den blir så mycket skönare. Jag kastade i fler tokens i min rs1 oxå och det gjorde den mycket bättre.

Hej, kolla guiden här om att ställa in RS Pike
http://www.mbr.co.uk/news/rockshox-pike-5-ways-perfect-set-324890

Jag kör min 150 med 2 tokens och det blå vredet på mittenläget, då bypassar jag all LSC-inställning och får en mycket snabbare och välbalanserad cykel. Höll på att avsluta dagens tur efter 5 km innan jag kom på att vrida om från fullt öppet, där är Piken skitdålig. Lite galen inställning är det och jag skall nog testa 3-4 tokens och se om jag kan få den att funka i öppet läge då den ibland blir lite i hårdaste laget.

Hur går det för er? mer utvärderingar tack =) vilka däck kör ni numera och vad för tryck?

LDG sa:
Hur går det för er? mer utvärderingar tack =) vilka däck kör ni numera och vad för tryck?
Känns som det enda jag gör nu för tiden är att lovorda cykeln i alla 27.5+ trådar som dyker upp på happy. :P
Har kört allt från CX till Hellas på den och tycker den överträffar mina förväntningar oavsett disciplin.

Jag brukar inte ändra allt för mycket beroende på bana, utan försöker hitta en inställning som fungerar OK till det mesta.
Jag väger 63 kg exkl. kläder och utrustning, och just nu kör jag:
Framdäck: NN3.0 trailstar. slanglöst, 9 psi (0.6 bar).
Bakdäck: NN3.0 pacestar, (läckande)slanglöst, 13 psi (0.9 bar).
Gaffel: 150 mm, 47.5 psi, 1 token, 12 klick från snabbaste rebound, 0 klick LSC.
Bakdämpare: 195 psi, 7 klick från snabbaste rebound.
"Chippet" i ramen är satt i högläge för bättre markfrigång, men får ändå en del markkänning trots 170 mm vevarmar.

Jag kommer nog gå ner 1-2 psi i däcktryck nu när det blir blött och halt på hösten. Byta lite rull mot bättre grepp.
Både gaffel och bakdämpare körs nästan uteslutande helt öppna. Det är bara när det är transport och grusvägsspurt som jag låser dem halvt/helt.

Om jag ska nämna något negativt så är det att det samlas en massa lera på den undre länken i bakfjädringen. Har funderat på om det kanske går att montera någon minimal stänkskärm där.

Har en egen customvariant själv. Kan fota den.
Ni som kör 27.5+ kör ni procore eller klarar sig fälgarna ändå?

Senast ändrad:
Är det inte jobbigt att slå i stenar?
Så pajade jag min axel...

:) måste sjunga bra efter typ grusväg med så lite däcktryck? Fin cykel... Även om färgen inte är min kopp te, men jag gillar inte te ens så :)

Vikt?

NickPick sa:
Är det inte jobbigt att slå i stenar?
Så pajade jag min axel...

:) måste sjunga bra efter typ grusväg med så lite däcktryck? Fin cykel... Även om färgen inte är min kopp te, men jag gillar inte te ens så :)

Vikt?
Det är så klart lite irriterande när man slår i pedalerna, men det sker inte speciellt ofta. Det som orsakar islagen jämfört med min fd. Epic är nog att det är mycket mer slaglängd fram och bak på nya cykeln. Om man då trampar när man komprimerat kör över stenar och rötter så blir det ganska lågt. Ju mer slaglängd desto större borde den effekten bli.

9/13 psi (0.6/0.9 bar) är inte såå lite luft för min vikt och den här däckvolymen. Jag har nog bara fått ett genomslag hittills och det var nu senaste tisdagsrajden på en trottoarkant med låsta dämpare efter mitt livs mest misslyckade bunnyhopp. :P
I skogen med dämparna öppna funkar det superbra.

Vikten är ca 11.7 kg och den kommer nog tyvärr inte bli så mycket lättare i plus-konfiguration. Köper jag en XX1-kassett kommer jag ner till 11.5 tror jag, men sen är det mer eller mindre stopp.
Ramen och gaffeln väger ganska mycket.

Edit:
Som referens brukade jag köra 5/8 psi (0.35/0.55 bar) på fatbiken med 4.8/4.0" däck, och 16/20 psi (1.1/1.35 bar) på Epic:en med 2.25" däck.

Senast ändrad:
Första tävlingen avklarad på cykeln och det gick ju rätt bra.
Kan numera titulera mig klubbmästare i MTB!

DSC_2239s.jpg

(Supertack till Karolina Örnstedt för massa fina bilder)

Kul att ni gillade filmen!
Första försöket på något liknande. Använde tjejens systemkamera på stativ och sedan klippte jag i Davinci Resolve. Riktigt positivt överraskad av Resolve måste jag säga. Gratis också. Rekommenderas starkt.

Hehee.. Vet hur det känns! Man klipper snudd på bort ~99% av materialet. :)
Skönt med 60fps!

Yes! Här kommer en typ komplett lista.

RamSanta Cruz Hightower CC inkl. RockShox Monark RT3£2699 (biketart)
GaffelRockShox Pike RCT3 29" 15 mm boost7825 SEK (bikester)
VevpartiSram Eagle XX1, GXP, 170 mm€396.9 (probikeshop)
DrivlinaSram GX "upgrade kit"€229 (bike-components)
BromsarShimano XTR M9000€314.08 (bike-components)
StyrlagerCane Creek 40€48.21 (bike24)
StyreProcraft PRC HB4 Riser 720 mm€120.69 (bike24)
StyrstamRitchey WCS Trail 45 mm€62.97 (bike-components)
HandtagSpecialized Sip Locking Grips200 SEK (Cykloteket)
PedalerShimano XTR M9000€96.9 (probikeshop)
BromsskivorShimano RT99 180/160 mm€94.44 (bike-components)
VevlagerSram GXP Team€28.89 (r2-bike)
SadelSelle Italia SLR Kit Carbonio Flow€169 (bike-components)
SadelstolpeProcraft PRC SP2 31.6x400 mm€109.77 (r2-bike)
DäckSchwalbe Nobby Nic 3", Trailstar/Pacestar€90.12 (bike24)
Hjul
Nav+ekrarDT240s, DT Competition Race€546 (actionsports)
EkrarDT Revolution300 SEK
FälgarKinakol 45/38 mm$457 + tull (carbonbicycle)
Ratchet54T€94 (bikestacja.pl)
Övrigt:
FramaxelExtralite 15.4B€82.98 (r2-bike)
BakaxelShift Up 12x142 Scott€60.4 (r2-bike)
BromsadaptrarShimano€16.65 (bike24/bike-components)
Låsring centerlock 15 mm axelShimano€7.25 (bike24)
Headset spacersRitchey carbon€12.08 (r2-bike)
Topcap+boltSyntace Litecap€7.88 (r2-bike)
Växelwirehölje 150 kr (Siggecykel)
RingklockaB'twin 500 mini49 kr (Decathlon)
Totalt ungefär: 69000 kr i dagens växlingskurs.
Nu har kronan försvagats en del sedan jag köpte delarna och jag orkar inte kolla upp exakt vad som bokfördes på kontot. Senaste 6 månaderna: USD 10% dyrare, EURO 6% dyrare.

Senast ändrad:
Inte mycket kärlek över för en bakåtsträvande XC-cyklist som ännu inte sett tjusningen med en dropper hör jag. :P

Senast ändrad:
Mange. sa:
Ja, har du 30.9 kan du få låna min en helg..
Tyvärr är det inte 30.9 utan 31.6 mm, annars hade jag installerat den extra droppern som tjejen har liggande här hemma för att prova.
Funkar det inte att bara lossa sadelklämman och höja och sänka på det sättet? :P

Eveningstar sa:
Funkar det inte att bara lossa sadelklämman och höja och sänka på det sättet? :P

Blir lite småklurigt i farten va? :-) Ärligt talat så lär du ju inte utnyttja hojens prestanda utför om du kör omkring med full höjd på stolpen. Skillnaden är monumental när man väl vant sig vid att sänka sadeln så fort man inte sitter på den. Såväl uppför som utför.

Makten sa:
Eveningstar sa:

Blir lite småklurigt i farten va? :-) Ärligt talat så lär du ju inte utnyttja hojens prestanda utför om du kör omkring med full höjd på stolpen. Skillnaden är monumental när man väl vant sig vid att sänka sadeln så fort man inte sitter på den. Såväl uppför som utför.

Verkligen plus 1!

Nyfiken på vad för stigar man kör när man tycker dropper är onödigt, alternativt är man riktigt duktig. För egen del anser jag som övriga att den är precis hur bra att ha som helst, i alla fall under en runda i Änggården, Göteborg

Makten sa:
Eveningstar sa:

+1000 MEN om TS mest kör plattmark utan drops så är ju inte behovet riktigt så stort. Med det sagt skulle jag själv aldrig någonsin framöver kompromissa bort en sänkstolpe!

larsaw sa:
+1000 MEN om TS mest kör plattmark utan drops så är ju inte behovet riktigt så stort.

Jag är själv jättefeg och droppar helst inget högre än knähöjd, men sänkstolpe gör ändå stor nytta om det blir lite brant och/eller allmänt stökigt. Och det lär det ju få vara om cykeln ifråga ska vara lämplig i första hand;-)

Men visst, jag vet en del tämligen duktiga filurer som kör utan sänkstolpe och klarar sig utmärkt. Men då har de ju inte heller sadeln på trampeffektiv höjd, utan ~2-3 cm "för lågt" hela tiden. Vilket är sjukt jobbigt när man väl vill sitta och trampa.

Personligen kör jag hellre HT med sänkstolpe än FS utan, om man nu kan göra en sån jämförelse.

Ursäkta att jag kommer här och leker necro i tråden. Men har du köpt 29" till den och provat?

Har själv en SC Nomad och är bra jävla sugen på att bygga en hightower för 29 och 27.5+, har kollat en del videos och folk verkar vara förälskade i 29" versionen.

Böldprästen sa:
Ursäkta att jag kommer här och leker necro i tråden. Men har du köpt 29" till den och provat?

Har själv en SC Nomad och är bra jävla sugen på att bygga en hightower för 29 och 27.5+, har kollat en del videos och folk verkar vara förälskade i 29" versionen.
Om du skulle ångra dig och tycka 135 mm slag är för lite kan du ju alltid göra som folket på mtbr och byta bakdämparen på Hightowern till 200x57 för att få 150 mm? Borde bli ganska fett. =)
Eller så går man all in och gör så här:
52a5bc68bd98a36af13e9f778a1d8f5f.jpg

För min del så har jag precis fått mina budget 29"-hjul. Har nätt och jämnt kört in dubbdäcken på dem men ej provat i skogen ännu. Får återkomma med rapport!

Tillbaka
Topp