Eveningstar
Aktiv medlem
[Byggtråd] Santa Cruz Hightower, a.k.a. "Sandy"
Tack för all input om vad ni kör för tryck i er Pike.
Jag börjar med att testa hur den känns med 45 psi. Det finns några saker till som går att leka med också så som längre styrstam, och att flippa "chipet" i länkaget så att bakdelen blir lite högre.
Det senare medför också att mina 175 mm vevarmar tar i mindre i backen. De känns just nu väldigt långa. Planen har hela tiden varit att köra 170 mm. Är det inte löning snart? :P
Det är kanske så att Piken behöver några fler rundor innan den blir inkörd. Att sänka den till typ 140 mm är ju också ett alternativ. Ganska stort kliv som jag tagit från 70.5° till 67° gaffelvinkel, så att sänka till 140 mm borde inte göra saker mer ovant iaf.
Just nu 35 mm styrstam, kanske ska testa öka typ 10 mm?
Jag börjar med att testa hur den känns med 45 psi. Det finns några saker till som går att leka med också så som längre styrstam, och att flippa "chipet" i länkaget så att bakdelen blir lite högre.
Det senare medför också att mina 175 mm vevarmar tar i mindre i backen. De känns just nu väldigt långa. Planen har hela tiden varit att köra 170 mm. Är det inte löning snart? :P
Jag kör just nu med 0 lågfartskompression, så den blir svår att sänka. =)Makten sa:Det måste ju inte vara lufttrycket i gaffeln som är för högt. Prova att sänka lågfartskompressionsdämpningen istället.
Att du inte utnyttjar hela slaglängden behöver inte heller betyda nåt, eftersom den är rätt så lång och däcken tar en hel del.
Vad kör du med för längd på styrstammen? Jag är något förvånad över att 60 mm känns bra på min 5010, då jag på förra FS:en körde 35 mm. Men nu har jag rätt mycket högre stack och ståcyklar mycket mer, vilket kanske förklarar saken. Om sadelrörsvinkeln är hyfsat lika mellan våra hojar så hamnar sadeln rätt ordentligt långt bak, även om man skjuter fram den. Så om du sitter mycket när du cyklar så kanske det inte är så konstigt om du har vikten rätt långt bak.
Det är kanske så att Piken behöver några fler rundor innan den blir inkörd. Att sänka den till typ 140 mm är ju också ett alternativ. Ganska stort kliv som jag tagit från 70.5° till 67° gaffelvinkel, så att sänka till 140 mm borde inte göra saker mer ovant iaf.
Just nu 35 mm styrstam, kanske ska testa öka typ 10 mm?
Rompa, 85 kg muskler slår 60 kg sillmjölke i min bok alla dagar i veckan. Grymt kört i Ludvika btw!Rompa sa:marr sa:Rompa sa:Jag kör 130pike och 2 tokens och ca 80psi
Och väger typ?
Vafan det är ju hemligt. Vi kan ju inte berätta allt för honom ;)
85kg...