[Byggtråd] The resurrection of Jofa ;-)

Jag använde lite av min enorma Google-fu och hittade att Keith rekommenderade M/L för den som vill ha lite mer trampeffektivitet och L/L om man vill ha überplüsh. Det var dock för Rune, så för spitty vill man nog ha M/L eller M/M

(RS dämpare kan oftast bara köpas i matchande tune, vill man ha annorlunda får man köpa shimstacken separat. Men det kan ju vara kul det med ;) )

Tack brand hur skulle cykeln bete sig med en L/L på svenska för jag är så jävla noob när det gäller bakdämpare?
Kungen har ju en?

Aha, du menar sån direct mount...

Bilagor

• 2015-08-29 22.27.45.png
    2015-08-29 22.27.45.png
    244 KB · Besök: 51
Tydligen nu har vi lärt oss att det finns olika såna med...Å så på med fel bakdämpare men som funkar 200*50 & droppern verkar ha vaknat den ville bara ha lite Carl röv så satte den igång...Å så en bromsskiva till som jag fått bytt mot en jätteoskön sadel med plast därbak vilken gjorde jättestora blåmärken på innebenen.

Bilagor

• IMAG1080.jpg
    IMAG1080.jpg
    153.3 KB · Besök: 29
Jag gissar hej vilt på att den skulle bete sig ok, men kanske kännas lite "klen" och använda lite väl mycket slaglängd i onödan så att säga. Men det är väl bara att prova, RS säljer som sagt andra tunes separat, bara att meka lite :)

Ja är det svårt att byta vad gör man??? Men med en L/L så blir den lite som en gammal amerikanare så att säga eller??

Vad innebär det teoretiskt att fylla den med tokens förutom att den blir progressivare? Jag upplevde den otroligt mycket rappare i alla fall med bibehållen känslighet.

Så jäkla kul att se ngn vågar laga och bygga om efter eget huvud. Dock är min erfarenhet att 12.9 skruv är benägna att rosta snabbt.
Inte för att det är hela världen, men kanske lite trist.
Ska bli spännande att höra en full utvärdering så småningom.

EST skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja är det svårt att byta vad gör man??? Men med
> en L/L så blir den lite som en gammal amerikanare
> så att säga eller??

Riktigt så illa tror jag inte det blir :)

Det man gör är att byta kolven i dämparen (där shimstacken sitter på rt3), jag tror att det även följer med en ny nål och fjäder till ventilen som sköter plattformen.
Jag har inte gjort det själv, men jag skulle säga att det inte är svårare än att serva en gaffel.
Förutom ny kolv behöver du en adapter för att kunna pumpa ifp efteråt.

Fast om du vill ha M/L så får du retursidans shims från den gamla kolven till den ny.

RS har fina "service guides" :

https://www.google.se/url?sa=t&sour...EQO_ml6IVjA-OuUnA&sig2=gd06V3Acm8-1hAaMffxHRA

(Ibis rekommenderar också M/L som tune på Monarch, så jag har internetcyklat det här en hel del ;) )

Jag hinner tyvärr inte kolla upp grejerna de närmsta dagarna. Men eftersom jag är så upplyst och självgod ska jag spekulera lite då åt. Följande kan ha en vag koppling till verkligheten.

Jag antar att tunen anger låg- och högfartskompression. Jag gillar mer högfartskompression för att ta stora smällar. Lågfartskonpression är lite whatever för mig. Mer kompression så är hojen fastare och gungar mindre, men istället är den inte lika plush om man vill göra saker genom viktförflyttning och sådant.

Oki å är folk överens om att banschee rekommenderar m/m eller tull en 2014 ram. Sen hängde jag inte med på det där med retursidan....

jofahjalm skrev:
> Jag hinner tyvärr inte kolla upp grejerna de
> närmsta dagarna. Men eftersom jag är så upplyst
> och självgod ska jag spekulera lite då åt.
> Följande kan ha en vag koppling till
> verkligheten.
>
> Jag antar att tunen anger låg- och
> högfartskompression. Jag gillar mer
> högfartskompression för att ta stora smällar.
> Lågfartskonpression är lite whatever för mig.
> Mer kompression så är hojen fastare och gungar
> mindre, men istället är den inte lika plush om
> man vill göra saker genom viktförflyttning och
> sådant.

Nej, tune anger kompression och retur M/L betyder "medium" shimstack på kompressionssidan och "low" på retursidan d.v.s lite snabbare retur.

Nu är åbäket anmält till Götlaborg iallafall så jag hoppas att allt ska funka annars får Raglyn haka på ned ner :)

Japp å den är duktig på att komma över träd med?

Bilagor

• 14410430528381044894088.jpg
    14410430528381044894088.jpg
    316 KB · Besök: 43
Bra jobbat.
Gissningsvis kommer det fler förfrågningar om att svetsa spruckna aluminiumramar efter detta projekt!

Fasen vad fräckt, coolt med personer som kan göra saker och inte bara snacka =)
Ser fram emot en massa RRs med Brutal Spitty!

Hehe tack alla nu har jag ju inte gott så mycket. Mest är det jofas fel för att han så snällt donerade ramen. TACK SOM FAN!
Ja första testet det är ju nåt helt annat mot vad jag kört innan den hoppar klättrat å svänger som en gud. Däremot så har jag offset bustningar & så var det visst en 190*50 dämpare jag hade...så lite lågtt bb;-)
Sen skar jag upp bakdäcket på första utförslöpan när jag provade lite snällt, då måste den ha en kedjestyrare å som avslut krökte jag ventilen på reservslangen i en annan utförslöpa. Så det blev att springa tillbaka till ville bilen bläää.
Å H grym ht:-)
Sen så har jag en monarch pingback ++ nåt på g från kungen men den får monteras efter enduro.
Nu måste jag äta vart 11:30 senast.

semlan92 skrev:
> Det här var riktigt kul att följa!
>
> Får man fråga om spec och slut vikten av detta
> härliga projekt? :D

Har ingen våg? annars Hope bromsar pike gaffel dh bakfälg på skitnav med 135mm. Reverb stolpe supet Star styre 50mm spank stam gammal trasig sadel nnn fram ro ra bak nukeproof framfälg. Grattis trampor slx vevar Saint lager mm

Senast ändrad:
EST skrev:
> semlan92 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det här var riktigt kul att följa!
> >
> > Får man fråga om spec och slut vikten av
> detta
> > härliga projekt? :D
>
> Har ingen blogg? annars Hope bromsar pike
> gaffel dh bakfälg på skitnav med 135mm. Reverb
> stolpe supet Star styre 50mm spank stam gammal
> trasig sadel nnn fram ro ra bak nukeproof
> framfälg. Grattis trampor slx vevar Saint lager
> mm

Härlig blandning! Otroligt att den inte imponerade dom första 20 metrarna ;)

Blir det några framtida ändringar eller kommer du ha den sådär? Ja förutom eventuella dämparen från knugen? :)

Byter som vanligt vartefter det går sönder, finns ju ingen anledning annars. Men ett bättre baknav kanske inte skulle skada detta kommer nog inte hålla en evighet. Var Grattis från en focus på XXL. De är snälla där, sist fick jag en tjejsadel till min ht då den dyra gått av.

EST skrev:
> Byter som vanligt vartefter det går sönder,
> finns ju ingen anledning annars. Men ett bättre
> baknav kanske inte skulle skada detta kommer nog
> inte hålla en evighet. Var Grattis från en focus
> på XXL. De är snälla där, sist fick jag en
> tjejsadel till min ht då den dyra gått av.

Härligt!

Satan va brutal den ser ut, du borde skicka en bild till Banchee (eller inte pga att du förlängt livet på ramen...)
Ditt o Magnus DIY-projekt är ta mej tusan det bästa jag sett på Happy!

Så nu är loggan designad borde gå den om nån dag. Vad säger du Jofa?

Bilagor

• resurrection.jpg
    resurrection.jpg
    42.7 KB · Besök: 28
Ahh! Så härligt att se! Hoppas den håller lite längre än dina tidigare byggen nu! Nog för att det är kul med dina byggen men RRs är ännu roligare! Kör hårt!

Tillbaka
Topp