Cannondale Habit - The Tråd

Kapar tråden lite då jag kör Scalpel och inte Habit, men ser att min fråga diskuterats även här.

Någon som vet vart man kan få tag på framdrev med Ai-offset till SRAM BB30? Alltså inte till cannondales hollowgram-vevar som Garbaruk har.

Hade gärna beställt från dem men kan inte utläsa om deras BB30 drev kommer passa på min Scalpel SE2 med Ai.

Någon som har bättre koll än mig? :)

Någon som har tips på bättre lager till länkaget än original? Livslängden är ju under all kritik eller behöver man kolla förspänning/moment mer regelbundet för att öka livslängden?

I övrigt är jag väldigt nöjd med min Habit SE vad gäller dess egenskaper på stigarna. Svänger dit man tittar och skuttar över alla hinder, dock lite tji på dåliga lager och vissa av C-dales egna standards.

/David

Jag bumpar denna gamla.

Tänkte beställa en Bad Habit 1 från 2017 nu.

Jag har dock ingen möjlighet att testa storlek innan köp.
Jag är 179 lång och ligger precis på gränsen mellan M och L, hur ska jag tänka då.

Jag är lönnfet och rätt oteknisk av mig, tanken är att ha KUL på cykeln. Vill jag cykla fort så har jag en HT och landsvägshoj i stället.
På landvägen har jag Large, och på min HT har jag Medium. Spontant känner jag ibland att min landvägshoj är aningen stor inland och har köpt en kortare styrstam.

Jag är tacksam för all input kring val av storlek!

Kinng sa:
Jag bumpar denna gamla.

Jag är 179 lång och ligger precis på gränsen mellan M och L, hur ska jag tänka då.

Jag är lönnfet och rätt oteknisk av mig, tanken är att ha KUL på cykeln. Vill jag cykla fort så har jag en HT och landsvägshoj i stället.
På landvägen har jag Large, och på min HT har jag Medium. Spontant känner jag ibland att min landvägshoj är aningen stor inland och har köpt en kortare styrstam.

Jag har en BH1
Jag är 182 och har 90cm i innermått, jag sitter mycket bra på min Large
Du är nog som du säger mitt emellan M och L och då bör du nog ta M

Men se till att prova först

Var bor du?
Jag bor i Sollentuna, är det i närheten får du gärna prova min

Stewe sa:
Kinng sa:
Jag bumpar denna gamla.

Jag har en BH1
Jag är 182 och har 90cm i innermått, jag sitter mycket bra på min Large
Du är nog som du säger mitt emellan M och L och då bör du nog ta M

Men se till att prova först

Var bor du?
Jag bor i Sollentuna, är det i närheten får du gärna prova min

Det hade varit toppen att kunna testa, men det är tyvärr lite långt att åka för mig. Bor utanför Norrköping typ. Stor tack för erbjudandet dock :)

Jag tror jag hade 86cm innermått när jag mätte sist, men det är några år sedan så kan minnas fel.
Tänkte komplettera med en dropper post samtidigt som jag beställer cykeln, tror ni det kan göra skillnad på vilken storlek jag ska välja?

Kinng sa:
Tänkte komplettera med en dropper post samtidigt som jag beställer cykeln, tror ni det kan göra skillnad på vilken storlek jag ska välja?

Sänkstolpe är kanon, det har jag på min
men det påverkar nog inte storleksvalet.

Jag skulle nog med köra M även om jag annars hade ett tips på en large 1a till grymt pris.

Jag har inte en habit men en scalpel-si. Har lika långa ben som dig men är 3 cm längre. Så du hsr ju troligen lite kortare överkropp än mig. Jag kör visserligen large men om jag har lite längre överkroppp så... alltid svårt när man inte kan testa. Hojen jag tänkte på står i butik i Uppsala

Tack för eran input. Jag har frågat på 2 olika LBS, de har förvisso inte cykeln i fråga men ville ha lite input från dem. Givetvis tyckte de olika. En tyckte jag skulle köra på en Large, den andra tyckte en Medium.

Ingen av dem hade någon motsvarande cykel hemma att testa på.

Jag tror det lutar åt en Medium, vill nog hellre ha en cykelsom känns mindre i skogen än en som känns för stor. Men det är svårt, jag tänker att jag borde kunna korrigera lite med en ny styrstamm. Antingen längre på Medium, eller kortare på Large.

Jensen sa:
Jag skulle nog med köra M även om jag annars hade ett tips på en large 1a till grymt pris.

Jag har inte en habit men en scalpel-si. Har lika långa ben som dig men är 3 cm längre. Så du hsr ju troligen lite kortare överkropp än mig. Jag kör visserligen large men om jag har lite längre överkroppp så... alltid svårt när man inte kan testa. Hojen jag tänkte på står i butik i Uppsala

jag tar gärna emot tips även på en Large. Har inte riktigt bestämt mig. En large med kort styrstam skulle kunna vara något det med.
Vill du inte tipsa i tråden tar jag gärna emot PM.

Tack ;)

Svårt att ge dig råd ang storlek,
Jag har för mig att när jag köpte min så var svaret från cykelhandlaren om storlek att jag kunde ha m för att Habiten var lite mindre i ramen än vanligt.Men jag kan minnas fel i den diskussionen. För att hos andra har jag fått svar att jag kan köra M även på Scalpel.
Jag är 170 cm och kör M. Kolla lite på geometrisiffrorna och jämför med exempelvis en Scalpel??
Jag har bara testkört fruns Small några gånger, men den skulle jag absolut kunna ha också. Vet inte varför jag gärna kör större.

Känner en som hade en M som är 178 cm och hade den utan förlängd styrstam osv. Det är ganska skönt att ha lite mindre ram när det är trixigt.

Senast ändrad:
Jag har en Bad Habit 1 2017 i storlek M. Mina mått är 176cm och ben 82 cm. Jag tvekade också mellan M och L men valde till slut M och den passar mig utmärkt. MEN... om jag varit lite längre skulle jag noga övervägt att välja en L eftersom cykeln inte känns speciellt lång. Beror också på vilken sittställning du trivs med, mer upprätt eller mer utsträck. Eftersom du ligger just emellan tror jag inte det kan bli så fel egentligen vilken du än väljer... handlar mer om vad du föredrar, en mindre eller en större hoj. Tidigare i denna tråd, postat den 22 Juli 2017 och 19 Augusti 2017, finns det bilder på min hoj. Där kan du se hur t.ex mycket utrymme det finns för en stolpe med min mått.

Jag har en Habit 2, är 183 cm lång och ca 86 cm i grenmått. Kör medium och är väldigt nöjd med det.

Skulle fokus vara snabba långlopp kanske L hade varit bättre. Men för lek och stök i skogen är den mindre ramen perfekt.

DeermarK sa:
Jag har en Bad Habit 1 2017 i storlek M. Mina mått är 176cm och ben 82 cm. Jag tvekade också mellan M och L men valde till slut M och den passar mig utmärkt. MEN... om jag varit lite längre skulle jag noga övervägt att välja en L eftersom cykeln inte känns speciellt lång. Beror också på vilken sittställning du trivs med, mer upprätt eller mer utsträck. Eftersom du ligger just emellan tror jag inte det kan bli så fel egentligen vilken du än väljer... handlar mer om vad du föredrar, en mindre eller en större hoj. Tidigare i denna tråd, postat den 22 Juli 2017 och 19 Augusti 2017, finns det bilder på min hoj. Där kan du se hur t.ex mycket utrymme det finns för en stolpe med min mått.

Tack för alla svar.

Vet du längden på din sänkstolpe? Finns det ett par centimeter till som man kan höja den så känns det rätt givet att jag går på en Medium. Själv har jag en dropper som är 400mm lång, minns jag rätt rätt krävdes min 135mm nerstick i ramen

WP_20170725_21_14_15_Pro.jpg

Jag passar på att fråga om leftyn på bh1
Har haft lite otur med bakdämparen som nu blivit åtgärdad för andra gången pga att lockouten ej fungerat.
Leftygaffelns lockout får jag heller inte ordning på men misstänker handhavande.
Har pumpat upp trycket en del men den blir inte styvare något nämnvärt, utan är mer som jag vill ha den i terräng. Upplever den dessutom som svampig.
Har förövrigt storlek m och är 177cm. Med tanke på tidigare inlägg.

Nej, det var inte speciellt svårt. Stolpen jag har var extra lätt att montera då den har en väldigt smart lösning för infästningen i stolpen. Har du sett HB1 i verkligheten? Om inte kan det var på plats med en "varning", jag hade inte sett den i verkligehten innan jag beställde den och jag fick en smärre chock när jag öppnade kartongen! På alla bilder jag hade hittat, och även de jag själv tagit efteråt, ser färgen blå ut med ljusblå detaljer. I verkligheten är den inte alls blå, den är grön. Färgkoden är teal = grön/turkos och det kanske jag skulle kollat upp lite noggrannare. Hojjen är snygg och teal var ju "årets färg" 2017 men om du förväntar dig blått och har övrig utrustning som går i blått så kan du bli besviken. Jag håller på att vänja mig och hojjen i övrigt är väldigt grym och skön. Den ger dig helt klart bättre självförtroende och du kommer med säkerhet flytta fram dina gränser.

Drakir sa:
Jag passar på att fråga om leftyn på bh1
Har haft lite otur med bakdämparen som nu blivit åtgärdad för andra gången pga att lockouten ej fungerat.
Leftygaffelns lockout får jag heller inte ordning på men misstänker handhavande.
Har pumpat upp trycket en del men den blir inte styvare något nämnvärt, utan är mer som jag vill ha den i terräng. Upplever den dessutom som svampig.
Har förövrigt storlek m och är 177cm. Med tanke på tidigare inlägg.

precis, lufta lockouten, steg ett. Funkar inte det, så kan det behövas skicka in gaffeln, men brukar gå fort, de gånger jag skickat in lefty, har det gått på garantin och tagit 3-4 dagar tur och retur

Kinng sa:
Nu är hojen beställd. Det fick bli en storlek medium.
Tack till alla er som kommit med input om storlek.
Lagom sen input, men ändå: till vårt hushåll kom det en 2017 års Bad Habit i strl M, till en 180 cm gubbe med relativt långa ben. Som var mycket nöjd efter första rundan! Cykeln fick en sänkstolpe också.

Tant_Trek sa:
Kinng sa:
Lagom sen input, men ändå: till vårt hushåll kom det en 2017 års Bad Habit i strl M, till en 180 cm gubbe med relativt långa ben. Som var mycket nöjd efter första rundan! Cykeln fick en sänkstolpe också.

Fantastiskt! Låter väldigt bra. Jag tror också jag blir nöjd med mitt val ;)

Kinng sa:
Tant_Trek sa:
Kinng sa:
Fantastiskt! Låter väldigt bra. Jag tror också jag blir nöjd med mitt val ;)

(Och han hade L på sin gamla Scalpel, typ från 2010-ish.)

Slanglöst is tha shit. Jag kör slanglöst På både ht och Habit. Tycker det är bättre känsla mot underlaget och har inte haft problem med läckage.

Mitt problem sist bestod av att geggan tätar för bra. Köpte Stans race gegga sist och den täta sångbara att jag kunde ta bort ventilhuvudet utan att liften läckte. ???
Får köra vanlig gegga hädanefter ?

Kinng sa:
Jensen sa:
Kinng sa:

Spännande, tror du kommer bli sjukt nöjd, riktigt fin hoj, bästa gaffeln

Det tror jag med.

Frågan blir om man ska köra slanglöst eller inte. Är det mycket problem med läckage och punktering med slanglöst tror ni?

det där är ju en ickefråga, självklart ska man köra slanglöst :D i met vätska bara, o så får man ju fylla på nån gång då när det torskat, lite mindre dock då däcket inte måste tätas. problem me punka? du lär ha mindre problem me punka me slanglöst än med slang. läckage, ja beror väll lite på däck osv. men ofta läcker ju slang med. Men är däcket bra så behöver du ju inte pumpa hela tiden me slanglöst, om det var vad du oroar dig fö ;-)

Drakir sa:
Razzr sa:
Lufta lockouten så blir det bra
Nu är jag grön på detta, men innebär det att man skruvar ur ventilen och pumpar ur luften genom att komprimera gaffeln flera ggr?
Cykeln är ju flångans ny, men det kanske inte har någon betydelse.
Tack alla för svar.

Nej det betyder att man gör såhär
eller lämnar bort det till butik

Drakir sa:
Razzr sa:
Lufta lockouten så blir det bra
Nu är jag grön på detta, men innebär det att man skruvar ur ventilen och pumpar ur luften genom att komprimera gaffeln flera ggr?
Cykeln är ju flångans ny, men det kanske inte har någon betydelse.
Tack alla för svar.

Nej.
Det du beskriver är reset av lefty.
Lockouten på dem är såvitt jag vet en hydraulisk historia ungefär som reverbens remote, alltså ungefär som en hydraulisk broms, och bör då luftas på liknande sätt.

Ok som jensens länk visar alltså.
Det som förbryllar mig något är att min cykel är så gott som oanvänd och då misstänker jag kass packning.

Drakir sa:
Ok som jensens länk visar alltså.
Det som förbryllar mig något är att min cykel är så gott som oanvänd och då misstänker jag kass packning.

Ska väll sägas att rockshox xloc inte är ett under av driftsäkerhet (ja det är rockshox som levererar den, men cannondale blir ju ansvarig då den byggts in i deras gaffel, halva innehållet är väll rockshox i gaffeln). Detta är ett rätt vanligt problem, även på rockshox gafflar med xloc. Skulle jag kunna byta till vajerstyrt så skulle jag inte tveka en sekund.

Dämparen ä den som är könsligast. Alltså brukar den börja strula först. Sen kommer gaffeln. Luftat min o då försvinner problemet, i mitt fall kom det tillbaka igen 1-2 dagar senare. Alltså läcker olja ut eller luft in. Då ingen olja syndes ha läckt. Så gissade vi att den läckte ner i gaffeln. Skickade in gaffeln på service, ver inte va de gjorde, men går på garantin o har inte haft problemet efter

Senast ändrad:
Drakir sa:
Då byter de förmodligen någon detalj.
Jag skickar iväg min också medans garantin täcker.

är du första ägaren och regnat den på cannondale, samtidigt som den är köpt på godkänd återförsäljare så gäller ju livstids garanti på ram och gaffel tillverkad av cannondale, lefty alltså.

Tillbaka
Topp