Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
kais01 sa:ramarna verkar gå av då då, har det blivit bättre?
För att L har för kort hjulbas och reach om man är 188 cm lång, vilket är rätt svårt att korrigera bort. Avstånd till och höjd av styre går att ändra genom att byta stam. Med 93 cm ben är det 545 mm långa sadelröret inget problem. Du är snabbare på XL för att cykeln tål mer fart, du slipper okynnesbromsa för att hålla cykeln på rätt köl och den klättrar bättre då du kan ha sadeln 1 cm längre fram. Men du kanske inte har bråttom?BuTTuS sa:Kan ut utvecla det tack? Tänker jag rätt att det är lättare att korrigera reach än stack?
Tack åter igen!Sixten Fors sa:För att L har för kort hjulbas och reach om man är 188 cm lång, vilket är rätt svårt att korrigera bort. Avstånd till och höjd av styre går att ändra genom att byta stam. Med 93 cm ben är det 545 mm långa sadelröret inget problem. Du är snabbare på XL för att cykeln tål mer fart, du slipper okynnesbromsa för att hålla cykeln på rätt köl och den klättrar bättre då du kan ha sadeln 1 cm längre fram. Men du kanske inte har bråttom?BuTTuS sa:Kan ut utvecla det tack? Tänker jag rätt att det är lättare att korrigera reach än stack?
https://happyride.se/forum/read.php/1/3389182
BuTTuS sa:(måste man verkligen skriva något för att bevaka en tråd?)
mklmtb sa:Woohoo, körde en runda med en Lux precis runt Lindvallen, en sväng mot Gubbmyren och runt några stigar ?
Kändes härlig och snabb den korta stund jag lånade den och kommer förhoppningsvis kännas helt hundra efter att ha ställt in den för att passa mig (inkl. kortare styrstam). Grip shift kräver dock några timmar för att kännas rätt.
Beställde Large (182cm), var tur det för medium kändes för liten.
Är inte lite sugen på att köra Cykelvasan med en Lux imorgon istället för min tunga Grand Canyon!
En kvalificerad gissning är hjulradie minus BB-drop, som enligt geotabellen ovan är 38 resp 34 mm, beroende på gaffelns slaglängd.Dr_Rydell sa:Någon som vet vad Lux har för BB height?
S 155-165 cmmklmtb sa:Beställde Large (182cm), var tur det för medium kändes för liten.
Bara för att Canyons storlekstabell är fel innebär det inte att den blir mera rätt.mklmtb sa:Hmm, från deras mätsystem slog det över från 182->183cm från rekommendation på medium till large.
På sidan för Lux på geometritabellen längst ner står det även 183-192 på längd för Large.
Har du den infon i tabellen för att räkna ut menar du?Sixten Fors sa:En kvalificerad gissning är hjulradie minus BB-drop, som enligt geotabellen ovan är 38 resp 34 mm, beroende på gaffelns slaglängd.Dr_Rydell sa:Någon som vet vad Lux har för BB height?
Örjan. Kan inte du berätta vad den är då och hur du räknade ut den enl tabellen ovan? Du verkar ju kunna detta som rinnande vatten med tanke på vilken anda du levererar sitt inlägg.Örjan Lax sa:Haha!j
(läkare - suck...)
Dr_Rydell sa:Bägge toppvarianterna kommer ju med nytt för 2019, både XTR9100 och XX1 DUB. Bägge har ju fin spec, men XRC-hjulen känns mer high end, ja som måttstocken för de andra att jämföra sig med. Reynoldshjulen verkar dock väldigt fina de med. Fox vs Rockshox har jag för lite erfarenhet för att uttala mig om.
Lite funderingar:
1. Direct mount är en standard som gör att ex. SRAM ovala klingor passar på XTR? Men hur blir det med deras 3 resp 6 mm offset? Finns inte en stor uppsjö att välja om när det gäller ovala klingor på 38.
2. Någon med koll på wattmätare nu när det blir ny standard. Tänker att DUB blir svårt för stages då det väl så att säga "bytt" sida på allt. Bättre med XTR9100 eftersom det snart kommer en stages? Quarq med 104 bcd finns förstås men försvårar valmöjligheterna vad gäller klinga.
3. Någon som köpt canyon som vet om det går att modifiera i beställningen. Jag tänker på svart gaffel istället för den orangea om man skulle vilja ha team replika-färgen? Synd att inte Canyon gör som Orbea och låter en modifiera som man vill. Med tanke på att det är leverans i vår 2019 torde de ha tid för individuell modifikation.
Dr_Rydell sa:Var hittar du 38 ovalt till 104 BCD som stämmer med offset? Sram hänvisar till absolute black som gör max 36. Rotor hittar jag ej större än 36. Garbaruk verkar ändra kedjelinjen.
Köpa ett rotor eller Quarq när ett xx1 eller xtr ”fås på köpet” är svårmotiverat. Framför allt med tanke på hur jävla svårt det verkar vara att hitta ett klinga.
Dr_Rydell sa:Bägge toppvarianterna kommer ju med nytt för 2019, både XTR9100 och XX1 DUB. Bägge har ju fin spec, men XRC-hjulen känns mer high end, ja som måttstocken för de andra att jämföra sig med. Reynoldshjulen verkar dock väldigt fina de med. Fox vs Rockshox har jag för lite erfarenhet för att uttala mig om.
Lite funderingar:
1. Direct mount är en standard som gör att ex. SRAM ovala klingor passar på XTR? Men hur blir det med deras 3 resp 6 mm offset? Finns inte en stor uppsjö att välja om när det gäller ovala klingor på 38.
2. Någon med koll på wattmätare nu när det blir ny standard. Tänker att DUB blir svårt för stages då det väl så att säga "bytt" sida på allt. Bättre med XTR9100 eftersom det snart kommer en stages? Quarq med 104 bcd finns förstås men försvårar valmöjligheterna vad gäller klinga.
3. Någon som köpt canyon som vet om det går att modifiera i beställningen. Jag tänker på svart gaffel istället för den orangea om man skulle vilja ha team replika-färgen? Synd att inte Canyon gör som Orbea och låter en modifiera som man vill. Med tanke på att det är leverans i vår 2019 torde de ha tid för individuell modifikation.
Jag var otydlig. Jag menade ny standard på vänster sida, dvs det kommer inte gå att använda en stages vevarm på vänster sida som tidigare. Ska bli intressant att se hur de löser detta.konscious sa:2. Men 28,99mm axeln kommer inte skapa en ny standard, det är ju samma ram och BB i både XTR och XX1 modellen.
Rent praktiskt så borde det med samma BB som tidigare vara möjligt att pressa in samma utmärkt fungerande GXP 41mm lagerskålar och använda "omoderna" 24mm axeln om man nu har en sån effektvev.
Med N/W klinga går det utmärkt att kombinera med en vev som har icke boost också.
Så det går utmärkt att använda Quarq med XTR M9100 komponenter.
Det är intressant att nu Canyon sätter XTR modellen som mest premium.
Dessutom finns XTR11/12 kassetten i 3 konfigurationer som passar deras nya body som bara passar på DT och deras egna nav, kassetterna klart billigare vilket är viktigt att ta med i sammanhanget.
Sixten Fors sa:S 155-165 cmmklmtb sa:Beställde Large (182cm), var tur det för medium kändes för liten.
M 165-175 cm
L 175-185 cm
XL 185-195 cm
>195 cm, välj en annan cykel.