Canyon Lux

Canyon Lux
Man kan välja att cyklar på en "snabb", lätt, kort och brant HT med lååång och jettenegativ stam utan dropper. Eller så väljer man en bättre cykel och kommer i mål i tid.

Canyon Lux
Sixten Fors sa:
Man kan välja att cyklar på en "snabb", lätt, kort och brant HT med lååång och jettenegativ stam utan dropper. Eller så väljer man en bättre cykel och kommer i mål i tid.

Man kan också göra bättre spårval, hålla sin position bakom sadeln och inte tveka genom att strax innan OTB'n stödja sig med vänsterfoten långt framför vevpartiet.

Nu håller jag med om att den där stammen inte ser optimal ut till utförskörning, men vurpan han åstadkommer har fler orsaker än enbart val av stam, HTA och icke-dropper (varav det sista såklart hade underlättat för han att bibehålla en position långt bak, dock inget måste i den där körningen)

Canyon Lux
OT: Jag hade den där tävlingen på i bakgrunden. Att åkarna ställer upp på det där, det är för mig helt obegripligt. Ett misstag och du är allvarligt skadad. Gaze fick vända hem till Nya Zeeland (!) efter att ramlat på träning dagen innan.
Noll jävla skydd, brant, stenigt och jävligt. Sen avgrundsplatån Coopers cykel åkte ner för, tur det var den och inte han själv. Det har väl ballat ur ordentligt jmf med var XCO var för ett antal år sedan? Vem kan vilja att ens barn skulle utsätta sig för det där? Är det pengar så finns det säkert någon rysk roulett i östra Asien som kan ge liknande inkomster.

Canyon Lux
Å andra sidan cyklar många fortfarande kort/brant ht utan dropper. När det finns 5-10 cm längre xc-fs-cyklar med dropper. Som med >90% säkert hade löst Anton Coopers problem. Han gjorde ett aktivt val (superlätt otb-cykel) med hög risk. Det var inte det smartaste valet den dagen. Kanske har han lärt sig något?

Jag vill (köra och) se mtb, inte grusvägsrally. Det kan bockstyrecyklister hålla på med.

Cyklisterna är proffs och förväntas ha bra bike handling skills. Banor för motionärerna bör förstås vara lite enklare.

Canyon Lux
Kan inte se tjusningen med direkt livsfarliga partier, sitter mest och hoppas att ingen går i backen. Finns ett mellanting mellan banan i Kanada och cykelvasan. Torde finnas andra sätt att skilja agnarna från vetet.

Canyon Lux
Screen-Shot-2018-08-14-at-13.46.02-623x500.png

Beatrice är ingen ny sektion, har väl funnits i 10år?

Samma cykel fast en blå kom på 3de plats, trots att hon blev blockad i starten (Batty).

Alla scottar körde med remote till dämpningen.

Canyon Lux
Tack Sixten. Ditt storleksresonemang i den här tråden fick ju mig att beställa en Lux i XL, men även att börja fundera på hur jag sitter på min Dude i L också. Å se på tusan, den blev ju skönare med +20mm stam! Tack igen, nu vet jag att jag kommer att trivas på Luxen (efter byte till något kortare stam). Bara den kan dyka upp innan snön kommer nu då...

Canyon Lux
BuTTuS sa:
Tack Sixten. Ditt storleksresonemang i den här tråden fick ju mig att beställa en Lux i XL, men även att börja fundera på hur jag sitter på min Dude i L också. Å se på tusan, den blev ju skönare med +20mm stam! Tack igen, nu vet jag att jag kommer att trivas på Luxen (efter byte till något kortare stam). Bara den kan dyka upp innan snön kommer nu då...
Tack, vad bra att det bra :)

Canyon Lux
Jag har också kollat en del på nya Lux. Med en längd på 191 cm och sitthöjd 81 cm bör ju XL vara givet. Har dock tidigare kört Cannondale F-Si i L (436 reach + 80 stam) och Focus O1E i L (450 reach + 70 stam). Med dessa mått passar Lux i L bättre. Har jag konstiga proportioner eller sitter jag fel? Har inget setback på stolpen och sadeln ganska långt fram

Canyon Lux
Tycker det är något märkligt att de kan skilja 10´ mellan slx 9.0 Pro Race och sl 8.0 Race Team? Den sistnämnda bör väl vara väldigt prisvärd....nya xtr 12 serien....väldigt fina DT Swiss carbonhjul bla

Canyon Lux
tullan sa:
Tycker det är något märkligt att de kan skilja 10´ mellan slx 9.0 Pro Race och sl 8.0 Race Team? Den sistnämnda bör väl vara väldigt prisvärd....nya xtr 12 serien....väldigt fina DT Swiss carbonhjul bla

Håller med om att SL 8.0 RT känns oerhört prisvärd med de specsen. Läst en del amerikanska kommentarer som saknar möjligheten att köpa den modellen (tydligen är den öronmärkt för Europa).

Angående däckval, är det någon som tycker Maxxis Ikon är så pass bra att de förtjänar att sitta på 4/6 cyklar i årets lineup?
Tycker själv den nya kombon Racing Ray/Ralph som sitter på SL 7.0 ser intressant ut, men verkar som Canyon generellt ratar Schwalbe eller också har de ett bättre samarbete med Maxxis helt enkelt?

Canyon Lux
NickPick sa:
Det är nog inte krångligare än att dom får köpa maxxis billigare.

Låt gå för det resonemanget, kan köpa det.
Men ändå intressant att det sitter Schwalbe på en cykel ändå, och en sprillans däckkombo som bla KTM tex anser värdig att sitta på deras XC-flaggskepp för 2019:
Kolla från 4:24, nya Scarp Sonic är förövrigt väldigt lik toppmodellen av LUX i specifikation.

Men förutom bättre pris, så kan det ju även vara viktigt för produktnamnet ifall någon toppåkare kör Maxxis Ikon.

Canyon Lux
Fast även scott kör ju maxxis på sina. Förstår inte varför det skulle vara konstigt? Personligen ser jag det som en fördel. Andra som en nackdel. Däck ä ju ändå något många byter

Canyon Lux
Jensen sa:
Fast även scott kör ju maxxis på sina. Förstår inte varför det skulle vara konstigt? Personligen ser jag det som en fördel. Andra som en nackdel. Däck ä ju ändå något många byter

Absolut inget konstigt, är väl kanske mest mina personliga preferenser som pratar gissar jag, och en detalj man lägger märke till därav.

Standarddäcken är säkert bra, men blir nog det första som byts för mig personligen, särskilt eftersom det endast är Exo på bakdäcket. Alltid roligare med lite punkasäkerhet, så åker nog på ett par schwalbe med snakeskin för mig personligen.
Får se vad det gör på vikten, att skippa Exo på framdäcket kanske var det som behövdes för att kunna marknadsföra cykeln under 10kg.

Canyon Lux
Vad? Har de valt exo enbart på ena? Märklig prioritering. Visst, mest belastning på det, men känns ju som du säger att de jagat sista grammen vilket blir lite löjligt då vikten nog ändå ä tagen på typ en medium. Då kunde de ju skippat det bak med när de ändå höll på.

Sen kostar ju visserligen ett exo däck mindre än två schwalbe ?. Har du kört maxxis föresten? Förstår ju att smaken ä som baken. Men vorre ju dumt att inte testa. Har vänner som mest kört schwalbe o varit övertygade om att det är däcken för dem och som sen till slut prövat maxxis o nu älskar dem. Säger inte att alla kommer gilla, men värt att testa

Canyon Lux
Jensen sa:
Vad? Har de valt exo enbart på ena? Märklig prioritering. Visst, mest belastning på det, men känns ju som du säger att de jagat sista grammen vilket blir lite löjligt då vikten nog ändå ä tagen på typ en medium. Då kunde de ju skippat det bak med när de ändå höll på.

Sen kostar ju visserligen ett exo däck mindre än två schwalbe ?. Har du kört maxxis föresten? Förstår ju att smaken ä som baken. Men vorre ju dumt att inte testa. Har vänner som mest kört schwalbe o varit övertygade om att det är däcken för dem och som sen till slut prövat maxxis o nu älskar dem. Säger inte att alla kommer gilla, men värt att testa

Ett exo är dyrare om man redan har två nya Ron's liggande ?
Har bara erfarenhet av mer trögrullande Maxxis, Ardent och Forekaster.
Men kan ju gå en mellanväg, låta Exo Ikon sitta på bak och smälla på ett Rocket ron i speedgrip/snakeskin fram. Bästa kvittot man skulle kunna få på bla kurvgrepp är ju om framhjulet släpper först, då tar jag det som ett kvitto på att jag lär köpa ett nytt Maxxis för framhjulet också ?

Rullbarhet är svårare att känna sig fram till, så där antar jag att placebon får börja prata efter att man eventuellt ratar bakdäcket efter ett dåligt träningspass/tävling ?

Canyon Lux
För xc är ju då nästan race versionen av ardent bättre än ardent. Ardent och forekaster ä ju mer likt nobby nic o kanske nått för vår å höst.

Haha o ja äger man redan däck så ä det billigare. Men kostar ju inget för dig att testa de som sitter på ?. Även om fram inte har exo. Personligen ä ju maxxis kombon ikon/ardent race den jag gillar bäst.

Oavsett tror jag du blir nöjd med den

Canyon Lux
Idag levererades den, grymt snygg! Återstår att se hur den är i skogen, blir premiär imorgon och massor med intrimning.

Bilagor

• 7B786D59-ED99-414B-86FE-1811733CC5D0.jpeg
    7B786D59-ED99-414B-86FE-1811733CC5D0.jpeg
    564.4 KB · Besök: 211
Canyon Lux
Hej,

Har en Lux 2014 i storlek S som jag varit nöjd med men är sugen på en ny men blir (som många andra) fundersam när Canyons PPS rekommenderar M trots att den nya ramen verkar ha en betydligt längre reach redan i storlek S. Är 175cm men en kort benlängd på 79cm vilket ger en sitthöjd på cirka 69cm. Om jag behåller alla måtten i PPS men ändrar min längd till 174cm så blir rekommendationen S.
Finns det nån som kan ge mig lite råd gällande detta??

Canyon Lux
Nu har jag gått igenom tråden igen och ser att dina rekommendationer överlag går mot en större ram. Det som gör mig tveksam är att sadelröret är så mycket längre på M vilket ger en känsla av att sadeln kommer hamna väldigt "lågt" i ramen på en storlek M.
Canyons rekommendationer på sadelhöjd på S är 625-765mm vilket ger ett medel på 695mm. På en M är det 665-805mm vilket ger ett medel på 735mm. Ja sitter som sagt på 69cm.

Canyon Lux
Är du 175 med kort benlängd innebär det att du istället har lång överkropp, vilket gör att du behöver längre överrör för att inte få en cykel som känns kort. Det talar för medium.

Canyon Lux
Jes sa:
Nu har jag gått igenom tråden igen och ser att dina rekommendationer överlag går mot en större ram. Det som gör mig tveksam är att sadelröret är så mycket längre på M vilket ger en känsla av att sadeln kommer hamna väldigt "lågt" i ramen på en storlek M.
Canyons rekommendationer på sadelhöjd på S är 625-765mm vilket ger ett medel på 695mm. På en M är det 665-805mm vilket ger ett medel på 735mm. Ja sitter som sagt på 69cm.
Cyklarna har dropper 10 cm + dropperbeslag 5 cm + sadel 5 cm. Alltså 20 cm högre sitthöjd än vad sadelröret är långt.
M sadelrör 465, sitthöjd 665.
L sadelrör 505, sitthöjd 705.
Vilket innebär att du inte kan cykla på en Large med dropper, utan bör välja en Medium.

Canyon Lux
Ikväll blev första rundan, 8km kalibrerings- och inkörningsrunda i norra Genarp. Allt från lätt DH, snabba stigar, rejält uppför och rotbäddar. Summering, är nästan helt såld, väl inställd är jag övertygad att jag kommer vara helnöjd! Detta är motsvarigheten till Canyon Aeroad fast för skogen.

Att jämföra med min numera avställda Grand Canyon 2015 (6.0?) är nästan löjligt, skillnaden är enorm. Detta är min första fulldämpade.

Uppför så sticker den iväg, svarar snabbt. För stigarna fungerar dämpningen finemang, jag var lite oroad i början att den upplevdes stel (och största laget) men efter trimning så svarar den perfekt för att köra snabbt och känns nästan helt rätt. Det är en XC, räkna inte att fö en gungig hoj som sväljer allt. Jämfört med Jonas (grannen) Ripley så är Ripleyn som en gungig amerikansk muskelmaskin och Lux:en som en europeisk sportbil (sorry Jonas hehe).

Precis som det ska vara så får jag kämpa mer nerför än Jonas, vi landade dock på samma tid på segmentet “Only the cowards survive” idag. Jag förbättrade mig hela 30 sekunder, från 1:05 med min gamla HT till 0:35 med Lux:en, säger en del. Detta med samma känsla av skräck och nära döden upplevelse som med min HT.

SRAM 1x12 är precis och snabb.

Negativt för mig är för lång (inte för kort, redigerat) styrstam som väntat (182cm och Large), ändrade till 5cm nu ikväll. Att vänja sig med grip shift kommer att ta lite tid. Ska även sänka trycket i bakdämparen mer för att få mer gung. Väl inställd så tror jag den kommer passa min typ av cykling perfekt. Har samma känsla av snabbhet som när jag fick min Aeroad.

Sedan är det andra gången för mig som Canyon levererar en cykel där växlarna är slarvigt inställda. De borde kunna bättre och är inget jag vill behöva lägga tid på.

Bilagor

• EEBE09C4-DC15-47A6-BA8A-F83B399AAFE8.jpeg
    EEBE09C4-DC15-47A6-BA8A-F83B399AAFE8.jpeg
    676.8 KB · Besök: 198
  • 799353EC-B291-44F9-BD1E-48544E158E1C.jpeg
    799353EC-B291-44F9-BD1E-48544E158E1C.jpeg
    207.3 KB · Besök: 195
Senast ändrad:
Canyon Lux
Tjusig hoj! Ang. din kommentar om växeljustering så kan det vara, till Canyon´s försvar, så att de har justerat men Eagle är mycket känsliga och det kan räcka med 1/8-varv på justeringen för att det inte ska kännas helt 100.
Om du har maximal otur kan du ha råkat ut för en "hanger" som blivit sned i transporten, men hoppas det bara är justering...

Canyon Lux
BuTTuS sa:
”För kort styrstam, ändrade till 5 nu ikväll” förstår jag inte, levererades den inte med 8?

Skrvifle av mig, givetvis skulle det stå för lång, helt rätt att den levereras med 8. Bra att du är uppmärksam!

8cm är för mycket när jag precis ligger på gränsen mellan M/L enligt Canyons tabeller, dock utan tvekan L enligt Sixtens tabell :)

Canyon Lux
mklmtb sa:
BuTTuS sa:
”För kort styrstam, ändrade till 5 nu ikväll” förstår jag inte, levererades den inte med 8?

Skrvifle av mig, givetvis skulle det stå för lång, helt rätt att den levereras med 8. Bra att du är uppmärksam!

8cm är för mycket när jag precis ligger på gränsen mellan M/L enligt Canyons tabeller, dock utan tvekan L enligt Sixtens tabell :)
That makes sense :-) Jag räknar också med att få byta till kortare när jag väl får min XL. Om man tittar på din bild ovan tycks det sitta en spacer ovanför stammen, dvs det finns utrymme för att kunna sätta stammen lite högre också?

Canyon Lux
Rodge68 sa:
Tjusig hoj! Ang. din kommentar om växeljustering så kan det vara, till Canyon´s försvar, så att de har justerat men Eagle är mycket känsliga och det kan räcka med 1/8-varv på justeringen för att det inte ska kännas helt 100.
Om du har maximal otur kan du ha råkat ut för en "hanger" som blivit sned i transporten, men hoppas det bara är justering...

Förstår det, men i båda fallen har det inte varit en lätt justering för att få bort lite tickande i mellanläget. På Lux:en gick högsta växeln inte ens i, den hoppade över mot ekrarna i lägsta växeln, så tur noob discen var kvar för att skydda, samt att det hoppade i mellanväxlarna. Vi ordnade det under kvällen genom att lossa vajern och fixa till topp-botten läget. Jag hade tyvärr samma med min Aeroad. Så ska det inte vara.

Senast ändrad:
Canyon Lux
BuTTuS sa:
mklmtb sa:
BuTTuS sa:

That makes sense :-) Jag räknar också med att få byta till kortare när jag väl får min XL. Om man tittar på din bild ovan tycks det sitta en spacer ovanför stammen, dvs det finns utrymme för att kunna sätta stammen lite högre också?

Jepp, stämmer bra.

Canyon Lux
Hur upplever du funktionen och känslan i droppern+reglage? Har du tidigare erfarenhet av dropperpost och kan jämföra?

Sett till den här korta jämförelsen baserat på garantiärenden verkar åtminstone KS-lev komma på en andraplats efter Fox transfer (med Reverb trea)

Canyon Lux
ancientacid sa:
Hur upplever du funktionen och känslan i droppern+reglage? Har du tidigare erfarenhet av dropperpost och kan jämföra?

Sett till den här korta jämförelsen baserat på garantiärenden verkar åtminstone KS-lev komma på en andraplats efter Fox transfer (med Reverb trea)

Tyvärr för dålig erfarenhet för att kunna jämföra, detta är första hojen jag har med dropper. Är dock nöjd med den som är monterad, fungerar fint och upplevs snabb.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp