Canyon Lux

Canyon Lux
Jahapp, det blev visst ingen provcykling av nästa säsongs cykel i september som jag ställt in mig på.
Fick idag mail att leveransen är försenad.
Visserligen är det fortfarande tidigare än när jag lade ordern (var beräknad leverans 17-21dec då) men ändå trist när man får ett glädjande besked för några veckor sedan att den ska skickas 27-31aug istället ?

Verkar som fler fått liknande besked och avbeställt sina ordrar? För just nu finns det totalt tre modeller av SLX 9.0 Race Team att beställa med leverans i mars nästa år.

Undrar om det är nya XTR-gruppen som drar ut på leveranstiden kanske...

Bilagor

• Screenshot_20180828-204130.png
    Screenshot_20180828-204130.png
    23.9 KB · Besök: 254
Canyon Lux
Lux:en är värd att vänta på!

Har kört 6 rundor nu (kört 4 dagar i rad nu, svårt att sluta) och är helt såld. Är snabb (mkt PR), känner mig bekväm även på de tekniska och brötiga partierna, klättringar är inga problem. Kör nu med 5cm styrstam.

Canyon Lux
mklmtb sa:

Har kört 6 rundor nu (kört 4 dagar i rad nu, svårt att sluta) och är helt såld. Är snabb (mkt PR), känner mig bekväm även på de tekniska och brötiga partierna, klättringar är inga problem. Kör nu med 5cm styrstam.

Den är nog väldigt bra som cykel, men å andra sidan vad jämför du med? ;)

Man är ju lite sugen.

Canyon Lux
Låter lovande. Kommer bli en lång vinter att vänta ut sen bara.
Men kör man på med dubbdäck på tungcykeln nu i vinter , och kapar några onödiga kg kroppsvikt så kommer allt troligtvis kännas extra lätt och snabbt i vår.

Känns det som du hittade rätt med storleken mklmtb nu när du kört lite mer?

Canyon Lux
NickPick sa:
mklmtb sa:

Den är nog väldigt bra som cykel, men å andra sidan vad jämför du med? ;)

Man är ju lite sugen.

Absolut har du en poäng i det, jämför med en Grand Canyon från 2015, enorm skillnad. Har även provkört Ibis Ripley, men Lux:en passar min stil mycket bättre, framförallt snabbheten.

Canyon Lux
ancientacid sa:
Låter lovande. Kommer bli en lång vinter att vänta ut sen bara.
Men kör man på med dubbdäck på tungcykeln nu i vinter , och kapar några onödiga kg kroppsvikt så kommer allt troligtvis kännas extra lätt och snabbt i vår.

Känns det som du hittade rätt med storleken mklmtb nu när du kört lite mer?

Japp, både typ av hoj och storlek blev en fullträff, nu när dämparna har rätt tryck och styrstammen är bytt.

Canyon Lux
Hej

Går i väntans tider på nya Lux CF SL8 Pro Race. Någon som vet om det finns plats att montera Mountain King 2,4" däck? Har ställt frågan till Canyon men de kunde inte svara eftersom de själva inte har testat.

Canyon Lux
Dr_Rydell sa:
...
3. Någon som köpt canyon som vet om det går att modifiera i beställningen. Jag tänker på svart gaffel istället för den orangea om man skulle vilja ha team replika-färgen? Synd att inte Canyon gör som Orbea och låter en modifiera som man vill. Med tanke på att det är leverans i vår 2019 torde de ha tid för individuell modifikation.

Jag vill ha omvänd kombo - bytesdeal? ;)

Canyon Lux
RazDuv sa:
Dr_Rydell sa:
...
3. Någon som köpt canyon som vet om det går att modifiera i beställningen....

Nej, fanns ingen funktion för det i beställningsformuläret. Så man lär fråga dom. Man kunde lägga till flaskställ etc. Kan va värt att nämna att man får en del rabatt på många prylar om man köper i samband med cykel

Canyon Lux
Blackstreamramble sa:
RazDuv sa:
Dr_Rydell sa:
...
3. Någon som köpt canyon som vet om det går att modifiera i beställningen....

Nej, fanns ingen funktion för det i beställningsformuläret. Så man lär fråga dom. Man kunde lägga till flaskställ etc. Kan va värt att nämna att man får en del rabatt på många prylar om man köper i samband med cykel

Brukar man inte få sånt gratis?

Canyon Lux
Har beställt en ny lux, fick initialt två datum sista veckan i januari senare sista veckan december. Efter en vecka fick jag glädjande besked, leverans 1-5 oktober. Har inte betalt än och ej fått ändrat besked. Är nu rädd för att om jag betalar så får jag framflyttat datum. Ni som fått framflyttat datum har ni redan betalt? Ni som inte betalt har ni fått framflyttat datum?

Har en svag misstanke om att det är nya XTR som spökar. Finns nya XTR i produktionsserie? Har någon fått en ny Lux levererad med nya XTR? Tyckte att de modeller som testades alla hade SRAM (kan ha fel). Har någon känt och klämt (sett) nya XTR (produktionsserie)?

Canyon Lux
Blackstreamramble sa:
Sörmlandsleden sa:
Har en svag misstanke om att det är nya XTR som spökar.

Vi är iaf två i tråden som fått flyttat datum som beställt 6.0 som det är SRAM på.

Och yes, dom drog pengarna innan beskedet. Dom vill väl ha bra cash flow.

Intressant, för mig reserverades pengarna ca 2-3 veckor innan leverans men återfördes till kontot när det var en vecka kvar. Sedan kom beskedet att cykeln ”tillverkas”, fortfarande utan att pengar dragits, sedan skickades UPS tracking nummer mm. Pengarna drogs dagen innan leverans, när cykeln stod och väntade på utkörning.

Canyon Lux
Ja det är en feluppfattning att pengarna dras. Nej de dras inte från kontot, de reserveras men är kvar på kontot.
Sedan kan man som person ändå uppfatta att det är samma sak eftersom man inte kommer åt sina pengar.
Men nej de har inte dragit pengarna och tjänar därmed ingen ränta.

Canyon Lux
Supersonic sa:
Ja det är en feluppfattning att pengarna dras. Nej de dras inte från kontot, de reserveras men är kvar på kontot.
Sedan kan man som person ändå uppfatta att det är samma sak eftersom man inte kommer åt sina pengar.

Helt rätt, då slapp jag som bankgubbe förklara ?

Senast ändrad:
Canyon Lux
Ni som fått framflyttad leverans, när beställde ni?
Jag beställde min 8 Pro den 8/8 och leverans ligger fortarande kvar på 12-16/11

Edit: fel datum

Senast ändrad:
Canyon Lux
Supersonic sa:

Hur länge är beloppet reserverat? Det är ju knappast något kickstarterprojekt.

Canyon Lux
Beställde en 8 Race Team den 23/8 och fick en leveranstid i mitten september. Då jag valde förskottsfaktura så tyckte jag det var lika bra att betala den då det bara var några veckor. Efter betalningen fick jag besked om att den kommer i slutet av Januari!!!

Canyon Lux
Jag beställde 7/8. När jag klickade på köp va det leverans 30/8. När jag fick orderbekräftelsen va det 15/9. Jag fick "Tack för din betalning" 21/8. Beskedet om försenad leverans, 2/11, fick jag 28/8. Alltså en vecka efter pengarna reserverades/betalning

Canyon Lux
Enligt uppgift från Canyon i Canyon tråden kommer man snart implementera Klarnas tjänster. Hjälper inte er som redan beställt men det blir bättre i framtiden.

Canyon Lux
Väntar med spänning på en Canyon Lux 6.0. Fick prel leveransdatum 26/11, hoppas den kommer fortare så jag slipper sitta på spinningcykeln hela höstsäsongen!

Canyon Lux
Sörmlandsleden sa:
Är nu rädd för att om jag betalar så får jag framflyttat datum. Ni som fått framflyttat datum har ni redan betalt? Ni som inte betalt har ni fått framflyttat datum?

Min händelsekedja:
12/7 order läggs, beräknad leverans 17-21dec

10/8 Får mail att ordern är tidigare klar, beräknas skickas 27-31aug. Då jag valt förskottsfaktura kommer ytterligare mail som säger: "Var vänlig betala det fakturerade beloppet 7 dagar innan det planerade sändningsdatumet som visas på fakturan."

20/8 Bekräftelse att betalning mottagits

28/8 Mail att ordern är försenad, beräknad leverans 26-31nov

Såhär spontant är det en aning onödigt att ligga ute med en betalning i över 3mån, särskilt eftersom det inte är några småsummor direkt. Nu får jag väl delvis skylla mig själv kanske eftersom jag inte valde alternativet med kortbetalning, men ändå lite snopet att de kan räkna så fel på beräknad leverans från en vecka till en annan.

(Eller om man ska vara cynisk: nu när min betalning är säkrad så är jag en "trygg" kund som det inte brådskar att leverera till? Bättre att lägga press på andra kunder som ännu inte betalat med lockbete om tidig leverans?)
EDIT: Ovanstående verkar tyvärr troligt då 4st hittills i tråden råkat ut för samma sak, alla förskottsbetalat... Får ta det här med Canyon tror jag

Senast ändrad:
Canyon Lux
Du kan ju alltid avbryta din beställning och få pengarna tillbaka. Så vad skulle de tjäna på att hålla dina pengar. Likväl så ska du ju betala hojen nån gång, nu eller sen, i slutändan spelar det någon roll? Personligen hade jag ju tyckt att det skulle vara skönt att slippa hålla på pengarna. Men där är vi ju alla olika.

Det skulle vara om du pmhrar dig. Men då kan du ju avboka hojen.
Är ju om de går omkull då. Men lär ju inte hända. Kommer även bli klart smidigare med klarna

Canyon Lux
Jensen sa:
Du kan ju alltid avbryta din beställning och få pengarna tillbaka. Så vad skulle de tjäna på att hålla dina pengar. Likväl så ska du ju betala hojen nån gång, nu eller sen, i slutändan spelar det någon roll? Personligen hade jag ju tyckt att det skulle vara skönt att slippa hålla på pengarna. Men där är vi ju alla olika.

Det skulle vara om du pmhrar dig. Men då kan du ju avboka hojen.
Är ju om de går omkull då. Men lär ju inte hända. Kommer även bli klart smidigare med klarna

För mig personligen bryr jag mig inte, sålänge jag har cykeln till nästa säsong är jag nöjd, och beträffande betalningen är det ingen dealbreaker heller. Det jag reagerade på var att det ser ut som ett visst mönster (om än vagt ska understrykas) att de som förskottsbetalat mot ett visst datum får leverans framflyttad.

Kan vara en slump såklart, även om erfarenhet säger att saker sällan sker av slump när det kommer till affärer.
Men jag lämnar spekulationerna där, och väntar in om Canyon har en förklaring på den plötsliga förseningen.

Oavsett tror och hoppas jag att nya Lux lever upp till förväntningarna ?

Canyon Lux
Jag har ju också redan betalat min 8 pro i hopp om att man kanske kunde knipa nån avbokad lite tidigare. Min leverans har inte ändrats utan ligger kvar i november. Jag har svårt att tro de skulle ha satt sånt här i system

Canyon Lux
En aning långsökt kanske, men inte helt osannolikt om man betänker att det är ett kommersiellt företag som vill maximera försäljning.
Har en teori hur jag själv skulle lägga upp det hela om jag skulle vilja säkerställa att hela orderstocken går åt på ett smidigt sätt, och samtidigt hålla kunderna nöjda.
Men lämnar det tillsvidare då det är lite väl OT att spekulera i eventuella försäljningstaktiker.

Canyon Lux
Det behöver nog inte vara så konstigtt. Man har haft nått litet problem i nånstans i produktionskedjan som gör att man inte kan få fram cyklarna så snabbt som man trott från början. Några blev sjuka, maskinen gick sönder, slut på material från leverantör, brister i lackboxen gjorde att 5000 cyklar blev sabbade, man har sålt långt mer cyklar än man ens kunnat hoppas på, "säljfolket" har lovat mer än man kan hålla och inte hört att dom har problem i fabriken. Många företag klarar av att en kanske två av dessa händer samtidigt. Problem kommer ofta i flock, för mig iaf, och med taskig timing.

1) Ha överseende, vänta snällt och hoppas på att det ligger nån liten kompensation i paketet när det väl anländer
2) Avbryt köpet, handla aldrig mer av Canyon
3) Ligg vaken och fundera på hur foliehatten ska konstrueras ???❤

Jag är en glad gubbe som skraltar runt i skogen på rörhögen, och det är klart man funderar om man kanske ska avbryta och köpa nått som jag har hemma till helgen. Men, jag är ganska sugen på en sån där Lux ändå.

Senast ändrad:
Canyon Lux
ancientacid sa:
Skriver under på allt du säger, särskilt sista meningen så jag ska inte älta det här till överdrift ?

Jo, Jag ser det oxå som att det ger mig lite tid att träna så att jag har en chans att leva upp till utrustningens kapacitet. Hårfin gräns mellan för bra cykel kontra kapacitet att hantera den. Känslan när man kör skalbaggetricket ger en besk eftersmak. ??‍?

Canyon Lux
Kloka ord! Man är ju trots allt jävligt sugen på hojen. Får väl ta höjd för provtur 2019. Har luskat ut att canyon har problem ned att få fram tillräckligt med ramar pga mycket stor efterfrågan. Blir till att sko gammelNerven med dubbdäck. Kommer hojen i tid skall jag köra som fan innan lera, gegga och snö kommer.

Canyon Lux
Någon som beställt en Lux i storlek M? Jag är 173cm och har innerbenslängd 80. Enligt Geometritabellen har M en instegshöjd på 794mm. Ser dock ut som att måttet är mätt mitt på överröret. Någon som har erfarenhet?

Canyon Lux
Är det så att dom säljer många cyklar så är det ju positiv. Ju fler som säljs ger ett välmående Canyon, lätta ev. garantiärenden, din LBS är grym på att skruva Canyon, reservdelar finns på hylla etc etc

Canyon Lux
Är själv 174 cm 80 cm i benlängd, sadelhöjd 70 cm. Har haft en grand canyon M med ungefär samma höjd samt en Nerve/Neuron M samma höjd GC verkade hög när jag fick den men var perfekt. Nerven har mera sluttande överrör var också perfekt. Har beställt Lux i M, skall nog bli perfekt det med. Borde passa dig mycket bra Mafa.

Tillbaka
Topp