TSAGARE sa:
1) Nobby Nic... Enligt mig kass. Enda sättet att få bra grepp är att köra ca 1kg tryck med de nackdelarna det ger. Tungrullat oavsett tryck. Neuron är en XC/Trail så varför såna däck?
Nä det blir Continental Race King senare med tubeless. (Inte Canyon relaterat problem)
2) Handtagen... Kunde man inte fått Ergon som på Lux då det är en tysk hoj? Mer domnade fingrar har jag aldrig haft. Ergon GS3 är beställda... Har förresten kapat styret 20mm per sida för att få mer XC känsla. Kommer köpa längre stam när handtagen är på plats för att fintrimma sittställningen.
3) GX vxl reglage känns diffust vid neräxling. 1 växel i taget går bra men att ta 2-3 som på XT är svårt då den gärna hoppar tillbaka 1 växel så det blir tyngre än väntat. (Detta är ju inte Canyon relaterat men ändå). Funderar på bättre reglage upp i hierarkin alt Gripshift.
4) Bakbromsen... tar grymt bra, fram tar sämre så jag får nog rengöra noga med Isopropanol och smärgelduk? (Inte Canyon relaterat annat än spec-val).
5) Framgaffel... Tror jag har fabrikationsfel då den är för mjuk i helt öppet läge trots inställning med rätt sag. Kontakt med kundtjänst gör att den nog servas på garanti. Inte Canyon fel... Skulle vilja haft en remote till den men men...
Så summa summarum. Att gå från en Scott Pro Racing wcs 1996 med Judy SL med 60 mm dämpning och 26" till denna är så stor skillnad att det knapp går jämföra. Jag har inte vant mig än och har mer justering att göra. När jag är klar kommer jag känna mig grymt nöjd. Mycket cykel för pengarna.
Skulle haft en Burst red eller vad lackeringen heter men pga lång försening och annat leveransstrul blev det en Stealth men det blev bra ?.
Låter som du har köpt fel cykel.
Med XC tänk race. Trail är med ha skoj i skogen.
1. Neuron är en trail-cykel och Nobby Nic är nog det mest renodlade trail-däcket som finns. Du kommer säkert få bättre rull med Race King, men definitivt sämre grepp om du nu var missnöjd med det. Nu vet jag inte hur bred du är, men låter tråkigt att du kapat styret redan. Låter som att det endast är en vanesak. Det känns wierd att gå till ett brett styre, men jäklar vad det är bättre kontroll och balans när det går fortare.
2. Handtag är väldigt personligt.
3. Med min NX-grupp (billigare än GX) kan jag växla 2 och 3 växlar i ett tag klockrent. Kolla någon Youtube-guide och lär dig ställa in växlarna. Det är något som alla borde kunna och man slipper massa löjliga kostnader.
5. Moderna gafflar är väldigt mjuka i början. Bottnar du med rätt SAG så släng i token i dämparen. Det är _nog_ inget fel på den gaffeln.
Som sagt, antingen skulle du köpt en Lux, eller så måste du bara vänja dig vid den utveckling som skett från din tidigare cykel.
Tycker inte du ska vara bakåtsträvande och kapa styren och köpa XC-däck innan du har vant dig. Trail-cykling behöver inte gå fort, förutom nedför och då skiter man i rullmotstånd och är glad att man har grepp i kurvorna i stället.
Eventuellt kan du ju slänga på ett annat bak-däck bara.