Clipspedaler

Clipspedaler
Jag säger ja, andra säger nej. Frågan tenderar att leda till pajkastning och bilder på diktatorer....
Sök lite och/eller ställ om frågan igen med lite mer info om dig själv och vilken typ av cykling du tänker dig så kanske du kan få viss vägledning.

Clipspedaler
Clipspedaler körde jag med på början av 90-talet numera kör jag med clipless men sitter ändå fast i pedalerna när jag vill.

Clips = rem

clipless = spd och liknande

//Ola besserwisser

Clipspedaler
Makten sa:
JT sa:
Om man "sitter fast" så är pedalerna antingen trasiga eller helt fel inställda.

Jag vet inte vad du har för konstiga pedaler, men SPD sitter man fast i, i alla riktningar utom vridning. Det är liksom hela vitsen.

Nej, inte med SH-56 Multirelease. Har kört med dem i 3 år nu, skulle jag tro. Funkar bra nog för mig. :)
Pratas på nått ställe att de kunde lösa ut vid kraftig trampande, typ rundtramp, å det hände nån gång i början å då har jag spänt fjädrarna i pedalerna 3 klick å sedana har problemet varit ur världen. :)

frid!

Senast ändrad:
Clipspedaler
Oj, råden blev ju till och med sämre än väntat. De flesta verkar Med avsikt missförstå själva frågan.

För att komma med någon slags input: om du vill lära dig cykla fort i skogen både uppför och nerför ska du ha spd. Det har alla som tävlar fort både uppför och nerför.
Vill du cykla nerför fort finns det uppenbarligen några i downhilleliten som kör plattisar på vissa banor.
Vill du bara cykla för nöjes skull och ta dig fram i skogen på allt svårare partier kan möjligen spd upplevas skrämmande i början och av vissa kännas hindrande. Till stor del är det förstås en vanesak.
Om jag skulle råda en vuxen nybörjare skulle det vara att börja med spd, känns det otäckt i stökig terräng - ta plattisar då på de första stökiga turerna.

Clipspedaler
Min erfarenhet:

Det tog mig en dag eller två att lära mig använda SPD, för 25 år sedan, fastnade direkt.
SPD funkar perfekt, varje gång, alltid, utan undantag, löser aldrig ut när jag inte vill, löser alltid ut när jag vill.
Pedaler och klossar är billiga och håller typ för evigt. Vägar att cykla 1 meter utan SPD, oavsett cykel.

Clipspedaler
JT sa:
Makten sa:
men SPD sitter man fast i, i alla riktningar utom vridning.

Exakt. Man sitter inte fast.
Suck och stön, du förstår säkerligen precis vad jag menar. Man sitter fast i de riktningar där det tillför cyklingen något, men man sitter också fast om man inte lyckas banka in vridningsreflexen i skallen tillräckligt hårt så att man alltid kommer loss under alla omständigheter.

Detta är precis som vanligt väldigt individuellt och därför är det rätt meningslöst att påstå att det enda är överlägset det andra. Man får helt enkelt prova, men då TS uttryckte rädsla för att sitta fast så verkar det lite dumt att börja där. Det kan lika gärna bli en bromskloss för utvecklingen. Men visst kan det också bli så att h*n vänjer sig inom kort och det blir jättebra. Det kan varken jag eller nån annan avgöra.

Prova!

Clipspedaler
Lejon sa:
Oj, råden blev ju till och med sämre än väntat. De flesta verkar Med avsikt missförstå själva frågan.

Det verkar var normen idag. Jävligt onödigt av folk att hålla på och dryga sig när den egentliga frågan är fullständigt uppenbar.

Clipspedaler
Sixten Fors sa:
Min erfarenhet:

Det tog mig en dag eller två att lära mig använda SPD, för 25 år sedan, fastnade direkt.
SPD funkar perfekt, varje gång, alltid, utan undantag, löser aldrig ut när jag inte vill, löser alltid ut när jag vill.
Pedaler och klossar är billiga och håller typ för evigt. Vägar att cykla 1 meter utan SPD, oavsett cykel.

Hur många års erfarenhet har du av plattformspedaler?

Clipspedaler
15 år med korgar/remmar, sedan 25 år med SPD. För lvg, xc, stig löser det alla mina behov, saknar inget, stör mig på inget. Det var alltså >40 år sedan jag körde plattisar senast och det var dåligt redan på den tiden ;-)

Clipspedaler
Makten sa:
Suck och stön, du förstår säkerligen precis vad jag menar. Man sitter fast i de riktningar där det tillför cyklingen något, men man sitter också fast om man inte lyckas banka in vridningsreflexen i skallen tillräckligt hårt så att man alltid kommer loss under alla omständigheter.

Har du provat multirelease-klossar?

Clipspedaler
Beställde i söndags hem pendlarplattisar 230 g/paret för 285 kr på eBay till dotterns nya pendlare i samma fina blå färg.

Bilagor

• C266.JPG
    C266.JPG
    21.6 KB · Besök: 16
Clipspedaler
Henrik_E sa:
TS: Är SPD bra i skogen?
Sixten: titta vilka fina blåa plattisar jag köpt för pendling.
Eller...

Henrik_E: Vänta nu, nu förstår jag inte vilket svar som var på vilken fråga, eller så missförstår jag med flit och hoppas att någon tycker att jag är skojig kille.

TS: Ska man använda clipspedaler eller inte vid stigcykling?
Sixten: WOT ang fördelar med SPD, inkl. länk till bra (egen erfarenhet) och prisvärd utrustning som passar TS som är lika lång som Sixten och precis som Sixten kommer att cykla 29 HT i normal terräng, inte downhill.

s: Hur många års erfarenhet har du av plattformspedaler?
Sixten: För >40 år sedan + i söndags.

Clipspedaler
Sixten Fors sa:
Henrik_E sa:
Eller...
Jo att du tycker det själv har vi förstått.
Frågan är vad andra tycker.

Ingen har nämnt möjligheten att öka effekten påtagligt en liten stund?
Torde vara användbart i skogen tycker jag.

Så. Fast vi inte är på sidan tre ännu så passar nog en bild på hitler nu.

Clipspedaler
Jag var först försiktig med att gå från plattis till SPD, och när jag väl gjorde det så gav jag mig själv gott om tid att bli van med att klicka i/ur innan jag gav mig ut i det värsta stöket. Först mestadels på grusvägar och enklare stigar, samt på pendlingen. Nu i efterhand har jag svårt att tänka mig något annat. Det hela handlar om att komma till punkten då det går per automatik att hantera tekniken bakom pedalerna. Detta tar olika lång tid för folk så klart, men jag följer några andra i tråden, och rekommenderar starkt att börja med det direkt. Ju snabbare du börjar, desto snabbare vänjer du dig.

Och för guds skull, gör inte om mitt misstag med att pga försiktighet först skaffa kombi-pedaler. Man blir mest bara arg.

Clipspedaler
emmer sa:
Sixten Fors sa:
Henrik_E sa:
Eller...
Jo att du tycker det själv har vi förstått.
Frågan är vad andra tycker.
Under rubriken "Min erfarenhet:" beskriver jag... min erfarenhet. Jag har inte klagat på någon annans erfarenheter eller synpunkter i ämnet. Andra får som vanligt tycka vad de vill. Om du undrar vad andra tycker så får du väl läsa andras inlägg.

Emmer, hur kommer det sig att du i ditt första inlägg i denna tråd inte klarar av att prata med TS utan att citera och ha synpunkter på vad andra skriver. Klarar du inte av att stå på egna ben?

Clipspedaler
Nu pratar jag utifrån min relativt korta erfarenhet av MTB (ca. 3 år)

Första året körde jag med flats. det var kul.
andra och 3:e året körde jag med SPD
nu har jag tänkt köpa ett par "riktiga" flats och ett par skor.

Syftet är inte att köra bara flats från och med nu. tanken är att byta allt eftersom då jag cyklar allt ifrån bikepark i åre till mys-cross country med termosen i högsta hugg.
Det enkla svaret till din fråga om det är en fördel är Ja. om man syftar på ren hastighet. för min del märkte jag störst fördelar där det är extremt ojämnt (typ rotmattor os.v.). Jag har även kört bikepark med SPD och tycker det funkar bra.

anledningen att jag vill gå tillbaka till flats till en viss del är för att jag känner att jag börjar fuska en del med tekniken, typ bunnyhops samt att jag vill lära mig manual. när man tränar manuals så känner jag att SPD är ett rent hinder.

TL;DR: vill du köra fortare: SPD
håller du på med "hopp&lek": Flats.

Clipspedaler
Så vi kan väl komma fram till att både plattisar och klickpedaler (clipless) funkar bra i skogen, men att clips inte gör det i samma utsträckning. Många tycker att SPD är bra, men det finns många andra system för klickpedaler. Själv gick jag över från SPD till Eggbeaters pga att de inte fryser ihop på vintern och har sedan kört med sådana året runt.

Clipspedaler
Stumpy sa:
Så vi kan väl komma fram till att både plattisar och klickpedaler (clipless) funkar bra i skogen, men att clips inte gör det i samma utsträckning. Många tycker att SPD är bra, men det finns många andra system för klickpedaler. Själv gick jag över från SPD till Eggbeaters pga att de inte fryser ihop på vintern och har sedan kört med sådana året runt.

+1 Jag gick från SPD till Time. Förutom att mina knän mår bättre för det så har jag inte inte längre problem med tvuvsläpp och is/snö. På min andra cykel har jag plattisar och det finns inget som jag vågar göra på den ena cykeln som jag inte vågar göra på den andra.

Clipspedaler
Det enda positiva jag ser med plattformspedaler är om du måste gå och även då funkar 5/10 med spd eller om du ska hoppa och trixa där tricket går ut på att lämna pedalerna.

Kört "clicks" på alla cyklar, (xc, enduro, downhill och penlaren) i 7 år nu och har gjort 1 spd vurpa - i skogen,i ösregn, ståendes på hala rötter.

För mig handlar inte clicks om rundtramp utan om kontrollen man får över den bakre delen av cykeln, man kan kasta runt rumpan lättare och att man aldrig behöver oroa sig för att tappa greppet på pedalerna i stöket.

Clipspedaler
Sixten Fors sa:
Pedaler och klossar är billiga och håller typ för evigt.

Mina löser då inte alltid ut när jag vill, klossar är en slitdel, särskilt om man störs av glapp.

Clipspedaler
Jag har sagt det i trådar tidigare och jag säger det igen: Om ni störs av känslan och mekanismen för i och urklick med SPD så ska ni testa Time Atac. Jag kan utan problem lösa ut båda mina time samtidigt så jag blir ståendes på backen med båda fötterna om det behövs. Ändå har de nästan aldrig klickat ur när jag inte vill. Och de funkar betydligt bättre i gegga och snö än SPD.

Clipspedaler
jonja sa:
Mina löser då inte alltid ut när jag vill, klossar är en slitdel, särskilt om man störs av glapp.
Vet inte om jag är okänslig för slitage/glapp men mina SPD-pedaler håller nästan för evigt och klossarna håller tusentals mil. Långpromenader i skorna blir det bara om jag punkar/havererar, annars cyklar jag mest. Jämför med mina löpardojor som håller 25-125 mil innan de är slut och måste ersättas med nya. Skor/klossar nedan är rejält gamla och välanvända, antal mil vet jag inte, funkar fortfarande perfekt.

Bilagor

• SPD2.jpg
    SPD2.jpg
    286.1 KB · Besök: 20
Clipspedaler
För teknisk stop-and-Go cykling är plattisar bra. Se tex. Chris Akrigg. För cykling där man håller farten uppe är det ingen större skillnad tycker jag.

Utför påverkar det hur man attackerar och blir mycket en smaksak. Jämför tex. Minnaar och Hill. Steve Smith uttryckte det också rätt bra i en intervju. Här finns en artikel i ämnet: https://m.pinkbike.com/news/The-World-Cup-Downhill-Signals-the-End-of-Flat-Pedals.html

Personligen har jag efter många år på plattisar gått över till clipless. Jag är ofantligt mycket sämre på teknisk cykling med clipless men gillar att sitta fast utför i de flesta fall.

Tillbaka
Topp