Contador positiv ? :-(

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> hatar mig själv för att jag inte kan Franska...

Du kan väl googla :)

"Contador frikänd
Alberto Contador godkändes av disciplinnämnd spanska federationen på måndagen. De tre vinnare av Tour de France kunde återvända till konkurrens så snart han vill.

Webbplatsen för spanska sporttidningen Marca dagligen sade på måndagen att disciplinnämnden i den spanska Cykelförbundet har beslutat att tvätta Alberto Contador av hans positiva testet för klenbuterol under de senaste Tour de France den 21 juli 2010. Webbplatsen för tidningen El Pais citerade källor nära utskottets möte förra helgen. Medlemmar skulle ha accepterat att tvätta Alberto Contador, som kunde tävla igen "i morgon". En ettårig avstängning gavs mot den trefaldiga vinnaren av Tour de France, som hade överklagat. Kommittén hade ett val mellan tvättar löpare, bekräftar "förslag" ett års avstängning eller avbrytas till två år som planeras av internationella regler.

Utskottet har hört argument från försvaret och tvåan skulle ha friat honom på grundval av artikel 296 i dopingreglemente för Internationella cykelförbundet (UCI). Denna artikel tar inget ansvar för att idrottaren när han visar att det inte var fel eller försummelse vid intag av förorenat biffar clenbuterol, en substans som ingår i förteckningen över förbjudna ämnen. UCI och WADA har en månad från mottagandet av handlingen i förbundet att överklaga till skiljedomstolen för idrott (CAS) i händelse av oenighet med beslutet. "

UCI CYCLING REGULATIONS
PART 14 ANTI-DOPING

Elimination or Reduction of Period of Ineligibility based on Exceptional Circumstances
No Fault or Negligence

296.
If the Rider establishes in an individual case that he bears No Fault or Negligence, the otherwise
applicable period of Ineligibility shall be eliminated. When a Prohibited Substance or its Markers or
Metabolites is detected in a Rider’s Sample as referred to in article 21.1 (presence of a Prohibited
Substance), the Rider must also establish how the Prohibited Substance entered his system in order
to have the period of Ineligibility eliminated. In the event this article is applied and the period of
Ineligibility otherwise applicable is eliminated, the anti-doping rule violation shall not be considered a violation for the limited purpose of determining the period of Ineligibility for multiple violations under articles 306 to 312.

Det är helt sjukt att respektive lands förbund ska besluta detta. Är man proffs så ska detta skötas av UCI direkt. Annars kommer dessa bananrepubliker i södra Europa hålla på att försöka och förhala.

http://www.eurosport.se/cykel/extra-contador-frikand_sto2665678/story.shtml

Alberto Contador kommer att frias helt från dopningsanklagelserna, uppger spansk press.

Alberto Contador har varit avstängd sedan augusti efter att han testats positivt för det förbjudna preparatet clenbuterol under Tour de France. Det spanska cykelförbundet har tidigare rekommenderat en ettårig avstängning. Men på måndagen tog härvan en ny vändning - Contador frias.

Enligt uppgifter i spansk press har cyklisten lagt fram nya bevis som övertygat det spanska förbundet att dra tillbaka sin rekommendation.

Cykelförbundets ordförande Juan Carlos Castano säger till AP att disciplinkommitténs definitiva beslut tas senare på måndagen och att Contador får besked på tisdag.

Tobias Jönsson - eurosport.s

Skönt att se att spanjorerna tar dopingproblematiken på stort allvar, precis som Operacion Puerto-utredningen som sköttes med nitisk noggrannhet!

Det är klart han är oskyldig, till och med Spaniens premiärminister Zapatero gick ju förra veckan ut och sa att det inte finns någon laglig grund att sanktionera Contador. (Nu väntar vi bara på att Fredrik Reinfeldt ska deklarera att Niklas Axelsson är oskyldig.)

> Enligt uppgifter i spansk press har cyklisten lagt
> fram nya bevis som övertygat det spanska
> förbundet att dra tillbaka sin rekommendation.
Att det var en fransk gris? Eller vad?
Eller att Premiärministern Rodríguez Zapatero säger att han är oskyldig?

JT skrev:
> Kan dom inte iaf förbjuda honom att göra sin
> fåniga målgest?

Hans nya målgest är att imitera en ko.

Någon som vet något om det medicinska? Är det en möjlig förklaring att han ätit biff? Många sportjournalister i media, veterinärer och vemfansomhelst säger ju att det inte är möjligt det där, men någon som läst något trovärdigt om det medicinska? Dvs inte bara det där om att spanjor + cyklist + usel förklaring = skyldig.

Jag har bara läst det som det har varit utdrag ifrån på cyclingnews och velonews.

Enligt dom så är det möjligt. Det som styrker det hela, om jag nu har förstått det rätt, är den lilla mängden i sammband med att proverna från dagen innan och dagen efter är helt fria från ämnet. Proverna ska vara kontrollerade av samma labb.

Som jag förstår det så behövs det ganska höga doser och under längre perioder för att få någon effekt av det hela.

Faktum kvarstår dock, ämnet fanns i Contadors kropp och där skall det inte vara.

JT skrev:
> Bordtennisspelaren Dimitrij Ovtcharov blev friad
> på samma grej.
>
> Han körde troligen oxå nån form av "The
> Chewbacca defence".

Men hallå!! Ping Pong, hur svårt kan det va då?!

DT skrev:
> Skönt att se att spanjorerna tar
> dopingproblematiken på stort allvar, precis som
> Operacion Puerto-utredningen som sköttes med
> nitisk noggrannhet!
>
> Det är klart han är oskyldig, till och med
> Spaniens premiärminister Zapatero gick ju förra
> veckan ut och sa att det inte finns någon laglig
> grund att sanktionera Contador. (Nu väntar vi
> bara på att Fredrik Reinfeldt ska deklarera att
> Niklas Axelsson är oskyldig.)

+1

Jensen skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skönt att se att spanjorerna tar
> > dopingproblematiken på stort allvar, precis
> som
> > Operacion Puerto-utredningen som sköttes med
> > nitisk noggrannhet!
> >
> > Det är klart han är oskyldig, till och med
> > Spaniens premiärminister Zapatero gick ju
> förra
> > veckan ut och sa att det inte finns någon
> laglig
> > grund att sanktionera Contador. (Nu väntar vi
> > bara på att Fredrik Reinfeldt ska deklarera
> att
> > Niklas Axelsson är oskyldig.)
>
>
> +1

+1

Clenbuterol fanns ju bevisligen i hans kropp, men är det någon som på fullaste allvar tror att han hade dopat sig med det? Han är ju inte direkt Jan Ullrich-fet

72 (fd Björn72) skrev:
> ...är det någon som på fullaste allvar tror att
> han hade dopat sig med det?

Ja, men tidigare.

Tille skrev:
> 72 (fd Björn72) skrev:
> -----
> > ...är det någon som på fullaste allvar tror
> att
> > han hade dopat sig med det?
>
> Ja, men tidigare.

Men Rock sa ju:

> Enligt dom så är det möjligt. Det som styrker
> det hela, om jag nu har förstått det rätt, är
> den lilla mängden i sammband med att proverna
> från dagen innan och dagen efter är helt fria
> från ämnet. Proverna ska vara kontrollerade av
> samma labb.

Jag vet, källkritik, men jag orkar inte och det här är ju bara ett nätforum; så fria honom, älska honom - det är ju den 14 februari

En spansk tidning gick ut med att han varit positiv fyra dagar i följd, detta var i förra veckan. Spanien tar verkligen dopning och mutor på största allvar. Spanska fotbollsförbundet la locket på en muthärva där polisen erbjöd inspelade samtal där en byggherre som utreddes för korruption sa rakt ut att han betalat för läggmatcher. Detta lag spelar tack vare detta i La Liga! Hipp hipp hurra för Spanien! Muuuuuu, muuuuuu...sen är ju Fuentes i farten igen...seriösa killar där nere! Bääääh, nästa år har alla spanjorer ätit för mycket fårkött...

Senast redigerad av en moderator:
72 (fd Björn72) skrev:
> här är ju bara ett nätforum; så fria honom,
> älska honom - det är ju den 14 februari

+1

72 (fd Björn72) skrev:
------------------------------------------------------
> Men Rock sa ju:
>
> Jag vet, källkritik,

Ha ha ha!

(Det ironiska är att jag inte tror att han egentligen dopade sig när proverna togs. För det var mängderna tydligen alldeles för små för att ha någon meningsfull effekt.)

MTBiker skrev:
> Men hallå!! Ping Pong, hur svårt kan det va
> då?!

Jag säger bara Ludmilla, hon dopade sig (bl.a) när hon åkte pulka (bob)!!!

Alltså, innan alla fjanterier började i denna historian (om tio år är väl Contador lika "ren" och fin som herr jänkare) så konstaterade ju faktiskt våran Supertramp sanningen på sidan 3.

MTBiker skrev:
> Det är helt sjukt att respektive lands förbund
> ska besluta detta. Är man proffs så ska detta
> skötas av UCI direkt. Annars kommer dessa
> bananrepubliker i södra Europa hålla på att
> försöka och förhala.

Spanska förbundet föreslog att UCI skulle sköta utredningen direkt i Contadors fall.

bonbon skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Det är helt sjukt att respektive lands
> förbund
> > ska besluta detta. Är man proffs så ska detta
> > skötas av UCI direkt. Annars kommer dessa
> > bananrepubliker i södra Europa hålla på att
> > försöka och förhala.
>
> Spanska förbundet föreslog att UCI skulle sköta
> utredningen direkt i Contadors fall.

Där ser man. Litade de inte på sig själva.

Frågan är ju egentligen inte hur det dopingklassade ämnet fanns i kroppen utan att det gjorde det. Det har väl alla som gjort UCI True Champion testet lärt sig?

Diskussionen gick ju om Contador använt detta preparat under uppbyggnadssäsongen och då lagrat sitt blod. Därför var det så extremt liten andel i kroppen under TDF.

STIZZE skrev:
> Även om han är omedvetet fått i sig preparatet
> bör han ta straffet på 1 år. Jag tycker det är
> förjävligt.

Men det är ju där du har fel. Om han omedvetet fått i sig det och om det är så lite så att det inte ens i teorin skulle ha någon effekt, ska han verkligen stängas av då? Det är ju inte "hej, jag är en blåst hockeylirare som käkat kosttillskott i USA. Det stod förvisso anabolic på burken, men vad vet jag...". OBS, det sista är hämtat ur den så kallade verkligheten.

72 (fd Björn72) skrev:
> STIZZE skrev:
> > Även om han är omedvetet fått i sig preparatet
> > bör han ta straffet på 1 år. Jag tycker det
> > är förjävligt.
>
> Men det är ju där du har fel. Om han omedvetet
> fått i sig det och om det är så lite så att
> det inte ens i teorin skulle ha någon effekt, ska
> han verkligen stängas av då? Det är ju inte
> "hej, jag är en blåst hockeylirare som käkat
> kosttillskott i USA. Det stod förvisso anabolic
> på burken, men vad vet jag...". OBS, det sista
> är hämtat ur den så kallade verkligheten.

Nej, jag har rätt. :) Eftersom han inte har kunnat bevisa att det kommer ifrån köttet, så kan han lika gärna ha gjort det helt medvetet på annat sätt.

Som vacchi skriver:
"- Clenbuterol kan inte kroppen självproducera, så på något sätt har han fått i sig det. Om han inte kan bevisa hur kommer han att bli avstängd. Det är helt otroligt om man låter det passera.
Vacchi ifrågasätter hur spanska cykelförbundet hanterat ärendet. Förbundets rekommendation på ett års avstängning köper han inte. Praxis är två års avstängning för dopningsbrott.
- Det finns ingenting som talar för att det blir ett år. Förbundet har känt press utifrån, de ville inte stänga av honom från första början.
- De som fått ett års avstängning till slut har ju samarbetat med antidopningsfolket på något sätt."

Eftersom det inte finns kvar något av köttbiten Contador påstår sig ha blivit smittad av kommer han aldrig kunna påvisa den exakta smittkällan, mao klassas det som doping oavsett :-) T

Tillbaka
Topp