Contador positiv ? :-(

Tre detaljer:

1) Min hållning baseras på de icke-kollade (alltså inte ens nära dubbelkollade) uppgifterna om att samma "avslöjande" lab inte hittade några Clenbuterolrester dagen före eller efter just denna dag. Vilket endast lämnar "microdoping" kvar som möjligt scenario - och det låter ju sannolikt - not.

2) Vacci (och Adamsson för den delen) tycker jag börjar ansluta sig till falangen som är lite väl pissnödiga när det handlar om doping. Här finns många exempel på anklaga-rättegång-dom inom någon minut efter att ryktet börjat att gå. Och Anders Gärderud är dess profet (återkommer med exempel om intresse finns)

3) Hela världen (nästan) vill se de supernajsa Schleck Bros vinna Tdf. Vi här i norr och inte minst ekonomiska intressen. Det förstärktes ganska rejält under sommarens upplaga med kedjeincidenten. Senast en icke-spanjor eller icke-amerikan vann Tdf var (och nu räknar vi bort två genomrena cyklister i magentafärgade ställ som tävlade för en tysk telecom-operatör)..... Ja, vem var det nu. Kolla vettja, men jag chansar på att det var Hinault typ 1985. PS. Jag vill också att ÄÄÄÄndy sopar hem Tdf i år genom att ställa av Contador i lämplig stigning.

72 (fd Björn72) skrev:
-------------------------------------------------------
> Tre detaljer:
>
> 1) Min hållning baseras på de icke-kollade
> (alltså inte ens nära dubbelkollade) uppgifterna
> om att samma "avslöjande" lab inte hittade några
> Clenbuterolrester dagen före eller efter just
> denna dag. Vilket endast lämnar "microdoping"
> kvar som möjligt scenario - och det låter ju
> sannolikt - not.
>
> 2) Vacci (och Adamsson för den delen) tycker jag
> börjar ansluta sig till falangen som är lite
> väl pissnödiga när det handlar om doping. Här
> finns många exempel på anklaga-rättegång-dom
> inom någon minut efter att ryktet börjat att
> gå. Och Anders Gärderud är dess profet
> (återkommer med exempel om intresse finns)
>
> 3) Hela världen (nästan) vill se de supernajsa
> Schleck Bros vinna Tdf. Vi här i norr och inte
> minst ekonomiska intressen. Det förstärktes
> ganska rejält under sommarens upplaga med
> kedjeincidenten. Senast en icke-spanjor eller
> icke-amerikan vann Tdf var (och nu räknar vi bort
> två genomrena cyklister i magentafärgade ställ
> som tävlade för en tysk telecom-operatör).....
> Ja, vem var det nu. Kolla vettja, men jag chansar
> på att det var Hinault typ 1985. PS. Jag vill
> också att ÄÄÄÄndy sopar hem Tdf i år genom
> att ställa av Contador i lämplig stigning.

Ingen av Scleckbröderna förtjänar att vinna en cykeltävling, dom är så otekniska att dom knappt kan hålla sig uppräta på 2 hjul :-S T

Jag tycker inte om några de kommentarer jag har läst i Sverige. Det tycks vara någon Hallelujah inställning i Sverige att alla Svenskarna är som ren och bäst i världen och att om en jävla utlänning vinner så ÄR han väl dopat. Ingen, INGEN i Sverige kan möjligtvis veta till 100% att Contador dopade sig. Det KAN vara köttet. Det ÄR en MÖJLIG förklaring. Tänk själv att om någon av er älskade att cykla som proffs och ALDRIG fuskade men en dag ät ni lite fel kött som inte var renkött .... Hur skulle DU övertyga världen att just DU var en ren? Om det bevisats att Contador är skyldig ska han dömas men är han en ren ska han bli med cykel igen. Så enkelt och ren är det.

GarryJones skrev:
> Jag tycker inte om några de kommentarer jag har
> läst i Sverige. Det tycks vara någon Hallelujah
> inställning i Sverige att alla Svenskarna är som
> ren och bäst i världen och att om en jävla
> utlänning vinner så ÄR han väl dopat. Ingen,
> INGEN i Sverige kan möjligtvis veta till 100% att
> Contador dopade sig. Det KAN vara köttet. Det ÄR
> en MÖJLIG förklaring. Tänk själv att om någon
> av er älskade att cykla som proffs och ALDRIG
> fuskade men en dag ät ni lite fel kött som inte
> var renkött .... Hur skulle DU övertyga världen
> att just DU var en ren? Om det bevisats att
> Contador är skyldig ska han dömas men är han en
> ren ska han bli med cykel igen. Så enkelt och ren
> är det.

Han har ju bevisats ha doping preparat i sin kropp? Och han har inte kunnat bevisa vart det kommer ifrån? Han skyller på en biff, och när man sökt upp ursprungskällan har man inte hittat nått, så har jag för mig att utredningen på den versionen va? Har jag fel?

Cyklar man på absolut världselit bör man ha koll på vart maten man äter kommer ifrån. T.ex välja kött från specifika gårdar och bara stora kända märken av andra varor. På så sätt kan man lätt spåra sitt intag om något problem skulle uppstå.

Jag är med på att det är tråkigt när oskyldiga åker dit, men jag tycker samtidigt att har man inte tagit sitt ansvar för att förhindra sånna här situationer, då kan man stå sitt kasst också när nått liknande händer.

Björn, jag är även med på att det var små mängder och att man inte hittade något innan/efter. Men det är fortfarande dopingpreparat i kroppen. Den där lilla mängden clenbuterol kan lika gärna ha döljt något annat tyngre preparat, det känner vi inte till. Så jag tycker inte det håller att man accepterar "lite doping", nolltolerans är vad sporten behöver för att bli ren på riktigt. Alla cyklister måste känna att "åker jag dit för minsta lilla, är jag körd". Så att alla tar intag etc seriöst, och att det VERKLIGEN skrämmer bort folk från att prova. Att man känner att, "jag har spaniens president bakom mig, han och organisationen backar upp mig om det skiter sig, jag är välkommen tillbaks oavsett" etc, ja då har man en ursäkt att utsätta sig för riskerna att åka dit. För det "löser sig" ändå..

Jag vet inte om man ska lita på Floyd Landis, men om man gör det så visar hans intervju en helt annan värld än vad jag trodde att den skulle se ut. Men, det är förstås om man tror på honom.

GarryJones skrev:
> Tänk själv att om någon
> av er älskade att cykla som proffs och ALDRIG
> fuskade men en dag ät ni lite fel kött som inte
> var renkött .... Hur skulle DU övertyga världen
> att just DU var en ren?

Om jag var en ren skulle jag nog inte äta renkött.

Jag har hört andra version från mina spanksa vänner som säger att det finns uppgifter i Spanien som inte kommer ut i Sverige.

Kom ihåg dock att Svenskarna "alla idrotter" har åkte dit för doping 4 ggr under OS. Och att cyklister "alla nationer" åkt dit 3ggr. Slutsatsen är väl att det är mer vanlig att svenskarna fuskar än cyklister.

Och jag hoppas att ni är lika hårda i er bedömning av dopning inom golf, ishockey, fotboll, baseball och basketball. De idrotter har mycket mycket mer problem med doping än cykling.

Men här är ett cykelforum Gary, det är först och främst cykel och contador vi pratar här. Att du drar några skumma paraleller om att vi är godtrogna våra egna och hatar andra länder vettifan vart du fått det ifrån. Jag kan lova dig att vi skulle bli ännu mer förbannade om Gustav Larsson visade sig va dopad, och drar ner Sverige i skam.

STIZZE skrev:
> Att du drar några skumma paraleller om att vi är
> godtrogna våra egna och hatar andra länder
> vettifan vart du fått det ifrån.

Det räcker att läsa vad som skrivs om doping här på happy, hur det hanteras i tidningar och i debatter. Svenskar käkar havregrynsgröt och utlänningar dopar sig. Lite tillspetsat kanske, men nog fasen är det ganska uppenbart att de flesta i Sverige har en otroligt naiv bild av vem det är som dopar sig, och att detta inte är något som svenskar gör, för vi vet bättre.

Angående att det finns mer saker i Spanien som inte når Sverige. Det handlar såklart om att contador är spansk och spansk media är mycket mer intresserad i fallet, där spekuleras det mer och dras fler slutsatser etc, fullt normalt. Den riktiga faktan når dock hela världen.

En annan notering, det ska bli intressant att få höra contadors nya bevis.

Det här är väl öppet mål men..... Niklas Axelsson blev väl i det närmaste korsfäst här på forumet när han fanns skyldig till doping igen....

Sedan har vi Ricky Bruch, Linda Haglund och Ludmila Englund som jag kommer på rent spontant. Minns ni hur Linda och i synnerhet Ludmila föll från svenska folkets älskling till persona non grata på nolltid?

Jag tror inte vi svenskar är naiva men finns det rök finns det oftast eld...... och just nu pyr det rätt friskt om Contador..... Därmed inte sagt att han inte kan vara oskyldig.

Tänk om, rent hypotetiskt, det skulle dyka upp en sprallig idrottstjej som gör fantastiska resultat, muskulös, tjurnacke, kraftigt markerat käkparti och dålig hy. Men blond. Och folkkär. Inte skulle väl en sån person kunna vara dopad? Inte i Sverige inte, här gör vi inte sånt.

JLarsson skrev:
> Tänk om, rent hypotetiskt, det skulle dyka upp en
> sprallig idrottstjej som gör fantastiska
> resultat, muskulös, tjurnacke, kraftigt markerat
> käkparti och dålig hy. Men blond. Och folkkär.
> Inte skulle väl en sån person kunna vara dopad?
> Inte i Sverige inte, här gör vi inte sånt.

app app app, sådär får man verkligen inte säga!

bigmollo skrev:
> Contador har väl ingen tjurnacke?

Han är inte speciellt blond heller.

Hur var det nu, jag vill minnas att det i början av "Steak-gate" kom fram uppgifter om att man funnit rester av mjukgöringsmedel av den typ som används i blodtransfusionspåsar i Contadors blod, men att det var en ny typ av test som ännu inte hade validerats? Rann det ut i sanden eller var det bara något rykte som inte stämde?

Kan det vara så här?:
-Contador sysslar med bloddoping.
-Dopingtestsnubbarna, dom som håller i själva testandet alltså, har stenkoll på det och "vet" att han sysslar med sånt, men har inte lyckats sätta dit honom. Dom "vet" eftersom dom sitter inne med information (även historisk) som inte räcker för en dopingavstängning men som ändå talar sitt tydliga språk. Den typen av teknisk/medicinsk information som aldrig når ut till oss.
-Dopingtestsnubbarna ser till att skicka just Contadors prover till alla möjliga labb i hopp om att hitta något som kan fälla honom. Dvs. man letar mer noggrannt än man normalt gör. Till slut får dom napp! I det här fallet blev det en mysko substans som han kanske inte ens har tagit medvetet, men Dopingtestsnubbarna har nått sitt mål, att hitta något otillåtet i Contadors blod.

Jag vill gärna tro att sanningen ser ut ungefär så. I så fall är det inte helt avgörande om C visste att han fått i sig clenbuterol eller inte, han är hursomhelst är skyldig till dopingbrott.

Rent juridiskt är det kanske inte helt hållbart, men det kan motivera varför man ska försöka sätta dit C på en skitsak.

DT skrev:
> Hur var det nu, jag vill minnas att det i början
> av "Steak-gate" kom fram uppgifter om att man
> funnit rester av mjukgöringsmedel av den typ som
> används i blodtransfusionspåsar i Contadors
> blod, men att det var en ny typ av test som ännu
> inte hade validerats? Rann det ut i sanden eller
> var det bara något rykte som inte stämde?

Nu ska du inte förstöra för dom troende :)

FG skrev:
> Kan det vara så här?:
> -Contador sysslar med bloddoping.
> -Dopingtestsnubbarna, dom som håller i själva
> testandet alltså, har stenkoll på det och "vet"
> att han sysslar med sånt, men har inte lyckats
> sätta dit honom. Dom "vet" eftersom dom sitter
> inne med information (även historisk) som inte
> räcker för en dopingavstängning men som ändå
> talar sitt tydliga språk. Den typen av
> teknisk/medicinsk information som aldrig når ut
> till oss.
> -Dopingtestsnubbarna ser till att skicka just
> Contadors prover till alla möjliga labb i hopp om
> att hitta något som kan fälla honom. Dvs. man
> letar mer noggrannt än man normalt gör. Till
> slut får dom napp! I det här fallet blev det en
> mysko substans som han kanske inte ens har tagit
> medvetet, men Dopingtestsnubbarna har nått sitt
> mål, att hitta något otillåtet i Contadors
> blod.
>
> Jag vill gärna tro att sanningen ser ut ungefär
> så. I så fall är det inte helt avgörande om C
> visste att han fått i sig clenbuterol eller inte,
> han är hursomhelst är skyldig till dopingbrott.
>
> Rent juridiskt är det kanske inte helt hållbart,
> men det kan motivera varför man ska försöka
> sätta dit C på en skitsak.

Inte helt otänkbart, ungefär som när man till slut lyckades sätta dit Al Capone för skattebrott. ;-)

Din fundering låter väldigt konspirationsaktig, men visst kan det vara så att de som testar ser spår på massvis med cyklister utan att dom kan bevisa det, och därmed känner inte allmänheten till det.

Men varför är spår av dopingpreparat en skitsak?

JLarsson skrev:
>
> Du kan väl googla :)
>
>
> "Contador frikänd
> Alberto Contador godkändes av disciplinnämnd
...
> Webbplatsen för spanska sporttidningen Marca
> dagligen sade på måndagen att disciplinnämnden
> i den spanska Cykelförbundet har beslutat att
> tvätta Alberto Contador av hans positiva testet
> för klenbuterol under de senaste Tour de France
> den 21 juli 2010.

Synd att de beslöt att "tvätta" istället för att "tvåla till".

FG skrev:
> Kan det vara så här?:
> -Dopingtestsnubbarna ser till att skicka just
> Contadors prover till alla möjliga labb i hopp om
> att hitta något som kan fälla honom. Dvs. man
> letar mer noggrannt än man normalt gör. Till
> slut får dom napp!

Det var väl så de gjorde med Vinokourov. De hittade inget i varken urin eller blodprov. Till slut kollade de hans DNA. Sen är det flera cyklister som har åkt dit när de har gjort omtester på gamla urinprov. Det har de försökt med Armstrong också men hans advokater har än så länge lyckats stoppa det.

Senast redigerad av en moderator:
STIZZE skrev:
> Men varför är spår av dopingpreparat en
> skitsak?

Det är så klart ingen skitsak om man uttrycker det som du gör. Men det skulle kunna vara en skitsak om det är så att han har fått i sig det omedevetet, och mängden är så liten att det inte ens teoretisk kan ha påverkat hans prestation. Då är det i alla fall en skitsak jämfört med systematisk bloddoping.

bigmollo skrev:
> GarryJones skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tänk själv att om någon
> > av er älskade att cykla som proffs och ALDRIG
> > fuskade men en dag ät ni lite fel kött som
> inte
> > var renkött .... Hur skulle DU övertyga
> världen
> > att just DU var en ren?
>
>
> Om jag var en ren skulle jag nog inte äta
> renkött.

Shall I write in English? Is my Swedish that bad?

GarryJones skrev:
> bigmollo skrev:
> > GarryJones skrev:
> > > Tänk själv att om någon
> > > av er älskade att cykla som proffs och ALDRIG
> > > fuskade men en dag ät ni lite fel kött som inte
> > > var renkött .... Hur skulle DU övertyga världen
> > > att just DU var en ren?
> >
> > Om jag var en ren skulle jag nog inte äta
> > renkött.
>
> Shall I write in English? Is my Swedish that bad?

haha :)

GarryJones skrev:
> Shall I write in English? Is my Swedish that bad?

Oh no, by all means, feel free to write in whatever language you like.
I´m just being barnslig and omogen as usual.
/J

FG skrev:
> STIZZE skrev:
> -----
> > Men varför är spår av dopingpreparat en
> > skitsak?
>
> Det är så klart ingen skitsak om man uttrycker
> det som du gör. Men det skulle kunna vara en
> skitsak om det är så att han har fått i sig det
> omedevetet, och mängden är så liten att det
> inte ens teoretisk kan ha påverkat hans
> prestation. Då är det i alla fall en skitsak
> jämfört med systematisk bloddoping.

Men det kan ju vara en skitsak som får honom avstängd. Så då är det ju ingen skitsak i alla fall. Jag borde hittat ett bättre ord. Men jag gillar skit.

Stackars RFEC (Spanska Cykelförbundent)! UCI och WADA utsatte dem för ett sådant tryck att de först gav AC 1-års avstängning. När AC överklagade detta tog man dock sitt förnuft till fånga och frikände honom för det finns ju bara en rimlig förklaring till hans prekära situation, av fyra möjliga, enligt Carmen Victoria López Muñoz, BIFFEN såklart!!! Fan vad skönt att sanningen kom fram till slut!!!

---
According to AS, the investigation magistrate Carmen Victoria López Muñoz, thinks that out of the four possible reasons for the doping positive - transfusion, micro-dosing, vitamin supplements and contaminated meat - only the last possibility could be valid, discarding the three others.
---

Som jag sagt lite här och där, det finns 96 påsar blod från Purto-affären liggande nere i España och AC är misstänkt även här. Han erbjöds att göra ett DNA-test för ett par år sedan för att bevisa sin oskuld men avböjde. Stäng av España!!!

bigmollo skrev:
> GarryJones skrev:
> > Shall I write in English? Is my Swedish that
> bad?
>
> Oh no, by all means, feel free to write in
> whatever language you like.
> I´m just being barnslig and omogen as usual.
> /J

bigmollo ghê tởm con người cũ của bạn!

ev. randonörd skrev:
> Kan man köpa doping på Mallis ?

Jag hoppas på en dopinglya med dialys och havsutsikt (samt diverse österrikare)

Du får med lite kroppsdelar och Arne Hegerfors också!

appartment_linz_1.jpg ht=262

ev. randonörd skrev:

Du kan väl köpa dping där du bor, men jag antar att det är trevlig och varm miljö på Mallis ? Och svaret är JA, där med :-/ T

Selast skrev:
> Hahhahaha! Undrar vad den gamle überdoparen
> Bjarne Riis tycker nu... (Saxo signade väl
> Alberto) Han och Alberto kan ju sitta i bilen och
> diskutera dopning på väg till tävlingarna som
> Äckel Alberto inte får åka. Jag hoppas han blir
> avstängd för livstid! Djävla gipskatt!!

gipskatt: negativt klingande benämning av Italienare. härstammar från att försäljare av denna nationalitet sålde små gjutna katter av gips utanför skansen och diverse andra turisthak på 50 o 60-talen.

mig veterligen är contador inte någon gipskatt. lite som att kalla svenskar för norrbaggar :)

Jag tror att doping är mindre utbrett bland svenska elitidrottare än bland idrottare från vissa andra länder. Som någon skrev tidigare så blir du socialt utfryst om du åker dit i Sverige, dessutom tappar du alla dina sponsorer och ingen kommer vilja ta i dej med tång den dagen avstängningen upphör och du vill göra comeback.

I vissa länder kan du glatt träna på med flera av dina gamla sponsorer som stöd, knäcka extra som expertkommentator och hjälpa till på förbundet medan du förbereder din comeback. Där ses en dopingavstängning inte hårdare än ett förlängt mach-straff i Ishockey. Då förstår man att lockelsen till doping bli större. Vill dock påpeka att jag inte tror detta gäller för Spanien.

ev. randonörd skrev:

Jag vet inte men jag hittade det här medecinskåpet uppe på en kulle.
08.jpg

Sen över till något annat. En av Schleckarnas namn figgurerar också i Puerto utredningen. Men han hade ju bara köpt ett träningsupplägg av den gode gynekologen...

AC har både José Luis Zapatero och oppositionsledaren Mariano Rajoy på sin sida. Nu spekuleras det i om det är det politiska trycket som fått förbundet att göra denna "kovändning" i fallet. Det spanska cykelförbundet ska också arbeta på en "friskrivning" som inte ska kunna angripas av UCI och Wada. Det dras paralleller till Operacion Puerto och den politiska oviljan i Spanien att lösa fallet. Spanien är ett land där man dansar tango...och käkar biffar...

bigmollo skrev:
> GarryJones skrev:
> -----
> > Tänk själv att om någon
> > av er älskade att cykla som proffs och ALDRIG
> > fuskade men en dag ät ni lite fel kött som
> inte
> > var renkött .... Hur skulle DU övertyga
> världen
> > att just DU var en ren?
>
>
> Om jag var en ren skulle jag nog inte äta
> renkött.

Jag skulle övertyga världen genom att gå runt på fjället och äta lav med horn på huvudet iförd renfäll. Om världen ändå inte trodde på att jag var en ren så skulle jag be en same att bita kulorna av mig.

72 (fd Björn72) skrev:
>
> 3) Hela världen (nästan) vill se de supernajsa
> Schleck Bros vinna Tdf.

Va? Hela världen vill väl att Cadel Evans eller en annan supernajs, självklart helt ren, australiensare vinner TdF! Eller?

Jag vill se en ren sportslig person vinna de stora tävlingarna. Det räcker för mig, fast som sagt det kommer ju alltid att vila tvivel runt varje person som vinner stora lopp under överskådlig framtid :(

Tillbaka
Topp