Contador positiv ? :-(

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Men min sked då?

Oroa dig inte, du kan säkert specialbeställa nånstans. Du kan väl maila Contador och fråga var han köpte sin

Little Stereo skrev:
> Man kan ju tycka att när alla tävlingscyklister
> förväntas känna till all dopingformalia efter
> att ha genomgått sk "true champion" utbidning så
> borde UCIs personal om några veta hur det ska gå
> till :-/ T

Fast var det inte den spanska konstitutionen som UCI skulle ha brutit mot och inte UCI regler?

72 (fd Björn72) skrev:
> Case closed! Eller blev han kanske testad även
> då, under deffningsperioden? Fan vad svårt det
> ska vara...

Låt säga att han faktiskt testades negativt under deffningsperioden.
På vilket sätt menar du att det skulle minska problemet med det positiva provet?

Jepp, så stod det i två artiklar jag läste igår. Under tidig höst förra året kom UCI med ett par kommentarer som direkt kunde tolkas som kritik mot både spanska cykelförbundet och andra spanska myndigheters sätt att hantera dopningsproblemet, och nu detta...

Hur kan en kille som säger sig vara "det perfekta exemplet på en ren idrottsman" två gånger på relativt kort tid hamnat i dopningshärvor? Om han nu är så ren som han påstår, cyklingens Messias, den Vite Riddaren, varför vågade han inte ta DNA-testet som erbjöds för att "tvätta" honom från Operation Puerto? Och nu, en av historiens mest osannolika biff-historier!!!

Jag tycker Spanien gör bort sig big time...

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Fast var det inte den spanska konstitutionen som
> UCI skulle ha brutit mot och inte UCI regler?

"Enligt spansk media har förbundet ändrat sig enligt artikel 296 i regelverket, som säger att en idrottare kan frias om den kan bevisa att den fått i sig det förbjudna preparatet oavsiktligt."

Aha, han tappade blod under uppbyggnadsträningen. Blodet innehöll clenbuterol. Han fyller på detta blod under vilodagen. Men eftersom han inte visste att blodet innehöll clenbuterol, så har han fått i sig det förbjudna preparatet oavsiktligt. Det är klart han ska frias då. Nej, just ja, kött var det. Säkert en riktigt blodig biff.

Välkommen tillbaka Contador - Urk!

Det har varit the beef and nothing but the beef hela tiden. Förklaringen är enkel. AC och Vinerkorven var de enda som testades ur teamet den dagen, AC positivt och Korven negativt. Då hittar man på biff-plojjen.

---
"En filé för cykelhistorien".

Alberto berättade att det var kalvfilé det handlade om. Var den var inköpt ville han inte avslöja för den ädle Alberto ville ju inte ge hela köttindustrin i Spanien dåligt rykte. José Luis López Cerrón avslöjade dock att kalvfilén var inköpt av honom och vakumpackad hos en slaktare i baskiska Irún.

Varför åt Alberto kött den här vilodagen då man normalt aldrig äter kött pga viktökning? Jo det var några olyckliga omständigheter som ledde till detta. Först gick ett gäng Kazacker med Vinerkorven och satte sig i hotellrestaurangen för att njuta av lite fransk filé. Den hade dock varit så seg att hela gänget var förvridna i ansiktet, vilket fick Alberto att ta beslutet att plocka fram köttet som López Cerrón tagit med.

Teamkocken fick laga till köttet i teambussen för kocken på hotellet vägrade att tillåta andra använda sig av hans kök. "Och ärligt, köttet var för bra för att kastas", sa Alberto. "Sedan valdes bara två Astana-åkare ut för kontroll, det var Vinerkorven och jag" (Vilket i sammanhanget passar väldigt bra, det finns nämligen ingen åkare att jämnföra med då Alberto och Vinerkorven ätit olika kött).

Den spanska Sportministern, Jaime Lissavetzky, har bara gott att säga om Alberto och; -"Han har givit mig sitt hedersord"
---

> Det kanske har behandlats/beskrivits men har
> Contador (eller någon annan) kunnat förklara hur
> de kan veta/tro att det var genom köttet han fick
> i sig medlet?

Senast redigerad av en moderator:
Little Stereo skrev:
> Hur funkar det med tävling om UCI överklagar
> till CAS ? :-/ T

Jag vet inte. Det lär ju bli en överklagan med all säkerhet.

schture skrev:
> Det har varit the beef and nothing but the beef
> hela tiden. Förklaringen är enkel. AC och
> Vinerkorven var de enda som testades ur teamet den
> dagen, AC positivt och Korven negativt. Då hittar
> man på biff-plojjen...

Jo, fast det förklarar inte hur de kunde veta att det var biffen som var boven, det var väl inte direkt så att de testade köttet. Enligt en studie från EU som gjort på 300 000 köttprov hittade man bara spår i ett av dem (osäker vilka/vilket land/länder dessa tester avser): http://www.abc.net.au/news/stories/2010/11/18/3069588.htm. Känns ju inte som om medlet finns i vilken random köttbit som helst. Kanske helt enkelt är så att detta är den minst dåliga bortförklaringen av dem alla....

Little Stereo skrev:
> Hur funkar det med tävling om UCI överklagar
> till CAS ? :-/ T

Gissar på att CAS bestämmer huruvida han får tävla under tiden till avgörandet.

Det finns inget som förklarar varför biffen var boven så enkelt är det... :-)

"En filé för cykelhistorien" är historien som AC har dragit. Jag gjorde en liten Tysk->Svensk översättning på en artikel.

> Jo, fast det förklarar inte hur de kunde veta att
> det var biffen som var boven

300 000 köttprov låter ändå som en droppe i havet, det finns alltså inget hum om hur vanligt eller ovanligt det är med Clenbutarol smittat kött - bara att det har existerat och kan finnas. Har man också friat en annan idrottare för samma grej så finns det väl ingen anledning att straffa Contador.

Barnis skrev:
> Har man också friat en annan idrottare för samma
> grej så finns det väl ingen anledning att
> straffa Contador.

...och Contador visste direkt att clenbuterolen kom från köttet han ätit.
Ingen tvekan där inte. Smart!

Turnpike skrev:
> Barnis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har man också friat en annan idrottare för
> samma
> > grej så finns det väl ingen anledning att
> > straffa Contador.
>
> ...och Contador visste direkt att clenbutarolen
> kom från köttet han ätit.
> Ingen tvekan där inte. Smart!

Det slår en alltid hur väl förberedda dom är med advokater och experter när dom testas positivt. Contador kanske har en hel pärm med tänkbara ursäkter, eller så är han oskyldig men sannolikt inte. Kan förstå att han fick panik över sin vikt innan eller under TdF, han såg ju ut som en köttbulle jämfört med Andy.

Barnis skrev:
>
> Det slår en alltid hur väl förberedda dom är
> med advokater och experter när dom testas
> positivt.

En bra cyklist behöver en bra advokat.

Tacka vet jag tiden när cykelloppen inte avgjordes i domstol.

Och alla 22 kunde givetvis tala om precis vad de ätit, var det var inhandlat, var det var tillagat, och visa ett kvitto etc? De hade kanske alla ätit kalvfilé från Irún eller var det Kobe-biff kanske?

Nej! Stäng av hela Spanien! :-)

UCI: "I wasn't surprised when you see it's Spain. Nothing surprises me that comes from Spain. But it's disappointing". :-)

clnr skrev:
> Beror väl på var i världen man har varit.
> Kölnlabbet har hittat spår av Clenbuterol i 22
> av 28 resenärer som varit i Kina. Så om ni är
> UCI True Champions: Åk aldrig till Kina!

Jag gjorde nyss anti-doping provet på nätet och självklart ska AC bannas i 2år som reglerna dikterar.

Dessa 2 faktum är det som avgör frågan:
1. Du är som åkare skyldig att hålla rätt på vad du stoppar i dig.
2. AC åkte dit i ett test, han hade ett preparat på listan som inte är tillåtet.
Case closed.

Det spelar ingen som helst roll om han råkade äta lite kött, om mumintrollet smög sig in med en spruta på natten eller vilket nu scenario som AC och hans advokater kan tänkas måla upp.

> Hade kanske varit smartare att skylla på en
> fransk biff istället av nationalistiska skäl.

nä då hade han aldrig fått göra touren igen.

TBone skrev:
> Det var inte så att den spanska biffen var
> levererad av CRC för att fördärva för de
> lokala spanska köttbutikerna?

Ha ha ha!

Haha!

bigmollo skrev:
> Undra vad Schture har för beef med Spanien? Och
> hur kommer det sig att Tbone är så aktiv i den
> här tråden.

Fan jag vet inte om jag vågar käka något nästa vecka. Tänk om jag kommer hem som en Blue Belgian !!

il_570xN.49213342.jpg

Frågan är ju egentligen hur mycket spanskt kött man måste äta för att clenbuterolet ska ge någon effekt. På en vanlig, slumpvis utvald, motionscyklist alltså. Jag börjar ana varför så många hänger på Gran Canaria och Mallis på våren;)

Tille skrev:
> Jag undrar varför Skogling har börjat måla
> naglarna? Har du lånat boken av fredrikw?

Jag har lånat nagellacket av fredrikw. Och en bok. Fast den boken heter "1000 dryga grönsaksrecept".

Tillbaka
Topp