Contador positiv ? :-(

Black planet skrev:
-------------------------------------------------------
> saltgurkan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Globalistic skrev:
> >
>
> > -----
> > > .......> Lance rena magiska ande för alltid
> att vila över
> > målet i Paris!
>
> Är anden dopad?

Andens cykel levde inte upp till viktkraven iaf.

saltgurkan skrev:
> Helt klart borde Lance vara den moraliska
> vinnaren, både för 2009 och 2010 samt även för
> 2011 och framåt. Trots att han säger att han
> inte kommer att köra ngt mer i TdF så kommer
> Lance rena magiska ande för alltid att vila över
> målet i Paris!

Bara jag som får Nordkorea-vibbar? (Jfr. med deras "den käre ledaren" och "den store ledaren")

Annars: pluspoäng på schtures alternativtext på Don't eat the yellow snow.

MTBiker skrev:
> morango skrev:
> -----
> > Äntligen!!!
>
>
> Vad menar du? Att han åkte fast eller att han var
> dopad?
>
> Trist var ordet för dagen.

Att han åkte fast den äckliga lilla spanjoren..

JT: Självklart! Man vet ju hur Texas-bor är, skjutglada typer med tunga vapen. De är ju tvungen att försvara gränsen mot alla mexare som väller in i det heliga landet.

Edit: förtydligande vad det var svar på.

Senast redigerad av en moderator:
Om jag vore Contador skulle jag skylla allt på den spanska köttindustrin som inte kan se till att hålla sin jävla beef fri från föroreningar! Ska stackars Alberto tvingas äta importerad beef?

Om inte det funkar skulle jag ge mig på att stämma Katolska Kyrkan med Påven i spetsen. De flesta dopningsyndarna inom cykelsporten är ju katoliker och de stackarna har ju blivit itutade sen barnsben att man bara behöver bikta sig en gång i veckan så fixar gud till allt och du är förlåten.

schture skrev:
> Ja man kan inte vara en ande utan att vara dopad,
> utom den helige ande förstås för han är ju
> helig.

Skåda den heliga anden. Går till och med på vatten vilket är tydliga tecken på helighet eller doping. Kanske både och?

2951667063_898d4682b0.jpg ht=375

nypan skrev:
> Skåda den heliga anden. Går till och med på
> vatten vilket är tydliga tecken på helighet
> eller doping. Kanske både och?

Ja den helige anden kan bli sådär när han käkat "carne español". Kolla här, undrar vilken bit som är skyldig?

Spanish-Meat-BBQ.jpg ht=375

Globalistic skrev:
> Hur mycket får gränsvärdet överstigas innan
> man får köra på cyklisten?

det står på runda skyltar vid vägkanten, t.ex 70 (mmol)

cyklariskogen skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> >
>
>
> > v_SE
>
>
> Där såg man ju tydligt nålarna och blodbytet.

Jag är förvånad att det var sååå typ... offentlig! Enligt FL brukade han boka ett hotelrum, med tejp över alla AC galler och sånt.

Översatt från Tysk tidning:

"Arrangören av Kastilien och Leon Touren, José Luis Lopez-Cerron planerade en utflykt till Tour de France och frågade vår team-kock om han kunde ta med något. Vår kock bad om bra kött. När denna personen kom till Touren den 20 Juli tog han således med sig kött som han köpt i Spanien," berättade Contador. "Nästa morgon var jag den enda som åt av detta igen. Den dagen kontrollerades jag två gånger. Blodprov togs innan maten och ett urinprov efter." fortsatte Contador.

Kan alla refrängen på YMCA?

Poor Alberto,
whyyyyyy did you eaeat
That daaaaamn' spaaanish meat

fortsättning följer. Se nu till att träna ordentligt på den här delen.

Ska man tävla på absoluta elitnivå så måste man vara försiktig med vad man äter. Lagen har ju ofta egen kock med sig vid tävlingar för att inte riskera att bli dopade av misstag.

Tänker på en dokumentär om Stefan Holm. Han gick in på livsmedelsbutiken för att köpa en banan. Riskerna att bli dopad då är minimal eftersom ingen i förväg vet att han ska handla och dessutom så ligger det flera hundra bananer framme och det är omöjligt att veta vilken banan Stefan skulle köpa.

Det känns osannolikt att Contador skulle fått i sig dopingpreparatet via mat. I så fall har han inte varit nog försiktig. Det spelar faktiskt ingen roll hur han har fått i sig preparaten, han är ändå själv personligt ansvarig. Det går inte att skylla ifrån sig på tränare och läkare...

Hoppas att TV och andra massmedia väljer att sluta rapportera från cykeltävlingar. Så länge sporten är så smutsig så är det fel att göra de tävlande till idoler och hjältar. Cykelsporten är en av världens skitigaste sporter och det är faktiskt dags att man städar ordentligt.
Man borde kanske göra uppehåll med Tour de France under 5 år för att börja om på ny kula.

Kul att artikelförfattaren också resonerade runt en Baseline för vad som är normalt.

Fastnade för:

"...the level is so low as to offer no performance enhancement, and fits with the explanation that contamination by the ingestion of meat is "extremely likely".

Nej, i min bok är han inte skyldig än.

Nav skrev:
> Hoppas att TV och andra massmedia väljer att
> sluta rapportera från cykeltävlingar. Så länge
> sporten är så smutsig så är det fel att göra
> de tävlande till idoler och hjältar.
> Cykelsporten är en av världens skitigaste
> sporter och det är faktiskt dags att man städar
> ordentligt.
> Man borde kanske göra uppehåll med Tour de
> France under 5 år för att börja om på ny kula.

Ja verkligen. Och så ska man stena och döda ihjäl alla som cyklar snabbt!! BRÄNN BRÄNN BRÄNN!!!

Mathias skrev:
> Kul att artikelförfattaren också resonerade runt
> en Baseline för vad som är normalt.
>
> Fastnade för:
>
> "...the level is so low as to offer no performance
> enhancement, and fits with the explanation that
> contamination by the ingestion of meat is
> "extremely likely".
>
> Nej, i min bok är han inte skyldig än.

Inte i min bok heller!

http://www.cyclingnews.com/news/contadors-scientific-expert-de-boer-details-defense

Ari Iivonen skrev:
> Undrar bara hur många som skulle åka dit i
> Amerikansk Fotboll, Baseball, NHL hockey, Fotboll?
> Det förekommer inte många dopingtester där
> väl?

Sedan 2006 gäller följande i MLB (högsta baseballligan i USA): a first positive test would result in a 50-game suspension, a second positive test would result in a 100-game suspension, and a third positive test would result in a lifetime suspension from MLB.
En säsong är ungefär 160 matcher. Lista på spelare som torskat: http://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ers_suspended_for_performance-enhancing_drugs

Fy vad tråkigt! På många plan... Hoppas på en bra lösning för AC och sporten, men det blir nog svårt nu när det är på löpsedlarna...

Det värsta är nog ändå "Lance-fanboys" som kör med osmakliga personangrepp på AC. WTF! Hur vare nu, nåt med glashus och sten, va? Jag kommer vara skadeglad å era vägnar när Lance torskar!

Ari Iivonen skrev:
> Undrar bara hur många som skulle åka dit i
> Amerikansk Fotboll, Baseball, NHL hockey, Fotboll?
> Det förekommer inte många dopingtester där
> väl?

Enligt WADA:s statistik för 2008 gällde då för några olika sporter att antal tester resp procent positiva tester var (se http://www.wada-ama.org/Documents/S...ing_Laboratories/WADA_LaboStatistics_2008.pdf):

Fotboll: 33445, 0,58% (flest tester)
Friidrott: 26984, 0,67%
Cykel: 19436, 1,87%
Baseball: 19429, 1,11%
Aquatics (=vattensport?): 14020, 0,77%
Tyngdlyftning: 7307, 2,05%
Ishockey: 4748, 1,33%
Skidåkning: 3871, 0,85%
Boxning: 3387, 2,21%
Totalt (olympiska idrotter): 202067, 0,98%.

Intressant nog uppnåddes den högsta siffran i ... bridge med 8,51% positiva tester (av 47 st).

Så, nog testas det inom andra idrotter också. Sen är ju WADA:s tester väl inte de enda så jag vet inte exakt hur mycket detta säger.

schture skrev:
> Dreamed I was a pro-cyclist
> (Bop-bop ta-da-da bop-bop Ta-da-da)
> Ridin' ahead of the peloton
> And my momma cried:
> Boo-a-hoo hoo-ooo
> And my momma cried:
> Alberto-o, no no (no no . . . )
> Alberto-o, no no (no no . . . )
> Don't be a naughty pro-cyclist-wo-oh
>
> WATCH OUT WHERE YOU GONNA EAT
> AND DON'T YOU EAT THAT SPANISH MEAT
> WATCH OUT WHERE YOU GONNA EAT
> AND DON'T YOU EAT THAT SPANISH MEAT
+1

GoranS skrev:
> Ari Iivonen skrev:
> -----
> > Undrar bara hur många som skulle åka dit i
> > Amerikansk Fotboll, Baseball, NHL hockey,
> Fotboll?
> > Det förekommer inte många dopingtester där
> > väl?
>
> Enligt WADA:s statistik för 2008 gällde då för
> några olika sporter att antal tester resp procent
> positiva tester var (se
> http://www.wada-ama.org/Documents/Science_Medicine
> /Anti-Doping_Laboratories/WADA_LaboStatistics_2008
> .pdf):
>
> Fotboll: 33445, 0,58% (flest tester)
> Friidrott: 26984, 0,67%
> Cykel: 19436, 1,87%
> Baseball: 19429, 1,11%
> Aquatics (=vattensport?): 14020, 0,77%
> Tyngdlyftning: 7307, 2,05%
> Ishockey: 4748, 1,33%
> Skidåkning: 3871, 0,85%
> Boxning: 3 387, 2,21%
> Totalt (olympiska idrotter): 202067, 0,98%.
>
> Intressant nog uppnåddes den högsta siffran i
> ... bridge med 8,51% positiva tester (av 47 st).
>
> Så, nog testas det inom andra idrotter också.
> Sen är ju WADA:s tester väl inte de enda så jag
> vet inte exakt hur mycket detta säger.

Tittar man i Sverige så toppas listan av "Friskis och Svettis" tillsamans med styrkelyft.
Friskis och Svettis har hårdsatsat för att städa bort dopingmissbrukare bland sina medlemmar.
http://rf.se/Arbetsrum/Tidningen_Svensk_Idrott/Bestraffningar/

Jag har egentligen ingen direkt åsikt om Contador och orsaken till att han testade positivt, men jag funderar ändå på vad resultatet skulle bli om man slumpvis valde ut 1000 personer som är helt försoffade, och inte på några rimliga grunder kan antas ta illegala dopingpreparat.

Hur många skulle "åka fast"? Inga alls? Jag är inte så säker...

Jag vet ju inte vad spanjakerna peter i sina kossor men det lilla jag har hunnit läsa om fallet så tror jag att Contador blir friad av CAS såsmårningom då nivåerna är såpass låga och då samma test utfödes den 19 och 20juli och var då negativa.

Enligt WADA är fallet enkelt, innehåller A och B-prov en förbjuden substans som överskrider högasta tillåtna nivå, i de fall en sådan nivå finns på det aktuella preparatet, är idrottsmannen skyldig.

Dock har inte WADA sista ordet, först skall an bli fälld av det spanska cykelförbunder och den spanska olympiskakommitén. Sedan skall UCI säga sitt om de inte är nöjda med utfallet. Sedan är det cyklisten, WADAS eller UCIs sak att ta fallet vidare till CAS(Idrottens skiljedomstol). Efter det går det att driva fallet vidare i civilrättegång men det tror jag inte någon har lyckats med.

Jag kan tycka att hela grejen är rätt fånig.
Kan man bevisa eller ens ana att han haft några fördelar av att vara "dopad" eller är det bara ett olyckligt sammanträffande?

Jag har själv vart med om att åka dit för "doping" på en kappsegling i tyskland.
Vi var ett gäng svenska besättningar nere på tyska VM-kvalet för att få lite internationellt motstånd innan säsongen drog igång.

Vi hoppade i torrdräkter och hela köret sådär vid 8 tiden och drog ut för att kolla strömmar, vindtendenser och andra rätt viktiga förberedelser.
vid kl 10 skulle starten ha gått, dock förskjuts den i ungefär 6 timmar i väntan på rätt förhållanden.

Jag och min rorsman hoppar in i vår coachbåt och sätter oss och dricker kaffe (en sisådär 3-4 koppar blev det nog för att hålla sig varm)

Sen körde vi 4st race och kommer in ungefär 6-7 timmar senare och ska stickprovas för doping.
Då har vi tydligen för höga koffein-nivåer och våra resultat den dagen ströks.
jag kan ju med rent samvete säga att vi inte hade för avsikt att "dopa" oss med kaffe eller märkte av någon direkt fördel.

En annan rolig notis är att i stort sett varje gång jag varit på en reggae-konsert så har jag blivit tvingad till piss-test. polisen gillar inte mina knallröda ögon under sommartid (har rätt kraftig pollenallergi). trots att de varit "bombsäkra" har de haft fel varje gång.

wuchi: Jag tycker nog att om man tävlar på den nivån (tyskt VM-kval låter inte som söndagssegling direkt) så bör man se till att vara insatt i regelverket och följa detta. Sen är det ju en annan sak om regelverket är relevant. Det har jag ingen uppfattning om då jag inte kan något om segling eller speciellt mycket mer om koffeinets verkningar i kroppen än att det lär har en uppiggande effekt (dricker inte kaffe själv).

Koffein är ju kännt för att ge mer vind i seglen. ;)
Skönt att de har tagit bort koffein från listan nu. Jag skulle vara tokdopad varje dag annars.

geologen skrev:
> Jag har egentligen ingen direkt åsikt om Contador
> och orsaken till att han testade positivt, men jag
> funderar ändå på vad resultatet skulle bli om
> man slumpvis valde ut 1000 personer som är helt
> försoffade, och inte på några rimliga grunder
> kan antas ta illegala dopingpreparat.
>
> Hur många skulle "åka fast"? Inga alls? Jag är
> inte så säker...

RF varnar för användandet av kosttillskott eftersom riskerna att få i sig dopingklassade substanser är mycket hög. För 10 år sedan gjordes en studie i Tyskland och då var 15% (av 634 preparat) kontaminerade med spår av doping. http://rf.se/Vi-arbetar-med/Antidoping2/Kosttillskott/

Vidare skriver RF:
Varning för kosttillskott
2009-11-03 14:30

Under en utredning av ett dopingfall i Sverige nyligen påstod en idrottsutövare att han endast intagit ett kosttillskott inköpt i Sverige som heter Djungle Warfare. Dopinglaboratoriet i Huddinge analyserade produkten och fann att den sannolikt var orsaken till det positiva dopingprovet då den innehöll metyltestosteron. I en annan utredning analyserades produkten Vyo Tech Viraloid som innehöll androstendion och androstadiendion. Båda produkterna fanns att köpa via flera svenska internetbutiker trots att det är olagligt att saluföra sådana kosttillskott i Sverige.

Fast nu pratar jag om rena soffpotatisar. Typ män i medelåldern som tror att de får bra motion när de reser sig för att hämta mer grillad kyckling och påmmfritt i köket. Folk som inte ens vet vad kosttillskott är, och än mindre käkat sånt.

GoranS skrev:
> wuchi: Jag tycker nog att om man tävlar på den
> nivån (tyskt VM-kval låter inte som
> söndagssegling direkt) så bör man se till att
> vara insatt i regelverket och följa detta. Sen
> är det ju en annan sak om regelverket är
> relevant. Det har jag ingen uppfattning om då jag
> inte kan något om segling eller speciellt mycket
> mer om koffeinets verkningar i kroppen än att det
> lär har en uppiggande effekt (dricker inte kaffe
> själv).

Kan hålla med om att det var klantigt att inte hålla koll på såna regler.
Det jag dock inte berättade om i inlägget (mest för att se vilka reaktioner jag fick) var att genom att fälla oss för doping så lyckades hemmaklubbens toppbesättning klara kvalgränsen.
Vi hamnade nedanför men hade å andra sidan redan kvalat oss vidare i Sverige.

Poängen med det hela var väl egentligen, frågan är hur många som vet om att de är dopade?
Och vilka har att vinna på att fälla en medtävlande för "doping"?

Det skulle vara intressant att dopingtesta 1000st helt vanliga svensons utan ambition att prestera i någon sport och se vad de har i sig.
Förmodligen långt över gränsvärdena på många preparat

Hmm, det här får mig att tvivla lite. Clenbuterol åkte Katerine Krabbe och hennen tyska kollega dit för i början/mitten av 90 talet. Att dopas sig med den nu verkar rejält konstigt. SKulle vara om den är så gammal att de slutat testa för den, men så var det ju bevisligen inte.

Jo, iofs. Fast det är iaf 2 cyklister som åkte dit pga clenbuterol i år (Alessandro Colo & Li Fuyu). Som helt förlegad är den nog inte.

Ingen chans att Contador fått dropp för att han varit uttorkad? Det är ju inte ovanligt att få dropp i TdF efter en bergsetapp har jag förstått. Jag bara ponerar. Amma not a Dr.

Det föreslogs på ett annat forum att man nog får i sig en del plast om man dricker 3-4l eller så per dag året runt ur ljumma plastflaskor. Om det är samma typ som i blodpåsar är dock osäkert. Ang andra som åkt dit för samma: åtminstone Li Fuyu-fallet är sannolikt lika mkt doping som Alberto. Nivån var även där extremt låg (dubbla Albertos, och han bor dessutom i Kina där det är mkt vanligare med spetsat kött.

Tillbaka
Topp