Conti GP5000 TL

Conti GP5000 TL
Viktskillnad motsvarade en normal slang och grövre cord på TL gör väl att det är en no-brainer att använda slang ett par år till...
(Känns som om Conti borde kolla lite på Hutchinson som lyckas bättre.)

Conti GP5000 TL
GP5K.png

Conti GP5000 TL
Hurra för excel. Hur skulle vi överleva utan...

Lägg till Fusion 5 på 190gr för slang och 250gr TL på 25:or...

Senast ändrad:
Conti GP5000 TL
Jensen sa:
fast på lvg, skaffar du verkligen tubelevs för att spara vikt?

Varför slanglöst öht på landsväg? Jag ser att jag har kört ca 8500 km hittills i år, förra året ugf lika mycket. Har haft en (1) punka under den tiden, och det var på en cykel med grusdäck..

Conti GP5000 TL
Pfaff sa:
Jensen sa:
fast på lvg, skaffar du verkligen tubelevs för att spara vikt?

Varför slanglöst öht på landsväg? Jag ser att jag har kört ca 8500 km hittills i år, förra året ugf lika mycket. Har haft en (1) punka under den tiden, och det var på en cykel med grusdäck..

fråga inte mig, jag är inte mycket för tubeless på lvg, jag menade bara att vikt nog inte är en av dem. vilket det ju idag knappt är på mtb heller. Jag punkår ju extremt sällan, men sen finns det ju de som gör det extremt ofta, så är det på mtb med, så det argumentet beror ju på.
Om jag ska gissa så skulle ett argument för tubeless på lvg kunna vara lägre tryck utan ökad punkarisk (menar inga 2-3 kg, men kanske lite mindre) men med mer komfort. Annat skulle kunna vara att däcket blir mer följsamt, något som brukar vara ett argument från de här på happy som testat.

Conti GP5000 TL
emmer sa:
Lingon sa:
Ja, det är nog en komfortgrej. Några prestandafördelar finns ju inte.
Fast med tanke på den kraftigare uppbyggnaden av däcket så borde det vara inbillning kan man tycka...

Potentiellt livsfarligt och utan lägre pris, lättare eller lägre rullmotstånd. Har lite svårt att motivera mig onekligen... mtb och kanske cx är en annan grej, men hårdpumpade 25mm däck utan någon riktig standard som säkerställer att skiten sitter ihop i alla kombinationer av fälgar, däck och tryck. Hmmm. Vad sägs om nej?

Conti GP5000 TL
Det finns argument både för och emot slanglöst och själv kör jag lite blandat beroende på hjul, men jag undrar på vilket sätt slanglöst skulle vara "potentiellt livsfarligt" där slang inte är det, Bengt-re?

Faktum är att de enda potentiellt livsfarliga däckhaverier jag bevittnat har varit slangar som exploderat pga överhettning.

Conti GP5000 TL
emilh sa:
Det finns argument både för och emot slanglöst och själv kör jag lite blandat beroende på hjul, men jag undrar på vilket sätt slanglöst skulle vara "potentiellt livsfarligt" där slang inte är det, Bengt-re?

Faktum är att de enda potentiellt livsfarliga däckhaverier jag bevittnat har varit slangar som exploderat pga överhettning.

Däck som spontant exploderar av fälgen låter som ett bra sätt att utsätta sig för livsfara. Det har ju redan hänt nog med svåra olyckor för att inse att tekniken inte är mogen - självklart går det att göra bra, men då bara vissa kombinationer av fälgfabrikat, fälgbredd, däckbredd, däckmodell, riktigt monterat och inte pumpat till för högt tryck. Med kanttråd och slang passar med mesta med det mesta och säkerhetsmarginalen blir större samt att däcket inte lossar livshotande explossivt vid fel.

Tubdäck som är korrekt limmat är nog säkrast vid punktering - vissa kanttrådsdäck som är lätta att montera är också läbbiga vid punktering.

Det finns ju folk som cyklar utan hjälm, kör mot rött, käkar knark, kastar sig ur fungerande flygplan och har sig också - är man av den typen som vill ha lite edge skapat av livsfara så varför inte...

Conti GP5000 TL
Manurhin2 sa:
Intressanta argument .
Kom med i matchen .....

Jasså? Hmm... låt oss se vad är FÖR TL på lvg?

Tungt, livsfarligt, kräver specialfälgar, svårfixat i fält och rullar inte ens lättare....

Vill jag gör cykeln lite sämre så gör jag det hellre med något som ger mig en fördel iaf- typ sätter dit stänkskärmar för att slippa bli skitig, dubbelsidiga pedaler för enklare iklickning i mörker vid trötthet, däck med grövre sidoväggar för minskad punkarisk på vasst grus. TL utsätter mig enbart för nackdelar så låter som en sinnesrubbad idé...

Conti GP5000 TL
emmer sa:
emilh sa:
jag bevittnat har varit slangar som exploderat pga överhettning.
Ta du och tillämpa allmänna gaslagen och räkna ut temperaturen och inse att det var något annat du bevittnade...

Allmänna gaslagen gör inte ett jota för att förhindra en bit butyl från att smälta är jag rädd.

Håller med om att tub är säkrast vid punktering, men förstår inte varför ett kanttrådsdäck för slang på något sätt skulle vara säkrare än ett dito för slanglöst.
Om något är risken att det kränger av lägre med mindre toleranser.

Och som bonus finns det ingen slang att smälta om man är dålig på att bromsa.

Conti GP5000 TL
Kör Schwalbe pro one och dom är inte tyngre med 30 ml gucka än tidigare däck med slang .
Livsfarligt ??? Läst på Internet?? Vet om en person som fått däcket att släppa från kanttråden när han kört tl och efteråt idiotförklarat hela idén med tl . Han använde vanliga däck på tl-fälg , ungefär som att hoppa fallskärm kejsarens nya kläder - style .
Ja , kräver specialfälgar ( som också går att köra vanliga däck på ) . Skulle tro att dom flesta fälgar snart är tl-ready .
Svårfixat i fält förstår jag inte , skruva ur ventilen och lägg i en slang om du mot förmodan får punka .
Jag har inget testlabb hemma men upplever ett helt annat rull vid lägre tryck mot vanlig kanttråd/slang .
Man blir frälst av det man tror på och har man inga ben och ser rullfördelar så väljer iaf jag både lättrullat och komfort .
Kör 28:or på dt R23:or och 28 bak 25 fram på kolhjulen .

Conti GP5000 TL
Bengt-re sa:
Manurhin2 sa:
Intressanta argument .
Kom med i matchen .....

Jasså? Hmm... låt oss se vad är FÖR TL på lvg?

Tungt, livsfarligt, kräver specialfälgar, svårfixat i fält och rullar inte ens lättare....

Vill jag gör cykeln lite sämre så gör jag det hellre med något som ger mig en fördel iaf- typ sätter dit stänkskärmar för att slippa bli skitig, dubbelsidiga pedaler för enklare iklickning i mörker vid trötthet, däck med grövre sidoväggar för minskad punkarisk på vasst grus. TL utsätter mig enbart för nackdelar så låter som en sinnesrubbad idé...

Tungt? beror på vad man kör med för däck, precis som allt annat. Specialfälgar? De flesta nya hjul är förberedda för tubeless, som på mtb. Kan slänga i en slang om man får punka på de med, och då slipper man en punkad slang i fickan utan har bara en ventil. Det rullar lättast enligt tester.

Conti GP5000 TL
emilh sa:
emmer sa:
emilh sa:
jag bevittnat har varit slangar som exploderat pga överhettning.
Ta du och tillämpa allmänna gaslagen och räkna ut temperaturen och inse att det var något annat du bevittnade...
Allmänna gaslagen gör inte ett jota för att förhindra en bit butyl från att smälta är jag rädd.
Och hur hindrar det däcket från att smälta istället?
Däcket är ju närmre sol och fälg och består ju även det av butyl som vulkats vid 120-170 grader vid tillverkning (och alltså tål mer än så i värme).
Dillar du bara om att du sett något?

Conti GP5000 TL
cerro sa:
Tungt? beror på vad man kör med för däck, precis som allt annat.
Är per definition tyngre. Har man inte begripit det har man inte begripit mycket. För det ska ju dels vara starkare och dela lufttätt.
cerro sa:
Specialfälgar? De flesta nya hjul är förberedda för tubeless, som på mtb.
Jo, men det är lite skillnad på att täta och säkra kanttråden vid 8 bar och vid fjösiga 1,5 bar.
Sträckkraften i corden blir iofs ungefär lika, men yttrycket (och därmed kraften från luften att lyfta kanttråden) blir med än fyra gånger så stor. Därför är måttet på däckets tätningsyta och på fälgens tätningsyta mycket noggrannare. Första du nu?
cerro sa:
Kan slänga i en slang om man får punka på de med, och då slipper man en punkad slang i fickan utan har bara en ventil.
Man behöver inte släpa 65 gram punkatd slang längre än till närmsta papperskorg, så det är det bästa argumentet hitintills för slanglöst.
cerro sa:
Det rullar lättast enligt tester.
Nej.
Självklart att en slang har rullmotstånd. Så tar man bort den rullar det lättare. Men oj, då kan vi ju inte hålla luft i däcket. Men då gör vi däcket lufttätt. Men nu rullar det ju lika trögt igen...

Conti GP5000 TL
Jag kör TL set inns nackdelar med det. Har för en riktig punks en gång som skatt skar upp däcket, en slang löste problemet just där och då men däcket behövdes kasseras när jag kom hem.

Ser inga nackdelar med TL.

Conti GP5000 TL
Om man ska köra rullar lätt-argumentet i TLs favör så bör man samtidigt erkänna att man begränsar sitt urval till ett enda däck. Vittoria Corsa Speed är det enda TL däck som rullar lättare än de bästa slangdäcken.

Conti GP5000 TL
emmer, ett tag hade jag fått för mig att din direkt otrevliga attityd endast visade sig när du diskuterade med andra som uppvisade ett liknande beteende på forumet. Uppenbarligen inte. Föreslår att du beger dig ut och cyklar lite.

Conti GP5000 TL
izar sa:
Jag kör TL set inns nackdelar med det. Har för en riktig punks en gång som skatt skar upp däcket, en slang löste problemet just där och då men däcket behövdes kasseras när jag kom hem.

Ser inga nackdelar med TL.

Körde tubeless i år och det funkade kalas men nu skulle däcken av till förmån för grövre (också tubeless) och det var ett helvete att få och på de nya. De är så tighta att tejpningen släppte då man trycker med däckjärnen och givetvis klämdes slangen sönder vid återmontering. Så där är min enda invändning, bägge var Schwalbe. Tycker även på mtb att Schwalbe är jobbigare att få på fälgen respektive kräver mer tryck för att sätta sig än t.ex. Maxxis.

Conti GP5000 TL
Slanglöst för landsväg är en så förtvivlat omogen teknik (med, som sagt, många utmaningar). Det ska bli intressant att se om Mavic får gehör för sin nya standard (eller om det bara blir ÄNNU en som ställer till det...)!

Conti GP5000 TL
emmer sa:
Och hur hindrar det däcket från att smälta istället?
Däcket är ju närmre sol och fälg och består ju även det av butyl som vulkats vid 120-170 grader vid tillverkning (och alltså tål mer än så i värme).
Dillar du bara om att du sett något?
Slangar som havererar av kombinationen fälgbroms, kolfiberfälg, lång utförslöpa och möjligen bristfällig bromsteknik är inte ett okänt fenomen. Aldrig hört talas om ett däck som gjort det.

Conti GP5000 TL
Kör enbart slanglöst på MTB, men är villig att prova det på landsväg. Slanglösa MTB däck blir mer följsamma och lufttrycket kan höjas utan att de studsa omkring på stenar och rötter. Om samma gäller för landsvägsdäck borde det gå att köra med lite högre lufttryck utan att studsa på dålig asfalt. Högre tryck=bättre rull.

Jag skulle dock vara mer intresserad av slanglöst på lvg om jag slapp tätningsgucka. Fyller hellre på tätningsvätska när olyckan sker än det extra underhållsarbetet tätningsgucka ger.

Conti GP5000 TL
Potentiellt livsfarligt ... Bekvämlighetscyklister! Jag dör hellre utan slang i däcken än lever med.

Det är tragikomiskt med gnäll och teoretisering för att hitta problem som i praktiken verkar vara obefintliga. Men om jag råkar ut för death by tubeless under Trans Am Bike Race får ni gärna skratta med mig.

Conti GP5000 TL
mhenry sa:
Potentiellt livsfarligt ... Bekvämlighetscyklister! Jag dör hellre utan slang i däcken än lever med.

Det är tragikomiskt med gnäll och teoretisering för att hitta problem som i praktiken verkar vara obefintliga. Men om jag råkar ut för death by tubeless under Trans Am Bike Race får ni gärna skratta med mig.
Men du cyklar väl knappt nå ;)

Conti GP5000 TL
mhenry sa:

Ska du köra TABR 2019?

Conti GP5000 TL
ejma sa:
Kör enbart slanglöst på MTB, men är villig att prova det på landsväg. Slanglösa MTB däck blir mer följsamma och lufttrycket kan höjas utan att de studsa omkring på stenar och rötter. Om samma gäller för landsvägsdäck borde det gå att köra med lite högre lufttryck utan att studsa på dålig asfalt. Högre tryck=bättre rull.

Jag skulle dock vara mer intresserad av slanglöst på lvg om jag slapp tätningsgucka. Fyller hellre på tätningsvätska när olyckan sker än det extra underhållsarbetet tätningsgucka ger.

Rullar det verkligen bättre med högre tryck?

Conti GP5000 TL
Jensen sa:
ejma sa:

Yes, om du kör en på glasskiva.

Conti GP5000 TL
Jensen sa:
ejma sa:

Har du inte läst tråden? Alla kör 8bar och får sprängpunkor fram precis vid 70km/h.

Conti GP5000 TL
eiskall sa:
Jensen sa:
ejma sa:

Yes, om du kör en på glasskiva.

Fan oxå. Det gör jag ju hela tiden

Conti GP5000 TL
ejma sa:

Helt säker på att det funkar .
Är bara däcken jämna i kanttråden så läcker det inte med pro one .
Funkar/funkat på alla mina dt-hjul och ävenpå kolparet från lb .

Tillbaka
Topp