Conti GP5000 TL

Conti GP5000 TL
Mina 28mm Conti GP5000 (för slang) mäter (nästan) 28mm nymonterade på mina hjul med 18c-fälgar
GP5k_28mm_LB_18c.jpg

/Håkan

Conti GP5000 TL
Har nu fått hem däcken och monterat dom. Har aldrig varit med om däck så lätta att montera tubeless. Så lätt att jag bytte däck medans jag stekte hamburgare ?
Bara hälla i lite tätningsvätska och pumpa upp med vanliga pumpen. Normalt så brukar det behövas lite såpvatten och övertalning för att få däcket på plats.

Kan detta vara något av en "gamechanger" för tubeless? Om fler däck blir lika lätta att hantera så varför inte.

Conti GP5000 TL
xyklisten sa:
Har nu fått hem däcken och monterat dom. Har aldrig varit med om däck så lätta att montera tubeless. Så lätt att jag bytte däck medans jag stekte hamburgare ?
Bara hälla i lite tätningsvätska och pumpa upp med vanliga pumpen. Normalt så brukar det behövas lite såpvatten och övertalning för att få däcket på plats.

Kan detta vara något av en "gamechanger" för tubeless? Om fler däck blir lika lätta att hantera så varför inte.

Vad körde du på för fälgar och vilken bredd på däcken? ISO 5775 kanske börjar ge effekt så att marknaden tillslut börjar ha vettiga TL road produkter?!

Conti GP5000 TL
Kurets sa:
ejma sa:
Vore det inte intressantare om de mätte rullmotståndet vid lika deformation, dvs de justerar lufttrycket till så att däcken deformeras lika mycket vid en given belastning? Ett 23 däck med typ 120 psi ger liknande fjädring som ett 28 däck vid 85 psi. Enligt graferna är rullmotståndet då nästintill likvärdigt. Eller är mitt antagande fel?

Det kanske är rätt mått, låter man alla däcken "sjunka ihop" 10 eller 15% jämfört med obelastat vid samma vikt. Nu vet jag inte riktigt varifrån dina exempelsiffror kommer, men dom är rätt lika att man vill ha samma tvärsnitt*tryck vilket på ett ungefär ger samma mängd luft i däcken. Stämmer det att det ger samma fjädring så är det väl den punkten man vill testa vid, så att man ser huruvida det bredare däcket kan köras ännu mjukare utan att bestraffas m.a.p. rullmotstånd.

Sajten bicyclerollingresistance har nyligen utfört rullmotståndstester av GP5000 serien "Rolling Resistance at the Same Comfort Level (4.5 mm tire drop)", se i slutet av sidan https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison
Slutsatsen verifierar vad jag utläste av deras tidigare grafer. Med lika fjädring är rullmoståndet för GP5000 23, 25, 28 och 32 lika. Motståndet beror på energiåtgången att deformera däcket.

Ett bredare däck har en större luftkudde och kan svälja ojämnheter bättre, typ grus och sprucken/sliten asfalt, men dras med större luftmotstånd, vikt och tröghet.

Senast ändrad:
Conti GP5000 TL
ejma sa:
Sajten bicyclerollingresistance har nyligen utfört rullmotståndstester av GP5000 serien "Rolling Resistance at the Same Comfort Level (4.5 mm tire drop)", se i slutet av sidan https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison
Slutsatsen verifierar vad jag utläste av deras tidigare grafer.

Bicyclerollingresistance, liksom många andra, testar på ett onaturligt sätt, en rund trumma med endast 77cm diameter, och inte minst viktigt, en rund trumma med ett onaturligt underlag
mavic-yksion-pro-ust-2018-1-xs.jpg

https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test

De senaste åren är det flera som har testat däck på vanliga vägar, eller åtminstone på vanlig asfalt.
Resultatet blir då ofta annorlunda jämfört med tester på onaturligt underlag tex så minskar inte rullmotståndet asymptotiskt med ökande tryck
graph2.jpg

Från: http://www.trstriathlon.com/talking-tires-with-joshua-poertner/

Här står det en hel del läsvärt om däcksbred för däck som ska användas på vanliga vägar, och vanlig asfalt: https://janheine.wordpress.com/2014/01/01/tires-how-wide-is-too-wide/

/Håkan

Conti GP5000 TL
Det vi lärt oss av Bicyclerollingresistance "test" av GP5000 är...
1. Att vi inte vet hur breda däcken är monterade på rätt fälg och med rätt tryck (samma tension).
2. Att alla storlekar rullar ungefär lika lätt (eller svårt) vid motsvarande "tension" när däcken rullar på en trumma, monterade på fel fälgbredd.
3. Att testa däck är svårt.
4. Att spränga fälgar är kul :)

Bilagor

• BRR.png
    BRR.png
    25.9 KB · Besök: 238
Conti GP5000 TL
Verkar som om Conti GP5000 TL är det nya MTB-däcket för 2019...

(Om man går på "tension" så pumpar man bredare däck hårdare än smala, om vi med hårdare menar mindre "hopsjunkning" (berto/heine) då bredden då ellipsen växer snabbare än kordalängden...)

Conti GP5000 TL
Många mätningar här verkar vara på icke-TL 5k. Är 5k TL-versionen liknande, dvs något smalare än 4kSII.
Har nu 4kSII 25 mm som i verkligheten är 28 mm på mina fälgar och ~5,5 bar. Får inte plats med större i ramen. Frågan är om jag skall köpa 25 eller 28 mm 5k TL?

Conti GP5000 TL
Mina läcker relativt mycket luft mellan gångerna. Pumpar upp till ca 60 bar och någon dag senare är det ofta nere på ca 40-50... Har ytterst lite gucka i men kanske ska skvätta i lite till och se om det tätar

Conti GP5000 TL
A.Nilsson sa:
Mina läcker relativt mycket luft mellan gångerna. Pumpar upp till ca 60 bar och någon dag senare är det ofta nere på ca 40-50... Har ytterst lite gucka i men kanske ska skvätta i lite till och se om det tätar

Pumpar du till 60 bar är det inte konstigt att det läcker ut fort. :)

Conti GP5000 TL
frause sa:
A.Nilsson sa:

Pumpar du till 60 bar är det inte konstigt att det läcker ut fort. :)

Ha ha, var nog lite trött när jag skrev det där ... psi låter rimligare :)

Conti GP5000 TL
Stumpy sa:
Många mätningar här verkar vara på icke-TL 5k. Är 5k TL-versionen liknande, dvs något smalare än 4kSII.
Har nu 4kSII 25 mm som i verkligheten är 28 mm på mina fälgar och ~5,5 bar. Får inte plats med större i ramen. Frågan är om jag skall köpa 25 eller 28 mm 5k TL?
Mina TL 5k 28 mm är precis 28 mm när de är monterade på fälgar med 22 mm innerbredd.
Har gucka i och de håller trycket.

Conti GP5000 TL
ejma sa:
Hur pass bra håller 5K TL trycket? Hur många dagar mellan påfyllning? Är det följsammare än slangmodellen?

Jag blev närmast chockad igår när jag satte på mina 5000TL (på Hunts 4-Season). Pumpade med en hand med min Biltema pump och de poppade direkt och har hållit trycket över natten utan att tappa mer än 0.1-0.2 bar. Det är otroligt bra tycker jag. Andra däck jag har har behövt 1-2 veckor för att bli helt täta. De var däremot tightare än andra däck. Jag behövde däcksavtagare för att få på första sidan till och med.

Conti GP5000 TL
Köpte mina 28:or för 539kr/st från Atredo.se som är någon slags svensk front för Cykelpartner.dk. De är slut i lager där men kommer in om en vecka såg jag.

Conti GP5000 TL
Monterade 5000 TL igår och det var svettigt. Sannolikheten att jag kommer lyckas montera en reservslang ute i fält om olyckan är framme ser jag som väldigt liten. Någon som provat att montera slang i 5000 TL?

Conti GP5000 TL
Eld sa:
ejma sa:
Eld sa:
weldion sa:
Mina 25 mm är 28,4 mm på fälgar med 18 mm inre bredd.
Mina 25 mm är 26,4 mm vid 6,5 bar på 18 mm fälg.

Mina är 27,5 mm på IB19, 6 bar och efter ca 250 mil. Är det så stor skillnad på olika batchar?
Det låter ju konstigt. Måste ju vara likadana formar till alla. Töjer de sig? Mina är sprillans nya. Dina fälgar är 1 mm bredare och formen på fälgkanten kanske kan skilja?
Jag har konstaterat att däcken töjer sig. Nu några månader senare är de cirka 28 mm. Samma däck på samma hjul och vid samma tryck har alltså blivit 1,5 mm bredare.

Conti GP5000 TL
Har nu kört några rundor med 5000 tl 25 mm och efter en vecka på fälg har de inte tappat märkbart i tryck. Har ca 6 bar bak och något mindre fram. Med erfarenhet från MTB däck var jag beredd på ett märkbart tapp. Nymonterade är de ca 26.1 mm breda på IB 19 mm fälg.
Har tidigare kört med GP 4000 S2 och Contis lätta butylslang. Någon skillnad i rullmotstånd på normal asfalt märker jag inte, men 5000 tl rullar märkbart bättre på grov asfalt, har bättre följsamhet över rullgrus i kurvor, bättre känsla i kurvtagning och så går det att köra lite snabbare på stigar utan vara orolig för punktering.

Alltså en klart positiv körupplevelse.

Det negativa är den besvärliga monteringen samt att en punktering som tätningsvätskan inte tätar är nästintill omöjlig att fixa i fält.
Reservslangen får fortsätta följa med, men troligtvis kommer den inte att rädda situationen när olyckan är framme.

Conti GP5000 TL
NickPick sa:
6 bar lät lite mycket...
Möjligt att det är lite mindre. Började med 7 bar vid inrullningen för att däcken skulle sätta sig ordentligt och sedan har jag släppt ut lite luft tills de rullade mjukt. Rekommenderat tryck är 5,5 och max 7,5 bar. Med en vikt på ca 80 kg ligger jag i den övre skalan.

Conti GP5000 TL
ejma sa:
NickPick sa:
6 bar lät lite mycket...
Möjligt att det är lite mindre. Började med 7 bar vid inrullningen för att däcken skulle sätta sig ordentligt och sedan har jag släppt ut lite luft tills de rullade mjukt. Rekommenderat tryck är 5,5 och max 7,5 bar. Med en vikt på ca 80 kg ligger jag i den övre skalan.

Nu väger jag mindre, men ha samma tryck slanglöst som med slang skulle vara onödigt enligt mig.
Har väl 5.5 på slang. 4 utan slang.

Conti GP5000 TL
ejma sa:
Det negativa är den besvärliga monteringen samt att en punktering som tätningsvätskan inte tätar är nästintill omöjlig att fixa i fält.
Reservslangen får fortsätta följa med, men troligtvis kommer den inte att rädda situationen när olyckan är framme.

Varför skulle det inte funka att lägga i slang?

M

Conti GP5000 TL
Manurhin2 sa:

M
Däcket är svårt att få på fälgen utan verktyg och därmed är risken stor att skada slangen. Kan förstås skilja sig mellan olika fälgar, men många har rapporterat att däcken är tajta.

Mina mtb tlr har jag monterat enbart med händerna liksom gp4000.

Conti GP5000 TL
ejma sa:
Manurhin2 sa:

M
Däcket är svårt att få på fälgen utan verktyg och därmed är risken stor att skada slangen. Kan förstås skilja sig mellan olika fälgar, men många har rapporterat att däcken är tajta.

Mina mtb tlr har jag monterat enbart med händerna liksom gp4000.

Ok
Om det inte skulle gå är det ju ganska värdelöst .
Kört lvg-tl länge och hade ingen punka dom första 2 åren , sista åren har det tyvärr hänt flera ggr och det lär hända igen .
Vad har du för hjul när det är så tight?

M

Conti GP5000 TL
ejma sa:
NickPick sa:
6 bar lät lite mycket...

Tycker absolut att du ska ligga i de högre talen.

Provade själv en tid att köra med lägre däcktryck vilket verkar vara på modet nu, efter ett par genomslagspunkor på några månader så ökade jag trycket igen.

Conti GP5000 TL
Jag körde min första pendlingsrunda med däcken idag och slog nästan alla mina personbästa. (Jag har kört just den här sträckan 169ggr med Strava.) Tidigare däck på samma hoj har varit GP 4Season och Pirelli Cinturato. Det är nästan halva rullmotståndet mellan GP5K och de två däcken och det märktes ju kan man säga. Väldigt skön kurvtagningskänsla och förvånansvärt följsamma.

Conti GP5000 TL
Manurhin2 sa:
Kört lvg-tl länge och hade ingen punka dom första 2 åren , sista åren har det tyvärr hänt flera ggr och det lär hända igen .

M

Hunt C 50. Om du googlar på "5000 tl setup" lär du hitta ganska många som får anstränga sig lite extra för att få däcken på plats på diverse fälgar. Vanliga småpunkteringar fixar säkert tätningsvätskan så problemet är inte jättestort. Jag har råkat ut för stora hål i däcksidorna pga sprängsten 2 ggr under min livstid på racer.

Conti GP5000 TL
ejma sa:
Manurhin2 sa:

M

Hunt C 50. Om du googlar på "5000 tl setup" lär du hitta ganska många som får anstränga sig lite extra för att få däcken på plats på diverse fälgar. Vanliga småpunkteringar fixar säkert tätningsvätskan så problemet är inte jättestort. Jag har råkat ut för stora hål i däcksidorna pga sprängsten 2 ggr under min livstid på racer.

Har inte provat gp5000 själv men polare tycker att dom är liknande att få på fälgarna som Pro One, däremot betydligt besvärligare att få att poppa .

Möjligheten att punka är definitivt inte noll även om jag tror och hoppas att dom inte är lika känsliga som Pro One som lätt får jack .
Tror dock ingen latex i världen tätar ett riktigt jack i slitbanan så det är bra om man kollar om man kan montera slang innan man punkar ( eller är beredd att ringa taxi)

M

Conti GP5000 TL
Jag har inte tl på min gp5000 men jag får inte på dem utan hjälp av ett däckjärn (självklart i plast). De är helt klart besvärliga att få på, beror säkerligen på fälg också. Dock rullar de väldigt skönt och är värd mödan att kränga på.

Conti GP5000 TL
Jag gick nyligen från Schwalbe Pro One till GP5000TL på ett par Hunt 50 aero disc. De var rätt jävliga att få på, men därefter har allt funkat fint. Inga besvär att få att täta slanglöst och de håller trycket bra.

Men just pga hur besvärliga de var att få på så har jag valt att fortsätta med Schwalbe på cykeln jag kör längre distanser/rando med. Finns inte en chans att jag vill stå och brottas med GP5000TL-däcken vid något dike mitt i natten.

Tillbaka
Topp