Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
xyklisten sa:Har nu fått hem däcken och monterat dom. Har aldrig varit med om däck så lätta att montera tubeless. Så lätt att jag bytte däck medans jag stekte hamburgare ?
Bara hälla i lite tätningsvätska och pumpa upp med vanliga pumpen. Normalt så brukar det behövas lite såpvatten och övertalning för att få däcket på plats.
Kan detta vara något av en "gamechanger" för tubeless? Om fler däck blir lika lätta att hantera så varför inte.
xyklisten sa:Hjulen är ett par Roval c38, 21 mm innerbredd. Däcken 32mm.
xyklisten sa:Hjulen är ett par Roval c38, 21 mm innerbredd. Däcken 32mm.
Kurets sa:ejma sa:Vore det inte intressantare om de mätte rullmotståndet vid lika deformation, dvs de justerar lufttrycket till så att däcken deformeras lika mycket vid en given belastning? Ett 23 däck med typ 120 psi ger liknande fjädring som ett 28 däck vid 85 psi. Enligt graferna är rullmotståndet då nästintill likvärdigt. Eller är mitt antagande fel?
Det kanske är rätt mått, låter man alla däcken "sjunka ihop" 10 eller 15% jämfört med obelastat vid samma vikt. Nu vet jag inte riktigt varifrån dina exempelsiffror kommer, men dom är rätt lika att man vill ha samma tvärsnitt*tryck vilket på ett ungefär ger samma mängd luft i däcken. Stämmer det att det ger samma fjädring så är det väl den punkten man vill testa vid, så att man ser huruvida det bredare däcket kan köras ännu mjukare utan att bestraffas m.a.p. rullmotstånd.
ejma sa:Sajten bicyclerollingresistance har nyligen utfört rullmotståndstester av GP5000 serien "Rolling Resistance at the Same Comfort Level (4.5 mm tire drop)", se i slutet av sidan https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison
Slutsatsen verifierar vad jag utläste av deras tidigare grafer.
...A.Nilsson sa:Mina läcker relativt mycket luft mellan gångerna. Pumpar upp till ca 60 bar och någon dag senare är det ofta nere på ca 40-50... Har ytterst lite gucka i men kanske ska skvätta i lite till och se om det tätar
A.Nilsson sa:Mina läcker relativt mycket luft mellan gångerna. Pumpar upp till ca 60 bar och någon dag senare är det ofta nere på ca 40-50... Har ytterst lite gucka i men kanske ska skvätta i lite till och se om det tätar
frause sa:A.Nilsson sa:Mina läcker relativt mycket luft mellan gångerna. Pumpar upp till ca 60 bar och någon dag senare är det ofta nere på ca 40-50... Har ytterst lite gucka i men kanske ska skvätta i lite till och se om det tätar
Pumpar du till 60 bar är det inte konstigt att det läcker ut fort. :)
Mina TL 5k 28 mm är precis 28 mm när de är monterade på fälgar med 22 mm innerbredd.Stumpy sa:Många mätningar här verkar vara på icke-TL 5k. Är 5k TL-versionen liknande, dvs något smalare än 4kSII.
Har nu 4kSII 25 mm som i verkligheten är 28 mm på mina fälgar och ~5,5 bar. Får inte plats med större i ramen. Frågan är om jag skall köpa 25 eller 28 mm 5k TL?
ejma sa:Hur pass bra håller 5K TL trycket? Hur många dagar mellan påfyllning? Är det följsammare än slangmodellen?
Jag har konstaterat att däcken töjer sig. Nu några månader senare är de cirka 28 mm. Samma däck på samma hjul och vid samma tryck har alltså blivit 1,5 mm bredare.Eld sa:Det låter ju konstigt. Måste ju vara likadana formar till alla. Töjer de sig? Mina är sprillans nya. Dina fälgar är 1 mm bredare och formen på fälgkanten kanske kan skilja?ejma sa:Eld sa:Mina 25 mm är 26,4 mm vid 6,5 bar på 18 mm fälg.weldion sa:Mina 25 mm är 28,4 mm på fälgar med 18 mm inre bredd.
Mina är 27,5 mm på IB19, 6 bar och efter ca 250 mil. Är det så stor skillnad på olika batchar?
Möjligt att det är lite mindre. Började med 7 bar vid inrullningen för att däcken skulle sätta sig ordentligt och sedan har jag släppt ut lite luft tills de rullade mjukt. Rekommenderat tryck är 5,5 och max 7,5 bar. Med en vikt på ca 80 kg ligger jag i den övre skalan.NickPick sa:6 bar lät lite mycket...
ejma sa:Möjligt att det är lite mindre. Började med 7 bar vid inrullningen för att däcken skulle sätta sig ordentligt och sedan har jag släppt ut lite luft tills de rullade mjukt. Rekommenderat tryck är 5,5 och max 7,5 bar. Med en vikt på ca 80 kg ligger jag i den övre skalan.NickPick sa:6 bar lät lite mycket...
ejma sa:Det negativa är den besvärliga monteringen samt att en punktering som tätningsvätskan inte tätar är nästintill omöjlig att fixa i fält.
Reservslangen får fortsätta följa med, men troligtvis kommer den inte att rädda situationen när olyckan är framme.
Däcket är svårt att få på fälgen utan verktyg och därmed är risken stor att skada slangen. Kan förstås skilja sig mellan olika fälgar, men många har rapporterat att däcken är tajta.Manurhin2 sa:Varför skulle det inte funka att lägga i slang?
M
ejma sa:Däcket är svårt att få på fälgen utan verktyg och därmed är risken stor att skada slangen. Kan förstås skilja sig mellan olika fälgar, men många har rapporterat att däcken är tajta.Manurhin2 sa:Varför skulle det inte funka att lägga i slang?
M
Mina mtb tlr har jag monterat enbart med händerna liksom gp4000.
ejma sa:Möjligt att det är lite mindre. Började med 7 bar vid inrullningen för att däcken skulle sätta sig ordentligt och sedan har jag släppt ut lite luft tills de rullade mjukt. Rekommenderat tryck är 5,5 och max 7,5 bar. Med en vikt på ca 80 kg ligger jag i den övre skalan.NickPick sa:6 bar lät lite mycket...
Manurhin2 sa:Om det inte skulle gå är det ju ganska värdelöst .
Kört lvg-tl länge och hade ingen punka dom första 2 åren , sista åren har det tyvärr hänt flera ggr och det lär hända igen .
Vad har du för hjul när det är så tight?
M
NickPick sa:Har väl 5.5 på slang. 4 utan slang.
ejma sa:Manurhin2 sa:Om det inte skulle gå är det ju ganska värdelöst .
Kört lvg-tl länge och hade ingen punka dom första 2 åren , sista åren har det tyvärr hänt flera ggr och det lär hända igen .
Vad har du för hjul när det är så tight?
M
Hunt C 50. Om du googlar på "5000 tl setup" lär du hitta ganska många som får anstränga sig lite extra för att få däcken på plats på diverse fälgar. Vanliga småpunkteringar fixar säkert tätningsvätskan så problemet är inte jättestort. Jag har råkat ut för stora hål i däcksidorna pga sprängsten 2 ggr under min livstid på racer.
HåkanC sa:Mina 28mm Conti GP5000 (för slang) mäter (nästan) 28mm nymonterade på mina hjul med 18c-fälgar
/Håkan
32 mm enligt deras hemsida.Leffe sa:Var helt säker på att gp5000 fanns i 35mm. Stämmer inte det??
De blir tyvärr inte bredare än 32mm , inte på fälg med 21mm innermått i alla fall. Å andra sidan är ju det snart att räkna som en smal fälg.Stumpy sa:De blir nog 35 mm på bred fälg. :)