Cykelbloggare slutar med lvg?

Gällande lvg/racer cyklande har jag inte haft problem när jag cyklar själv ännu på landsvägar men däremot transportvägar/cykelvägar kan vara lynnigt, där får man verkligen vara fokuserad.

Däremot kan jag ibland uppleva irritation från bilister när man cyklar i stora grupper med cyklister två i bredd. Nackdelen är väl också att det tar lite tid för folk att bli bra att cykla i grupp och nu är det rejält med nybörjare i grupperna delvis pga pågående cykelboom. På Ekerö tex är det inte ovanligt att grupper cyklar ikapp varandra med "intressanta" omkörningar som effekt. Kanske vore vettigare att oftare cykla i linje/på rad av säkerhetsskäl, rotera kan man ju göra ändå.
Vad som är säkrast av ett eller två led går inte att generalisera så. På många svenska vägar utan bred och ren vägren är två led att föredra, bara att många blir så kränkta av fenomenet. Ett led blir dubbelt så långt som två, och om omkörande fordon ska hålla ett säkert avstånd måste de oftast ändå ligga en bit ut i mötande körfält (jag ligger alltid helt i mötande körfält när jag kör om cyklister, hästar, gångare, osv). Ett led kan nog ibland hetsa osäkra/stressade/aggressiva/förvirrade bilförare att köra om trots skymd sikte eller möte, i min erfarenhet.
Om en snabb klunga kommer i fatt en långsammare kan det nog ofta vara en god idé att båda ligger på ett led vid omkörningen.

Gällande lvg/racer cyklande har jag inte haft problem när jag cyklar själv ännu på landsvägar men däremot transportvägar/cykelvägar kan vara lynnigt, där får man verkligen vara fokuserad.

Däremot kan jag ibland uppleva irritation från bilister när man cyklar i stora grupper med cyklister två i bredd. Nackdelen är väl också att det tar lite tid för folk att bli bra att cykla i grupp och nu är det rejält med nybörjare i grupperna delvis pga pågående cykelboom. På Ekerö tex är det inte ovanligt att grupper cyklar ikapp varandra med "intressanta" omkörningar som effekt. Kanske vore vettigare att oftare cykla i linje/på rad av säkerhetsskäl, rotera kan man ju göra ändå.
Ja, det är klungcyklandet som är problemet och skapar irritation. Min uppfattning är att det ökade redan innan pandemin jmf med hur det var för 10-15 år sedan. Då var det bara de mest inbitna och snabbaste som cyklade i klunga, övriga körde själva eller i mindre kompisgäng. Men i takt med att cykelintresset ökade, fler skulle köra Vätternrundan och göra klassikern, desto fler klungor har det blivit. Inte bara cykelklubbar, utan även butiker har/hade ju grupper på olika nivåer, t.o.m. ner mot 25 km/h i snittfart. Det är ju bara att titta på hur det såg ut på motionsloppet sista åren innan pandemin, kom du dit utan att ha en grupp att åka med var det nästan så folk tittade snett på en. Stor skillnad jämfört med för 10-15 år sedan.
Problemet med en klunga är ju att den ställer inte bara till med problem på större vägar (iofs funkar de nästan bättre där där det finns en vägren), utan även på de mindre vägarna där det kan vara svårt att mötas med bil. Att hamna bakom en enstaka cyklist där är sällan ett problem, men hamnar du bakom en klunga är det i princip omöjligt att komma om, även om de går ner på 1-led. Så inte underligt att det skapar irritation.

Ursäkta men kan du förklara hur man roterar utan att cykla i bredd?

Ursäkta men kan du förklara hur man roterar utan att cykla i bredd?

Ursäkta men kan du sluta spela dum eller är du så förbannat road av att märka ord?

Det är skillnad på att cykla två & två i bredd efter varandra hela tiden jämfört med ett led men att man då och då roterar/växlar vem som drar.

Ett eller två led som det heter på cykelspråk men som Freddie L klokt skrev ovan finns det väl dock fördelar och nackdelar med både ett och två led.

Senast ändrad:
Roterar man är det väl alltid någon som cyklar i bredd, även om inte halva gänget gör det. Så nog kan det utifrån upplevas som att det cyklas i bredd alltid, även om det roteras. Eller?

Roterar man är det väl alltid någon som cyklar i bredd, även om inte halva gänget gör det. Så nog kan det utifrån upplevas som att det cyklas i bredd alltid, även om det roteras. Eller?

Jag upplever skillnad på hur hmmm "bufflig"/bred cyklingen blir med ett jämfört med två led, om ni andra inte gör det så bra. Kan dessutom ha att göra med hur ofta eller sällan man roterar. Vänligen fortsätt diskutera, jag är ute från denna tråd. ;-)

Senast ändrad:
Finns ett förslag om att man inte får köra om fordon alls om man inte går ut helt i mötande körfält, betydligt bättre än 1,5/2M som ändå funkar bra i Spanien.
Då först kommer bilister fatta att cykeln är ett fordon och ska köras om på ett säkert sätt.
Jag tycker det låter som ett bra förslag överlag. Det blir säkrare för alla trafikanter. Dock kanske det behöver förfinas lite för annars kan får man ju inte rotera när man cyklar klunga eftersom man då kör om.

Klunga var väl redan förbjudet?

Det finns säkert många förslag
1625669051208.png

Lösningen är sänka hastigheten till 30 eller 40. Då finns inte incitamentet till att bli irriterad på cyklister, mopedbilar, mopeder, epatraktorer eller gubbar i keps.

En 30-skylt och en fartkamera har löst ett liknande problem mindre än 5 mil därifrån.

Eller hitta en annan väg att cykla på?

Har en släkting, som själv är aktiv cyklist, som bodde i Jonsered utanför Göteborg (tidigare väldigt mycket cyklister längs med sjön) som retade ihjäl sig på alla cyklister. Just att det är sån variation på typ av cyklist ställer till det med, allt från söndagscyklister som vinglar längs med vägrenen till stravanötter som genar över mittstrecket i de tvära kurvorna. Blev inte bättre av att någon klubb tyckte att det var en bra idé att lägga sin träning på just den vägen.

Vi tog alltid grusvägen, men dröjde inte länge innan gravel blev populärt…

När cyklister som bor eller rör sig i området själva tycker att det är ett problem så kan man ändå förstå hur andra ser på cyklister.

Med risk för att uppfattas som quisling så måste jag tyvärr hålla med om att klungkörning på allmän väg många gånger känns lite tveksamt ur ett säkerhetsperspektiv när det sker på mer trafikerade vägar. Det är onekligen ett problem att i bil på ett säkert sätt köra om en klunga på ett tiotal eller fler om vägen är kurvig eller smal.
Följden av detta är att jag väljer riktigt tidiga morgonpass om det är trafikerat och jag vill ha sällskap eller så cyklar jag ensam.

jag har tänkt:

Blir ju ett jävla liv när en på cykel kör ute på vägen eller på trottoaren, men när det kommer till gående tycker de att det är mycket bättre att använda cykelvägen och många bilar verkar se cykelfältet och/eller cykelbanan som en riktigt bra plats att parkera.

i staden jag bor i har kommunen byggt om paradgatan och gjort den jättefin. Cyklisterna har fått hela 1m resp. 2m av den 6m resp. 8+m breda trotoaren, men endå väljer väldigt många att använda cykelvägen att gå på samt även parkera sina fula, tyska leasing-bilar i halvmiljonklassen när de ska in på något snabbt ärende.

Vi pratar inte om en cykelbana som är i gatuplan utan en cykelbana uppe på trotoaren, väl markerad ( men kanske inte nog markerad)

även på ställen där cykelvägen ligger i samma nivå som gatan, intill trotoaren verkar många föredra att gå på cykelvägen, oftast med hörlurarna och huvan uppdragen såklart, samt med blicken klistrad vid senaste facebook inlägget på tele-fånen.

Tycker vi borde ta efter Texas:

Tycker vi borde ta efter Texas:

Men då måste ju alla börja cykla med ramväskor, jag har ingen plats för en riktig pickadoll i ryggfickan, så det går bort.

Eller hitta en annan väg att cykla på?

Har en släkting, som själv är aktiv cyklist, som bodde i Jonsered utanför Göteborg (tidigare väldigt mycket cyklister längs med sjön) som retade ihjäl sig på alla cyklister. Just att det är sån variation på typ av cyklist ställer till det med, allt från söndagscyklister som vinglar längs med vägrenen till stravanötter som genar över mittstrecket i de tvära kurvorna. Blev inte bättre av att någon klubb tyckte att det var en bra idé att lägga sin träning på just den vägen.

Vi tog alltid grusvägen, men dröjde inte länge innan gravel blev populärt…

När cyklister som bor eller rör sig i området själva tycker att det är ett problem så kan man ändå förstå hur andra ser på cyklister.
Men i det läget att det åker grusbilar, smal, kurvig backig väg med många utfarter så är det klart säkerhetshöjande att sänka tillåten hastighet. Visst tar det kanske 80 sekunder längre för bilarna att köra 40 istället för 70, men människoliv måste få kosta något. Det är inte någon mänslig rättighet att kör ihjäl hundar, cyklister och gående.

Tacka vet jag Östgötaslätten, mest kor och traktorer, fick göra rent cykeln från koskit efter rundan samt att jag körde över ex antal sniglar som vallfärdade över vägen på Omberg, sliskigt.

Men i det läget att det åker grusbilar, smal, kurvig backig väg med många utfarter så är det klart säkerhetshöjande att sänka tillåten hastighet. Visst tar det kanske 80 sekunder längre för bilarna att köra 40 istället för 70, men människoliv måste få kosta något. Det är inte någon mänslig rättighet att kör ihjäl hundar, cyklister och gående.

Ja jag håller med om att många småvägar har på tok för höga hastighetsgränser, tycker dock inte att man ska sänka hastigheten för att några gillar att cykla där. Finns det anledning att sänka hastigheten pga utfarter, dålig sikt mm så är det något helt annat.

Hade det funnits ett behov av att sänka hastigheten på en så pass kort sträcka så hade man gjort det oavsett.

Senast ändrad:
Ute på lvg-runda med frugan idag. På väg 17 mellan Snogeröd och trafikplats 27 Fogdarp höll jag på att bli ensamstående med två barn.

Vi ligger på rad vid sidan av vägen. Svacka med dålig sikt och jag tror att det var heldraget från båda håll. Dessutom räcke precis intill vägen om jag inte minns fel. Jag ligger först.

Plötsligt hör jag ett högt muller och hinner tänka "fan lastbil och nu blir det också möte". Jag håller tungan rätt i mun och parerar för att inte sugas in mellan hjulen (längsta sortens bil och släp). Precis när han (det kan ju ha varit en hon också) passerat vrålar frugan att hon varit på vippen att sugas in i släphjulen.

Denna j***a ^%^££¥¥£&%%$=$#$%__^^^--f***unge till lastbilschauför skulle jag gladeligen skjuta med ett skott i vardera knäskål om jag fick chansen. Detta så han aldrig mera kunde köra en lastbil och leka med andra människors liv. Brinn i helvetet om du läser detta.

Starkt av någon att klara mer än 1 dag i Stockholm eller annan storstad. Nu vet jag iofs inte varför man frivilligt cyklar landsväg i storstad men whatever floats your boat.

Ute på lvg-runda med frugan idag. På väg 17 mellan Snogeröd och trafikplats 27 Fogdarp höll jag på att bli ensamstående med två barn.

Vi ligger på rad vid sidan av vägen. Svacka med dålig sikt och jag tror att det var heldraget från båda håll. Dessutom räcke precis intill vägen om jag inte minns fel. Jag ligger först.

Plötsligt hör jag ett högt muller och hinner tänka "fan lastbil och nu blir det också möte". Jag håller tungan rätt i mun och parerar för att inte sugas in mellan hjulen (längsta sortens bil och släp). Precis när han (det kan ju ha varit en hon också) passerat vrålar frugan att hon varit på vippen att sugas in i släphjulen.

Denna j***a ^%^££¥¥£&%%$=$#$%__^^^--f***unge till lastbilschauför skulle jag gladeligen skjuta med ett skott i vardera knäskål om jag fick chansen. Detta så han aldrig mera kunde köra en lastbil och leka med andra människors liv. Brinn i helvetet om du läser detta.
Förresten så var bilen märkt "GDL". Synd att man inte kör med GoPro så kunde man gjort lite reklam för företaget på Youtube.

Tillbaka
Topp