Cykelbloggare slutar med lvg?
Vad som är säkrast av ett eller två led går inte att generalisera så. På många svenska vägar utan bred och ren vägren är två led att föredra, bara att många blir så kränkta av fenomenet. Ett led blir dubbelt så långt som två, och om omkörande fordon ska hålla ett säkert avstånd måste de oftast ändå ligga en bit ut i mötande körfält (jag ligger alltid helt i mötande körfält när jag kör om cyklister, hästar, gångare, osv). Ett led kan nog ibland hetsa osäkra/stressade/aggressiva/förvirrade bilförare att köra om trots skymd sikte eller möte, i min erfarenhet.Gällande lvg/racer cyklande har jag inte haft problem när jag cyklar själv ännu på landsvägar men däremot transportvägar/cykelvägar kan vara lynnigt, där får man verkligen vara fokuserad.
Däremot kan jag ibland uppleva irritation från bilister när man cyklar i stora grupper med cyklister två i bredd. Nackdelen är väl också att det tar lite tid för folk att bli bra att cykla i grupp och nu är det rejält med nybörjare i grupperna delvis pga pågående cykelboom. På Ekerö tex är det inte ovanligt att grupper cyklar ikapp varandra med "intressanta" omkörningar som effekt. Kanske vore vettigare att oftare cykla i linje/på rad av säkerhetsskäl, rotera kan man ju göra ändå.
Om en snabb klunga kommer i fatt en långsammare kan det nog ofta vara en god idé att båda ligger på ett led vid omkörningen.