Cykelbuds jobb i Sthlm ?

mini_

Ny medlem
Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Någon som har tips på vart jag kan hitta cykelbuds jobb i stockholms trakten?
Dyker dom upp på AMS.se som vanliga jobb eller? Heltids tjänst är det som gäller.
Borde väl vara lättast att hitta nu när kylan kommer.....?

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
för i helvete; gissar att det är en 80-talist som undrar; e möjligen 90-talist (måhända ännu värre...?)

varför inte vända sig till cykelbudsfirmorna och fråga...

AMS, AF; dit vänder man sig när man vill ha a-kassa olikn. för att slippa arbeta.

Carl A, oleg. samhällskritiker, gnällig konservativ 70-talist (enl. passet) 20-talist i sinnet.

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Cykelbudet i Stockholm som har Brings alla cyklar brukar faktiskt annonsera på arbetsförmedlingen. Ryska Posten kan man lämna ansökan via hemsidan. Även ASA brukar annonsera på AMS av enskilda åkare med flera kontrakt. Övriga firmor är nog enklast att kontakta personligen såsom PEX och Budcompaniet osv..

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Det är ju bara en känsla men min uppfattning är att det är lättare att få jobben om man bara söker och skiter AMS.se. Jag har aldrig fått något genom den sidan och jag vet ingen som fått.... Min misstanke är att det sänker ens chanser...

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> En nyfiken fråga, lite halvt OT:
> Hur många cykelbud finns det i Stockholm?
> Ungefär?

En tiondel så många som det finns fakengers.

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Fikasvettot skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En nyfiken fråga, lite halvt OT:
> > Hur många cykelbud finns det i Stockholm?
> > Ungefär?
>
> En tiondel så många som det finns fakengers.

Oj. 1000 cykelbud, finns det så mycket jobb?

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
JLarsson skrev:
> Fikasvettot skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > En nyfiken fråga, lite halvt OT:
> > > Hur många cykelbud finns det i Stockholm?
> > > Ungefär?
> >
> > En tiondel så många som det finns fakengers.
>
> Oj. 1000 cykelbud, finns det så mycket jobb?

Fniss!

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Har PickUp førsvunnit från Sthlm??
De fick 10 månader av mitt liv 2000/2001, fasen vad kul det var! Dit var det bara att høra av sig och så fick man provcykla, var man tillræckligt bra fick man jobb i mån av tillgænglighet... Rætt så høg omsættning på buden av massor med anledningar... :-)

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Carl A skrev:
> för i helvete; gissar att det är en 80-talist
> som undrar; e möjligen 90-talist (måhända ännu
> värre...?)

Är det inte mamma som söker jobb, löneförhandlar och löser konflikter på arbetsplatsen för åttiotalisterna?

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Pesch skrev:
> Carl A skrev:
> -----
> > för i helvete; gissar att det är en 80-talist
> > som undrar; e möjligen 90-talist (måhända
> ännu
> > värre...?)
>
> Är det inte mamma som söker jobb,
> löneförhandlar och löser konflikter på
> arbetsplatsen för åttiotalisterna?

he, he; det kanske är mamma,som är 80-talist, som lånat nicket å frågar

- näe, nu slutar vi vara taskiga å hjälper grabben få ett jobb. - Som sagt vänd dig direkt till budfirmorna å fråga. Nu inför vintern har du nog mkt goda chanser å få jobb där. Jobbade själv som bud i 3 år under min studietid (1-3 dgr/vecka).; skitkul å bra träning, iaf vintertid då det ju kan vara svårt motivera sig ge sig ut. Samt man lärde sig stan riktigt bra. Om du kör grisiga vinterdagar får du vara beredd på ett absurt slitage på cykeln (drivpaket, fälg, bromsgummin, (ev skivor) somkostar en del, så om firman står för cykel kan vara ett +; dock att cykeln ofta då är ett jävla ras och kanske man inte har samma cykel varje gång, jag vet ej, vilket ju kan vara jobbigt om man är lite kinkig vad gäller inställningar

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Carl A skrev:
> för i helvete; gissar att det är en 80-talist
> som undrar; e möjligen 90-talist (måhända ännu
> värre...?)
>
> varför inte vända sig till cykelbudsfirmorna och
> fråga...
>
> AMS, AF; dit vänder man sig när man vill ha
> a-kassa olikn. för att slippa arbeta.
>
> Carl A, oleg. samhällskritiker, gnällig
> konservativ 70-talist (enl. passet) 20-talist i
> sinnet.

Så j-pip- sant! har aldrig fått jobb via ams. Du ska personligen ringa firmorna om du vill arbeta som cykelbud!

Företagen skiter i att annonsera via ams eftersom det kostar dem tid och alla vet att tid är pengar.

Men fyfan för å cykla me bud över isfläckar på asfalt.

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
> Om du kör grisiga vinterdagar får du vara beredd
> på ett absurt slitage på cykeln (drivpaket,
> fälg, bromsgummin, (ev skivor) somkostar en del,
> så om firman står för cykel kan vara ett +;
> dock att cykeln ofta då är ett jävla ras och
> kanske man inte har samma cykel varje gång, jag
> vet ej, vilket ju kan vara jobbigt om man är lite
> kinkig vad gäller inställningar

På din beskrivning låter det som om du körde på GB, back in the days...
Det har hänt lite sen du budade tror jag. Dels så är det inte så många som kör med fälgbromsar, av nämnda skäl, dels så står de flesta firmor, iaf i Stockholm för cykel. Och även om det inte är de allra hetaste hojarna är de ofta helt ok. Och man har samma varje dag, de flesta tar hem dom...
Står dom inte för cykel så betalar dom flesta iaf för underhållet. För visst sliter det en del...

Rickardoooo skrev:
> Har PickUp førsvunnit från Sthlm??
> De fick 10 månader av mitt liv 2000/2001, fasen
> vad kul det var! Dit var det bara att høra av sig
> och så fick man provcykla, var man tillræckligt
> bra fick man jobb i mån av tillgænglighet...
> Rætt så høg omsættning på buden av massor med
> anledningar... :-)

Pick up är borta sen länge, uppköpta av BOX, numera Bring. Det enda som följt med från den tiden är nog Erland tror jag! ;-) Och Jojo som måste börjat ungefär samtidigt med dig vann återigen bud-VM för nån vecka sedan... Hon kör dock inte bud längre/för tillfället...

Till ursprungsfrågan:
Hör av dig till budfirmorna så kan dom nog vidarebefodra till rätt åkare om de inte har anställda själva.

Nedan en lista på några företag som har eller har haft cykelbud och kan vara värda att kontakta.

O&R Procycling (Bring)
Ryska Posten
ASA
Budcompaniett
2Serve
Speedfrakt
Ombudet
Företagsbud kanske också vill ha cykelbud. De är lite nya på marknaden så jag vet inte riktigt.

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Det är tur att Gröna Budet (där jag jobbade) konkade i varje fall.

- Man var tvungen att ha egen cykel.

- Dem betalade inga slitagedelar.

- Man var TVUNGEN att ha med sig deras minipump, billigaste sorten Stadium/Intersport/dylikt, den funkade inte ens att ta sig till närmaste mack eller cykelbutik/verkstad med. Man var även TVUNGEN att ha med sig deras verktygssats, vare sig man hade eget eller inte, vilket bestod av ett halvt kilo lågkvalitetsskit!

- Dem hade INGA vindtäta kläder, bara lager på lager av typ underställsbyxor och tröjor, kul när det kom blötsnö. Uniformen var ju hiskeligt ful och hade nån väst med mycket lös passform så den var alltid i vägen för väskan.

- Man fick ju vara tacksam om radions batteri fungerande en hel dag, det var inte alltid fallet.

- Man jobbade enbart för provision, ändå tog dom 100 kr av lönen varje månad för den tveksamma lyxen att det fanns ett verkstadsutrymme på kontoret, den verkstaden hade dock inte ens en kedjebrytare!

Det var ju dock 5-6 år sedan, men man får väl hoppas att det har blivit bättre, dem var ju absolut sämst redan på sin tid men man tog det jobb man fick :-)

Men förutom allt ovanstående, så var det fantastiskt kul jobb! Ja, tills jag klurade ut att lönen kontra cykelslitaget och allt det man själv behövde komplettera med för att firman inte stod för det, räckte ungefär till hyran, ett kilo köttbullar i månaden och inte speciellt mkt mer.

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Niko/Frost skrev:
> Men förutom allt ovanstående, så var det
> fantastiskt kul jobb! Ja, tills jag klurade ut att
> lönen kontra cykelslitaget och allt det man
> själv behövde komplettera med för att firman
> inte stod för det, räckte ungefär till hyran,
> ett kilo köttbullar i månaden och inte speciellt
> mkt mer.

Detta var anledningen till att jag aldrig jobbade som cykelbud i yngre dagar. Kom fram till att större delen av lönen skulle gå just till cykelunderhåll, men även kläder mm. Nä, cykelbud blir man av passion.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Transwave skrev:
> Nä, cykelbud blir man av passion.

Nä, cykelbud blir man för att leva en cool SoHo-livsstil utan att bli stämplad som fakenger, hehe ;-)

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Livsstil faller under passion ;)

PS: Helt sjukt att du var tvungen att ha deras verktyg + pump, det har väl inget reklamvärde? Blev du kontrollerad att du verkligen hade med dig skiten?

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Jag fick punka en gång och hade inte med deras pump, visste från en tidigare punka att den var helt värdelös så jag tyckte bara det var dödvikt. Men det blev ju en redig utskällning när jag ringde in på radion och sade att det är punka, jag måste gå till macken och dem undrade varför jag inte kunde laga den där jag stod.

Dem var likadana alla pumparna, 10 år gamla 39,50:- historier med söndertorkade tätningar och glappande plastskaft så jag tyckte det verkade rätt lönlöst att försöka byta till en annan pump på kontoret.

Dem tänkte på pengarna - inte på cyklisterna - utan att inse att det är cyklisterna som drar in pengarna. Det var lite av hela filosofin på företaget...

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Niko/Frost skrev:
> Jag fick punka en gång och hade inte med deras
> pump, visste från en tidigare punka att den var
> helt värdelös så jag tyckte bara det var
> dödvikt. Men det blev ju en redig utskällning
> när jag ringde in på radion och sade att det är
> punka, jag måste gå till macken och dem undrade
> varför jag inte kunde laga den där jag stod.
>
> Dem var likadana alla pumparna, 10 år gamla
> 39,50:- historier med söndertorkade tätningar
> och glappande plastskaft så jag tyckte det
> verkade rätt lönlöst att försöka byta till en
> annan pump på kontoret.
>
> Dem tänkte på pengarna - inte på cyklisterna -
> utan att inse att det är cyklisterna som drar in
> pengarna. Det var lite av hela filosofin på
> företaget...

Och ändå konkade dom, måste va svårt att driva budfirma!

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Idag kom jag på mig själv med att tänka hur viktiga buden är för stadsmiljön. Stockholm skulle inte kännas lika mycket som en modern storstad om inga cykelbud fanns. Så tack!

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Hur många cykelbud finns i Stockholm?
Hur många av dem hänger här?
Och vem är den snygga blonda tjejen som kör för Ryska!?!

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Det jobbar BARA snygga blonda tjejer på Ryska Posten, kolla på bilbuden, haha... det är fan rena macdonalds-syndromet, att inte feministerna har slagit till mot deras anställningsintervjuer ännu :-)

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Det har du förvisso rätt i, men de flesta av dem rattar Prius, jag har bara sett en på cykel.. och en jävligt fresh brunett också!

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Snacket om att man inte tjänar mycket pengar som cykelbud är inte sant. Jag har jobbat på BOX i över 2 år och jag tycker lönen var mer än OK. Jag fick ut allt mellan 10 och 22tusen och skulle gissa att jag i snitt fick ut runt 15papp. Sen finns d så klart väldigt många omständigheter som avgör huruvida man tjänar bra eller inte eftersom det endast är provision. Jag jobbade visserligen under högkonjunktur och jag vet att iaf Bring har betydligt mindre att göra nu än för några år sedan. Man har t ex skurit ned från ca 20 cyklister till ca 10 och antalet körda bud per dag har minskat avsevärt. På frågan om hur många cykelbud som finns i Stockholm idag skulle jag gissa på max 45 stycken. Bring ca 10. Ryska ca 10st, ASA ca 10st, PEX 2st, Ronin ca 5st, budcompaniet 1st, Speedfrakt 1st, 2serve 1st (kanske). DHL 1 st. Rätta mig gärna om jag har fel men det är vad jag tror.

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Bara av nyfikenhet, vad betalar sig ett bud nuförtiden? Minnet har ju blekts med åren men vill komma ihåg att man fick ungefär 30-35 spänn för ett normalt bud och omkring 45-55 spänn för ett expressbud (sub15minuter).

Där jag jobbade blev det jävligt mycket bud från ena sidan av stan till andra sidan, utan något att lämna och hämta på vägen. Då är ju lönsamheten urusel... Tror att man snittade väl kanske 10-13 bud om dagen. Jag jobbade 3-4 heldagar i veckan, nog närmare 4 dom flesta veckorna. Så säg 17 dagar i månaden kanske... räknat på 13 bud om dagen á la 35 spänn. Blir 7735 spänn, sen drar vi den där hundringen för verkstaden och räknar med att det går slitdelar för 300 kr i månaden, och sen dra lite skatt på alltihop med...

Teamthrone, hur många bud körde du per dag? Hur mycket betalt per bud ungefär?

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
teamthrone skrev:
>
> Jag fick ut allt mellan 10 och 22tusen och skulle
> gissa att jag i snitt fick ut runt 15papp. Sen
> finns d så klart väldigt många omständigheter
> som avgör huruvida man tjänar bra eller inte
> eftersom det endast är provision.

Brutto eller netto?

Skulle kunna tänka mig bli cykelbud om man fick 20 netto för heltid eller om det gick ordna halvtid för 10-12.000 netto. Tex jobba från 8 till typ 12-13

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Det är svårt att svara exakt på hur många bud jag körde om dan men det varierade mellan 20-40st. Skulle gissa på ca 25 i snitt. Ska jag vara ärlig vet jag faktiskt inte vad Bring hade för pris på sina bud under tiden jag jobbade(04-06) men skulle gissa på mellan 80-200kr beroende på hur bråttom det var.

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Bud cyklar man för det är kul, för att man får låna alla verktyg i verkstaden gratis och för att få en fin fin tvättplats för skoghojen vintertid. Rik blir man inte. =)

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
slhap skrev:
> Och vem är den snygga blonda tjejen som kör för
> Ryska!?!

Jag vet. READY, steady , go

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Teamthrone, menade alltså mer vad du fick ut i provision/procentsats per bud? Men om din firma hade dubbelt så mkt körningar per dag som där jag arbetade så förklarar det en hel del av min usla lön :-)

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
För mej som bor utanför stan blev det väldigt olönsamt att buda när lågkonjukturen slog till, roligaste jobb jag haft, men eftersom jag hade det som extrajobb, tjänar jag mycket mer på att gå upp lite i tid på mitt andra jobb! Cyklar mycket gör jag ju ändå! Men om jag fick fast månadslön skulle jag inte tveka att buda på heltid!

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Niko/Frost skrev:
> Teamthrone, menade alltså mer vad du fick ut i
> provision/procentsats per bud? Men om din firma
> hade dubbelt så mkt körningar per dag som där
> jag arbetade så förklarar det en hel del av min
> usla lön :-)

Jaha ok tror procentsatsen var 33%

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Samma som Gröna Budet ungefär då. Gissar att alla låg rätt lika på den punkten... bara mängden kunder firmorna hade som skiftade, eller antalet bud per kund.

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
lleberg skrev:
> Niko/Frost skrev:

> > Dem tänkte på pengarna - inte på cyklisterna
> > utan att inse att det är cyklisterna som drar in
> > pengarna. Det var lite av hela filosofin på
> > företaget...
>
> Och ändå konkade dom, måste va svårt att driva
> budfirma!

Det var därför de konkade...

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Haha! Kul att höra av gamla gb-stötar. Jag körde där 1998-2000.
Bland det värsta på företaget var en sur militärisk pedantisk "mekaniker" som vägrade peta på ens cykel ifall man inte tvättat och putsat upp den till fulländning på macken innan. Sjuk typ. Kommer ihåg att jag fick löneavdrag nån månad för att jag hade fått för många punkteringar. Sen fick jag fingervårtor (fräscht, tack!!!) för att de var för jävla snåla för att ha i tvättmedel när de tvättade kläderna. Man hade inte personliga kläder heller....utan det var bara ner med allt i en och samma korg. Sista dagen jag cyklade innan nyåret 2000 fick jag och de andra buden varsin flaska skumpa....då blev man snudd på rörd. Man tyckte ju hursom att det var paradiset att man kunde få litet b e t a l t för att cykla. Så även om det var ett illa skött ställe så var det ju ändå givetvis paradiset att få cykla. Även om cykeln iofs blev snodd nån månad och man gick tokback.
Och gröna budet stirret.....att komma hem vintertid och vräka i sig en kyckling och en tallrik pasta för att sen bara sitta och stirra tomt framför sig. Hårda härliga vintrar på Gröna Budet!

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
McGortsy... Ja, haha... jag körde iaf egna cykelbyxor - där drog jag gränsen för vad man tog på sig ur högen av gamla söndertvättade kläder i en gemensam korg :-)

Fast i slutet av dagen så kände man sig alltid Gud ändå, man tog pendeltåget hem och stirrade med lite död blick omkring sig men tänkte varmt inombords, det jag gjorde idag, och igår, och kommer göra imorgon, det hade inte ens hälften av ni lata kontorsråttor klarat av. Sen vräkte man i sig pasta direkt ur kastrullen och tänkte att idag var jag Armstrong, imorgon ska jag vara Merckx :-)

Ja, det var väl ända sättet att ta sig fram :-)

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Konstigt, jag brukar inte gå omkring på stan och tänka "det jag gjorde på jobbet skulle inte ett enda av de där dumma jävla buden nånsin klara" när jag ser en budcyklist

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
OT men kan inte hålla mig.

Jag jobbade ungf en vecka på Pedal när det bagav sig, ca 1998. Värre organiserat företag har jag aldrig stött på, och då ska man veta att jag gjort flera påhugg i byggbranchen med pengar under bordet utan kontrakt osv med allt vad det innebär.

Jag cyklade ej utan körde bil och veckan jag jobbade var eg den "utbildning" alla nya skulle få. Utan lön. Men jag var ung och dum. sista dagen skulle man göra ett prov och köra till en jävla massa destinationer och pricka av på en lista att man varit där. Ingen av de man kom till visste att jag var på utbildning utan de vill lasta på mig alla möjliga paket istället. Komiskt när man tänker på det. Kunderna blev ju skitarga när det kom en Pedalkille som sedan vägrade ta deras paket. Ha! Går att le åt nu...

När jag sent omsider kom tillbaka till kontoret fanns ingen där. Min chef hade gått hem. Ingen visste vem jag var av de som var på plats. Så jag frågade var jag skulle lägga mitt "prov". Vet ej fick jag till svar. Så jag lade det i receptionen och gick hem.

Funderade lite över helgen om jkag verkligen ville jobba där och kom fram till att det var inte värt det. Jag hörde inte heller ngt från min handledare/chef. En vecka eller två så ringde dock telefonen, det var fredag kl 11 och ngn från Pedal ringde och frågade om jag kunde komma in och jobba! Ha! Nej tack jag sa och lade på. Det ringde faktiskt igen en vecka senare från samma nummer. Jag svrade inte ens.

Tillbaka
Topp