cykelvasan

cykelvasan
Raggamuffin skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst fanns det stenar och hål och folk gick
> omkull. Men det är ett mtb-lopp...är man rädd
> för stenar eller att trilla får man nog hålla
> på med nåt annat imho.

ett mtb-lopp... Med över 30 i snitt på 9 mil? Jomentjena

Jag är fullt villig att ta risken att trilla på ett mtb lopp men problemet här är att det INTE är ett mtb-lopp utan ett grusrace med stora grupper snabba men oerfarna cyklister som tar stora risker med otäcka konsekvenser för "oskyldiga". Genom att sänka hastigheten på främst första tredjedelen av loppet, och tillika minska fördelen av att ligga på rulle, så skulle mycket vinnas.

cykelvasan
RAJ skrev:
> En liten fundering ang "felkörningen": Detta är
> inte acceptabelt för en tävling som CV. Jag
> drabbades inte själv, men jag förutsätter att
> alla som gjorde det får pengarna tillbaka och
> gratis start 2016. Allt annat vore skamlöst -
> tycker jag i alla fall, vad tycker ni?

Så om man känner för att få pengar tillbaka och gratisstart så är det bara att köra fel med flit? Bra idé.
Det är cyklistens eget ansvar att cykla rätt väg. Tror tom att det står i reglerna.

Senast ändrad:
cykelvasan
Trodde ett tag att det var jag som blivit fångad, på Öijers bild, vändandes tillbaka i spår igen men såg på splittiderna att jag passerade lite senare. Har kört 2 gånger tidigare och tom varit och rekat denna del av loppet ett av de tidigare åren ändå körde jag fel. Det som var mer skrämmande ( och kanske bidrog till felkörningen) var att det var biltrafik på vägen som man ska korsa. Jag och cyklisten före mig fick väja för bilar i korsningen. Tack och lov körde de sakta.
Så det är nog på plats att ha flaggvakter där.

cykelvasan
För 1200 spänn kan väl åtminstone kräva att flaggvakterna är på plats, alternativt att man får en gpx-fil (som man får på många internationella tävlingar). Det är ju inte rimligt att kräva att alla startande lär sig bansträckningen i förväg...

cykelvasan
Loppet var nog klart svårare/långsammare - putsade förra årets tid med endast 2min (runt 3:30) och var först missnöjd tills jag såg att min placering förbättrats från 1300-ish till 600-ish.
Det får man vara nöjd med.

Ett visst mått eget ansvar finns kanske - men laddar man på runt imponerande tider under 3h och i täten så är nog möjligheten att uppfatta vägvisningar något begränsat - tycker inte skyltningen på bilden ovan är tillräcklig ens för ett enklare lopp - CV borde skämmas ögonen ur sig och be om bot. Finns det förresten inte protest-möjligheter och omräkning/ogiltigförklarande tävling inom cykelsporten? Är det alltid den som kransas som även alltid är slutsegrare? Förutom doping-fall då... Tycker det är riktigt kasst!

Håller för övrigt med om dålig kontroll eller hjärnkapacitet hos många åkare - bromsades på tok för mycket i nedförsbackar och tog inte med sig farten upp - även mycket rull på folk i förning på asfalten - där trampar man för bövelen! ;)
Men CV är ju vad det är och jag gillar det ändå - har roligt på annat sätt på XCO tävlingar.

cykelvasan
Premiär i cv för min del, startade i led 7.Några reflektioner efter loppet:
*Överlag rätt dålig teknik på många motionärer.(är själv fd elit)
*Går folk inte igenom sina cyklar innan start?
*Driver med flaskor i spåret.
*Hur orkar vissa köra 9 mil med gnisslade kedja?
*Hörde en som kom på efter 60 km att sadeln satt för lågt. (han hade sänkt den veckan innan)

Rätt kul tillställning var det iaf. Finns nog risk att jag står där om ett igen.

cykelvasan
Kristin skrev:
> Cykelvasans sportchef verkar mer än lovligt
> inkompetent med tanke på hans uttalande om
> damtävlingen i SVT's inslag. "Ja det är ju
> beklagligt att det blir orättvist för damerna i
> spurten... Men de har ju 94 andra kilometer att
> avgöra på!"
>
> AVGÅ. Och må nästa sportchef ge damerna en egen
> start, för bövelen. Cykling är inte
> skidåkning.

I skidåkning har damerna egen start 15 min före herrarna i Ski Classics (där Vasaloppet ingår). Och alla har spurtkorridorer. Dvs en åkare per korridor och trängning/stängning leder till diskning. Så rätt mycket mer ordning där. Reglemente. Tävlingsjury. Regelbrott får följder. Cykelsport är en cirkus och kaos i jämförelse.

cykelvasan
Mitt andra CV. Första gången för 2 år sedan slutade innan start bågen, baknavsras. I år blev det lite revansch. Hade som mål att ta mig runt på under 4 timmar, slutade på 3:41.08 med min Fatbike. Sjukt nöjd med cykeln, inga problem alls. Rullade på fint och kunde klippa många och mycket tid då jag kunde "gå ur spår" och köra om framförallt i uppförsbackar.

Man hör och läser mycket gnäll på organisatörerna till Cykelvasan. Jag kan dock inte ge något annat än beröm. Fått sånt bra och proffsigt bemötande från a till b. Dock så får dom se över det här med dam spurten absolut.

Dock så upphör man aldrig att förvånas när det gäller hur folk beter sig på tävlingar. Ca 7-8 svängar innan mål så är det en idiot som jag tror legat på min rulle utan att gå upp och hjälpa till att dra en enda gång vad jag tor var sista milen. När jag passerade folk så ropade jag vänligt att jag kom på vänster sida och skulle passera. Och var det en kurva så väntade jag ofta till efter kurvan att passera då jag vet att man kan lätt få släpp i kurvor. Dock lik väl förbannat skulle denna person tränga sig förbi i en vänsterkurva där jag redan låg ute till vänster. Vi snackar inte ens cm ifrån att han var nära på att dra ner mig. Hur svårt ska det vara att säga kommer vänster eller vänta knappt 2-3m för att kunna passera säkert?

Sen är det här ett MTB-lopp, även om det är ett väldigt lätt sådant. Ändå så såg man folk som bromsa så fort det gick utför, blev grus etc. Ett annat fenomen var att hysteriskt växla ner i varje backe istället för att ta farten med sig.

Men överlag så var stämningen trevlig genom dom 94km. Ska absolut köra igen nästa år och då ge mig på den för mig magiska 3:30 gränsen.

Hepp!

cykelvasan
JT skrev:
> RAJ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En liten fundering ang "felkörningen": Detta
> är
> > inte acceptabelt för en tävling som CV. Jag
> > drabbades inte själv, men jag förutsätter
> att
> > alla som gjorde det får pengarna tillbaka och
> > gratis start 2016. Allt annat vore skamlöst -
> > tycker jag i alla fall, vad tycker ni?
>
> Så om man känner för att få pengar tillbaka
> och gratisstart så är det bara att köra fel med
> flit? Bra idé.
> Det är cyklistens eget ansvar att cykla rätt
> väg. Tror tom att det står i reglerna.

Javisst, alla som nu körde fel inkl Jenny Rissveds som väl får anses som en världsstjärna körde fel frivilligt för att få en ny startplats?! Jag körde också fel väg, men jag skiter nog i att åka nästa år oavsett...

Nu var det dessutom en rätt stor väg som korsades, ska man stanna och lämna företräde då med? I så fall tänker jag absolut inte betala några 1300:- för att åka med liknande upplägg som en träningstävling.

cykelvasan
Aliide skrev:
> I skidåkning har damerna egen start 15 min före
> herrarna i Ski Classics (där Vasaloppet ingår).
> Och alla har spurtkorridorer. Dvs en åkare per
> korridor och trängning/stängning leder till
> diskning. Så rätt mycket mer ordning där.
> Reglemente. Tävlingsjury. Regelbrott får
> följder. Cykelsport är en cirkus och kaos i
> jämförelse.

Det låter ju helt fantastiskt bra! Dock har ju damerna inte egen start i Vasaloppet?

Det jag menade var att det kan funka för damerna på skidor att spurta med killar i spåret, just för att det med spår är så mycket lättare att hålla ordning på folk. En cyklist rör sig inte i en förutbestämd linje.

Dessutom finns på vintern Tjejvasan som också är prestigefyllt att vinna. Cykeltjejerna har ett lopp att välja på som de på förhand vet är orättvist. Rätt trist läge. Låter hur som helst som att CV har en del att lära av långloppen på skidor!

cykelvasan
Jag föreslår:

1. Inga flaskor. Det har man till välling och dagisbarn.

2. Elektroniska bromsar som fjärrstyrs i alla utförsbackar. Där sätts dom ur funktion.

3. Damerna först. Ge dom 1 timme försprång.

4. Större saltgurkor så man vet vad man halsar i sig.

5. Mat i mål. En korv åtminstone.

cykelvasan
Jag var förstagångsåkare och är grymt imponerad över organisationen CV och alla cyklister runt mig! Biljetten vann jag och jag hade knappt suttit på min mtb sedan i februari...men tränat en hel del på min landsvägscykel. Så med det i åtanke och att jag startade i grupp 52 är jag jäkligt nöjd med 4:10. Jag såg från min blåbärsposition dessutom inte en enda vurpa eller skadad cyklist!

Var kan man se vilken placering man fick?

cykelvasan
nyrakad skrev:
> Jag föreslår:
>
> 1. Inga flaskor. Det har man till välling och
> dagisbarn.
>
> 2. Elektroniska bromsar som fjärrstyrs i alla
> utförsbackar. Där sätts dom ur funktion.
>
> 3. Damerna först. Ge dom 1 timme försprång.
>
> 4. Större saltgurkor så man vet vad man halsar i
> sig.
>
> 5. Mat i mål. En korv åtminstone.

Mat fanns det i massor vid FM Mattson arena... Gratis alltså

cykelvasan
Aldrig har jag väl sett så många klagomål på organisationen och andra cyklister som i den här tråden. Ni som gnäller på allt och alla - att man bromsar i en nedförsbacke med grus, att man kör lite långsammare uppför eller att man växlar ned för att förbereda sig för en uppförsbacke, att man kör om varandra....Hallå!.....Vad tror ni sker när man samlar 11.000 människor för ett gemensamt lopp i skogarna? Alla kan inte köra som just ni förväntar er eller är vana med. Om ni vill åka helt utan störningar så tror jag den enda realistiska lösningen är att ni kör själva på egen hand i skogen.

Det var första gången jag körde loppet och det var, likt VL, en demonstration i ett extrem välorganiserat arrangemang med tanke på den komplexitet det måste innebära att organisera ett lopp i skogen för 11.000 deltagare. En logistisk mardröm, men där man som deltagare i princip bara behöver "flyta med" och i stort sett allt fungerar perfekt.

Det enda man som enskild deltagare behöver bidra med är en viss flexibilitet och förståelse för varandras olika åkstil...:-)

cykelvasan
ante_hedis skrev:
> Javisst, alla som nu körde fel inkl Jenny
> Rissveds som väl får anses som en
> världsstjärna körde fel frivilligt för att få
> en ny startplats?! Jag körde också fel väg, men
> jag skiter nog i att åka nästa år oavsett...
>
> Nu var det dessutom en rätt stor väg som
> korsades, ska man stanna och lämna företräde
> då med? I så fall tänker jag absolut inte
> betala några 1300:- för att åka med liknande
> upplägg som en träningstävling.

Det var väl några tusen cyklister som körde rätt väg? Både före och efter klungan som körde fel?

Tja, otur, men det gäller att vara uppmärksam.

cykelvasan
Jag lyckades köra fel på Hammarby Hill förra året.
Tog rygg på ett par cyklister som jag efter bara några hundra meter insåg att dom inte var med i tävlingen utan var vanliga Hellas-cyklister.
Lätt gjort om man är trött eller fokuserad på att bara trampa.

cykelvasan
Håller med om att det är mycket gnäll som vanligt på forumet efter ett lopp! Kanon arrangemang!

Mitt intryck av banan som jag knappt hört något bra om var att den var skit rolig att tävla på och det gick bli rejält trött. Alla trådar om att köra med cross borde med banans nedslitning vara över! Att sedan köra sträckningen själv på träning i regn då hade nog banan varit ganska tråkig.

Sedan håller jag med om kritiken som finns om inledningen av banan, mycket farligt och ligga 200 cyklister i hög fart med rullgrus vid sidan om.
Jag tycker det hade varit kanon om tävlingsklassen hade fått börja med riktiga vasalopp backen för att sedan köra ner till starten igen och gå på dagens sträckning. Tror att det hade sett ganska annorlunda ut då. Dam eliten kunde starta samtidigt men köra ordinarie sträckning så var det problemet ur världen också!

cykelvasan
JT skrev:
> ante_hedis skrev:
> -----
> > Javisst, alla som nu körde fel inkl Jenny
> > Rissveds som väl får anses som en
> > världsstjärna körde fel frivilligt för att
> få
> > en ny startplats?! Jag körde också fel väg,
> men
> > jag skiter nog i att åka nästa år oavsett...
>
> >
> > Nu var det dessutom en rätt stor väg som
> > korsades, ska man stanna och lämna företräde
> > då med? I så fall tänker jag absolut inte
> > betala några 1300:- för att åka med liknande
> > upplägg som en träningstävling.
>

> Det var väl några tusen cyklister som körde
> rätt väg? Både före och efter klungan som
> körde fel?
>
> Tja, otur, men det gäller att vara uppmärksam.

Med den stora skillnaden att de som körde rätt hade flagvakter som blockerade vägen så att det inte gick att köra fel.
När vi kom ditt var det helt tomt, när vi hade vänt så stod flagvakterna där som de skulle.

cykelvasan
Organisationen fungerade säkert bra för er som tog er igenom loppet enligt plan. För oss som fick bryta, åka ambulans och så vidare var det lite annat! Lång väntetid på transport. Ingen visste vart cykeln var, krångligt att hämta ut den osv. Även personalen på akuten var kraftigt missnöjd med arrangörens förberedelser på olyckor! Som jag förstod det så hade det förstärkts upp med 1 ambulans och en "lättambulans" inför starten av 13000 cyklister. Och med tanke på den radiotrafik jag överhörde i ambulansen så var det på tok för lite!

Summeringen från min sida är att arrangören gör enorma pengar på arrangemanget med frivillig personal men vill inte betala i onödan för vår säkerhet!

cykelvasan
Ingen mer än jag som reagerade på SVT:s feelgood-TV om bantningskurer + ANNAT?
Jag såg fram emot 30 minuters tv-program om loppet och om cykel, inte om en massa annat tjafs..

Loppet då? Jodå, jag kom i mål efter vad som kändes som ett bra race, men tyvärr gick det för långsamt jämfört med målsättningen. Planen var att putsa PB och sladda in på 3:25 men efter en för långsam första del av loppet blev det 3:35 på klockan istället. Surt, då jag kände mig fortsatt pigg och fräsch hela loppet och även efter målgång. Jag hade kunnat kräma ur lite till..
Det trista var att gaffeln gav upp med 25 kilometer kvar och sista biten blev rätt stötig.

cykelvasan
Premiär för mig, 3:36 efter en försiktig första halva.

Jag hade seedat till led 9 enligt tabellen, fick in det resultatet för sent, hamnade i led 14.

I de leden var det gott om lirare som borde tränat mer fartåkning, och hur man beter sig. Hålla sig till höger om man inte orkar hålla fart, låta bli att bromsa helt utan anledning i utförslöpor, ta med fart i de små uppförsbackarna, etc, etc, etc.

Men, förutom det (och de blodiga åkarna man såg i spåret), skitkul grusrally, kommer stå där nästa år med.

/J

cykelvasan
Björnsitsen skrev:
> Organisationen fungerade säkert bra för er som
> tog er igenom loppet enligt plan. För oss som
> fick bryta, åka ambulans och så vidare var det
> lite annat! Lång väntetid på transport. Ingen
> visste vart cykeln var, krångligt att hämta ut
> den osv. Även personalen på akuten var kraftigt
> missnöjd med arrangörens förberedelser på
> olyckor! Som jag förstod det så hade det
> förstärkts upp med 1 ambulans och en
> "lättambulans" inför starten av 13000 cyklister.
> Och med tanke på den radiotrafik jag överhörde
> i ambulansen så var det på tok för lite!
>

Jag pratade med någon i säkerhetstältet och hon sa att förra året var det väldigt lite olyckor, jag såg t.ex inte en enda vurpa förras året. I år såg jag ett flertal svåra vurpor så det var säkert mycket mer att göra i år för sjukvårdpersonalen.

cykelvasan
Tycker det låter som ett högt ordinärt långlopp, man ligger bakom taffliga cyklister på stigarna och har man tur och kan passera så kör de flåsande om en på grusvägen och man har dom framför sig igen på nästa tekniska parti.. Tröttnade på att betala pengar för att köa i skogen. :/

Bättre lägga pengar på Happyrides om man tycker det är jobbigt med folk som ska trängas! =)

cykelvasan
heffe skrev:
> SweBender: Cyklade du en svart Surly?

Han borde köra på en Orange FatBoy om jag minns rätt.

cykelvasan
42Hz skrev:
> Tycker det låter som ett högt ordinärt
> långlopp, man ligger bakom taffliga cyklister på
> stigarna och har man tur och kan passera så kör
> de flåsande om en på grusvägen och man har dom
> framför sig igen på nästa tekniska parti..
> Tröttnade på att betala pengar för att köa i
> skogen. :/
>
> Bättre lägga pengar på Happyrides om man tycker
> det är jobbigt med folk som ska trängas! =)

Du beskrev min FMT...folk parkerade på stigarna, och gasade (riktigt) friskt på grusvägarna. Frust-o-metern stod på rött stundtals.

cykelvasan
Arrangören av Cykel Vasan är lokala föreningar inget AB.
Beklagar din och de andra deltagare som hade oturen att drabbas av olyckor. Det var nog fler tillbud i år
som jag såg följderna av än tidigare upplagor.

cykelvasan
Luke skrev:
> Ingen mer än jag som reagerade på SVT:s
> feelgood-TV om bantningskurer + ANNAT?
> Jag såg fram emot 30 minuters tv-program om
> loppet och om cykel, inte om en massa annat
> tjafs..

Jo, jag stängde av. Blev rent av lite irriterad av att tv-avgiften inte medför några som helst krav på kvalitet. Fast det är klart... det var ju inte fotboll.

cykelvasan
Kristin skrev:
> Aliide skrev:
> -----
> > I skidåkning har damerna egen start 15 min
> före
> > herrarna i Ski Classics (där Vasaloppet
> ingår).
> > Och alla har spurtkorridorer. Dvs en åkare per
> > korridor och trängning/stängning leder till
> > diskning. Så rätt mycket mer ordning där.
> > Reglemente. Tävlingsjury. Regelbrott får
> > följder. Cykelsport är en cirkus och kaos i
> > jämförelse.
>
> Det låter ju helt fantastiskt bra! Dock har ju
> damerna inte egen start i Vasaloppet?
>
> Det jag menade var att det kan funka för damerna
> på skidor att spurta med killar i spåret, just
> för att det med spår är så mycket lättare att
> hålla ordning på folk. En cyklist rör sig inte
> i en förutbestämd linje.
>
> Dessutom finns på vintern Tjejvasan som också
> är prestigefyllt att vinna. Cykeltjejerna har ett
> lopp att välja på som de på förhand vet är
> orättvist. Rätt trist läge. Låter hur som
> helst som att CV har en del att lära av
> långloppen på skidor!
Tycker att det ska vara som Birken i Norge. Där startar herr eliten sist och de får en egen del av banan för slutspurten. Har för mig att dam eliten startar först följd av seedade led. Men det blev en malör på slutet för de tre herrar i täten som skulle göra upp om medaljerna i fjol. Flaggvakten som skulle leda ner dem i rätt målbacke visade in ledaren i motionärernas del.

cykelvasan
Hehehe...
Den här tråden är ju riktigt rolig om man läser den med rätt glasögon!
Ni klagar på motionärerna. - Vad är ni själva om ni inte startar i tävlingsklassen?
Ni klagar på att ni blir omkörda på lättare partier
- Har ni inte tränat för lite då eller satsat på fel sport?
Ni klagar på att det är för mycket folk i spåren - Varför anmäla sig till Sveriges största mtb-lopp om ni vill ha tomma stigar?
Ni klagar på att andra kör in i er. - Höll ni verkligen tillräckligt avstånd själva eller ska alla andra ge er fri väg?

Jajaja....jag älskade i alla fall arrangemanget, stigarna, cyklisterna och alla supertrevliga funktionärer och jättevänliga dalmasar och dalkullor!

cykelvasan
Crille68 skrev:
> Hehehe...
> Den här tråden är ju riktigt rolig om man
> läser den med rätt glasögon!
> Ni klagar på motionärerna. - Vad är ni själva
> om ni inte startar i tävlingsklassen?
> Ni klagar på att ni blir omkörda på lättare
> partier
> - Har ni inte tränat för lite då eller satsat
> på fel sport?
> Ni klagar på att det är för mycket folk i
> spåren - Varför anmäla sig till Sveriges
> största mtb-lopp om ni vill ha tomma stigar?
> Ni klagar på att andra kör in i er. - Höll ni
> verkligen tillräckligt avstånd själva eller ska
> alla andra ge er fri väg?
>
> Jajaja....jag älskade i alla fall arrangemanget,
> stigarna, cyklisterna och alla supertrevliga
> funktionärer och jättevänliga dalmasar och
> dalkullor!

+1

cykelvasan
Crille68 skrev:
> Hehehe...
> Den här tråden är ju riktigt rolig om man
> läser den med rätt glasögon!
> Ni klagar på motionärerna. - Vad är ni själva
> om ni inte startar i tävlingsklassen?
> Ni klagar på att ni blir omkörda på lättare
> partier
> - Har ni inte tränat för lite då eller satsat
> på fel sport?
> Ni klagar på att det är för mycket folk i
> spåren - Varför anmäla sig till Sveriges
> största mtb-lopp om ni vill ha tomma stigar?
> Ni klagar på att andra kör in i er. - Höll ni
> verkligen tillräckligt avstånd själva eller ska
> alla andra ge er fri väg?
>
> Jajaja....jag älskade i alla fall arrangemanget,
> stigarna, cyklisterna och alla supertrevliga
> funktionärer och jättevänliga dalmasar och
> dalkullor!

+1

Haha! Mja, jag har följt tråden och tänkt detsamma. Själv är jag en av dom med dålig kondis som gärna rullar på lite fortare på stötiga småstigar.......men så har jag inte kört CV heller. Behöver träna mer grusväg först!

cykelvasan
Jag håller med om att det alltid är gnäll om andra cyklister förmåga att klara olika delar av banan som är i centrum och skulle dessutom någon med kass teknik vara vältränad så är det riktigt illa.

Jag tycker cv var skit kul och bra arrangerat!

Dock var jag inte glad i jätte klungan dom första milen kan gå riktigt illa för många där. Stundtals såg man bara ryggtavlan på den framför pga allt damm då är det inte lätt många cyklister skadar sig.

cykelvasan
Jag önskar jag fick se banans underlag för dom första leden.. Grus? Rullgrus? Grusrally? Grusväg?

Pratar vi led 49 och uppåt då var det bara djupa stora gropar och stora stenar.

cykelvasan
SweBender skrev:
> Heffe: Körde en orangea Specialized Fatboy.

Har du skägg? Isf körde du om mig oxå.

cykelvasan
Hur fungerade det med teckensignaleringen mellan cyklister vid filbyte och hinder osv? Det är ingen som nämnt det än.
Jag körde inte men vet att man påpekade det lite överallt innan. Iaf förra året.

cykelvasan
Om du tror att det var likt ett salsgolv för tidigare led så tror du fel.. glöm inte att öppet spår gick dagen innan.

Kan tom tänka mig att ni hade en fördel i vissa lägen, dvs att det packats ihop ytterligare och/eller bildats liksom slätare spår.

Förra årets CV hade man viss fördel av att starta sent då det hunnit torka upp jmf med tidigare.

nyrakad skrev:
> Jag önskar jag fick se banans underlag för dom
> första leden.. Grus? Rullgrus? Grusrally?
> Grusväg?
>
> Pratar vi led 49 och uppåt då var det bara djupa
> stora gropar och stora stenar.

cykelvasan
Agnanaurion skrev:
> Hur fungerade det med teckensignaleringen mellan
> cyklister vid filbyte och hinder osv? Det är
> ingen som nämnt det än.
> Jag körde inte men vet att man påpekade det lite
> överallt innan. Iaf förra året.

Det signaleras generellt ganska dåligt tycker jag, kanske beroende på att det just är många mindre erfarna cyklister med.

Också det som kommentarerna så noga påpekade innan start, att man ska hålla till höger så att det går att komma om på vänsterkanten, efterföljdes inte så väl. Det var dessutom många som hade svårt att förstå när man ropar "Kommer vänster"...

cykelvasan
Körde mitt 4:e Vasalopp och är relativt nöjd, körde på 3:46 men hade förhoppningar på 3:30-tid. Trodde jag skulle hamnat i en grupp som skulle köra ungefär lika fort som mig, startgrupp 15, men de saktade ner alldeles när mycket första milen, kändes som väldigt mycket ovana cyklister, som ni säger, saktades ner väldigt i uppförsbackarna och bromsades i nedförslöporna.

Saknade en ganska viktig sak som jag tycker det har funnits mer av tidigare år...2 spår att köra i. Första 4 milen var så himla trångt. Tidigare år har det funnits bredare "traktorspår" så de som kör långsammare kunna lägga sig i höger spåret och de snabba i vänster, men på många ställen i år så var det borta och en massa livsfarligt rullgrus i tjocka lager låg där istället. Säkert en del av att försöka få ner hastigheten, att tvinga in oss cyklister att köra långa led istället. Samt, varför stå och vifta med röda flaggor och be cyklister dämpa fart om det är bra sikt och fart och ingen olycka, då blir det osäkerhet i ledet och farten bromsas onödigt och folk längre bak hinner inte reagera. Också säkert ett sätt att få ner hastigheten och därmed få ner olyckorna, dock så ledde det nog bara till mer olyckor. Såg säkert 4 olika incidenter där folk höll på att gå omkull för att det blev osäkerhet i ledet och trångt pga bara av ett led, eller i bästa mån 2 led men väldigt nära varandra.

Nej, 2 riktiga spår i största möjliga mån, så kan man anpassa farten mellan spåren och köra säkert. Skit i att "låtsas" att det är en olycka och därmed få folk att sakta ner...låt folk köra i den takt de vill, men i 2 spår. Då tror jag att olyckorna går ner i antalet och de som vill kan cykla snabbare och göra PR utan att skapa osäkerheten vid tokiga beslut för att de hetsar mer än de runt om dom för tillfället.

Men kommer stå där nästa år också, det är ju kul trots allt!

cykelvasan
Frågan är om det inte är bättre att anmäla sig till "Öppet Spår".
Där fick man ange en tid man siktade på och sedan sorterades startgrupperna efter det.
Måste vara mycket större chans att komma med folk som kör i samma hastiget som man själv vill än via startgrupperna på lördagen som tycks bli mer ojämna.

Tillbaka
Topp