Cykla utan hjälm?

Cykla utan hjälm?
John Blaze skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom din vän "lyckas rädda" spräckta
> skallar gissar jag att han är verksam inom
> neurokirugin. Klart att spräckta skallar anhopas
> på ett sådant ställe. Din vän borde fundera
> över om prevalensen av spräckta skallar på hans
> klinik är representativ för risken att spräcka
> skallen när man tar en cykeltur.
>
> Munthe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har en kompis som jobbat på SÖS-akuten.
> För
> > honom är det ofattbart att inte vilja ha
> hjälm
> > när han cyklar med tanke på hur många
> spräckta
> > skallar han lyckats och inte lyckast rädda.
> >
> > Men jag tycker helt klart att valet måste vara
> > individuellt. Människans "smartness" måste
> hela
> > tiden sättas på prov. Det kallas för det
> > "naturliga urvalet" och det ska man inte tro
> att
> > man kan lägga sig i eller förändra
> > förutsättningarna för med en cykelhjälm.
> Jag
> > ser ju ofta, när jag cyklar på stan, folk som
> > bär cykelhjälm men som cyklar så att jag vet
> > att det är en tidsfråga innan det kommer att
> > smälla svårt medan jag ser folk utan hjälm
> som
> > cyklar smart och uppmärksamt och kan hantera
> sin
> > hoj i trafiken. Hjälmen kommer inte rädda den
> > första personen. Det kommer att smälla förr
> > eller senare. Cyklar man mot rött rakt över
> > sveavägen utan att se sig för kommer ödet
> förr
> > eller senare att drabba en. Cykelhjälmen
> kommer
> > möjligen att göra att man får ligga som
> > grönsak i en sjukhussäng resten av livet
> > istället för att avsluta sina dagar utsmetad
> > över en bil.
> >
> > Jag har cyklat i 33 år i stockholmstrafiken.
> Jag
> > har aldrig varit involverad i olyckor men jag
> har
> > sett MÄNGDER av vingelpellar smälla och skada
> > sig. Jag har vurpat och slagit mig när jag
> cyklat
> > för träning men aldrig slagit i huvudet.
> Under
> > 2000-talet har jag haft hjälm. Aldrig annars.

Det kan ju vara intressant att fundera över hur stor andel av de spräckta skallarna som härrör från cykelolyckor.

Cykla utan hjälm?
Munthe skrev:
> Jag har en kompis som jobbat på SÖS-akuten. För
> honom är det ofattbart att inte vilja ha hjälm
> när han cyklar med tanke på hur många spräckta
> skallar han lyckats och inte lyckast rädda.

Men det handlar ju inte om det! Om jag åker ut och cyklar och råkar ut för något så kommer jag att ångra mig att jag åkte ut. Att jag inte hade bättre handskar, såg mig för, inte valde en annan väg.

För min del handlar det om två saker.

1) Det är fel att framställa cykling som riskfyllt och farligt. Det är kontraproduktivt ur ett större perspektiv. Jag vet många lite äldre , 50+ och främst kvinnor, som avstår från att cykla. Det är farligt! Jag har sett att cyklandet bland barn ska ökas. Ska dom göra det genom att tala om för föräldrarna hur farligt det är?

Dom flesta som skriver i tråden är så hårt inrutade i sitt tänkande att dom inte ens kan eller vill se det, utan upprepar det uppenbara.

2) De svåra skador som drabbar cyklister sker när cyklar och bilar blandas. Det är en strukturell fråga som ska byggas bort och det borde vara mer prioriterat. Man löser inte det problemet med en cykelhjälmskampanj.

Cykla utan hjälm?
Jag har bevittnat en allvarlig cykelolycka och det var förra året på Lilla Västerbron. Kvinnan, vars huvud låg i en swimmingpool av blod, är en av många cyklister utan hjälm.

Senast redigerad av en moderator:
Cykla utan hjälm?
smiley skrev:
> Jag har bevittnat en allvarlig cykelolycka och det
> var förra året på Lilla Västerbron. Kvinnan,
> vars huvud låg i en swimmingpool av blod, är en
> av många cyklister utan hjälm.

Jag har i alla fall läst det här inlägget. Men slutsatsen är nog lika dold för mig som mitt inläggs slutsats var för smiley.

Cykla utan hjälm?
erik h skrev:
> det går väl fint att cykla utan hjälm.
> kom ihåg att inte krascha på huvudet bara.
> säkerhetsbälte behövs oftast inte heller.

Exakt. Låter man sedan naturen ha sin gång så kommer människans skalle bli tåligare med tiden. Det är bara de som inte tål slag i skallen som inte överlever. De som har tjockt skallben kommer att klara sig och skaffa friska barn med mycket pannben.
Varför skall vi förhindra detta?

Cykla utan hjälm?
Robert skrev:
> Mr. Scott skrev:
>
> > 2) De svåra skador som drabbar cyklister sker
> > när cyklar och bilar blandas. Det är en
> > strukturell fråga som ska byggas bort och det
> > borde vara mer prioriterat. Man löser inte det
> > problemet med en cykelhjälmskampanj.
>
> Nu börjar det ljugas lite för mycket. Bäst att
> slänga in lite fakta:
> http://miljosamverkan.se/upload/SkaS/FoU/Cykelolyc
> kor-Carl%20Bergdahl.pdf

Intressant rapport. Gäller det samtliga cyklister eller bara de som skadas i vägtrafik? 28% hade hjälm.

Av 5624 cykelskador i Skaraborgs län var det 10 allvarligare intrakraniella skador. Vad kan det bli? 0,18 procent?

30 allvarligare intrakraniella skador på varje hjärnskakning. Det blir 60 miljoner cyklade kilometer per allvarlig intrakraniell skada.

Hur många av de allvarligare intrakraniella skadorna läktes inom en månad?

http://en.wikipedia.org/wiki/Traumatic_brain_injury
Traumatic brain injury can cause a host of physical, cognitive, emotional, and behavioral effects, and outcome can range from complete recovery to permanent disability or death.

Socialstyrelsen: Dödsorsaker 2004
År 2004 avled 91 085 personer i Sverige. Den vanligaste dödsorsaken är hjärt- och kärlsjukdomar (cirkulationsorganens sjukdomar). Ungefär 44 procent av kvinnorna och 42 procent av männen hade en sådan sjukdom som underliggande dödsorsak.

Bilpendlare löper 70 procents större risk att drabbas av hjärtinfarkt. Sydsvenskan: Bilpendlare riskerar hjärtinfarkt

Trafikanalys: Vägtrafikskador 2004
2004 avled 28 personer när de cyklade. Se också kapitel 7.1. Dödsrisken för fotgängare är 60% högre än för cyklister, räknat per kilometer.

Cykla utan hjälm?
Nu en helt ärlig fundering jag har haft ett tag (typ sen efter min lite värre krasch för snart två år sen). Vilket är värst för cyklingen, hjälmkampanjer eller berättelser från folk som kraschar? Jag blev lite förvånad över reaktioner från min närhet. Det var ett par som allvarligt tyckte att jag skulle sluta cykla för att jag gått i backen, medan andra iofs tyckte att jag borde tränat mer så att jag inte hade blivit påkörd (f.d. tävlande kompis som var en smuuula ironisk iofs)

Cykla utan hjälm?
Hampusen skrev:
> Varför skulle man inte ha cykelhjälm?

För att då kör man inte bil och således inte dör av hjärtinfarkt...

(enligt Eriks senaste inlägg...)

Cykla utan hjälm?
Hampusen skrev:

Den stör frisyren.

Cykla utan hjälm?
Äh löjligt att inte ha hjälm, vem vill inte skydda huvudet? Puckon eller?
Skulle aldrig cykla utan hjälm. Jag utmanar er att komma på ett bra skäl att inte ha hjälm!

Cykla utan hjälm?
Hampusen skrev:
> Äh löjligt att inte ha hjälm, vem vill inte
> skydda huvudet? Puckon eller?
> Skulle aldrig cykla utan hjälm. Jag utmanar er
> att komma på ett bra skäl att inte ha hjälm!

På sommaren blir man enormt svettig direkt, tom om man slörullar några kilometer. Således får man ta bilen om det inte finns duschmöjligheter på plats B.

Cykla utan hjälm?
stefan_ skrev:
> Hampusen skrev:
> -----
> > Äh löjligt att inte ha hjälm, vem vill inte
> > skydda huvudet? Puckon eller?
> > Skulle aldrig cykla utan hjälm. Jag utmanar er
> > att komma på ett bra skäl att inte ha hjälm!
>
>
> På sommaren blir man enormt svettig direkt, tom
> om man slörullar några kilometer. Således får
> man ta bilen om det inte finns duschmöjligheter
> på plats B.

Blir det inte svettigt om man skippar hjälmen en varm sommardag?

Cykla utan hjälm?
stefan_ skrev:
> På sommaren blir man enormt svettig direkt, tom
> om man slörullar några kilometer. Således får
> man ta bilen om det inte finns duschmöjligheter
> på plats B.

Då gissar jag att du antingen har ett hormonellt problem som får dig att svettas abnormt mycket, eller så har du en för liten hjälm som dessutom helt saknar ventilationshål. Jag blir svettig i hjälmen först när jag kör riktigt hårda intensivpass, och inte ens då är det mer än lite fuktigt. Inte så att det rinner.

Sen tror jag nog att du överlever några svettdroppar på skallen en varm sommardag utan att behöva duscha ihjäl dig.

Vill du köra bil så gör det. Skippa alla korkade ursäkter. Gillar du inte att cykla så gör du inte det, och då kan du lika gärna skita i det. Fast man kan ju undra varför du ens håller till på ett cykelforum då...

Cykla utan hjälm?
Hampusen skrev:
>Jag utmanar er
> att komma på ett bra skäl att inte ha hjälm!

Vardagsedge?

Har du läst alla 8 sidor förresten...

Cykla utan hjälm?
geologen skrev:
> Då gissar jag att du antingen har ett hormonellt
> problem som får dig att svettas abnormt mycket,
> eller så har du en för liten hjälm som dessutom
> helt saknar ventilationshål. Jag blir svettig i
> hjälmen först när jag kör riktigt hårda
> intensivpass, och inte ens då är det mer än
> lite fuktigt. Inte så att det rinner.

Hur mycket man svettas är enormt personligt. Jag tillhör den gruppen som börjar svettas rätt tidigt i min träning. Men att man kan cykla under sommaren med hjälp utan att bli svettig även om man inte anstränger sig kallar jag för bullshit.

> Sen tror jag nog att du överlever några
> svettdroppar på skallen en varm sommardag utan
> att behöva duscha ihjäl dig.

Jag gillar inte att springa runt och stinka svett. Att det bara är "gammalt" svett som luktar är en myt. Men nej, du känner det nog inte själv men andra gör det.

> Vill du köra bil så gör det. Skippa alla
> korkade ursäkter. Gillar du inte att cykla så
> gör du inte det, och då kan du lika gärna skita
> i det. Fast man kan ju undra varför du ens
> håller till på ett cykelforum då...

Ehh? Dags att nyktra till kanske? Kanske läsa inläggen du kommenterar på.. Jag skrev ju att jag skippade hjälmen när det är så varmt att jag blir svettig. Därmed gillar jag inte att cykla? Jobbar du på trafik/miljö i göteborg eller? Dom verkar riktigt galna där; alla som tycker annorlunda än dom, oavsett ämne, är dumma billister med dåliga ursäkter.

Cykla utan hjälm?
stefan_ skrev:
> Hur mycket man svettas är enormt personligt. Jag
> tillhör den gruppen som börjar svettas rätt
> tidigt i min träning. Men att man kan cykla under
> sommaren med hjälp utan att bli svettig även om
> man inte anstränger sig kallar jag för
> bullshit.

Och jag tillhör gruppen som knappt svettas alls, åtminstone inte utomhus. Bara när det är riktigt varmt och riktigt hög luftfuktighet blir jag tydligt svettig.

> Jag gillar inte att springa runt och stinka svett.
> Att det bara är "gammalt" svett som luktar är en
> myt. Men nej, du känner det nog inte själv men
> andra gör det.

Visst luktar färsk svett, men även där skiljer det mycket. Vissa stinker som fan, medan andra inte luktar alls.

Cykla utan hjälm?
Robert skrev:

> Nu börjar det ljugas lite för mycket. Bäst att
> slänga in lite fakta:
> http://miljosamverkan.se/upload/SkaS/FoU/Cykelolyc
> kor-Carl%20Bergdahl.pdf

Jag får intrycket av att du länkade till något som skulle påvisa att mitt påstående var fel. Jag har läst materialet och kan inte se något som påvisar att kollisionsolyckor inte skulle vara ett stort problem. Jag skulle till och med säga att om du drar den slutsatsen från materialet så är du helt ute och seglar.

Cykla utan hjälm?
Mr. Scott skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Jag har bevittnat en allvarlig cykelolycka och
> det
> > var förra året på Lilla Västerbron.
> Kvinnan,
> > vars huvud låg i en swimmingpool av blod, är
> en
> > av många cyklister utan hjälm.
>
> Jag har i alla fall läst det här inlägget. Men
> slutsatsen är nog lika dold för mig som mitt
> inläggs slutsats var för smiley.

Du kanske kan komma fram till slutsatsen själv. Mitt inlägg är så pass tydligt att det inte borde vara speciellt svårt att begripa vad det är jag vill ha sagt.

Cykla utan hjälm?
smiley skrev:

> Du kanske kan komma fram till slutsatsen själv.
> Mitt inlägg är så pass tydligt att det inte
> borde vara speciellt svårt att begripa vad det
> är jag vill ha sagt.

Jo, fast jag hade skrivit ett inlägg precis innan och refererade till det. Men då hade det ju blivit dialog ...

Cykla utan hjälm?
Hampusen skrev:

Bra fråga faktiskt. Det är just det flertalet här undrar över och varför skulle Erik inte tycka det? Jag verkar ju också vara på samma linje som Erik. Det här verkar ju helt sjukt eller hur?

Men cykelhjälm är designad för att lösa ett problem, nämligen att skydda huvudet från skador vid cykling. Det gör den bra. Fantastiskt bra.

När man då lyfter upp huvudskador inom cykling på en mer övergripande nivå så blir det lite konstigt. Vad är det som säger att 1) detta (huvudskader vid cykling) är ett övergripande problem? 2) Hur är relationen till andra övergripande problem som cykling är kopplat till. Exempelvis transporter, utthållig samhällsstruktur etc. Prio? 3) Vad är lösningen till problemet om man nu överhuvud taget ska fokusera på det.

Så frågan är mer "vad är problemet hjälmen ska lösa". Men den vinklingen är jättesvår att förstå om livet är svart eller vitt och man kan mäta att en cykelhjälm gör nytta med 3 decimalers noggrannhet.

Det är bara det att om man sätter sig på en stubbe i skogen och funderar ett tag så inser man att det är bra med ryggskena, reflexväst, hjälm, tandskydd, handledsskydd, knäskydd ... Ja, bäst är att sitta inne faktiskt.

Jag tror att hjälmdiskussioner/hjälmlag etc. riskerar att ge kontraproduktiva resultat om vi relaterar till vilket samhälle vi vill ha. Men jag tror ingen kommenterat detta här ens.

Cykla utan hjälm?
Men Mr. Scott och alla på Eriks "sida", ni pratar om en helt annan sak hela tiden. För en individ finns det inga egentliga skäl att inte använda hjälm. Det ni har problem med är hjälmpropaganda som får folk att tro att cykling är särskilt farligt och att det kan vara kontraproduktivt. Men på individnivå finns inga skäl att strunta i hjälmen ur hälso/säkerhetssynpunkt. Att det sen finns folk som är fåfänga eller har svettfobi, det är en helt annan sak.

Cykla utan hjälm?
geologen skrev:
> Det ni har problem med är
> hjälmpropaganda som får folk att tro att cykling
> är särskilt farligt och att det kan vara
> kontraproduktivt.

Precis. Plus att jag inte vill ha ett samhälle där allt som kan anses vara farligt är förbjudet.

> Men på individnivå finns inga
> skäl att strunta i hjälmen ur
> hälso/säkerhetssynpunkt.
> Att det sen finns folk
> som är fåfänga eller har svettfobi, det är en
> helt annan sak.

Varför är det så viktigt för dig att nervärdera folk som väljer att inte ha cykelhjälm i vissa situationer?

Cykla utan hjälm?
dr7 skrev:
> Varför är det så viktigt för dig att
> nervärdera folk som väljer att inte ha
> cykelhjälm i vissa situationer?

Därför att de har så fåniga argument.

Cykla utan hjälm?
geologen skrev:
> dr7 skrev:
> -----
> > Varför är det så viktigt för dig att
> > nervärdera folk som väljer att inte ha
> > cykelhjälm i vissa situationer?
>
> Därför att de har så fåniga argument.

Jaha, du.

Cykla utan hjälm?
geologen skrev:
> Men Mr. Scott och alla på Eriks "sida", ni pratar
> om en helt annan sak hela tiden. För en individ
> finns det inga egentliga skäl att inte använda
> hjälm. Det ni har problem med är
> hjälmpropaganda som får folk att tro att cykling
> är särskilt farligt och att det kan vara
> kontraproduktivt. Men på individnivå finns inga
> skäl att strunta i hjälmen ur
> hälso/säkerhetssynpunkt. Att det sen finns folk
> som är fåfänga eller har svettfobi, det är en
> helt annan sak.

Nej, eller ja kanske. Kan vi inte prata om min och Eriks sak ett tag då :)

En kommentar till sista stycket först. Du glömmer känslan av fara, som helt styr exempelvis hur föräldrar agerar kring sitt barns cyklande.

Du har rätt att hjälmen är rätt på individnivå, men allt hör ihop faktiskt. Ärligt, på vilken grund har du valt att ha hjälm? Har du handledsskydd? Har du reflexväst? Är alltid bromsarna perfekta. Åker du i grupp/klunga? I så fall varför? Höjer det inte risken för olycka?

Det är den påtalade stora individuella nyttan som i så fall skulle göra att hjälmen är motiverad ur ett större perspektiv. Det indikerar i sig att det skulle vara väldigt farligt att cykla. Men så är det ju inte! Om du kan ta ett steg bakåt och titta lite vidare så finns det väl en intressant reflektion. Vad finns för problem att lösa och löser hjälmen det?

Jag tänker fortsätta använda hjälm i så stor utsträckning som möjligt men jag har ingen lust att låta hjälmförespråkare sätta agendan på hur vi ska skapa ett bättre samhälle för cyklande människor. Dom har för snäv syn.

Cykla utan hjälm?
Jag har inte läst alla poster men erkänner att jag är lite trött på debatten. Att ha hjälm är bra och jag har egentligen inte något att säga om detta.

Tråden startades eftersom många saknar hjälm nu på våren. Det är sant. Jag cyklade själv utan hjälm idag. Mössan fick inte plats under. Jag köpte en windstopperhuva, men jag tycker inte den hjälper så bra. När det blir varmare kommer jag förmodligen köra med en buff och sedan hjälm på detta.

Jag är väldigt mycket för cykling. Bra för miljön och för hälsan. Alla förbud minskar cykling och folk väljer andra färdsätt.

Cykla utan hjälm?
Mitt argument är enkelt. - Jag ansvarar för mig själv, cykeln är ett uttyck för frihet på många sätt, jag väljer cykel,hastighet,sträcka, utstyrsel och jag är fri att göra vad jag vill med det.
Detta är för mig det vackra med att sitta på en cykel.

Tycker inte att vi ska dumförklara de som råkat illa ut.

Alla vet att det innebär en risk att sätta sig på en cykel. Likaså innebär det en risk att gå utanför ytterdörren.
Vi är vuxna människor på det här forumet. Att barn skall ha hjälm till det att dom själva är medvetna om riskerna är en självklarhet.

Finns ett större behov av att använda huvudet, än att packa in det i friggolit till den grad att vi inte längre tittar vad som finns runt omkring oss. Bilen är väl ett praktexempel.

Cykla utan hjälm?
Angående hjälmkampanjers effekt på cyklandet. Det finns många anledningar till varför hjälmkampanjer skrämmer folk mer än bälteskampanjer för bilister. Jag kommer på följande:

1. Cyklister sitter inuti bilen medan cyklister sitter utanpå. Man känner sig mer utsatt.
2. Cykling är marginaliserat (10% av resorna) jämfört med bil och gång. Man sticker ut som cyklist.
3. Folk vill inte svettas eller förstöra frisyren.

Såhär tänker de på trafikkontoret i Köpenhamn:

Toronto Star: Bike riding is bliss in Copenhagen
It seemed like I had travelled into the future of what a sustainable transportation city could look like. This was driven home when I was sitting having lunch with Andreas Rohl, project manager for Copenhagen's cycling infrastructure, when the Dane shocked me with the simple statement: "We try to never talk to the public about cycling safety."

...

With so many people riding on two wheels (and more by three wheels and cargo bikes), wouldn't safety be at the top of the list of priorities?

"Riding a bike is like brushing your teeth in Copenhagen. It's just a part of our everyday life. But every project we do has the goal of making cycling more safe. We just feel if we start to talk publicly about safety, people will start to doubt if cycling is safe," says Rohl.

Cykla utan hjälm?
geologen skrev:
> dr7 skrev:
> -----
> > Varför är det så viktigt för dig att
> > nervärdera folk som väljer att inte ha
> > cykelhjälm i vissa situationer?
>
> Därför att de har så fåniga argument.

Det huvudsakliga argumentet är väl att det är ofarligt att cykla utan hjälm? Det är ett bra argument tycker jag. Visst kan man använda hjälm, men gör man det ska man vara medveten om att riskreduktionen (räknat i absoluta termer) är extremt liten.

Och angående skräckpropagandan... Ni som drar skräckhistorer om blodpölar och grönsaksförvandlingar, antar att ni börjar tjata om hjärtinfarkt så fort någon äter ett chips? Och om skrumplever och levertransplantationer när frugan tar ett glas vin?

Cykla utan hjälm?
Äter inte chips (undantaget nån gång på fest om det bjuds) och dricker ingen alkohol. Jag byter inte risker mot varandra, utan reducerar på många fronter.

Riskreduktionen är kanske liten om man använder statistik på samma förvirrade sätt som Erik Sandblom, men där handlar det hela tiden om att man ser till riskreduktionen på populationsnivå, inte på individnivå. Det är lika korkat som att använda BMI på individnivå.

Jag tror jag skrivit om det tidigare, men tar det igen. Risken för att drabbas av sjukdom pga vattenburen smitta från dricksvattnet är ungefär 1 på 10 000 i Göteborgs kommun på årsbasis. Det betyder att en Göteborgare kan dricka vatten i 10 000 år innan han närmast garanterat blivit sjuk en gång. En förfärligt liten risk kan man tycka. Men det betyder samtidigt att ca 50 personer blir sjuka av dricksvattnet varje år i kommunen. Samma statistik, men ur helt olika perspektiv.

Jag kommer för alltid att fortsätta tycka att cyklister utan hjälm är genomkorkade. På den punkten är jag oresonlig.

Cykla utan hjälm?
geologen skrev:

> Jag kommer för alltid att fortsätta tycka att
> cyklister utan hjälm är genomkorkade. På den
> punkten är jag oresonlig.

Jag kommer att fortsätta att tycka att människor som inte cyklar är genomkorkade. Men jag kan få skäl att ompröva mitt beslut.

Cykla utan hjälm?
Mr. Scott skrev:
> Jag kommer att fortsätta att tycka att människor
> som inte cyklar är genomkorkade.

Där kan jag nästan hålla med dig, men jag hade valt ett mildare ord.

Cykla utan hjälm?
Jag har knappt happysurfat alls på ett halvår eller så. Sedan sitter man här och slösurfar lite happy och vipps tror man att man förts tillbaks tre år i tiden. Hade vi inte EXAKT den här tråden för typ tre år sen? Och sedan två till likadana för två år sen och en i höstas och...

Cykla utan hjälm?
geologen skrev:
>
> Riskreduktionen är kanske liten om man använder
> statistik på samma förvirrade sätt som Erik
> Sandblom, men där handlar det hela tiden om att
> man ser till riskreduktionen på populationsnivå,
> inte på individnivå. Det är lika korkat som att
> använda BMI på individnivå.

Jag tycks vara ensam om att inte vara övertygad av hjälmens effektivitet, ens på individnivå. Sjukhusstudierna visar att de som cyklar utan hjälm lever farligt (relativt sett, dvs inte särskilt farligt egentligen), men dessa studier påverkas av self-selection, det vill säga av beteendet. De som hade hjälm kanske är mer rädda om huvudet ändå. Det kan också vara tvärtom, att de som tar större risker använder hjälm i högre grad. Det är trots allt ett litet urval av cyklister som hamnar på sjukhuset, och det påverkar rimligen resultatet för denna typ av studie.

En sjukhusstudie sägs ha kompenserat för beteendet genom att uppskatta hastigheten i krocken genom att fråga cyklisten själv och genom radarmätning av den lokala cykelklubbens turer. Studien visar att hjälmar funkar även om man kompenserar för detta. Jag skulle vilja vet mer om hur kompenseringen görs och jag skulle också vilja se andra författare göra en likadan studie som kommer fram till samma resultat (alltså att man även kompenserar för beteendet).
Effectiveness of Bicycle Safety Helmets in Preventing Head Injuries
Diane C. Thompson, MS; Frederick P. Rivara, MD, MPH; Robert S. Thompson, MD

Jag vill också veta mer om hur bestående hjärnskador uppstår. Här står det att direkta slag mot huvudet inte skadar hjärnan särskilt mycket. De allvarliga, bestående hjärnskadorna uppkommer genom rotationella slag.

Cycle helmets and rotational injuries
More serious injuries, on the other hand, are often as a result of angular or rotational acceleration, which leads to diffuse axonal injury (DAI) and subdural haematoma (SDH). These are the most common brain injuries sustained by road crash victims that result in death or chronic intellectual disablement.

Cycle helmets are not designed to mitigate rotational injuries, and research has not shown them to be effective in doing so.

To the contrary, some doctors have expressed concern that cycle helmets might make some injuries worse by converting direct (linear) forces to rotational ones. These injuries will normally form a very small proportion of the injuries suffered by cyclists, but they are likely to form a large proportion of the injuries with serious long-term consequences. In this way helmets may be harmful in a crash, but this harm may not be detected by small-scale research studies.

Cykla utan hjälm?
+1

geologen skrev:
> Äter inte chips (undantaget nån gång på fest
> om det bjuds) och dricker ingen alkohol. Jag byter
> inte risker mot varandra, utan reducerar på
> många fronter.
>
> Riskreduktionen är kanske liten om man använder
> statistik på samma förvirrade sätt som Erik
> Sandblom, men där handlar det hela tiden om att
> man ser till riskreduktionen på populationsnivå,
> inte på individnivå.
>
Jag kommer för alltid att fortsätta tycka att
> cyklister utan hjälm är genomkorkade. På den
> punkten är jag oresonlig.

Cykla utan hjälm?
paramedic skrev:
> De jag märker inte anbänder hjälm är 9 fall av
> 10 tävlingsåkare,som jag tycker borde ha lite
> mera i skallen än att cykla utan hjälm.

Kanske ser annorlunda ut där du bor men jag bor och cyklar i Stockholm och jag ser nästan aldrig någon som ser ut att ha "cykla-fort-ambitioner" som saknar hjälm. Kanske max 5-6 stycken på ett helt år (och då hinner man säkert möte tusentals cyklister).

Cykla utan hjälm?
Totteman skrev:
> Det är ganska larvigt att inte cykla med hjälm.
> Lika löjligt som att röka. En del gör det bara.
> Väl medvetna om det.

Nej tvärtom. Vuxna som cyklar till jobbet har 39% lägre dödlighet. Det visar en dansk studie på 30 00 vuxna från 2002. Det framgår inte hur många som hade hjälm, men hjälm var ganska ovanligt i Danmark 2002.

Dødelighed associeret med fysisk aktivitet i fritiden, på arbejdet, sport og cykling til arbejde. Ugeskrift for Læger, 2002
The men and women who rode a bicycle to work had a 39% lower risk of mortality after multivariate adjustment including leisure time physical activity.

Cykla utan hjälm?
Statistik är intressant.

Ska man cykla till och från jobbet borde det väl vara ännu mer intressant att ha hjälm, kan man ju tycka. Att vara fysiskt aktiv är väl alltid bra. Har någon påstått någonting annat?

Jag säger bara att det är löjligt att INTE ha hjälm.

Cykla utan hjälm?
Låt mig göra ytterligare en logikövning på all härlig statistik, i god tradition:

"Singelolyckor är den vanligaste skadetypen. För en del singelolyckor finns förklaringar till orsaken under rubriken Vägomständigheter i STRADA. Enligt dessa angav ca
6 procent av de cyklande att det fanns gropar eller hål i vägen eller cykelbanan,
6 procent att vägen var hal och
10 procent att den hade löst grus."

Alltså var det 78 procent som singelkraschade utan att det var dåligt underlag.

Följaktligen borde fler cykla på vägar med gropar, hål, grus och is.
Det är ju tre gånger vanligare att folk kraschar på bra underlag än på dåligt.

Tillbaka
Topp