Cykling i Skrylle

Cykling i Skrylle
Ahum, att cykla långsamt var visst inte heller bara bra. Vissa segment följde GPS:en bättre spåret i kartan men efter SS3 började loggen hoppa lite fram o tillbaka. Men kuligt att provköra ett varv med helstel 90-talare :-)

Cykling i Skrylle
Det är nog svårt att få det bra med alla tvära svängar och många som går "tillbaka". Hjälper det om man har magnet i ett hjul eller gps:en ignorerar den informationen när den lägger spåret?
Kan man bluetootha in en extern antenn på nåt sätt i garmin?

Cykling i Skrylle
Hastighetssensor hjälper nog bara för momentan visning av farten, GPS-loggen kommer se likadan ut som utan. Det är nog isf viktigare att hålla en relativt jämn fart, något högre än gångtempo, för att få ett jämnt och fint spår.

Egentligen skulle man ju vilja kunna göra segment utifrån kartdatat (tex där vägar eller stigar är utritade), men så funkar det inte i Strava än.

Cykling i Skrylle
Fantastisk slinga!

Jag körde slingan första gången för ett år sen i september. Hade problem med ryggen då så jag tyckte slingan var väldigt "oflytig" och dessutom lerig. Gav dock mersmak. Mest kör jag i Bökeberg, Genarp, Järavallen eller Regnbågsbanan annars. Prövade någon gång i våras också men även då var banan väldigt våt. Hösten däremot har varit ovanligt torr och fin och med de förbättringar som gjorts, med lite grus och pinnar i de värsta hålen har banan verkligen blivit jättebra tycker jag. Lite mer uppkört har gjort banan lite snabbare och mer "flytig"

Var där senast i förra veckan och lyckades äntligen hitta början på blå slingan :-) Körde blå slingan och den är ju helt fantastisk! Fem tummar upp! Tack för allt arbete som lagts ner, verkligen suveränt bra gjort! Det är verkligen toppen att ha en bana till inom lämpligt bilavstånd från hemmet i Malmö.

Cykling i Skrylle
Starten för regnbågsbanan är på baksidan av Luftkastellet.

Jag har aldrig kört en CX så jag har svårt att uttala mig men det borde gå att cykla banan med en sådan.

Mellan brofästet och Hammars park finns annars en CX bana också. Vet inte hur väl den är utmärkt eller hur den går men vet att en del CX-folk cyklar där.

Bild från piren ut från Lernacken med Luftkastellet i bakgrunden.

Bilagor

• IMG_0158.JPG
    IMG_0158.JPG
    435.5 KB · Besök: 30
Cykling i Skrylle
DanielW sa:
Fixat till den blå med bättre GPS nu, såg att den förra hade ballat ur på en del ställen:

https://www.strava.com/segments/13522711

Hittade till den blåa slingan idag, riktigt trevligt alternativ som förlänger rundan där det är (relativt) torrare än på västra sidan av vägen mellan Dalby & S Sandby. Enda abret är väl att det ibland är lite svårt att hitta ut från de delar som den delar med rosa (fast baklänges).

Apropå torra stigar så hade man nästan önskat en liten genväg från slutet av SS2 och upp till slutet av blåa. Men det går ju att köra andra stigar där också för att köra runt runt runt.

Cykling i Skrylle
Vill man köra en torr runda kan man parkera vid badet och köra rosa fram till slutet av ss7.1 och istället för att köra höger när man kommer ut på grusvägen kör man vänster, sedan vänster i nästa korsning igen och sedan in i skogen till höger (ligger ett mob-förråd på vänster sida av vägen) så finns det en liten stig som går upp till där returen börjar. Sedan tar man bara returen tillbaka till där den slutar. Upprepa så gånger man vill.
IMG_5356.PNG

Cykling i Skrylle
Yes, did that lördags med grabben och ungefär samma igår. Fast vi/jag parkerade vid P-platsen på Trädstigen eller stickvägen norr om och rullade grusvägen in till SS 5 alt SS 6.

Om någon hittar en svart Lezyne Pressure Drive (med en avklippt bit cykelslang under handtaget) ungefär mitt på SS 6 är det troligen min. Fick nån slags plötslig vadkramp som resulterade i en högst neslig SPD-vurpa... :-/

EDIT: antingen har jag fel på plats eller så har någon vänlig själ befriat naturen från min nedskräpning.

Senast ändrad:
Cykling i Skrylle
Nu har någon filur gjort en film som visar kommunen/stiggruppens senaste förbättringar av slingan:
Körde för första gången på ett tag idag och den är mycket snabbare på gott och ont, de nya dragningarna har blivit mycket bra tycker jag.

Cykling i Skrylle
Är hela nya rundan inte uppdaterad på Strava eller körde jag fel eller hade gps-strul?

Riktigt fint jobb iaf. Tyckte leran var rätt sur.

Cykling i Skrylle
Yes, tack DanielW. det var främst hela rundan jag tänkte så man kan se sin form, om man antar att man kör lika lugnt varje gång på lågfartarna

Cykling i Skrylle
Personligen gillar jag SS-segmenten mer då jag hellre kör en kortare bit flera gånger än att tröska hela rundan runt varje gång. Ev att östra vs västra halvan kunde vara varsitt segment (så slipper man räkna av transporten på GC-banorna).

Cykling i Skrylle
ALK sa:
Yes, tack DanielW. det var främst hela rundan jag tänkte så man kan se sin form, om man antar att man kör lika lugnt varje gång på lågfartarna

Hela rundan finns inte på strava då en del verkar ignorera lågfartsområden för att sätta KOM. Du kan ju skapa ett "privat" segment för att jämföra egna tider annars.

Cykling i Skrylle
Jaha! Men visst fanns hela rundan på Strava bara för ett par månader sedan?

Nä, det är väl bra att inte hela finns om folk som jag KOM inte saktar ner och använder hundar som gupp. Det är dock alltid kul att jämföra sig med raketerna.

Tillbaka
Topp