Däck till cykelvasan

Emicus

Medlem
Däck till cykelvasan
Hej på er,
Tänkte jag skulle inhandla nya däck till min cykel. Tanken är att jag ska cykla Vasan för första året i år och vill ha ett däck som lämpar sig för det. Vad har ni för tips?

Däck till cykelvasan
Svarta?

Själv kommer jag köra Ikon/Ardent. Inte p.g.a någon form av tanke på prestation utan enbart för att det redan sitter på cykeln. :)

Däck till cykelvasan
Cyklar idag på rocket ron fram och thunder burt bak. Men till (min första) vasan (som jag inte anmält mig till än, kanske är dags? ??‍♂️) tänkte jag chansa på att använda racing ralph eller tillochmed thunder burt fram, beroende på väderlek :)

Men det är bara killgissningar från mig.

Har sånt sjukt bra kantgrepp på rocket ron men man märker att det går lite trögare på slätt.

Däck till cykelvasan
Det jämförs conti med swalbe högre upp i tråden. Det var länge sedan jag hade möjlighet att jämföra contis race king race sport med schwalbes snabbare varianter. Men för ca 10 år sedan så upplevde jag en markant skillnad till contis däck. Jag tyckte de rullade så mkt bättre även med lågt tryck. Det gav en helt enastående komfort. Schalbes däck kändes det som man fick pumpa bra hårda för att det skulle rulla på ordentligt.

Men det här var ju länge sedan. Stämmer det här fortfarande? Eller har världskartan ritats om?

Däck till cykelvasan
Har kört thunder burt både fram och bak. aldrig saknat ngt grepp på vasan. Förra året körde jag racing ralph fram och bak mest beroende på att jag inte hann få hem några thunder burt innan start. I år funderar jag på wtb byway som är helt släta i mitten med små kantdobbar för maximalt rull och minimalt grepp

Däck till cykelvasan
Oggler sa:
Det jämförs conti med swalbe högre upp i tråden. Det var länge sedan jag hade möjlighet att jämföra contis race king race sport med schwalbes snabbare varianter. Men för ca 10 år sedan så upplevde jag en markant skillnad till contis däck. Jag tyckte de rullade så mkt bättre även med lågt tryck. Det gav en helt enastående komfort. Schalbes däck kändes det som man fick pumpa bra hårda för att det skulle rulla på ordentligt.

Men det här var ju länge sedan. Stämmer det här fortfarande? Eller har världskartan ritats om?

Däckkartan ritas om varje år.

Däck till cykelvasan
Ja, OK. det är sant. Däckkartan ritas om. Men hur är det men själva däcken då? Består dessa? Happytrenderna har ju en tendens att variera trots att produkterna är identiska. Ena året ska alla ha conti. Nästa schwalbe. Men kanske är det så att schwalbe har förbättrat sina däck?

Däck till cykelvasan
Oggler sa:
Ja, OK. det är sant. Däckkartan ritas om. Men hur är det men själva däcken då? Består dessa? Happytrenderna har ju en tendens att variera trots att produkterna är identiska. Ena året ska alla ha conti. Nästa schwalbe. Men kanske är det så att schwalbe har förbättrat sina däck?

Detta är intressant. Känns som Schwalbe har övertaget i popularitetsmätningarna just nu. Kanske beroende på att de har en handfull olika modeller till ungefär samma ändamål. Lätt att bli nöjd med ekvationen grepp/rullmotstånd m.a.o. Eller så beror det på att de har fräckast namn på däcken. Magic Mary mot Mountain King liksom.

Däck till cykelvasan
Jag kommer köra WTB Nineline 2,25 den här säsongen på snabbare underlag, förra året gick det åt några Ranger och de funkade kanonbra i blandad terräng.

Däck till cykelvasan
Svar: det sitter inte i däcken, men får man en punka så har man tappat väldigt mycket.

Vad som är korrekt här på happy är ofta något annat än verkligheten.

Däck till cykelvasan
Någon som testat dessa?

Bilagor

• Screenshot_20190523-212836.png
    Screenshot_20190523-212836.png
    56.9 KB · Besök: 217
Däck till cykelvasan
Lånar tråden.
Tänkte införskaffa mig nya däck inför Vasan. Körde ifjol öppet spår på Raceking både fram och bak och det funkade bra, körde senare Bockstensturen (50 km) och då släppte det en hel del.
Cyklar mest grusväg och asfalt men vill helst inte hålla på och byta däck dom gångerna man cyklar i skogen och det är lerigt.
Så har kollat på Racing Ralph bak och Racing Ray fram, är det en kombination som skulle passa mitt cyklande? vill helst inte öka rullmotståndet allt för mycket.
Eller finns det något annat däck/kombination som passar bättre för mig?
//Anders

Däck till cykelvasan
Nej, det är den ultimata! ;)

På den tiden som jag körde vasan så var jag nöjd med Racing Ralph 2.25 Snakeskin både fram å bak på träning i skogen å i loppet. Men jag kan tänka mig att nya Ray ger bättre styrrespons å en något lugnare gång på grusväg.

frid!

Senast ändrad:
Däck till cykelvasan
MichelinJetS.JPG

En gång i tiden i början av 2000-talet forsade jag fram på ett par Michelin Jet S på tex Finnmarksturen, Långa Lugnet etc.. Ett j-vla rull. Blir nåt liknande till årets CV, Continental SpeedKing vill bli da shit.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp