Däckstryck med Continentals Race King och X-King

Har en fundering vilket däckstryck ni kör på i era däck ni som kör på Continentals Race King och X-King som körs med punkteringsvätska.

Jag har raceking racesport 2.2 slanglöst och kör med 1.3 bar. Tycker det funkar super, fast det går säkert ännu lägre om man vill, tex om det är blött.

Vad kör ni andra?

/Mats

Det är lite intressant efter som jag har fått punktering på sidan av däcken 2st RK och XK RS däck jag har kört på ett tryck mellan 1,8-2,2. Enligt Duells som är generalagent för Continetals cykeldäck så ska man ha ett tryck på 3,5-4,5kg.

/Christer

Brukar ha ca 2-2,5 bar i X-King 2.2 och slanglöst.
vid stigkörning i blött, eller mycket rötter kan jag gå ner mer i tryck.

Kör med relativt högt tryck kan tyckas för att vara slanglöst, men ofta tycker jag det kan kännas obehagligt vid snabb körning på hårt underlag i svängarna, och det förekommer ju en del hårt underlag på t.ex. långlopp...

Om jag minns rätt så står det väl på däcksidan vilket det rekommenderade trycket är, oftast mellan 3.5-4.5 bar.

Det är dock alldeles på tok för mycket om man cyklar i skog/grusvägar, antar att de rekommenderar detta tryck för att det är då däcket är som mest osårbart för genomslagspunktering osv.

Skulle de t.ex rekommendera 1.3-1.8 bar så skulle det väl bli ett jävla gnäll från konsumenter för att däcket inte "håller".

Jag reklamerade mina RaceKing race sport black chili i somras då corden börjar synas genom gummit i sidovägarna efter bara 12 månaders och kanske 30 mils användning.
Enligt Continental var det något man fick räkna med om man hade mindre än rekommenderat tryck som enligt dem var 3,5 bar. (TRE KOMMA FEM!!!)
Själv brukar jag ha runt 2,5 i racekings.. Vill jag ha lägre tryck åker jag på andra däck...

Luke skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag reklamerade mina RaceKing race sport black
> chili i somras då corden börjar synas genom
> gummit i sidovägarna efter bara 12 månaders och
> kanske 30 mils användning.
> Enligt Continental var det något man fick räkna
> med om man hade mindre än rekommenderat tryck som
> enligt dem var 3,5 bar. (TRE KOMMA FEM!!!)
> Själv brukar jag ha runt 2,5 i racekings.. Vill
> jag ha lägre tryck åker jag på andra däck...

Det är väldigt lite material på utsidan av sidoväggarna,och lågt tryck, samt t.ex. stenig terräng som gnider på sidoväggarna så syns korden snabbt, men jag har nog inte upplevt det som ett problem.

Har däremot kört vassa stenkanter i däcksidan ett par gånger som repat upp, men jag ser det som att tunna och relativt ömtåliga däcksidor är en del av priset man betalar för att få lätta och snabba däck.

Haha! 3,5 bar i mina RaceKing 2,2 Protection har jag endast när jag cyklar landsväg med 10 - 15 kg packning och touringpakethållare m.m. I normala fall aldrig över 2,0! (Jag väger 72 kg)

Ärligt talat mäter ni rätt? 3,5 bar låter helt sjukt i mina öron. :)

Läste om någon elitåkare häromåret, som körde 0,8 bar. Testade själv 0,7 bar fram för någon vecka sedan utan att veta om det, efter att lite luft läckt ut. Det gick att köra på det med utan genomslag, fast det slängde kanske lite väl mycket i någon snäv kurva.

/Mats

Tillbaka
Topp