Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Haha, ja det var min tanke också. Chainless kan vara rätt kul ibland när man åker lift.Crossmax sa:Mycket episkt. Du har inte funderat på att skippa bakväxeln helt?
svebilius sa:Jag är lite osäker på om jag bör posta min kverulans under ”Visa din misär” eller här, men jag känner att det är lättare att briljera i denna tråd.
Mina trångmål började redan på downhillsemester i Polen förra året. Redan första dagens åkning resulterade i ett brutet växelöra på min YT Tues. Självfallet hade jag missat att ta med ett sådant i reserv. Eftersom ramtillverkana verkar ha kommit övrens om att göra växelöron så komplicerade och ostandardiserade som möjligt, kunde man glömma att få tag på ett nytt.
Med hjälp av denna skrämmande anordning kunde jag cykla de två åkdagar som det tog att ordna en ersättare till växelörat.
Efter stora mängder språkförbistring lyckades jag få tag på en mekanisk verkstad samt få dem att tillverka ett nytt växelöra för en spottstyver. Jag måste säga att polackerna gjorde ett grymt jobb. Tyvärr misslyckades de med axelgängan (Eller rättare sagt är det YT som misslyckats med att göra en standardgänga (Jag är verkligen besviken på sådant svek från tyskarna)). Detta fick lösas med en medhavd rundfil. Gängan klarar man sig utan.
Så till årets misär. Inför årets downhillresa till Kanada hade jag beställt två växelöron i reserv. Även detta var miserabelt eftersom det inte räcker med att veta årsmodell och modell. YT har även olika växelöron beroende på vilken genereation cykeln tillhör. Något som resulterade i att första beställningen inte passade, varpå den andra höll på att komma för sent.
Detta hade i och för sig kunnat kvitta. Till Kanada anlände cykeln två dagar för sent i en låda som såg ut så här:
Ur lådan hade min påse med reservdelar ramlat och har inte setts sedan dess. Bland dessa fanns mina reservöron. Utan växelöron i reserv, tog det bara ett par dagars åkning i North Shore innan även det nya örat gick av.
Denna lösning gjord av äkta cederträ har nu rullat felfritt i tre dagar i Whistler och spridit gamman hos kanadensarna. För att sprida ytterligare salt i mina sår, ligger YTs generalagent strax utanför Whistler. Dock har de bara tagit hem cyklar sedan 2015 och har således inte mina öron på lager utan måste beställa dessa från Tyskland.
LasseB sa:Efter en klassisk ska-bara-byta-olja-i-(bak)dämparen-för-att kunna-ta-en-rund- i-hellas-på-lunchen session upptäckte jag på pendlingsturen att kompressionen/rebounden var helt odämpad och fungerade mest som en hoppstylta. Förbannad efter att ha spenderat 3 sena timmar med att komma ut i skogen tänkte jag f-n inte ge upp. Förstod att något var helt fucked up med dämparkolven och att jag var tvungen att öppna hela dämparen (Fox RP23, BoostValve, Adaptive Logic) och reda ut problemet med shimstacken.
På jobbet (kontor).
Innan lunch.
Och dessutom måste jag hitta något som ersatte den oljan som kommer att läcka när dämparkretsen väl öppnats.
Valet stod mellan oliv eller majsolja.
Skitsamma. Skakade på flaskorna och ögonmåttade den som stod närmast 10wt - Coop Matolja.
Hittade en skiftnyckel och en magnet (för kulan i bleed valvet) och öppnade skiten. Upptäckte då att hela kolven hade hoppat loss pga att jag helt enkelt missat att dra åt den när jag satt och meckade mitt i natten. Nu låg hela shimstacken och skvalpade runt i dämparbenet.
Skit samma. Bara att försöka plocka ihop ventiler och brickor i rätt ordning, dra åt på riktigt, toppa med matolja och vid kontorsbordet försöka bleeda dämparen så noga som möjligt. och sen tebax med skiten på cykeln och klä om för en timme, lite osäker tur i skogen.
Och jag måste säga att coop har en guldgruva på hyllan. Inget fel med matolja. Tror att den ligger på ca 5wt, så med de 10% ny olja jag adderade så sänkte jag viskositeten ett snäpp, men den var ändå fullt fungerande. Körde en timme till på lunchen idag och har ingenting att klaga på.
Matoljedämpare FTW.
mikipedia_ sa:Då jag inte har någon vätskeblåsa längre skaffade jag ett flaskställ. Men eftefsom det skulle sitta på en Specialized så funkade det inge vidare:-(
Då väcktes iden att plasta lite istf att köpa ett nytt swatställ för multum, sagt å gjort filade jag till 2 m6brickor och blandade lite epoxi:-) la även i likte kolfibertrådar som extra armering.
Nu är det ca 1cm mellan flaskan och piggybacken vid full kompretion, innan operationen gick inte ens flaskan in för dämparen;-)
Vernersson sa:mikipedia_ sa:Då jag inte har någon vätskeblåsa längre skaffade jag ett flaskställ. Men eftefsom det skulle sitta på en Specialized så funkade det inge vidare:-(
Då väcktes iden att plasta lite istf att köpa ett nytt swatställ för multum, sagt å gjort filade jag till 2 m6brickor och blandade lite epoxi:-) la även i likte kolfibertrådar som extra armering.
Nu är det ca 1cm mellan flaskan och piggybacken vid full kompretion, innan operationen gick inte ens flaskan in för dämparen;-)
Betydligt mer fin- än fulmek! =)
Skogsgubben sa:Hemmagjort verktyg för att knacka ur lagerskål för styrlager.
1. Hitta en lagom tjock pinne i hårt trä. (Tror att jag kan ha råkat hitta en ekpinne.)
2. Såga till i lagom längd
3. Klyv den i ena änden
4. Tillverka en kil av en annan pinne
5. Stoppa in pinne ett i styrröret
6. Knacka in kilen i pinne ett tills pinne ett blir tjock nog
7. Knacka loss lagerskålen
(Det gick åt två uppsättningar "verktyg" innan båda skålarna var ute)
H. sa:Haha, ja det var min tanke också. Chainless kan vara rätt kul ibland när man åker lift.Crossmax sa:Mycket episkt. Du har inte funderat på att skippa bakväxeln helt?
Daniel Nstrom sa:Fräste denna i monell som nödlösning. Tankar?? Den går ner väldigt precist i styrröret. Tjejen ska få ta över cykeln.. Är lite mer rädd om hennes liv:)
Finns det styrstammar som är 30mm höga så kanske jag kunde fått till detta utan instatsen?
Boromir sa:Inte mitt, men väl värt att visas här!
/T
Fan, du fick halva vagnen på pendeltåget att stirra på mig när jag asgarvar. Jag sitter dessutom i lycra med lvg hoj på väg hem. Nice onegabbeon sa:Var det nån kåt elefant som hanterade cykelkartongen på nån flygplats? Men toppklassiga fulmek iaf.
eketjall sa:Upphittad fiskelina, lagningslappar, vulk- och sporttejp pysslades med under kvällen.
eketjall sa:Har varit ute och cykeltourat och körde på en delvis nedgrävd taggtråd på en traktorväg långt ut i spenaten. Det blev en rejäl reva i däckssidan och jag tänkte att något måste jag göra för att ta mig till nattens tältplats 15km bort.
/quote]
J-t snygg och funktionell lagning.
Men vad är det för fuldäck som verkar ha en tjocklek på ca 0,0001 m m i sidoväggen?
Någon Schwalbe-modell?
/Fedde
Schwalbe CX Comp, så ett "budgetdäck".fedde sa:eketjall sa:Har varit ute och cykeltourat och körde på en delvis nedgrävd taggtråd på en traktorväg långt ut i spenaten. Det blev en rejäl reva i däckssidan och jag tänkte att något måste jag göra för att ta mig till nattens tältplats 15km bort.
J-t snygg och funktionell lagning.
Men vad är det för fuldäck som verkar ha en tjocklek på ca 0,0001 m m i sidoväggen?
Någon Schwalbe-modell?
/Fedde
qma sa:Fint fulmek Adam K.
Jag gör liknande men kör med plast-strips.
Ta av däcket så kan du rikta mer noggrannt, sägs det.
mikipedia_ sa:Då jag inte har någon vätskeblåsa längre skaffade jag ett flaskställ. Men eftefsom det skulle sitta på en Specialized så funkade det inge vidare:-(