Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
svebilius sa:
Jag är lite osäker på om jag bör posta min kverulans under ”Visa din misär” eller här, men jag känner att det är lättare att briljera i denna tråd.

Mina trångmål började redan på downhillsemester i Polen förra året. Redan första dagens åkning resulterade i ett brutet växelöra på min YT Tues. Självfallet hade jag missat att ta med ett sådant i reserv. Eftersom ramtillverkana verkar ha kommit övrens om att göra växelöron så komplicerade och ostandardiserade som möjligt, kunde man glömma att få tag på ett nytt.

Med hjälp av denna skrämmande anordning kunde jag cykla de två åkdagar som det tog att ordna en ersättare till växelörat.

Efter stora mängder språkförbistring lyckades jag få tag på en mekanisk verkstad samt få dem att tillverka ett nytt växelöra för en spottstyver. Jag måste säga att polackerna gjorde ett grymt jobb. Tyvärr misslyckades de med axelgängan (Eller rättare sagt är det YT som misslyckats med att göra en standardgänga (Jag är verkligen besviken på sådant svek från tyskarna)). Detta fick lösas med en medhavd rundfil. Gängan klarar man sig utan.

Så till årets misär. Inför årets downhillresa till Kanada hade jag beställt två växelöron i reserv. Även detta var miserabelt eftersom det inte räcker med att veta årsmodell och modell. YT har även olika växelöron beroende på vilken genereation cykeln tillhör. Något som resulterade i att första beställningen inte passade, varpå den andra höll på att komma för sent.

Detta hade i och för sig kunnat kvitta. Till Kanada anlände cykeln två dagar för sent i en låda som såg ut så här:

Ur lådan hade min påse med reservdelar ramlat och har inte setts sedan dess. Bland dessa fanns mina reservöron. Utan växelöron i reserv, tog det bara ett par dagars åkning i North Shore innan även det nya örat gick av.

Denna lösning gjord av äkta cederträ har nu rullat felfritt i tre dagar i Whistler och spridit gamman hos kanadensarna. För att sprida ytterligare salt i mina sår, ligger YTs generalagent strax utanför Whistler. Dock har de bara tagit hem cyklar sedan 2015 och har således inte mina öron på lager utan måste beställa dessa från Tyskland.

Definitivt ett bodge. Du borde skicka in det till GMBN.

Dagens fulmek-tråden
LasseB sa:
Efter en klassisk ska-bara-byta-olja-i-(bak)dämparen-för-att kunna-ta-en-rund- i-hellas-på-lunchen session upptäckte jag på pendlingsturen att kompressionen/rebounden var helt odämpad och fungerade mest som en hoppstylta. Förbannad efter att ha spenderat 3 sena timmar med att komma ut i skogen tänkte jag f-n inte ge upp. Förstod att något var helt fucked up med dämparkolven och att jag var tvungen att öppna hela dämparen (Fox RP23, BoostValve, Adaptive Logic) och reda ut problemet med shimstacken.
På jobbet (kontor).
Innan lunch.
Och dessutom måste jag hitta något som ersatte den oljan som kommer att läcka när dämparkretsen väl öppnats.
Valet stod mellan oliv eller majsolja.
Skitsamma. Skakade på flaskorna och ögonmåttade den som stod närmast 10wt - Coop Matolja.

Hittade en skiftnyckel och en magnet (för kulan i bleed valvet) och öppnade skiten. Upptäckte då att hela kolven hade hoppat loss pga att jag helt enkelt missat att dra åt den när jag satt och meckade mitt i natten. Nu låg hela shimstacken och skvalpade runt i dämparbenet.
Skit samma. Bara att försöka plocka ihop ventiler och brickor i rätt ordning, dra åt på riktigt, toppa med matolja och vid kontorsbordet försöka bleeda dämparen så noga som möjligt. och sen tebax med skiten på cykeln och klä om för en timme, lite osäker tur i skogen.
Och jag måste säga att coop har en guldgruva på hyllan. Inget fel med matolja. Tror att den ligger på ca 5wt, så med de 10% ny olja jag adderade så sänkte jag viskositeten ett snäpp, men den var ändå fullt fungerande. Körde en timme till på lunchen idag och har ingenting att klaga på.
Matoljedämpare FTW.

Snyggt måttat med val av olja, majsolja är mätt och testat med godkännt resultat i denna tråd:

http://happyride.se/forum/read.php/1/2774914/2775155

Dagens fulmek-tråden
Då jag inte har någon vätskeblåsa längre skaffade jag ett flaskställ. Men eftefsom det skulle sitta på en Specialized så funkade det inge vidare:-(

Då väcktes iden att plasta lite istf att köpa ett nytt swatställ för multum, sagt å gjort filade jag till 2 m6brickor och blandade lite epoxi:-) la även i likte kolfibertrådar som extra armering.

Nu är det ca 1cm mellan flaskan och piggybacken vid full kompretion, innan operationen gick inte ens flaskan in för dämparen;-)

Bilagor

• DSC_0832.JPG
    DSC_0832.JPG
    146.5 KB · Besök: 107
  • DSC_0831.JPG
    DSC_0831.JPG
    157.5 KB · Besök: 101
  • DSC_0829.JPG
    DSC_0829.JPG
    118.1 KB · Besök: 121
  • DSC_0828.JPG
    DSC_0828.JPG
    154.7 KB · Besök: 110
Dagens fulmek-tråden
mikipedia_ sa:
Då jag inte har någon vätskeblåsa längre skaffade jag ett flaskställ. Men eftefsom det skulle sitta på en Specialized så funkade det inge vidare:-(

Då väcktes iden att plasta lite istf att köpa ett nytt swatställ för multum, sagt å gjort filade jag till 2 m6brickor och blandade lite epoxi:-) la även i likte kolfibertrådar som extra armering.

Nu är det ca 1cm mellan flaskan och piggybacken vid full kompretion, innan operationen gick inte ens flaskan in för dämparen;-)

Betydligt mer fin- än fulmek! =)

Dagens fulmek-tråden
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:

Betydligt mer fin- än fulmek! =)

Säger du det så?

Får se hur länge det håller bara?

Dagens fulmek-tråden
Skogsgubben sa:
Hemmagjort verktyg för att knacka ur lagerskål för styrlager.
1. Hitta en lagom tjock pinne i hårt trä. (Tror att jag kan ha råkat hitta en ekpinne.)
2. Såga till i lagom längd
3. Klyv den i ena änden
4. Tillverka en kil av en annan pinne
5. Stoppa in pinne ett i styrröret
6. Knacka in kilen i pinne ett tills pinne ett blir tjock nog
7. Knacka loss lagerskålen

(Det gick åt två uppsättningar "verktyg" innan båda skålarna var ute)

Tummen upp för den lösningen... Har glömt hur jag gjorde när jag hade bort skålarna på en cykel..

Dagens fulmek-tråden
Mitt fulmek höll visst bättre än ramen. 7 dagars åkning höll det. Men då blev jag iofs tvungen att byta ut två buntband efter en krasch. Dessutom hade det lyckats bli sprickbildning på tre andra ställen i baksvingen.

Det fick bli hyrcykel sista dagarna i Whistler trots allt.

Någon som har en ram till salu?

Bilagor

• DSC_0277.JPG
    DSC_0277.JPG
    266.2 KB · Besök: 114
Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
H. sa:
Crossmax sa:
Mycket episkt. Du har inte funderat på att skippa bakväxeln helt?
Haha, ja det var min tanke också. Chainless kan vara rätt kul ibland när man åker lift.

Jo, det hade ju definitivt varit lättare. Men jag har svårt att se fördelarna med att cykla utan kedja framför att köra enväxlat. Hur ska man då kunna hetsa ikapp folk och burra deras däck.

För övrigt är det ganska så tunnsått med liftar i North Shore.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Visade sig att min framklinga blivit oval av att jag tappat klingskruvarna en efter en. Det gick utmärkt att bända ut den genom att trä den på utsidan av skruvstädets käftar :-)

Dagens fulmek-tråden
Fulmek åt andra hållet cykel=>huset. Hittade ingen bra bygglampa i garaget, såg mig runt och hittade lösningen.
(kör bara på lågeffekt, dom behöver kylningen av fartvinden på max)

/Andreas

Bilagor

• 20160709_100207.jpg
    20160709_100207.jpg
    43.4 KB · Besök: 114
Dagens fulmek-tråden
Behövde nytt hölje, och alla som fanns hemma var för korta, så jag skarvade ihop två stumpar.
Jag slaktade en ändhylsa och tog den lilla mässingsnippeln och lade den mellan höljena, drog runt ett par varv med eltejp, och krängde slutligen över en bit tryckluftsslang för stabilitetens skull.

Funkar skitbra

skarv.jpg

Dagens fulmek-tråden
Har ingen bild men idag har jag rätat ut en minst sagt krokig M8000 bakväxel. Ersätteraren blir SLX men den uträtade är hel nog att duga som reserv i nödfall. Den fixade inte riktigt alla växlar efter det snabba och våldsamma bändandet men så blev typ allt som kan bli skevt skevt.

Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
Boromir sa:
Inte mitt, men väl värt att visas här!
/T

Det var ett riktigt fulmek! Fantastiskt att man istället för att flytta ringklockan från den avböjda delen av styret till den del som fortfarande sitter fast, valt att sätta fast stumpen med ringklockan på ramen! :-)
Det där måste vara en tvåminuterslagning.

Dagens fulmek-tråden
CFBC presterar här ett premium fulmek.

Min DH har en ful ovana i att den väldigt ofta har av växelvajern. Denna gång valde den att göra så när vi ägnade oss åt att åka varv i Åres högzon. Ett smutt sätt att fulmeka sig en lättrampad växel är trä in växelvajern på andra hållet och skruva fast den på lämplig växel. Dvs att stoppet som normalt sitter i reglaget stoppar varjern där höjet normalt går in i växeln. När vajern går av kommer den tvinna upp sig och vara mycket svår att trä igenom själva växeln. Detta är däremot inget problem eftersom man kan fulmeka sig en avbitare med hjälp av en flathuvudskruvmejsel och två större stenar.

bild129.JPG

bild231.JPG

Nöden har ingen lag.

Dagens fulmek-tråden
Har varit ute och cykeltourat och körde på en delvis nedgrävd taggtråd på en traktorväg långt ut i spenaten. Det blev en rejäl reva i däckssidan och jag tänkte att något måste jag göra för att ta mig till nattens tältplats 15km bort.
En lagningslapp på insidan däcket fick bli snabblösningen som med lite försiktigt cyklande, hur man nu gör det med 45kg cykel inkl packning på allt annat än optimalt underlag, faktiskt höll.
IMG_20160711_143001.jpg

Eftersom jag fortfarande var 26km från närmsta cykelaffär tänkte jag att det skulle krävas något mer för att det skulle hålla.
Upphittad fiskelina, lagningslappar, vulk- och sporttejp pysslades med under kvällen.
IMG_20160711_182740.jpg

Tog mig på asfalt till cykelaffären och fick tag i ett nytt däck. Orkade inte byta så länge fulmeket höll.
Körde sen på som vanligt hela dagen och även idag. 18mil and counting.
Men nu är jag hemma och har ju redan ett nytt däck, så det blir byte när cykeln ska tvättas/servas efter 16dagars touring.

Dagens fulmek-tråden
eketjall sa:
Har varit ute och cykeltourat och körde på en delvis nedgrävd taggtråd på en traktorväg långt ut i spenaten. Det blev en rejäl reva i däckssidan och jag tänkte att något måste jag göra för att ta mig till nattens tältplats 15km bort.
/quote]

J-t snygg och funktionell lagning.
Men vad är det för fuldäck som verkar ha en tjocklek på ca 0,0001 m m i sidoväggen?
Någon Schwalbe-modell?

/Fedde

Dagens fulmek-tråden
fedde sa:
eketjall sa:

J-t snygg och funktionell lagning.
Men vad är det för fuldäck som verkar ha en tjocklek på ca 0,0001 m m i sidoväggen?
Någon Schwalbe-modell?

/Fedde
Schwalbe CX Comp, så ett "budgetdäck".
Tror dock inget däck hade klarat den där taggtråd. Den fastnade i däcket, men den låg nedgrävd så det tjocka till rätt bra när den släppte efter att ha följt med däcket runt en bit.

Har kört en hel del på traktor/timmervägar med stora vassa stenar utan problem trots 45kg cykel inkl all packning.

Så nöjd med däcken att det nya jag köpte blev ett likadant då dom råkade ha det på närmsta affär.

Dagens fulmek-tråden
Dumpar flaket till förmån av en korg! Men den passa inte riktigt men lite våld och buntband så sitter den där?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    253.8 KB · Besök: 110
  • image.jpeg
    image.jpeg
    219.4 KB · Besök: 102
Dagens fulmek-tråden
trick.JPG

jobbigaste däcket att montera tubeless hittills, attans styvt wired däck men gav inte upp...
löste det genom lite "preload" i form av en slang runt däcket, poppade upp med golvpump och utan guck!
har kört rem runt däcket på andra problematiska däck men slangen halkar inte av lika lätt

finns det tips på andra däck som är lite lättare, om man vill ha bra rull och hyfsat broms och kant grepp? det jag gillar med wired däcken är att dom tål i princip vad som helst, har en tendens att riva upp däcksidorna...

Dagens fulmek-tråden
Fulmek eller standardmek?
Fick till min förvåning hjulet rakt, i centrum för 'vågen' var den eker som har märken av växeln sen jag trampade loss den o fick in den i hjulet.
DSC_0172.JPG

Dagens fulmek-tråden
Fint fulmek Adam K.
Jag gör liknande men kör med plast-strips.
Ta av däcket så kan du rikta mer noggrannt, sägs det.

Dagens fulmek-tråden
mikipedia_ sa:

Tyvärr har ena brickan lossnat:-( den höll inte när jag hade cykeln på axeln å råkade trycka till lite på hållaren. Så gör om gör rätt får det bli på detta:-)

Dagens fulmek-tråden
Jag ville ha en markis lr liknande som man har till husvagnar. Det var cpdyrt så jag fixade lite själv. Har kostat 40kr för 3st kvastskafft 2st 5" spik och ett tältpinnepaket på Jula för 80kr.
Materialet är Sika pvcduk från skräpsäcken(massa småbitar ihop svetsade)

Markisen gårut 2m från bilen.

Har bara torrcampat på gården än så får se hur den funkar i verklighet på semestern.

Bilagor

• DSC_0938.JPG
    DSC_0938.JPG
    146.7 KB · Besök: 97
Tillbaka
Topp