Dagens vredgade bilförare

Här hände olyckan som står i trådstarten, cyklisten kom från höger på bilden (från öster) och bilisten kom mot kameran (från norr). Då jag cyklar där dagligen så kan jag väl säga att cyklisten kan inte haft någon som helst koll.

http://goo.gl/maps/bJtLo

Angående olyckan som omnämns i trådstarten så är uttalandet av cyklisten i Gefle Dagblad (www.gd.se) bäst:

"Jag blir irriterad, det är helt sjukt att jag får böter när jag inte gjorde något fel, säger hon."

Cyklisten ifråga hade inte koll som BadBoy09 skriver och cyklisten struntade i reglerna
och chansade vilt på att bilisten skulle stanna.

Kom bilen och cykeln från de håll som beskrivs i lokaltidningarna har man som cyklist
mycket bra möjlighet att se bilen.

/Fedde

Senast ändrad:
Futirie skrev:
-------------------------------------------------------
> Malmö är en dödsfälla på många sätt, vet
> inte statistiken men känns som att det händer
> alldeles för många cykelvsbilolyckor varje
> vecka. Fast kanske inte så konstigt när varken
> bilist, cyklist eller fotgängare vet hur man
> skall bete sig vid dom olika övergångarna. T.ex
> här; http://goo.gl/maps/n1u1T
> hände en olycka där förra veckan :(

Den korsningen är riktigt dålig, hajtänderna är visserligen målade innan cykelbanan men stannar föraren där ser denne inget av trafiken pga av hus/häck...

Som cyklist är det bara att ta det lugnt och ha bromsberedskap för att själv hinna stanna för bilar + ANNAT som far ut och ställer sig på cykelbanan för att sen enbart titta på vägen och biltrafiken.

En liten anekdot: Jag cuklade förbi där på väg hem från lund en eftermiddag på pendlarracern och hade nyss kommit ifatt en cross med skivor. Höll rätt bra fart båda två och när en röd bil studsar upp på överfarten med förarens huvud fixerat åt vänster (eftersom han skulle till höger) bromsade jag direkt och hamn stanna någon meter innan medan min CX-vän brmosade in i bakdörren. Ny blev det inga större person- eller materialskador men jag förvånades av min cykelmedtrafikants större behov av att visa sin rätt och försöka skrika bilen från överfarten än att själv hjälpa till och lösa situationen.

Måste bara säga att väjningsplikt för gång/cyckel trafikanter är ett stort misstag sen den lagen trädde i kraft!

Finns så många som igentligen inte borde få gå över en väg! Senast igår ser jag en tjej som tittar ner i backen och går bara rätt över.Lägger allt ansvar på bilisterna vilket iof är enl lag men hur korkad får man vara? Lagen hjälper inte när dessa ligger i en mörk låda sedan!

Tror det händer fler olyckor nu pgr ouppmärksamhet från fotgängare/Cycklister!

BadBoy09 skrev:
> Här hände olyckan som står i trådstarten,
> cyklisten kom från höger på bilden (från
> öster) och bilisten kom mot kameran (från norr).
> Då jag cyklar där dagligen så kan jag väl
> säga att cyklisten kan inte haft någon som helst
> koll.
>
> http://goo.gl/maps/bJtLo
--------------------------------------------------------
Intressant med riktig fakta i tråden, men tyvärr finns det varken skyltar eller markeringar som visar att någon bil är skyldig att lämna företräde till cyklister och polisen gjorde rätt som bötfällde även om det kändes rätt magstarkt att stå och vänta på akuten :-/ T

Thewiruz skrev:
> Måste bara säga att väjningsplikt för
> gång/cyckel trafikanter är ett stort misstag sen
> den lagen trädde i kraft!
>
> Finns så många som igentligen inte borde få gå
> över en väg! Senast igår ser jag en tjej som
> tittar ner i backen och går bara rätt
> över.Lägger allt ansvar på bilisterna vilket
> iof är enl lag men hur korkad får man vara?
> Lagen hjälper inte när dessa ligger i en mörk
> låda sedan!
>
> Tror det händer fler olyckor nu pgr
> ouppmärksamhet från fotgängare/Cycklister!

Syftet med väjningsplikt för gångtrafikanter är i första hand helt enkelt att fotgängare inte ska behöva vänta i evighet vid övergångsställena... D.v.s. det är inte ur "säkerhetssynpunkt" som väjningsplikten infördes, såvitt jag förstått det hela.

Men vad händer om jag cyklar över ett övergångsställe med den här?

Är jag fotgängare eller cyklist då?
Att jag skulle medverka, lurad och besviken, på bild i en lokaltidning goes without saying...

nisseson skrev:
>
> Cyklisten har alltid väjningsplikt vid obevakad
> cykelöverfart, det lärde jag mig när jag läste
> på bättre och hade mailat gatukontoret. Se sida
> 4 i
> http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikatio
> ner/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf

Enligt trafikförordningens grundbestämmelser 2 kap 2 § gäller anvisningar före trafikregler. Dvs finns den en väjnings-/stopplikt markerad med skylt eller markering i gatan före cykelöverfarten gäller den väjningplikten framför cyklistens väjningsplikt.

Sen har ett fordon som korsar en cykelbana väjningsplikt mot cyklister enligt 3 kap 59 §. Finns cykelöverfartssymboler i marken är det en cykelöverfart. Annars är det antingen cykelbana eller bara en passage. Är det cykelbana har fordon som korsar cykelbanan väjningsplikt, annars har cyklisterna det.

Det finns ingen exakt definition för vad som krävs i utformningen för att cykelbanan skall betraktas som genomgående eller ej och går oftast inte att avgöra annat än i domstol (ofta har Gatukontoret en uppfattning om vad de tror att de har byggt, men det behöver inte vara sant).

Se exvis:
http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.173720-osakert-for-molndals-cyklister

Senast ändrad:
En liten bisak som kan vara bra att känna till: har man skrivit på och därmed godkänt böterna krävs väldigt speciella omständigheter (typ: polisen hotade mig med stryk om jag inte skrev på + bevis om detta) för att upphäva böterna. Kvinnan i artikeln säger att hon ska överklaga böterna men det lär bli svårt...

Går det inte att hävda hur hotfull situationen kändes med en beväpnad person som är otrevlig och kräver att man skriver på?
Snutar har svårt att acceptera att man vill ha prövat sin sak i rätten.

Thewiruz skrev:
> Måste bara säga att väjningsplikt för
> gång/cyckel trafikanter är ett stort misstag sen
> den lagen trädde i kraft!
>
> Finns så många som igentligen inte borde få gå
> över en väg! Senast igår ser jag en tjej som
> tittar ner i backen och går bara rätt
> över.Lägger allt ansvar på bilisterna vilket
> iof är enl lag men hur korkad får man vara?
> Lagen hjälper inte när dessa ligger i en mörk
> låda sedan!
>
> Tror det händer fler olyckor nu pgr
> ouppmärksamhet från fotgängare/Cycklister!

Se det som vilken väjningsplikt som helst så hör du hur fånigt ditt resonemang låter. Skall man skylla på de som kör bil på en huvudled för att nån med väjningsplikt bara kör över huvudleden utan att bry sig?

Eller nån som kör in i en cirkulationsplats utan att bry sig om väjningsplikt.

problemet är att det finns för många bilister som skiter i fotgängare, som använder bilen som ett hot för att inte behöva stanna, och som sen gnäller över att de blir överraskade (!) att det rör sig fotgängare kring ett övergångsställe (ett av de mest troliga ställena att det finns fotgänagre på).

Miss Lycka skrev:
> Går det inte att hävda hur hotfull situationen
> kändes med en beväpnad person som är otrevlig
> och kräver att man skriver på?
> Snutar har svårt att acceptera att man vill ha
> prövat sin sak i rätten.

Krävs mer än så. Det är som en lagakraftvunnen dom, man måste i princip begära det som kallas resning. Sen håller jag med om att polisen ibland inte riktigt har förståelse för detta och den pressande situationen...

Tillbaka
Topp