Dags igen, Cyklist V.S Lastbil gick inge bra.....

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur man än vrider och vänder på det är det
> lastbilschauförens ansvar att inte mosa andra med
> sitt fordon. Man misslyckas ibland, av olika
> orsaker. Jag tror tyvärr att attityd är en minst
> lika viktig orsak som de rent tekniska.
> Jag som cyklist hjälper naturligtvis till bäst
> jag kan och förstår, men det är av rent
> egenintresse. Blanda inte in 'ansvar' i det.

+1

bojsänke skrev:
> Hur man än vrider och vänder på det är det
> lastbilschauförens ansvar att inte mosa andra med
> sitt fordon.

Naturligtvis, men man bör ändå som cyklist göra sitt bästa för att undvika att hamna i usla situationer. Det tror jag faktiskt inte att de som blivit ihjälkörda av svängande lastbilar har gjort, om du (och de anhöriga) ursäktar.

Man kan ju köra bil utan bälte också, för om alla gör rätt så krockar man inte.

Senast ändrad:
Då tror vi olika. Jag tror (med hänvisning till bl.a. K. Isaksson) att de allra flesta betett sig exemplariskt.

Om vi tar den aktuella olyckan verkar du ovan anta att cyklisten blev påkörd på den allmänna körbanan, efter att ha gjort ett körfältsbyte åt höger, ut från cykelfältet.
Ett minst lika troligt scenario är att kvinnan hörde lastbilen komma; stannade, precis där hon skulle stanna enligt sin väjningsplikt, vid den streckade linjen; och lastbilschaufören lät därefter sitt släp 'gena' rakt över cykelfältet - och henne.

Huvudproblemet är inte att cyklister inte flyr både cykelbanor, cykelfält och vägar så fort en lastbilschauför med ekipage närmar sig. Problemet är att vem som helst efter ett par enkla kurser på närmsta trafikskola får framföra sextio ton tunga fordon med usel sikt i stadsmiljö.

För att framföra motsvarande på räls, i luft eller på vatten krävs åratal av studier; med examen efter examen, och inte minst; psykologisk utvärdering av förarens lämplighet.

Jag tror inte att det är ett tvärsnitt av lastbilschauförer som orsakar dessa olyckor. Jag tror att det i huvudsak är en specifik typ av lastbilsförare, som aktivt ignorerar cyklister och gångtrafikanter. Jag tror att det är en sorts människa som fullständigt skiter i att de är på väg att korsa ännu ett körfält i sina högersvängar. En sort som ständigt bortförklarar varje incident de orsakar med varianter av;
- Bilar har aldrig väjningsplikt mot cyklister.
- Jag såg ju inte... (gärna trots att cyklisten var först på plats)
- Varför kan de inte lära sig att hålla undan?
- Men... Cyklister. *suck*
- CYKLISTJÄVLAR!
- Nästa gång jag ser en sån där lycrajävel ska fartvinden riva luggen av henne!
... och så vidare, tills någon dör.

Jag tror inte ens att problemet är begränsat till lastbilsförarna. Jag tror att oroväckande många tycker att det är det ett mindre problem om en cyklist förolyckas, än om det är någon annan typ av trafikant. Jag tror inte det tas på allvar. Den självklara reaktionen är 'men varför skulle hon cykla just där?'.
Du, Makten, är en del av det problemet.

Vi kan ta kvinnan som kördes ihjäl på Norra Hamngatan som exempel: Polisen lät chaufören slippa blåsa, för han hade brottom till färjan!
Det var tyvärr ingen engångsföretéelse, utan väldigt vanligt när tyngre fördon dödar cyklister eller gångtrafikanter. Det förekommer i stort sett inte alls när bilister omkommer.

Som jämförelse blir den lokförare som är med om en 'hoppare' omedelbart tagen ur tjänst, ges krishantering och psykologiskt hjälp, och är föremål för omfattande utredning innan det blir tal om att köra tåg igen. Då föraren inte kunde gjort något som helst för att undvika olyckan, och den förolyckade till och med arrangerade den med flit.
Att jämföra med lastbilschaufören, som genom egen försummelse dödade en annan människa. Som förmodligen inte alls ville bli dödad.

Men man kan ju inte låta honom missa färjan.

access skrev:
> Bra skrivet!

+1

Attitydens betydelse underskattas konstant. Hur ska det kunna bli bättre om vi bara gillar läget? Då hade kvinnor fortfarande inte haft rösträtt och förmodligen hade vi fortfarande haft en enväldig kung.

bojsänke skrev:
> Problemet är att vem som helst efter ett par
> enkla kurser på närmsta trafikskola får
> framföra sextio ton tunga fordon med usel sikt i
> stadsmiljö.

Nu har jag inte lastbilskort, men jag trodde det var en tämligen gedigen utbildning jämfört med bilkörkort.

> Jag tror inte att det är ett tvärsnitt av
> lastbilschauförer som orsakar dessa olyckor. Jag
> tror att det i huvudsak är en specifik typ av
> lastbilsförare, som aktivt ignorerar cyklister
> och gångtrafikanter. Jag tror att det är en
> sorts människa som fullständigt skiter i att de
> är på väg att korsa ännu ett körfält i sina
> högersvängar.

Tycker du att det är lika okej att generalisera kring cyklister? Såsom att det nog inte är ett tvärsnitt av cyklister som råkar ut för dödsolyckor med lastbilar, utan oftast kvinnor som inte har någon som helst koll på någonting? Förmodligen inte.

Du tycks anse att cyklister alltid är offer. Jag anser att alla i trafiken har sitt ansvar och att det i vissa situationer helt enkelt inte går att hävda sina rättigheter, för då dör man.

Senast ändrad:
Makten skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Problemet är att vem som helst efter ett par
> > enkla kurser på närmsta trafikskola får
> > framföra sextio ton tunga fordon med usel sikt
> i
> > stadsmiljö.
>
> Nu har jag inte lastbilskort, men jag trodde det
> var en tämligen gedigen utbildning jämfört med
> bilkörkort.

Jag har lastbilskort och den utbildningen gör absolut inte en medelmåttig förare till en bra förare. Den gallrar förvisso bort de som verkligen inte kan köra bra hur den än försöker men de som bara orkar bry sig när de måste slinker fint igenom för att sedan fortsätta köra nonchalant.

Vi har redan haft en annan tråd om varför just kvinnor i högre grad råkar ut för den här sortens olyckor, än män. Jag hänvisar dit om du inte tyckte den diskussionen var avklarad.

Jag påstår inte att cyklister aldrig själva bidrar till olyckor. Däremot är det ett faktum att de cyklister som dödas i den här sortens olyckor nästan alltid befunnit sig precis där de är tänkta - och enligt lag tvingade - att vara.

Du ändrar nu ditt resonemang till ett om att hävda sin rätt. Jag tror inte att den som cyklar i ett cykelfält och stannar vid ett rödljus försöker hävda någon rätt. Inte heller den som stannar innan en rondell för att släppa fram en lastbil.
Vad du försöker göra nu kallas rationalisering.

Jag har körkort för tunga fordon och jobbar i ett järnvägsföretag, lastbilskortet var en baggis och följs upp efter 25 år med en synundersökning, lokförare har lång utbildning, regelbundna hälsokontroller och årliga säkerhetsutbildningar.

För övrigt ett jättestort +1 på Makten.

Makten skrev:
> bojsänke skrev:

>
> Nu har jag inte lastbilskort, men jag trodde det
> var en tämligen gedigen utbildning jämfört med
> bilkörkort.
i att

Senast ändrad:
Två dödsolyckor jag kommer på:

cyklist cyklar rakt fram på spikrak gata med god sikt, blir omkörd av en sopbil som svänger höger och mosar cyklisten

cyklist kommer vid slussen, blir omkörd av lastbil som svänger höger och mosar cyklisten

Kan ni vänligen förklara för mig hur cyklisten skulle bete sig för att inte bli mosad?

Sen undrar jag om ni menar allvar när ni säger att cyklister inte tar sitt ansvar i trafiken om de placerar sig så som lagen skriver? Är det bara genom att bryta mot trafikregler som man tar sitt ansvar?

oxr skrev:

> Sen undrar jag om ni menar allvar när ni säger
> att cyklister inte tar sitt ansvar i trafiken om
> de placerar sig så som lagen skriver? Är det
> bara genom att bryta mot trafikregler som man tar
> sitt ansvar?

Precis min poäng också

Hemskt med olycka, hoppas det går bra med rehabiliteringen efter skadorna.

Jag har fått för mig att lastbilsförare tenderar att vara mindre uppmärksamma i industriområden och kring byggen/arbetsplatser. Vägarna brukar dessutom vara ogästvänligt byggda för både fotgängare och cyklister. Jag pendlade ett tag genom delar av Västberga industriområde och det var läskigt många gånger, mötte nästan alltid lastbilar som hade lite bråttom. Det är dock oftast enkelt att undvika vägar genom industriområden.

Det är inte bara cyklister som råkar illa ut; även mopedister ligger illa till vid situationer med högersvängande av lastbilar - http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1948589-polisen-soker-vittnen-till-dodsolycka

Det som förvånar mig är hur vanligt det är att rapporteringen från olyckor mellan motorfordon och cyklist/mopedist avslutas med klämmen "Bilisten/lastbilschauffören misstänks inte för något brott i samband med olyckan" vilket implicit direkt friar den oskadade, starkare (och troligtvis vållande) parten från både vållande till kroppsskada eller vållande till annans död.

T.ex. Cyklist livshotande skadad
och "uppföljningen" Utredning kring cykelolycka inledd. Någon mer artikel om hur utredningen går vidare eller om den har lagts ner verkar dock inte ha publicerats.

Senast ändrad:
MarcusS skrev:
> jonja skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Ovanligt mkt högersvängande lastbilar i år, är
> > det inte?
> > http://www.expressen.se/kvp/foraren-om-olyckan-jag-sag-aldrig-flickan/
>
> Usch, trist att så många ska drabbas av samma
> systemfel. Tragiskt för alla inblandade.

+1

Samtidigt kan jag inte låta bli att förundras över att när denna typ av olycka sker i Sverige så är standarduttalande från Polisen "i nuläget misstänks inte föraren för något brott" medan föraren vid denna olycka i Danmark direkt utreds misstänkt för vållande till annans död.

Efter att ha kört mc i drygt 20 år och cyklat organiserat både på väg och i skog ännu längre så är det uppenbart att både polisen och motorfordonsförare tycker att ursäkten "jag såg dig inte" förklarar och ursäktar allt. Jag följer debatten runt dödsolyckor där motorcyklar varit inblandade noga och förvånansvärt ofta bedöms bilföraren som ej vållande just för att de inte uppmärksammat motorcykeln, så som om det var ok då. "Snälla konstapeln, jag såg inte att det stod någon framför mig när jag sprang omkring med en stor kniv i handen" "jamen då så, då gör det inget, fortsätt springa".

Trots att jag har en knallorange MC, varselgul hjälm och jacka med stora varselgula fält på oken samt oftast kör mycket lugnt och sansat så råkar jag nästan dagligen ut för bilar av alla de slag som bara ska ut precis där jag kör, oavsett högerregler och väjningsplikter. Till skillnad från cyklister har jag på motorcykeln möjligheten att åka ifatt och prata med den som gjorde det och svaret blir nästan alltid just "jag såg dig inte". Men för fan, titta ordentligt då!! Eftersom jag vet vad som kan hända söker jag alltid ögonkontakt med den potentielle utköraren och 9 gånger av 10 vrider de inte ens på huvudet åt mitt håll, blicken är fixerad på dit de ska. Om de inte ser mig, hur ska de då se ett barn?

Jag tror att många lastbilschaufförer har samma målfixering, de tänker på vart de ska, hur de ska ta sig dit och hur de ska hinna med sitt pressade schema, stackars dem. Då försvinner all uppmärksamhet på närområdet och cyklister blir överkörda.

Det är hög tid att polisen och försäkringsbolagen börjar ta "jag såg honom/henne inte" för vad det är, skitsnack och vårdslöst beteende i trafiken.

Jag håller helt och hållet med dig. Att som bilist säga "Jag såg dig inte" är som att ha ett "get-out-of-jail-for-free"-kort när man spelar monopol.

Var som jag hörde på radion, när bilar var nya på vägarna. Föraren fick sänkt straff då han hade varit alkoholpåverkad, det var ju uppenbart att han svårare att framföra sitt fordon då!

42Hz skrev:
> Var som jag hörde på radion, när bilar var nya
> på vägarna. Föraren fick sänkt straff då han
> hade varit alkoholpåverkad, det var ju uppenbart
> att han svårare att framföra sitt fordon då!

Om inte annat visar det ju att attitydförändringar är möjliga även om det tar en jävla tid :)

Jag kan inte låta bli att fundera på alla puckon som cyklar mot rött för att de själva har god uppsikt över trafiken och kan navigera sig själva tryggt till andra sidan. De verkar inte ha en tanke på att deras blotta närvaro distraherar folk som egentligen ska ha sin uppmärksamhet på något helt annat.

Som bilförare är det bara att, vis av erfarenhet, konstatera att hjärnan är rätt duktig på att sålla bort saker som inte verkar vara viktiga. Nu för tiden får man, när man ska övningsköra med någon, se en film på ett bollkastande gäng och en person i gorillakostym. Eftersom man också får ett uppdrag att räkna antalet passar eller liknande missar de allra flesta gorillakostymen, trots att denne ställer sig mitt i gruppen och viftar med armarna.

Jag misstänker att en cyklist, som kryssar tvärs igenom rim, reson och bryter samtliga trafikregler, stjäl det mesta av uppmärksamheten för inblandade bilister - puckot på cykeln går nog säker, vilket förmodligen inte de som bara existerar perifert gör.

Det här är inte ett försvarstal för "jag såg inte" argumentet - i alla fall inte om det finns ett regelverk som kräver att man faktiskt borde ha sett och inget annat har distraherat.

tomashu skrev:
> Jag kan inte låta bli att fundera på alla puckon
> som cyklar mot rött för att de själva har god
> uppsikt över trafiken och kan navigera sig
> själva tryggt till andra sidan. De verkar inte ha
> en tanke på att deras blotta närvaro distraherar
> folk som egentligen ska ha sin uppmärksamhet på
> något helt annat.
>
> Som bilförare är det bara att, vis av
> erfarenhet, konstatera att hjärnan är rätt
> duktig på att sålla bort saker som inte verkar
> vara viktiga. Nu för tiden får man, när man ska
> övningsköra med någon, se en film på ett
> bollkastande gäng och en person i gorillakostym.
> Eftersom man också får ett uppdrag att räkna
> antalet passar eller liknande missar de allra
> flesta gorillakostymen, trots att denne ställer
> sig mitt i gruppen och viftar med armarna.
>
> Jag misstänker att en cyklist, som kryssar tvärs
> igenom rim, reson och bryter samtliga
> trafikregler, stjäl det mesta av uppmärksamheten
> för inblandade bilister - puckot på cykeln går
> nog säker, vilket förmodligen inte de som bara
> existerar perifert gör.
>

Är du riktigt, riktigt, säker på att precis ALLA trafikregler bryts i det fallet? :P

> Det här är inte ett försvarstal för "jag såg
> inte" argumentet - i alla fall inte om det finns
> ett regelverk som kräver att man faktiskt borde
> ha sett och inget annat har distraherat.

Varför skrev du allt detta i den här tråden då? Har ju inget att göra med ämnet.

tomashu skrev:
> Jag kan inte låta bli att fundera på alla puckon
> som cyklar mot rött för att de själva har god
> uppsikt över trafiken och kan navigera sig
> själva tryggt till andra sidan. De verkar inte ha
> en tanke på att deras blotta närvaro distraherar
> folk som egentligen ska ha sin uppmärksamhet på
> något helt annat.
>
> [...]
>

Så du menar på fullaste allvar att orsaken till att förare av motorfordon brister i uppmärksamhet (t.ex. vid högersväng över cyklisters färdväg) är att vissa andra cyklister beter sig på ett sätt som distraherar motoristerna? Varför är det isf just cyklister de missar att se och inte andra fordonsförare? Och hur länge sitter den distraktionen i? För stunden, dagen ut eller resten av livet?

I analogi med din gorillakosytmshistoria så tror jag snarare att de många trafikanter har lättare att se "sina egna" och därmed missar de udda. Samt att många motorister kör onödigt aggressivt och risktagande, t.ex. gör omkörningar precis innan de själva ska svänga istället för att fundera på hur många (få) sekunder man "förlorar" på att vänta lite och lägga sig bakom.

> Det här är inte ett försvarstal för "jag såg
> inte" argumentet - i alla fall inte om det finns
> ett regelverk som kräver att man faktiskt borde
> ha sett och inget annat har distraherat.

Eller bara tittat efter och inte kört på rutin.

NLC skrev:

>
> I analogi med din gorillakosytmshistoria så tror
> jag snarare att de många trafikanter har lättare
> att se "sina egna" och därmed missar de udda.

+4 på det. När jag tar med nya passagerare på motorcykeln får jag ofta höra att de aldrig har sett så många motorcyklar ute i trafiken och att de efteråt ser de mc som de tidigare inte sett. Två lysen=bil, ett lyse=inget.

Jag trodde vi kommit fram till att med så många trafikanter så får man räkna med lite olyckor, eller det kanske bara gällde när det var cyklisten som var vållande när jag tänker efter...

/Freddo

Sorry för posten, såg inte att det var danmark. (Kvälltidningarna blir skickligare för varje dag som går på att kamoflera att aktuell händelse inte timade på svensk mark)

Men intressant som NLC skrev, att den danske föraren direkt misstänks för vårdslöshet i trafik när polisen anländer, ngt som inte görs när svensk polis kliver ur sina bilar. Men detta speglar väl en starkare dansk cykelkultur? Mindre utav 'vi och dem'? En sådan rubricering borde också ge ett större moment i riktning mot lagändringar, krav på utrustning, och minskad tolerans för den här typen av olyckor. Ganska taskigt sätt att avsluta sitt liv på, för en 10-åring, med mamman som nära vittne, i ett civiliserat land som vårt, med låga olyckstal.

NLC skrev:
> tomashu skrev:
> -----
> [...]
>
> > Jag misstänker att en cyklist, som kryssar tvärs
> > igenom rim, reson och bryter samtliga
> > trafikregler, stjäl det mesta av uppmärksamheten
> > för inblandade bilister - puckot på cykeln går
> > nog säker, vilket förmodligen inte de som bara
> > existerar perifert gör.
>
> Så du menar på fullaste allvar att orsaken till
> att förare av motorfordon brister i
> uppmärksamhet (t.ex. vid högersväng över
> cyklisters färdväg) är att vissa andra
> cyklister beter sig på ett sätt som distraherar
> motoristerna? Varför är det isf just cyklister
> de missar att se och inte andra fordonsförare?
> Och hur länge sitter den distraktionen i? För
> stunden, dagen ut eller resten av livet?

Njä, jag såg inte något obestridbart orsakssamband till just den olyckstypen - det har säkert hänt utan andra inblandade cyklister. Det var snarare så att jag såg att det finns situationer där förare, trots att de har alla förutsättningar att faktiskt se någonting, inte brister i medveten uppmärksamhet utan att hjärnan helt enkelt ignorerar sånt den inte klassar som viktigt i stunden. En momentan grej, alltså. Det skulle inte förvåna mig ett ögonblick om cyklister och fotgängare helt omedvetet sorteras lägre på priolistan än andra bilar om det stressar till sig, och frågan då är hur långt det egentligen hjälper med vidvinkelspeglar och signalkläder? Måste cyklister isoleras från motortrafik för att en rimlig säkerhetsnivå ska uppnås? Eller är vi (som samhälle) för slapphänta och har för mycket förståelse för att folk har en massa annat i huvudet när de sitter bakom ratten?

> I analogi med din gorillakosytmshistoria så tror
> jag snarare att de många trafikanter har lättare
> att se "sina egna" och därmed missar de udda.
> Samt att många motorister kör onödigt
> aggressivt och risktagande, t.ex. gör
> omkörningar precis innan de själva ska svänga
> istället för att fundera på hur många (få)
> sekunder man "förlorar" på att vänta lite och
> lägga sig bakom.

Ja, det finns ett gäng som verkar tro att trafiken handlar om att säkra positioner för att vinna hundradelar - vet inte om det går att göra så mycket åt dem annat än att dela ut chill pills och att bitch-slappa dem när de väl bryter mot någon lag...

Så om "min hjärna" tycker att andra människor är oviktiga är det ok att köra på dem? Eller borde jag kanske istället sluta framföra fordon mitt bland dem?

tomashu skrev:
> Njä, jag såg inte något obestridbart
> orsakssamband till just den olyckstypen - det har
> säkert hänt utan andra inblandade cyklister. Det
> var snarare så att jag såg att det finns
> situationer där förare, trots att de har alla
> förutsättningar att faktiskt se någonting, inte
> brister i medveten uppmärksamhet utan att
> hjärnan helt enkelt ignorerar sånt den inte
> klassar som viktigt i stunden. En momentan grej,
> alltså. Det skulle inte förvåna mig ett
> ögonblick om cyklister och fotgängare helt
> omedvetet sorteras lägre på priolistan än andra
> bilar om det stressar till sig, och frågan då
> är hur långt det egentligen hjälper med
> vidvinkelspeglar och signalkläder? Måste
> cyklister isoleras från motortrafik för att en
> rimlig säkerhetsnivå ska uppnås? Eller är vi
> (som samhälle) för slapphänta och har för
> mycket förståelse för att folk har en massa
> annat i huvudet när de sitter bakom ratten?

Så det beror alltså inte på att någon cyklist "stjäl" all uppmärksamhet med trafikregelbrott utan precis det jag skrev som svar, att en del trafikanter tenderar att inte se andra (mindre) trafikantgrupp. Om det sen orsakas/blir värre av att "det stressar till sig" ska man nog allvarligt fundera på om man är lämplig att framföra motorfordon i trafik.

Jag tycker Dellensten säger det bra i http://www.cykelguiden.nu/cykelguiden.asp?page=cykla-sakert

I synnerhet här:

"För att minska risken för olyckor måste man som cyklist inse några saker. Att köra bil i tätort är stressigt och svårt. Jämfört med cyklar är bilar otympliga och svårmanövrerade. Det är trångt om utrymmet och bilisterna riskerar ständigt att krocka med varandra. Därför har bilisten sin uppmärksamhet riktad mot andra motorfordon. Det är bilar, bussar och lastbilar som är ett hot mot honom. Cyklisten däremot är inte farlig för bilisten - han är ofta bara ett irritationsmoment.

Det leder till att bilister kör på cyklister, för att sen alldeles förkrossade störta ut ropandes "Men jag såg dig inte!". I själva verket har bilisten sett cyklisten, men hans hjärna har sorterat bort synintrycket som något ovidkommande.

Man kan bli upprörd över detta sakernas tillstånd, men det förlänger inte cyklistens liv. En mer konstruktiv reaktion är att anpassa sitt körsätt till trafikens realiteter."

jonja skrev:
> Jag tycker Dellensten säger det bra i
> http://www.cykelguiden.nu/cykelguiden.asp?page=cyk
> la-sakert
>
> I synnerhet här:
>
> "För att minska risken för olyckor måste man
> som cyklist inse några saker. Att köra bil i
> tätort är stressigt och svårt. Jämfört med
> cyklar är bilar otympliga och svårmanövrerade.
> Det är trångt om utrymmet och bilisterna
> riskerar ständigt att krocka med varandra.
> Därför har bilisten sin uppmärksamhet riktad
> mot andra motorfordon. Det är bilar, bussar och
> lastbilar som är ett hot mot honom. Cyklisten
> däremot är inte farlig för bilisten - han är
> ofta bara ett irritationsmoment.
>
> Det leder till att bilister kör på cyklister,
> för att sen alldeles förkrossade störta ut
> ropandes "Men jag såg dig inte!". I själva
> verket har bilisten sett cyklisten, men hans
> hjärna har sorterat bort synintrycket som något
> ovidkommande.
>
> Man kan bli upprörd över detta sakernas
> tillstånd, men det förlänger inte cyklistens
> liv. En mer konstruktiv reaktion är att anpassa
> sitt körsätt till trafikens realiteter."

Hur sant det än må vara så måste systemet, alltså infrastruktur och lagstiftning, ändå sträva mot att det inte händer. Att som idag bygga in konflikter i korsningar funkar liksom inte.

Sen tycker jag själv att allt det där tjafset är tomma ursäkter. Jag upplever aldrig att jag är stressad av att köra bil i stan om det så är Göteborg, Stockholm eller London. Blir det mycket kör jag lite långsammare just genom den korsningen eller vad det nu må vara så är det inget problem. Som en följd upplever jag nästan aldrig någon form av incidenter eller "det var nära".

Tyvärr tänker många bilister, och även polisen verkar köpa detta, att det är någon annan än du som bilförare som är ansvarig för hur du kör din bil. Blir man stressad av det som händer omkring en finns det en väldigt enkel lösning: sänk farten.

> är Göteborg, Stockholm eller London. Blir det
> mycket kör jag lite långsammare just genom den
> korsningen eller vad det nu må vara så är det
> inget problem. Som en följd upplever jag nästan
> aldrig någon form av incidenter eller "det var
> nära".

Men du och jag är intresserade av och välvilligt inställda till cyklister, det ska väldigt mkt till för att vi ska köra över en cyklist, och sen utbrista Herregud! Jag såg honom aldrig!

jonja skrev:
> > är Göteborg, Stockholm eller London. Blir det
> > mycket kör jag lite långsammare just genom
> den
> > korsningen eller vad det nu må vara så är
> det
> > inget problem. Som en följd upplever jag
> nästan
> > aldrig någon form av incidenter eller "det var
> > nära".
>
> Men du och jag är intresserade av och välvilligt
> inställda till cyklister, det ska väldigt mkt
> till för att vi ska köra över en cyklist, och
> sen utbrista Herregud! Jag såg honom aldrig!

Fast jag råkar aldrig ut för något i relation till andra motorfordon eller fotgängare heller. Fotgängare är jag själv i stort sett bara till och från cykeln annars. Men mest av allt så blir jag aldrig stressad av att köra bil. Hur man kan bli det är för mig helt främmande.

1450172_693058274051941_351130756_n.jpg

Har läst igenom denna tråden nu och kan bifoga följande länk. Vittnade i den här rättegången som enda vittne, att kvinnan faktiskt stod där och blev påkörd av lastbilen.
Chauffören slog ifrån sig med att han "minsann kört lastbil i 30 år" och därför inte kunde vara skyldig. Nu gällde det visserligen en personbil han körde på, men det är alltså omöjligt att i denna korsning där det hände, att komma förbi en lastbil på höger sida. Personbilen måste ha stått där först.
Lastbilschauffören hävdade dessutom att kvinnan orsakat skadorna på bilen själv (bilen fick skrotas). Efter olyckan körde jag efter lastbilen (för att plocka reg-nr.), som i hög fart blåste förbi skola (30) och tätort utan att ha märkt att han körde på en personbil. Polisen stannade honom så småningom i Landvetter, men han fick inte ens blåsa.

http://www.bt.se/nyheter/mark/lastbilschauffor-frias-fran-ansvar-for-krock-i-skene(3545846).gm

Jag hoppas innerligt att jag aldrig någonsin behöver möta samma chaufför när jag sitter på en cykel.

thisismycat skrev:
> Har läst igenom denna tråden nu och kan bifoga
> följande länk. Vittnade i den här rättegången
> som enda vittne, att kvinnan faktiskt stod där
> och blev påkörd av lastbilen.
> Chauffören slog ifrån sig med att han "minsann
> kört lastbil i 30 år" och därför inte kunde
> vara skyldig. Nu gällde det visserligen en
> personbil han körde på, men det är alltså
> omöjligt att i denna korsning där det hände,
> att komma förbi en lastbil på höger sida.
> Personbilen måste ha stått där först.
> Lastbilschauffören hävdade dessutom att kvinnan
> orsakat skadorna på bilen själv (bilen fick
> skrotas). Efter olyckan körde jag efter lastbilen
> (för att plocka reg-nr.), som i hög fart blåste
> förbi skola (30) och tätort utan att ha märkt
> att han körde på en personbil. Polisen stannade
> honom så småningom i Landvetter, men han fick
> inte ens blåsa.

>
> http://www.bt.se/nyheter/mark/lastbilschauffor-fri
> as-fran-ansvar-for-krock-i-skene(3545846).gm
>
> Jag hoppas innerligt att jag aldrig någonsin
> behöver möta samma chaufför när jag sitter på
> en cykel.

Du vittnade men tingsrätten friade!?

(Ja polisen kanske resonerade korrekt när jag blev påkörd av en buss för många år sedan. Busschauffören gjorde det med flit, jag hade vittne, men polisen tyckte inte att det var någon idé att anmäla.)

Följde efter för att ta reg-nummer? Smet han dessutom från platsen utan att skriva papper med bilföraren? I så fall, varför åkte han inte dit för smitning ens??? Skrämande rättsväsen I det här landet i så fall!

Jag såg hur han tittade i backspegeln, men körde från platsen. Så nej, han stannade inte. Värt att nämna är att den mosade personbilen dessutom hamnade väldigt nära ett järnvägsspår. En meter till och den hade stått över järnvägen.

Min bild av det är att rätten fick bilden av offret som "hysterisk kvinna" och chaffisen som "saklig arbetare med båda fötterna på jorden". Och visst, kvinnan var upprörd under rättegången och hade en del konstiga krav (skadeståndskrav pga förlorad inkomst, utan att ha sjukskrivit sig), men det betyder ju inte att det ska vara tillåtet att mosa personbilar med sin lastbil.

Jag tror att det var till hennes nackdel att lastbilen hade få, om ens några skador. Det hade ju synts om han kört på en personbil! Stod bredvid kvinnan när hon samtalade med polisen och de frågade om de verkligen behövde komma ut, kunde hon inte lösa det själv? Med glassplitter över hela vägen och en kvaddad bil.

Underkänt från början till slut.
Se upp för en Schenker-lastbil i Västra Götaland, den kan framföras av medelålders man som, eftersom han har så stor erfarenhet, inte kan göra fel! Därför är det ditt fel om du kör in i honom medelst cykel eller personbil!

Tillbaka
Topp