Visst finns det de som försöker titta och kanske missar att se någon cyklist, men det är många(?) busschaufförer/lastbilschaffisar som helt kallt räknar med att eventuella cyklister ska stanna av ren självbevarelsedrift, om då cyklisten inte är uppmärksam så smäller det. Har personlig erfarenhet av det, hittills har jag klarat mig på bra reflexer och bra bromsar.
Typexempel: Jag cyklar på cykelväg precis intill huvudled, på höger sida. Skymning, jag har ett bra baklyse, kan inte missas. Närmar mig trafikljus (grönt), buss kommer ifatt precis innan trafikljuset, korsningen är sån att det INTE går att missa mig i det läget. Jag skall rakt fram, bussen ska svänga höger. Ser i ögonvrån att bussen saktar in så jag ska precis cykla genom, då vräker sig bussen fram i högersväng. Jag hinner precis tvärbromsa, vilket chauffören kallt räknat med.
Detta händer relativt ofta, även ofta med bilister i motsvarande situation. Cyklar man efter dom (ja, det gör jag när jag blir riktigt irriterad) och lyckas få fatt på dem så är standardsvaret "Oj, jag såg dig inte" - nä, visst. Eller något förvirrat resonemang om att man måste ta hänsyn till varandra i trafiken (då i betydelsen att cyklister ska hålla undan för bilister).
Är alltså alltid lika skeptisk när jag läser om olyckor där fordonsföraren "inte såg" cyklisten. Vad ska dom säga? "Jo jag körde helt kallt på och räknade med att cyklisten skulle stanna", det lär man aldrig få höra.
Därmed inte sagt att alla liknande olyckor beror på det, finns säkert många situationer där man missat något även om man haft goda intentioner, men...