Dags igen, Cyklist V.S Lastbil gick inge bra.....

Du körde alltså efter lastbilen, förbi en skola och en bit till för att få regnr. Och lyckas stå bredvid kvinnan när hon ringer polisen?

Ja? Jag var några meter från olyckan när den skedde, följde efter lastbilen på en gång, skrev upp numret och vände och åkte tillbaka till själva olyckan för att ge henne numret. Då talade kvinnan med polisen.

Värt att notera är kanske att även om lastbilen körde genom hela samhället så är det inget stort samhälle... :)

Senast ändrad:
Det är väl inget konstigt att cyklister inte har nåt värde i USA? Hade det varit på McCarthy's tid så hade det förmodligen ansetts som oamerikansk verksamhet att köpa en cykel istället för en bil, och man hade riskerat yrkesförbud.

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl inget konstigt att cyklister inte har
> nåt värde i USA? Hade det varit på McCarthy's
> tid så hade det förmodligen ansetts som
> oamerikansk verksamhet att köpa en cykel
> istället för en bil, och man hade riskerat
> yrkesförbud.

Ändå är cykelindustrin så stor i usa? Verkar konstigt att det inte skulle finnas något värde.

Stor i förhållande till bilindustrin? Det visste jag inte!

Här ett väldigt kort klipp med högersvängande lastbil över ett av de refererade offren, en kvinna i vanlig ordning. När man ser den manglade hojen så förstår man att det inte gick så bra.
Föraren blinkar men kvinnan kan inte se det eftersom hon är jämsides, gissar man.
http://abclocal.go.com/kgo/story?id=9238300

Och 6 döda cyklister i London på 2 veckor: http://www.nytimes.com/2013/11/20/w...es-bring-calls-for-truck-limits.html?src=recg , 14 döda hittils under året jmf med 0 dödade i Paris förra året. Man tror skillnaden delvis beror på det förbud mot tung trafik under rusningstid som numera finns i den senare.

Senast ändrad:
Jamen nu vet faktiskt vi upplysta svenskar hur amerikaner är och har det (de oupplysta feta imbecilla stackarna). Och vi har all rätt och skyldighet i världen att i vilket sammanhang som helst torgföra vår kunskap i frågan.

Vi vet mer om dem än de om oss. Om du sitter på exklusiv kunskap som saknas här kan du väl dela med dig i folkupplysningens tecken. Din tjänare hör!

Min poäng är snarare tvärtom. Dels att vi inte har kunskap och dels att vi inte är så ödmjuka med det faktumet.

lundatok skrev:
> Varför skriver du inte det direkt?

Jag glömmer ständigt att ironi inte funkar på internätet. Av olika skäl.

Fliken skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför skriver du inte det direkt?
>
>
> Jag glömmer ständigt att ironi inte funkar på
> internätet. Av olika skäl.

Jag tyckte att det var helt solklar ironi så ditt försök var inte helt förgäves :)

"En kniv dödade kvinna på kungsholmen" - näe, så kan man ju inte skriva

"En cykel körde ihjäl äldre man i Dalarna" - ämen,, vänta nu..

Jävla begreppsförnekelse!

De skriver som om bilen "bara föll från himlen" eller hade ett eget liv..

Det var faktiskt en BILIST som körde ihjäl en annan människa.

Ännu mer spännande blir det om man jämför den gångtrafikant som blev ihjälkörd idag (igår) med cyklisten som blev ihjälkörd. I ena fallet inleds en förundersökning om vållande till annans död, i andra fallet 'betraktas det som en olycka'. Gissa vilken polisiär tolkning som hör till vilket trafikantslag.

bra perzzon!

bojsänke:
ja, även om "det inte var meningen" så har man faktiskt orsakat en annan människas död. Det är väääldigt sällan bara en olycka, ofta ligger oaktsamhet bakom. (gäller alla områden, bygg, trafik osv.)

Varför ska chauffören sitta "osymmetriskt" i lastbilen?
Bygg ett fordon med den här i fronten så kan man inte klaga på döda vinklar...

Agusta.bell.47g-3b-1.g-bfef.arp.jpg

Sen är den väl fullständigt idiotisk ur krocksynpunkt ;)

...

Usch :-(

Men varför skriver AB "Kvinnan cyklade vid ett övergångsställe" när det syns tydligt på bilden att det också är en ljusreglerad cykelöverfart? Just snyggt att insinuant skuldbelägga någon som inte längre kan föra sin egen talan...

NLC skrev:
> Usch :-(
>
> Men varför skriver AB "Kvinnan cyklade vid ett
> övergångsställe" när det syns tydligt på
> bilden att det också är en ljusreglerad
> cykelöverfart? Just snyggt att insinuant
> skuldbelägga någon som inte längre kan föra
> sin egen talan...

Media i allmänhet och aftonpladdret i synnerhet kanske?

Usch,
den där korsningen i Norrköping cyklar jag ofta i på mina turer till Söderköping. Något måste gått riktigt snett. Det där är en korsning som inger respekt. Ofta tung trafik och ilande ambulanser till det närliggande sjukhuset. Hur bråttom man än har korsar man som cyklist eller gångtrafikant inte vägbanan utan grönt ljus. Undrar hur det gick till?

jbm skrev:
> Varför ska chauffören sitta "osymmetriskt" i
> lastbilen?
> Bygg ett fordon med den här i fronten så kan man
> inte klaga på döda vinklar...
>
>
>
> Sen är den väl fullständigt idiotisk ur
> krocksynpunkt ;)
>
> ...

Nu sitter man för all del asymmetriskt även i den helikoptern.

Jag har länge hävdat att man bör ha högerstyrda fordon i högertrafik. Den enda situationen när högerstyrning är en nackdel är vid omkörning på smal väg med möte, men nackdelen är betydligt mindre än folk nog föreställer sig. Det är betydligt viktigare att ha koll på högerkanten än mitten av vägen. Har man bättre koll på högerkanten kan man köra närmare den och därmed öka marginalerna till mötande trafik, men även se bättre för att hålla gott avstånd åt höger när man kör om långsammare fordon. Man kan också fickparkera mycket, mycket lättare.

geologen skrev:

> Jag har länge hävdat att man bör ha
> högerstyrda fordon i högertrafik. Den enda
> situationen när högerstyrning är en nackdel är
> vid omkörning på smal väg med möte, men
> nackdelen är betydligt mindre än folk nog
> föreställer sig. Det är betydligt viktigare att
> ha koll på högerkanten än mitten av vägen. Har
> man bättre koll på högerkanten kan man köra
> närmare den och därmed öka marginalerna till
> mötande trafik, men även se bättre för att
> hålla gott avstånd åt höger när man kör om
> långsammare fordon. Man kan också fickparkera
> mycket, mycket lättare.

Jag förstår att du kör mycket lastbil på smala vägar!

Eftersom jag är Jaguarfrälst har jag haft ett par högerstyrda bilar. Tycker också det är mycket bättre än vänsterstyrt.

geologen skrev:
> Jag har kört högerstyrd postbil en hel del.
> Efter det känns vänsterstyrda bilar för alltid
> fel.

Var det när du bodde på Irland?

geologen skrev:
> jbm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varför ska chauffören sitta "osymmetriskt" i
> > lastbilen?
> > Bygg ett fordon med den här i fronten så kan
> man
> > inte klaga på döda vinklar...
> >
> >
> >
> > Sen är den väl fullständigt idiotisk ur
> > krocksynpunkt ;)
> >
> > ...
>
> Nu sitter man för all del asymmetriskt även i
> den helikoptern.
>
> Jag har länge hävdat att man bör ha
> högerstyrda fordon i högertrafik. Den enda
> situationen när högerstyrning är en nackdel är
> vid omkörning på smal väg med möte, men
> nackdelen är betydligt mindre än folk nog
> föreställer sig. Det är betydligt viktigare att
> ha koll på högerkanten än mitten av vägen. Har
> man bättre koll på högerkanten kan man köra
> närmare den och därmed öka marginalerna till
> mötande trafik, men även se bättre för att
> hålla gott avstånd åt höger när man kör om
> långsammare fordon. Man kan också fickparkera
> mycket, mycket lättare.

Grundproblemet är nog snarare att de speglar och rutor som finns inte används tillräckligt. Men visst, för de som faktiskt tittar underlättar det säkert.

Visst finns det de som försöker titta och kanske missar att se någon cyklist, men det är många(?) busschaufförer/lastbilschaffisar som helt kallt räknar med att eventuella cyklister ska stanna av ren självbevarelsedrift, om då cyklisten inte är uppmärksam så smäller det. Har personlig erfarenhet av det, hittills har jag klarat mig på bra reflexer och bra bromsar.

Typexempel: Jag cyklar på cykelväg precis intill huvudled, på höger sida. Skymning, jag har ett bra baklyse, kan inte missas. Närmar mig trafikljus (grönt), buss kommer ifatt precis innan trafikljuset, korsningen är sån att det INTE går att missa mig i det läget. Jag skall rakt fram, bussen ska svänga höger. Ser i ögonvrån att bussen saktar in så jag ska precis cykla genom, då vräker sig bussen fram i högersväng. Jag hinner precis tvärbromsa, vilket chauffören kallt räknat med.

Detta händer relativt ofta, även ofta med bilister i motsvarande situation. Cyklar man efter dom (ja, det gör jag när jag blir riktigt irriterad) och lyckas få fatt på dem så är standardsvaret "Oj, jag såg dig inte" - nä, visst. Eller något förvirrat resonemang om att man måste ta hänsyn till varandra i trafiken (då i betydelsen att cyklister ska hålla undan för bilister).
Är alltså alltid lika skeptisk när jag läser om olyckor där fordonsföraren "inte såg" cyklisten. Vad ska dom säga? "Jo jag körde helt kallt på och räknade med att cyklisten skulle stanna", det lär man aldrig få höra.
Därmed inte sagt att alla liknande olyckor beror på det, finns säkert många situationer där man missat något även om man haft goda intentioner, men...

Om snacket om döda vinkeln var annat än snack skulle vi ju sett effekt av så kallade Trixie-speglar. Nu vet vi ju att dessa inte ger någon som helst effekt; ergo, "döda vinkeln" är bara en kass efterkonstruktion.

A-so-called-Trixi-mirror--003.jpg

bojsänke skrev:
> Om snacket om döda vinkeln var annat än snack
> skulle vi ju sett effekt av så kallade
> Trixie-speglar. Nu vet vi ju att dessa inte ger
> någon som helst effekt; ergo, "döda vinkeln" är
> bara en kass efterkonstruktion.
>
> http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/p
> ictures/2009/6/16/1245155470322/A-so-called-Trixi-
> mirror--003.jpg

Jag håller helt med, med reservation för att det var ett par år sen jag körde lastbil senast. Förutsatt att man tar sig tid att ställa in sina speglar ordentligt. Den blir åtminstone liten nog att inte vara något det går att skylla på. Sen tycker jag själv att backspeglar blir avsevärt sämre i halvmörker i en stad när det är så många ljuskällor som konkurrerar om uppmärksamheten men det löser jag genom att sänka farten.

Sen finns det ju som påpekat massa hjälpsystem.

Rattnalle skrev:
> att inte vara något det går att skylla på. Sen
> tycker jag själv att backspeglar blir avsevärt
> sämre i halvmörker i en stad när det är så
> många ljuskällor som konkurrerar om
> uppmärksamheten men det löser jag genom att
> sänka farten.

Nu vill jag inte lasta cyklister men har dom inte lyse underlättar det ju inte ens för en hänsynsfull förare.

Fast jag tror poängen var att det i backspeglar är svårt att bedöma vad det är man ser när det bara är olika typer av lampor man ser.

Rattnalle skrev:
> Jag håller helt med, med reservation för att det
> var ett par år sen jag körde lastbil senast.
> Förutsatt att man tar sig tid att ställa in sina
> speglar ordentligt. Den blir åtminstone liten nog
> att inte vara något det går att skylla på.

Trixie-spegeln är den som på bilden sitter på trafikljuset. Idén var att man skulle lösa problemet med dåligt inställda eller kasst konstruerade speglar åt den stackars åkerinäringen som själva sade sig vara helt maktlösa inför detta svåra problem.
Alla blev en smula ställda när hundratusentals sådana speglar inte hade någon som helst mätbar effekt på antalet överkörda cyklister. Trots att speglarna är skitstora och trots att cyklisterna syns hur bra som helst.

Jag tror inte radar är lösningen heller. Det och externa speglar kan vara ett komplement, men den verkligt stora insatsen måste vara att förändra attityderna. Det finns ju rätt starka bevis nu för att de här olyckorna till övervägande del orsakas av den delmängd förare som faktiskt inte bryr sig förrän det är för sent.

Det är i alla fall bra att man har som utgångspunkt att rubricera det som "vållande till annans död". Precis som man som standard rubricerar alla husbränder som "mordbrand" borde man alltid utgå från att något allvarligt fel kan ha begåtts vid en sådan här trafikolycka och se till att det säkras bevis och annat direkt innan det är för sent.

H. skrev:
> Det är i alla fall bra att man har som
> utgångspunkt att rubricera det som "vållande
> till annans död". Precis som man som standard
> rubricerar alla husbränder som "mordbrand" borde
> man alltid utgå från att något allvarligt fel
> kan ha begåtts vid en sådan här trafikolycka
> och se till att det säkras bevis och annat direkt
> innan det är för sent.

Skulle man inte utgå ifrån att alla var oskyldiga ;)

Min nya Volvo säger till om det rör sig en cyklist i närheten som den tror sig ana att jag inte har uppmärksammat. Såg att det fanns en tråd om detta och snor en bild därifrån som visar en variant av det. Upplever att det funkar klockrent när jag exempelvis ska backa ur nåt trångt ställe.

https://www.media.volvocars.com/image/low/111903/4/13

Kan inte lastbilarna förses med dylika hjälpmedel? Eller har de redan sådana men det hjälper ändå inte?

Tillbaka
Topp