Debon air upgrade kit - värt att uppgradera?

Egentligen borde ju ett 10 mm längre luftskaft av gamla snittet samt några psi högre tryck vara bättre än nya debon air. Mer plushhet i början av slaget, mer linjärt, men man får ändå upp framänden på hojen lite. Why not liksom :giggle:

Så har jag kört på min cube stereo i ett par år nu, 160 skaft istället för 150 samt ca 10 psi högre än rekommenderat. Funkar ju fint.

Det var precis vad jag tänkte och skrev tidigare. Överväger att köpa en 140 mm gamla Debonair vid nästa service.

Ja folk tycker olika helt enkelt ?. Jag gillar känslan i nya bättre än förra helt enkelt. Kör väl tillräckligt hårt för att inte bry mig så mycket om smallbump.

Tror ni inte också typen av hoj och åkstil spelar in rätt mycket med?. En hoj med 66grader gaffelvinkel kontra en med 63grader borde väl ha lite olika inverkan på gaffeln likaså front-center? Eller jag bara tänker nu ?

Senast ändrad:
Ja folk tycker olika helt enkelt ?. Jag gillar känslan i nya bättre än förra helt enkelt. Kör väl tillräckligt hårt för att inte bry mig så mycket om smallbump.
Det är ju det som räknas i slutändan. Är man nöjd med hur det känns så är ju allt bra, eller hur. :cool:

Sen finns det ju nördar som jag som gillar att teoretisera och ha sig, och antagligen gör det mer än vad jag åker bra hahaha.

Det är ju det som räknas i slutändan. Är man nöjd med hur det känns så är ju allt bra, eller hur. :cool:
Ja visst är det så. Vet jag hade min zesty med 160mm yari och körde den runt 110-115psi då med 65grader gaffelvinkel, sen körde jag min ht med 62 grader o 150mm revelation på 90psi gaffel blir ju mjukare men tack vare längre front-center bla så får jag inte så "tunga" framhjuls landningar och kommer då också undan med lägre tryck .

Tror ni inte också typen av hoj och åkstil spelar in rätt mycket med?. En hoj med 66grader gaffelvinkel kontra en med 63grader borde väl ha lite olika inverkan på gaffeln likaså front-center? Eller jag bara tänker nu ?

Tror att terrängen (och då kanske åkstil) spelar mera roll en en skillnad på 3 grader i HA, om du nu syftar till bushing binding (ingen aning vad det heter på Svenska, men inte aktuellt förens du hamnar under 60, kanske mindre, grader i gaffelvinkel). Tex. om du använder din cykel nästan bara på grus med små stenar så är mindre small pump sensitivitet lite tråkigt givet bättre support (för du behövde inte support till att börja med).

Körde du samma tryck som innan har du bättre support genom hela slaget men det hade du fått med att öka trycket lite med gamla också. Det du sannolikt upplever är att fjäderkurvan höjts ett snäpp, dvs gaffeln beter sig som om den var lite hårdare pumpad. Midstroke är fortfarande relativt start och slut sämre. Prova att sänka trycket lite så ska du se att sämre midstroke support visar sig tydligare. Gaffeln håller sig uppe rätt bra i början för att sedan "dyka in" lite lättare i mitten.

Försämringen vid sittcykling misstänker jag beror på att man måste övervinna större kraft i början av slaget än med gamla debon air. Vid ståcykling lägger man ju på rätt mycket kraft på styret från början och då kommer man förbi detta område och hamnar i mitten där fjäderkurvan är mer flack och därmed ger lite mer plush:het.
Ja precis. Kom fram till det nu när jag mätte upp sag som bara var 15%, fick gå ner 10 psi för att få ~20% sag som jag hade tidigare med gamla debonair. Så ny testrunda inleds så fort jag hinner.

Tror att terrängen (och då kanske åkstil) spelar mera roll en en skillnad på 3 grader i HA, om du nu syftar till bushing binding (ingen aning vad det heter på Svenska, men inte aktuellt förens du hamnar under 60, kanske mindre, grader i gaffelvinkel). Tex. om du använder din cykel nästan bara på grus med små stenar så är mindre small pump sensitivitet lite tråkigt givet bättre support (för du behövde inte support till att börja med).
Vet jag hade min zesty med 160mm yari och körde den runt 110-115psi då med 65grader gaffelvinkel, sen körde jag min ht med 62 grader o 150mm revelation på 90psi gaffel blir ju mjukare men tack vare längre front-center bla så får jag inte så "tunga" framhjuls landningar och kommer då också undan med lägre tryck .

Det är fortfarande kladdigt ute så jag fick inte upp maxfart idag, måste dock säga att nya insatsen är ett stort lyft mot tidigare, framförallt när man kör fort och nedför stök. Nu har jag gått ner 10psi mot förra debonair och ligger på 20% sag.
Hade 3cm kvar till bottning efter rundan vilket fortfarande är lite lite mer än med tidigare debonair i samma spår.

Behöver dock leka lite med returen, tycker det studsar mer än tidigare när jag kör långsamt. Har ställt ner returen ett klick till -6 från slow men tycker den beter sig lite märkligt ibland.

Håller med att nya luftskaftet bara blir bättre, särskilt nu när jag har några timmar till på gaffeln. Som du, kör jag lite mera sag nu och tycker att gaffeln känns toppen bra, returen har jag inga problem med.

Håller med att nya luftskaftet bara blir bättre, särskilt nu när jag har några timmar till på gaffeln. Som du, kör jag lite mera sag nu och tycker att gaffeln känns toppen bra, returen har jag inga problem med.
Jag kör samma sag som innan, dock 10psi lägre tryck. Ska kanske sänka 5psi till, har ju 10mm mer slaglängd också nu.

Så.... Från förra debonair och 100-105psi till nya debonair och 100psi, till 90psi, till 85psi, till 87psi. 87 är klockrent, gaffeln beter sig riktigt riktigt bra! Tycker inte den är hård alls på mindre ojämnheter och den är mycket stabilare utför. Inget dykande vid branter som sagt, löjligt nöjd nu.

Gaffeln räddade mig från en vurpa idag. Med förra versionen hade det tagit stop rejält (20sek in). Missade helt branten och fick ta en genväg över en stubbe och rätt ut i spenaten.

Så.... Från förra debonair och 100-105psi till nya debonair och 100psi, till 90psi, till 85psi, till 87psi. 87 är klockrent, gaffeln beter sig riktigt riktigt bra! Tycker inte den är hård alls på mindre ojämnheter och den är mycket stabilare utför. Inget dykande vid branter som sagt, löjligt nöjd nu.

Gaffeln räddade mig från en vurpa idag. Med förra versionen hade det tagit stop rejält (20sek in). Missade helt branten och fick ta en genväg över en stubbe och rätt ut i spenaten.
Nice det är min uppfattning med nya också . Hur många tokens kör du i ?

2st tokens. Väger strax under 100kg. Nu är det precis så jag inte bottnar gaffeln på de värsta stigarna vilket är vad jag siktar på, då bottnar den lagom ofta i Vallåsen.
Ja då har vi rätt likt inställt. Jag kör 85psi o 3 tokens nu till mina 98kg . Och får 2cm över vid dom flesta droppen här hemma med hårda landningar. Så bör finnas kvar till lite hårdare körning med.

Jag är inte helt nöjd. Gick från en Lyrik Ultimate 29 160mm -19 till en motsvarande -20 som direkt uppgraderades med nya airshaftet så den är likadan som en 2021.

Väger ca 85 kg RTR och körde i -19 85-90 psi, i den nya 87 psi. Tycker den går igenom mellanslaget alldeles för lätt, helt annorlunda än den gamla och den är inte alls lika plush i toppen över rötter mm.

Skall börja labba med tokens men blir inte riktigt klok på det. Mitt huvud säger mer tokens och eventuellt lägre tryck men när man läser andra forum menar de på att tokens är för lätta åkare och med min vikt skall man istället ha 0-1 token och höja trycket för att få ordning på den. Får väl prova men någon som har bra input?

Tror att det stämmer att du ska ta bort tokens och öka luft. Tokens hjälper inte så mycket vid mellanslaget. Iom att negativa kammaren är mindre så finns det inget bra sätt att få gaffeln lika plush i toppen med det nya skaftet (givet samma tryck). Men du kan ju alltid installera gamla skaftet igen.

Som sagt, jag är inte säker på att nya skaftet är en "uppgradering", mer att man kan få gaffeln att bete sig på ett annorlunda sätt än det gamla.

Hallå, tänkte kolla en grej. Även jag har svårt att fatta interkompabilitet mellan rockshox olika delar.
Jag vill ha en 130 eller 140 mm gaffel, kommer det gå att lösa om jag köper dessa två?

Tack på förhand!

Jag är inte helt nöjd. Gick från en Lyrik Ultimate 29 160mm -19 till en motsvarande -20 som direkt uppgraderades med nya airshaftet så den är likadan som en 2021.

Väger ca 85 kg RTR och körde i -19 85-90 psi, i den nya 87 psi. Tycker den går igenom mellanslaget alldeles för lätt, helt annorlunda än den gamla och den är inte alls lika plush i toppen över rötter mm.

Skall börja labba med tokens men blir inte riktigt klok på det. Mitt huvud säger mer tokens och eventuellt lägre tryck men när man läser andra forum menar de på att tokens är för lätta åkare och med min vikt skall man istället ha 0-1 token och höja trycket för att få ordning på den. Får väl prova men någon som har bra input?
Du fick ju input precis ovanför ditt inlägg.

Verkar vara väldigt olika bud på detta. Allt från mer mid stroke support till mindre.
Fan vet men får nog testa full service + nya debonair innan jag jiddrar mer med grejorna.

Det vettiga är väl i så fall secus eller full coil men det verkar ju finnas lite annat för den händige att fundera på

Oklart vad de gör exakt

Oklart hur genomtänkt detta är men det är väl bara att hoppas att @Valhalla_ blir inspirerad.

Undrar också vad de gör på J-techs negative air modification. Jag gissar jag att det endast funkar på solo air skaft och att de helt enkelt borrar ett hål i skaftet. En medlem här på happy redan gjort det, men jag kommer inte ihåg vem det var.

Undrar också vad de gör på J-techs negative air modification. Jag gissar jag att det endast funkar på solo air skaft och att de helt enkelt borrar ett hål i skaftet. En medlem här på happy redan gjort det, men jag kommer inte ihåg vem det var.
Hur fungerar den svarta i mitten som ser ut som en spacer? Kan den inte ha en annan form för att ändra neg volume?

EDIT: bumpern är det det visst. Den kanske måste se ut som den gör...

Tittade lite mer på DSD runt. Det handlar fortfarande om volym reducering så enda sättet att få till small bump borde vara fortsätta med lågt tryck. Det du får är en extra ramp up i mitten. Det är allt?
Lite mer av en workaround än en ren uppgradering kanske.

Var sugen att testa lite men eftersom den är travel specifik så skiter jag nog i det. Möjligen om den finns i eu till bra pris.

Edit. Kommer nog att sänka gaffeln till 140 och sätta på HT så fort jag kommit på en rimlig ursäkt.

Edit 2. Är det inte samma som irt?

Senast ändrad:
Tittade lite mer på DSD runt. Det handlar fortfarande om volym reducering så enda sättet att få till small bump borde vara fortsätta med lågt tryck. Det du får är en extra ramp up i mitten. Det är allt?
Lite mer av en workaround än en ren uppgradering kanske.
Man får en ramp up i mitten, som sedan avtar när sekundära kammaren börjar komprimeras. Ett sätt att få upp "hängmattan" lite.

Edit 2. Är det inte samma som irt?
Jo. ?

det gör man tomcaten; till 80 procent:)

men har för mig att vissa sk cartridges är fyllda med ren kvävgas.

Hur var det? Hur upplevdes skillnaden mot tre tokens? :)
Känns bra, lite skumt med nya debon air för tycker inte jag tappade "small bump" fast jag har färre tokens o högre tryck.

Men fick bättre midstroke nu(vilket va väntat), och ca 15-20mm kvar på slaget vid samma körning som med tidigare setup. Så ska fortsätta köra denna setup med 1 tokens o 90psi ett tag till ändra även 1 click snabbare retur.

Känns bra, lite skumt med nya debon air för tycker inte jag tappade "small bump" fast jag har färre tokens o högre tryck.

Men fick bättre midstroke nu(vilket va väntat), och ca 15-20mm kvar på slaget vid samma körning som med tidigare setup. Så ska fortsätta köra denna setup med 1 tokens o 90psi ett tag till ändra även 1 click snabbare retur.
Var det något som blev bättre?

Dämpare. Sitter i fjäderbenet bak och i framgaffeln tillsammans med ett fjädrande element. Kväve används i dämpare för att det expanderar mindre när det hettas upp än luft. Bakdämpare kan bli väldigt varma, medans framgafflar går kallare pga bättre kylning o större oljemängd.

edvin_m var det som gjorde det för ett par år sen.

Tja
Håller på att labba med min lyrik select+ med nya luftskaftet. Innan nya luftskaftet körde jag 2 tokens och va nere på 65psi utan att nå fullt slag på 150mm sl. Detta på min lokala slinga.
Med nya skaftet tog jag ur en token och kör 70-75psi och når fullt slag. Ska köra en repa med finjustering retur å komp sen ?.

Nu tänkte jag smyga in en annan fråga i tråden då det verkar vara mkt kunnigt folk här. Vad kör ni för bakdämpare och är det någon av er som kör coil? Vad rekommenderas? Ska uppgradera min fox float reaktive. Åker på en trek fuel ex 9.7

Tillbaka
Topp