Den officiella Canyon-tråden

Tack för tips! Måste kolla upp det här med stack & reach på min( har ingen aning hur man mäter det) . Det borde ju ge indikation.

Men endurance, jag vet inte.. Det känns nästan för snällt. Topptuben där lutar ju lite uppåt. På min så är den i princip helt i våg.

Senast ändrad:
villeit sa:
Tack för tips! Måste kolla upp det här med stack & reach på min( har ingen aning hur man mäter det) . Det borde ju ge indikation.
Stack och reach är enkelt att mäta upp, se bilden
reach-stack.gif

Läs mer här: http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/stack.html
Men försök vara noggrann när du mäter, 1-2cm kan kännas MYCKET.

villeit sa:
Men endurance, jag vet inte.. Det känns nästan för snällt. Topptuben där lutar ju lite uppåt. På min så är den i princip helt i våg.
Som jag skrev:
Du skall välja den cykel du vill ha.
Men på bilden på din nuv cykel har du styret ganska högt, det kanske kan vara svårt att få en likn sittställning på en Aeroad?
Dessutom ha så gott som alla moderna ramar lutande överrör. Att CXar inte har det beror på att man snabbt o enkelt skall kunna få upp cykeln på axeln för att passera springhindren på CX-tävlingar
Crux-carry.jpg

Av samma anledning är vajrarna dragna på ovansidan av överröret (om inte inuti),
trots att det är snyggare med dem dolda på undersidan.

Vilket leder till
Manurhin2 sa:
Styrstammen däremot är absolut inte korrekt på en racer , inte ens på en damtralla
Styrstammen var bara ett exempel på ett sätt att TILLFÄLLIGT återskapa Aeroadens sittställning på en Bianchi CX

/Håkan

villeit sa:
Men min oro är om geometrin är för aggressiv?
Jag vet inte vilken storlek du har på din Zurigo men titta i Bianchis storlekstabell nedan och jämför stack/reach (måtten Y/X) mot de storlekar som finns på Aeroad, Ultimate och Endurace:

9dba9a11-ed76-4444-836e-c86d3b86524a

Vet inte hur du upplever din nuvarande sittställning men du har väldigt många spacers under styrstammen. Börja med att sänka styrstammen ner i botten, känns inte det bra så hade åtminstone jag nog funderat på annan ram än just Aeroad…

Senast ändrad:
hej!

Söker nytt däck till min canyon inflite 9.0s 2016.

vad är det bredaste däcket man får in i ramen? vad klarar fälgarna?

skulle vilja ha nåt större däck, typ 42mm.

erfarenheter?

Hej, mitt styrlager är paj och behöver ett nytt är det någon som vet vad jag ska köpa för typ av lager till min canyon spectral AL 5.0 2016 årsmodell?

Tänkte byta ut hela lagret då det är otroligt defekt.

Hejsan
Jag undrar vad ska jag köpa för kompatibelt vevparti till min Canyon Aeroad CF 9.0 SL 2013 år modell ? alltså är det gxp eller pressfit eller 86 jag är totalt lost i denna djungel av standarder ?
Tacksam för svar.

Road_Runner sa:
Hejsan
Jag undrar vad ska jag köpa för kompatibelt vevparti till min Canyon Aeroad CF 9.0 SL 2013 år modell ? alltså är det gxp eller pressfit eller 86 jag är totalt lost i denna djungel av standarder ?
Tacksam för svar.
Skall du byta vevparti, vevlager eller både och? Du blandar och ger när det gäller begrepp.

Vilket vevparti sitter eller har suttit på cykeln innan? Shimano, Sram, Campa? Om du inte vet, mät diameter på hålet i vevlagret höger/vänster sida. Vill du slippa byta vevlager, köp ett vevparti som passar befintligt vevlager.

UTSIDA: Hur ramen ser ut för att passa vevlagrets utsida som ansluter mot hålet i ramen. Gängad, inpressade lagerskålar eller lager etc. Kallas för BSA, ITA, Pressfit, BB diverse olika. Samt olika bredd på ramen. Om du inte avser att byta vevlager behöver du inte fundera på detta.

INSIDA: Avser vevlagrets insida där vevpartiets axel som går genom vevlager.
Shimano Hollowtech II som är en 24 mm axel.
SRAM GPX som är 24 mm höger sida och 22 mm vänster sida,
SRAM BB30 som är en 30 mm axel.
Sedan finns andra vevpartier som passar ovan eller helt andra mått.

Senast ändrad:
Hejsan tackar :-)
Det sitter SRAM vevparti på, tror det är pressade lager med största sannolikhet. jag ska byta vevparti

Så det är pressfit men man måste väl kunna se vad det är för modell ? genom att läsa på vevpartiet tex ? men tror inte det är så tjockt som 30mm

Senast ändrad:
Rune_t sa:
Hejsan

Är det någon som har erfarenhet med montering av 29*2.6 däck på en Canyon Nerve 29 från 2016 ??

Inte Nerve men väl en Spectral 29 från 2015. Funkar fint, kör med NN 2.6 på en 30mm inner-fälg. Har kanske 3-4 mm till kedjestagen.
Oklart om detta hjälper dig, men min erfarenhet är att baksvingarna på Nerve resp. Spectral är rätt så lika. Kan mäta bredden vid kedjestagen ikväll så kan du jämföra mot din ram.

Road_Runner sa:
Hejsan tackar :-)
Det sitter SRAM vevparti på, tror det är pressade lager med största sannolikhet. jag ska byta vevparti

Så det är pressfit men man måste väl kunna se vad det är för modell ? genom att läsa på vevpartiet tex ? men tror inte det är så tjockt som 30mm

Om det inte är 30 mm så är det 24/22 mm, alltså GPX. Köp alltså ett SRAM vevparti med GPX-axel, om du vill ha ett SRAM vevparti. Vill du ha ett vevparti från Shimano måste du även byta vevlager till ett som är Hollowtech II 24 mm på båda sidorna.

Tackar för toppenservice, jag frågade på chatten igår angående den borttappade lilla skålformade brickan på thru-axeln bak på min Dude. Idag låg en ny i postlådan!

Shrue sa:
Rune_t sa:
Hejsan

Är det någon som har erfarenhet med montering av 29*2.6 däck på en Canyon Nerve 29 från 2016 ??

Inte Nerve men väl en Spectral 29 från 2015. Funkar fint, kör med NN 2.6 på en 30mm inner-fälg. Har kanske 3-4 mm till kedjestagen.
Oklart om detta hjälper dig, men min erfarenhet är att baksvingarna på Nerve resp. Spectral är rätt så lika. Kan mäta bredden vid kedjestagen ikväll så kan du jämföra mot din ram.

Skulle uppskatta att jag har närmare 70mm mellan kedjestagen och ca 4mm på varje sida om däcket.

NLC sa:
Road_Runner sa:
Road_Runner sa:
Tackar Canyon_Sverige.
Tackar Sixten
Kan man inte köpa ett shimano GPX vevparti ? eller är GPX endast SRAM standard ?

Så detta skulle fungera ?
https://www.bike24.com/p294692.html
även om jag har 10 speed borde väl inte skilja så mycket eller ?

Yes, GXP är en "SRAM-standard". Och det länkade vevpartiet kommer funka, men varför ska du byta - satt det inte på ett SRAM Red original?

Jag är för klen för vissa utländska backar så behöver lite mindre kuggar fram :-)

Ah, 53/39-problemet. Men då undrar ju vän av ordning vad du kör för kassett för ett byte från 25T till 28T där bak ger ju i princip samma förändring i lägstaväxelns utväxling, kan du sen hitta en 38T fram som passar är du i princip hemma.

Hade jag varit i dina skor hade jag bytt både vev och lager till något Shimano-kompatibelt med 24 mm axel rakt igenom, tex Rotor 3D24 som både är lätt, snyggt och moduler.

NLC tyvärr så straffade VOT på GC mig, 53/39-11/28 så behöver lite lättare.
Byte av lager mm orkar jag inte detta är smidig lösning för backiga utlandsresor.

Road_Runner sa:
NLC tyvärr så straffade VOT på GC mig, 53/39-11/28 så behöver lite lättare.
Byte av lager mm orkar jag inte detta är smidig lösning för backiga utlandsresor.

OK, klart att om du _bara_ vill köra med de andra vevarna när du är utomlands och byta tillbaka till original på "himmaplan" är det ju inte så roligt att behöva byta lager m.m. Men om du kan tänka dig sälja och byta permanent tror jag inte du blir besviken på de vevarna jag föreslog. Och nej, jag har ingen spansk sponsring ;-)

På Lux CF så står det:
"Internal cabel routing! + "Internal routing for dropper seatpost"

Vad innebär den första? Exceed drar väl alla kablar inne i ramen men på bilder så ser det ut som lux har allt utom stolpen på utsidan?

Batterifäste för di2 finns det på lux CF?

/anders

Funderar mellan en ENDURACE AL 6.0 och en ROADLITE AL 7.0. Lutar mer åt Roadlite för den har stöd för pakethållare och stänkskärmar men är osäker på om den hade fungerat bra att pendla 30km med flatbar till jobb nån gång per månad till sommaren. Vill ha en do-it-all cykel egentligen. Några tips? Ska man kanske köpa en endurace nu och tänka på en trekkingcykel senare?

JellyBelly sa:
Funderar mellan en ENDURACE AL 6.0 och en ROADLITE AL 7.0. Lutar mer åt Roadlite för den har stöd för pakethållare och stänkskärmar men är osäker på om den hade fungerat bra att pendla 30km med flatbar till jobb nån gång per månad till sommaren. Vill ha en do-it-all cykel egentligen. Några tips? Ska man kanske köpa en endurace nu och tänka på en trekkingcykel senare?

Klart man kan cykla ynka 3 mil med rakt styre. Tänk mtb!

JellyBelly sa:

Jag har en Canyon Roadlite al 7.0 2016, dvs samma som al 8.0 2017, och den duger finfint som en do-it-all-cykel. Men som trekking..nja, det får får vara lättare trekking i så fall. Hade jag varit som du hade jag dock valt en 8.0 så du får VCLS-stolpen, den är såååå bra!

Vill berömma Svenska Canyon. Mejlade om styrstam kl 20:30 den 8 mars. Fick svar kl 21:00 av Niclas. Styrstammen levererades igår 15 mars.
Bra!!!
/Peter

RockyM sa:
På Lux CF så står det:
"Internal cabel routing! + "Internal routing for dropper seatpost"

Vad innebär den första? Exceed drar väl alla kablar inne i ramen men på bilder så ser det ut som lux har allt utom stolpen på utsidan?

Batterifäste för di2 finns det på lux CF?

/anders

Jo LUX CF har batterifäste undertill på vänster kedjestag. Batteriet sitter externt på kedjestaget.

Lux drar växelkablar på insidan men bakre bromskabeln på utsidan.

JellyBelly sa:
Roadlite funkar väl utmärkt som do-it-all och den är prisvärd jmf med Endurace och Inflite med samma komponenter. Skillnaden mellan Roadlite AL 7.0 och 8.0 är så vitt jag kan se 2400 kr, stolpen samt Ultegra vevar/bakvxl/framvxl. Låter konstigt att dessa 4 delar väger hela 600 gram mindre. Båda modellerna gör jobbet.

Sixten Fors sa:
JellyBelly sa:
Roadlite funkar väl utmärkt som do-it-all och den är prisvärd jmf med Endurace och Inflite med samma komponenter. Skillnaden mellan Roadlite AL 7.0 och 8.0 är så vitt jag kan se 2400 kr, stolpen samt Ultegra vevar/bakvxl/framvxl. Låter konstigt att dessa 4 delar väger hela 600 gram mindre. Båda modellerna gör jobbet.

Får hålla med om att det verkar lite märkligt att några 105-delar samt att en annan stolpe skulle göra cykeln 600 gram lättare. Vad jag dock kan intyga är att min 7.0 (2016) väger 8.5 kg i storlek XL.

Någon som vet vart jag kan köpa en sån här klämma fast i svart?
Har googlat men kan inte hitta någon...

Bilagor

• 17499701_10155094930683744_649571807_o.jpg
    17499701_10155094930683744_649571807_o.jpg
    82.5 KB · Besök: 91
Hej hej, har en liten fråga. Tänkte byta ut mitt vevparti på min Canyon Aeroad. Vet någon vilket lager man ska ha? Pressfit nånting, längd på axeln mm. Tänkte byta till ett watt vevpartiet. Mvh Pether

Hej alla, har precis beställt en NEURON WMN AL 7.0 till frugan, är fälgarna redo för slanglöst och följer lösa ventiler med?

Tillbaka
Topp