Den officiella Canyon-tråden

ssofie

Ny medlem
Den officiella Canyon-tråden
Hej, jag köpte en spectral al 6,0 i år. 175 lång och innermått på 81cm! Jag köpte en M och sen satt som gjuten.
Den cykeln klarar det mesta. Klättrar riktigt bra för att vara en sån hoj men utför går den som en dröm! Har kört i princip alla banor/stigar på isaberh och den plöjer bara, grymt nöjd!
Kul att du är nöjd! Jag slog till på den och är hittills riktigt nöjd jag med 🙌🏻 Blir spännande att prova den i park framöver!
 

TMA-1

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Uppdaterad Spectral 2021. Nya färger, sadel och däck.
 

muchas gracias

Ny medlem
Den officiella Canyon-tråden
Uppdaterad Spectral 2021. Nya färger, sadel och däck.
Ny Neuron också. Spectral med en viss uppdatering i geometrin (inte kollat om det gäller för Neuron också). Någon som har koll på hur skillnaden blir i praktiken? Spectral XL har exempelvis gått från 777-895mm i sadelhöjd till 826-946mm, ganska signifikant skillnad om man innan låg i gränslandet L-XL i storlek.
 

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Ny Neuron också. Spectral med en viss uppdatering i geometrin (inte kollat om det gäller för Neuron också). Någon som har koll på hur skillnaden blir i praktiken? Spectral XL har exempelvis gått från 777-895mm i sadelhöjd till 826-946mm, ganska signifikant skillnad om man innan låg i gränslandet L-XL i storlek.
Det skulle kunna vara tryckfel någonstans. Sadelröret är lika som tidigare på L och XL. Jag är ganska säker på att geometrin inte är uppdaterad alls. De har minskat slaglängd på dämparna till 150 mm bak på alla modeller och till 150 mm fram på några. I övrigt är det ännu mindre ändringar på komponenter.

Färgerna är roligare i år dock.
 

TMA-1

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Det skulle kunna vara tryckfel någonstans. Sadelröret är lika som tidigare på L och XL. Jag är ganska säker på att geometrin inte är uppdaterad alls. De har minskat slaglängd på dämparna till 150 mm bak på alla modeller och till 150 mm fram på några. I övrigt är det ännu mindre ändringar på komponenter.

Färgerna är roligare i år dock.
Studerade geometri-datan lite nogare och ser att styrhuvudets vinkel är nu 66,5. Tror den var 66 tidigare. 0,5 graders justering åt fel håll :) Hade personligen hoppats på att få se den få typ 64-65 grader och 29" för 2021.
Håller med om färgerna. Mycket trevligare alternativ.
 

TMA-1

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Hmmmm, vågar inte lite på geometridatan på Canyons hemsida för Spectral. Enligt datan ska sadelrörets vinkel för 2021 gått från 74,5 till 71,1?!
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Det har förekommit faktafel i flertalet av deras specar till och från i flera år över flera modeller. Har ibland mailat Canyon Sverige om att rätta till specifika saker, men det tar ibland väldigt lång tid innan det händer något. Dåligt intryck generellt, ingen "tysk korrekthet" direkt...
 

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Studerade geometri-datan lite nogare och ser att styrhuvudets vinkel är nu 66,5. Tror den var 66 tidigare. 0,5 graders justering åt fel håll :) Hade personligen hoppats på att få se den få typ 64-65 grader och 29" för 2021.
Håller med om färgerna. Mycket trevligare alternativ.
Oavsett vad de skriver är ramen den samma. De skriver vad jag kunde se samma gaffelvinkel även om de har en 150 eller 160 mm gaffel på, så är det troligen inte. Större geometriförändringar kommer inte ske innan de ändrar ramen.

sadelvinkeln kanske de mäter på annat sätt. Det är en rejäl knäck på röret så det går att mäta på många sätt.

Och som sagt så har Canyon en historik av att röra till siffrorna.
 

hbn

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Jag hajade till när jag så att neuronen hadde gått upp ungefär 1 kg utan att specen ändrats nämnvärt. Undrar om det stämmer?
Instämmer. På hemsidan angiven vikt för 2020 stämde bra med verkligheten när jag vägde min. Finns förvisso skillnader i spec (tex CF9 har fått andra hjul, 2020 har DT XM1501 medans 2021 kommer med DT XM1700) men inte så pass att det ska skilja ett knappt kilo?
 

Dahlstrom

Ny medlem
Den officiella Canyon-tråden
Hej!
Någon som har koll på om det finns ett munstycke (valve) som passar på slangen som följer med vätskesystemet till Speedmax CF SLX. Har kollat med Camelbak och Profile Design men de verkar vara antingen för små eller stora.

Idéer?
 

HannesMtb

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Hej!

Jag beställde en Grand Canyon 7 i augusti. Jag fick den levererad i torsdags. Upptäcker direkt att inte lockouten fungerar. Cykeln har rullat 0 meter. Ringer Canyon fredag morgon och får till mig att lämna in cykeln på närmaste verkstad för undersökning, Canyon ersätter max 600 kr. So far so good.

Verkstaden ringer idag och säger att lockoutmekanismen i gaffeln föll ut i 2 delar när dom öppnade för att undersöka. Dessutom fungerade inte rebounden, den släpper inte igenom olja som den ska. Det är alltså två stora fel med min helt nya Canyon.

Jag ringer Canyon direkt men får sitta i telefonkö i över 2 timmar och blir bortkopplad flera gånger. Chatten är offline hela tiden. Detta är alltså en tisdag kl 14. Tillslut svarar någon. Jag förklarar situationen och svaret jag får är att jag måste skicka tillbaka hela cykeln eller gaffeln. Gaffeln ska sedan skickas till danmark för reparation, vilket kan ta 3 veckor, lägg till lite frakt så är vi uppe i en månad. Sedan ska gaffeln tillbaka till mig så att verkstaden kan montera dit den igen.

Jag frågar om det finns möjlighet att skicka en ny gaffel under tiden, eller kanske en ny cykel. Men svaret blir ett tvärt nej. "Så jobbar vi inte här" får jag som svar. Okej, men någon slags kompensation kanske man kan få tänker jag? "Vad skulle det vara för kompensation, det får du säga vad det skulle vara för något!" - får jag som ett hånfullt svar, och inte som ett seriöst förslag.

Jag ber att få prata med hans chef, men han är ensam på kontoret. De ska återkomma till mig imorgon. Så jag får se vad jag får för bemötande imorgon. Jag hoppas på ett bättre bemötande än dagens tråkiga kundservice med 0 förståelse.

Jag blir såklart ledsen, kollar ut genom fönstret på den blåa himlen och önskar att jag kunde vara ute på stigarna istället för att åka mellan verkstäder och fraktbolag och sitta i telefonkö timme efter timme.

Jag skriver här för att informera er löpande hur detta kundserviceärende kommer att utspela sig, det kan vara nyttigt för de som funderar på Canyon. Löser dom det snyggt genom att tex skicka en ny gaffel sålänge? Eller kommer dom stå på sig och låta mig vänta till november innan jag kan cykla? Oavsett så kommer ni att få veta här i tråden.

Jag återkommer...
 

n3wton

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Jag tycker att ditt inlägg innehåller ungefär 10% substans och 90% affekt. Förstår din känsla, men du får ju åtminstone ge dom en liten chans att hinna åtgärda felet - Canyon själva har ju knappast tillverkar gaffeln utan bara monterat den på cykeln. Man kan såklart tycka att de skulle kontrollerat funktionen innan leverans, men alla varor kan innehålla fel trots mer eller mindre gedigen kontroll - dyrt eller billigt.

Sen kan man slänga till med att det är så det är med postorder eller att du ju köpt något av ett lågprismärke, men det fel du beskriver hade säkert kunnat finnas på vilken hoj som helst. Lättare att lösa hos lbs än över mail och telefon däremot, men den risken behöver man väga in när man köper sådan cykel.

Kan tillägga att jag är 0% fanboy av Canyon, men man måste också inse att man måste ge dom en chans att lösa felet innan man sågar dom fullständigt.
 

HannesMtb

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Självklart kan det bli fel på varor, oavsett märke och prisklass.

Jag är besviken på kundbemötandet, telefonkö som stängs av, och att de inte hade någon förståelse. Möts man av: "Oj vad tråkigt! Vi ska se vad vi kan göra för att lösa detta på bästa sätt" istället för "det är så vi jobbar" så blir man besviken.

Men som sagt!!! Jag skriver här eftersom det lika väl kan sluta på ett bra sätt! Och då får ni reda på det :giggle:
 

rln

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Självklart kan det bli fel på varor, oavsett märke och prisklass.

Jag är besviken på kundbemötandet, telefonkö som stängs av, och att de inte hade någon förståelse. Möts man av: "Oj vad tråkigt! Vi ska se vad vi kan göra för att lösa detta på bästa sätt" istället för "det är så vi jobbar" så blir man besviken.

Men som sagt!!! Jag skriver här eftersom det lika väl kan sluta på ett bra sätt! Och då får ni reda på det :giggle:
Är det inte smidigast att returnera cykeln? (Canyon har väl 30 dagars öppet köp?)
 

Senna81

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Hej!

Jag beställde en Grand Canyon 7 i augusti. Jag fick den levererad i torsdags. Upptäcker direkt att inte lockouten fungerar. Cykeln har rullat 0 meter. Ringer Canyon fredag morgon och får till mig att lämna in cykeln på närmaste verkstad för undersökning, Canyon ersätter max 600 kr. So far so good.

Verkstaden ringer idag och säger att lockoutmekanismen i gaffeln föll ut i 2 delar när dom öppnade för att undersöka. Dessutom fungerade inte rebounden, den släpper inte igenom olja som den ska. Det är alltså två stora fel med min helt nya Canyon.

Jag ringer Canyon direkt men får sitta i telefonkö i över 2 timmar och blir bortkopplad flera gånger. Chatten är offline hela tiden. Detta är alltså en tisdag kl 14. Tillslut svarar någon. Jag förklarar situationen och svaret jag får är att jag måste skicka tillbaka hela cykeln eller gaffeln. Gaffeln ska sedan skickas till danmark för reparation, vilket kan ta 3 veckor, lägg till lite frakt så är vi uppe i en månad. Sedan ska gaffeln tillbaka till mig så att verkstaden kan montera dit den igen.

Jag frågar om det finns möjlighet att skicka en ny gaffel under tiden, eller kanske en ny cykel. Men svaret blir ett tvärt nej. "Så jobbar vi inte här" får jag som svar. Okej, men någon slags kompensation kanske man kan få tänker jag? "Vad skulle det vara för kompensation, det får du säga vad det skulle vara för något!" - får jag som ett hånfullt svar, och inte som ett seriöst förslag.

Jag ber att få prata med hans chef, men han är ensam på kontoret. De ska återkomma till mig imorgon. Så jag får se vad jag får för bemötande imorgon. Jag hoppas på ett bättre bemötande än dagens tråkiga kundservice med 0 förståelse.

Jag blir såklart ledsen, kollar ut genom fönstret på den blåa himlen och önskar att jag kunde vara ute på stigarna istället för att åka mellan verkstäder och fraktbolag och sitta i telefonkö timme efter timme.

Jag skriver här för att informera er löpande hur detta kundserviceärende kommer att utspela sig, det kan vara nyttigt för de som funderar på Canyon. Löser dom det snyggt genom att tex skicka en ny gaffel sålänge? Eller kommer dom stå på sig och låta mig vänta till november innan jag kan cykla? Oavsett så kommer ni att få veta här i tråden.

Jag återkommer...
Förstår din frustration men jag kan då berätta om att de gånger jag har haft att göra med canyon sverige så har de löst problem på ett vettigt sätt samt varit allmänt enkla att ha o göra med. Inga väntetider eller telefonköer eller ”otrevligt bemötande”
Sen vet jag såklart inte om du åkte på en dålig dag och jag på en/flera bra hos dem.
Hoppas det löser sig så du kan hojja snart 🤙
 

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Hej!

Jag beställde en Grand Canyon 7 i augusti. Jag fick den levererad i torsdags. Upptäcker direkt att inte lockouten fungerar. Cykeln har rullat 0 meter. Ringer Canyon fredag morgon och får till mig att lämna in cykeln på närmaste verkstad för undersökning, Canyon ersätter max 600 kr. So far so good.

Verkstaden ringer idag och säger att lockoutmekanismen i gaffeln föll ut i 2 delar när dom öppnade för att undersöka. Dessutom fungerade inte rebounden, den släpper inte igenom olja som den ska. Det är alltså två stora fel med min helt nya Canyon.

Jag ringer Canyon direkt men får sitta i telefonkö i över 2 timmar och blir bortkopplad flera gånger. Chatten är offline hela tiden. Detta är alltså en tisdag kl 14. Tillslut svarar någon. Jag förklarar situationen och svaret jag får är att jag måste skicka tillbaka hela cykeln eller gaffeln. Gaffeln ska sedan skickas till danmark för reparation, vilket kan ta 3 veckor, lägg till lite frakt så är vi uppe i en månad. Sedan ska gaffeln tillbaka till mig så att verkstaden kan montera dit den igen.

Jag frågar om det finns möjlighet att skicka en ny gaffel under tiden, eller kanske en ny cykel. Men svaret blir ett tvärt nej. "Så jobbar vi inte här" får jag som svar. Okej, men någon slags kompensation kanske man kan få tänker jag? "Vad skulle det vara för kompensation, det får du säga vad det skulle vara för något!" - får jag som ett hånfullt svar, och inte som ett seriöst förslag.

Jag ber att få prata med hans chef, men han är ensam på kontoret. De ska återkomma till mig imorgon. Så jag får se vad jag får för bemötande imorgon. Jag hoppas på ett bättre bemötande än dagens tråkiga kundservice med 0 förståelse.

Jag blir såklart ledsen, kollar ut genom fönstret på den blåa himlen och önskar att jag kunde vara ute på stigarna istället för att åka mellan verkstäder och fraktbolag och sitta i telefonkö timme efter timme.

Jag skriver här för att informera er löpande hur detta kundserviceärende kommer att utspela sig, det kan vara nyttigt för de som funderar på Canyon. Löser dom det snyggt genom att tex skicka en ny gaffel sålänge? Eller kommer dom stå på sig och låta mig vänta till november innan jag kan cykla? Oavsett så kommer ni att få veta här i tråden.

Jag återkommer...
Jag har samma upplevelse av kundtjänsten, stängt fast hemsidan säger att det ska vara öppet. Det verkar vara vissa perioder det är så.

Jag tycker definitivt att man ska nämna att Canyon kör med att man skickar iväg reklamationer istället för att hantera det via lbs. Min Vitus köpt på Wiggle hanterades mycket smidigt via lbs medan Canyon vill att man skickar in gaffel eller hela cykeln vilket tar åskilliga veckor. Min lockout fungerade inte heller (ytterbesservice är gjort flera gånger så det är inget löst). Jag vill inte vara utan cykel så länge så jag har helt enkelt låtit det vara, jag låser ändå aldrig gaffeln...

Canyon verkar ändå skärpt sig något då de lät dig gå till en lbs för felsökning. Det alternativet fick inte jag, det var skicka in som gällde förra vintern. Fortfarande inte bra, men ändå mindre dåligt.

På plussidan är dock att Canyon Spectral som jag hari mina ögon är oslagbar i pris/prestanda. Även om jag köper en ny chargerenhet blir det betydligt billigare än tex en Trek Remedy som är en liknande hoj.

Just spectralen som jag har är dessutom en helt fantastisk hoj.

Man ska dock vara medveten om för och nackdelar innan man handlar.
 

HannesMtb

Medlem
Den officiella Canyon-tråden
Jag har samma upplevelse av kundtjänsten, stängt fast hemsidan säger att det ska vara öppet. Det verkar vara vissa perioder det är så.

Jag tycker definitivt att man ska nämna att Canyon kör med att man skickar iväg reklamationer istället för att hantera det via lbs. Min Vitus köpt på Wiggle hanterades mycket smidigt via lbs medan Canyon vill att man skickar in gaffel eller hela cykeln vilket tar åskilliga veckor. Min lockout fungerade inte heller (ytterbesservice är gjort flera gånger så det är inget löst). Jag vill inte vara utan cykel så länge så jag har helt enkelt låtit det vara, jag låser ändå aldrig gaffeln...

Canyon verkar ändå skärpt sig något då de lät dig gå till en lbs för felsökning. Det alternativet fick inte jag, det var skicka in som gällde förra vintern. Fortfarande inte bra, men ändå mindre dåligt.

På plussidan är dock att Canyon Spectral som jag hari mina ögon är oslagbar i pris/prestanda. Även om jag köper en ny chargerenhet blir det betydligt billigare än tex en Trek Remedy som är en liknande hoj.

Just spectralen som jag har är dessutom en helt fantastisk hoj.

Man ska dock vara medveten om för och nackdelar innan man handlar.
Tack för ett givande inlägg! Inte bara jag som haft otur med gaffel då:confused:

Ja dom gör ju väldigt prisvärda cyklar!

Blir spännande att se hur detta löser sig:giggle:
 

Lars.E

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Canyon Sverige har varit väldigt flexibla och lätta att ha att göra med då jag behövt hjälp.
De gav mig valfrihet att skicka in till Bålsta, lämna till LBS eller fixa själv och skicka kvitto på delar. Jag fick då även en länk till en webshop som hade delarna i lager.
Jag hade då skickat ett mail där jag beskrivit felet och bifogat relevanta bilder. Jag fick som vanligt svar inom ett dygn.
 

Jensen

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Hej!

Jag beställde en Grand Canyon 7 i augusti. Jag fick den levererad i torsdags. Upptäcker direkt att inte lockouten fungerar. Cykeln har rullat 0 meter. Ringer Canyon fredag morgon och får till mig att lämna in cykeln på närmaste verkstad för undersökning, Canyon ersätter max 600 kr. So far so good.

Verkstaden ringer idag och säger att lockoutmekanismen i gaffeln föll ut i 2 delar när dom öppnade för att undersöka. Dessutom fungerade inte rebounden, den släpper inte igenom olja som den ska. Det är alltså två stora fel med min helt nya Canyon.

Jag ringer Canyon direkt men får sitta i telefonkö i över 2 timmar och blir bortkopplad flera gånger. Chatten är offline hela tiden. Detta är alltså en tisdag kl 14. Tillslut svarar någon. Jag förklarar situationen och svaret jag får är att jag måste skicka tillbaka hela cykeln eller gaffeln. Gaffeln ska sedan skickas till danmark för reparation, vilket kan ta 3 veckor, lägg till lite frakt så är vi uppe i en månad. Sedan ska gaffeln tillbaka till mig så att verkstaden kan montera dit den igen.

Jag frågar om det finns möjlighet att skicka en ny gaffel under tiden, eller kanske en ny cykel. Men svaret blir ett tvärt nej. "Så jobbar vi inte här" får jag som svar. Okej, men någon slags kompensation kanske man kan få tänker jag? "Vad skulle det vara för kompensation, det får du säga vad det skulle vara för något!" - får jag som ett hånfullt svar, och inte som ett seriöst förslag.

Jag ber att få prata med hans chef, men han är ensam på kontoret. De ska återkomma till mig imorgon. Så jag får se vad jag får för bemötande imorgon. Jag hoppas på ett bättre bemötande än dagens tråkiga kundservice med 0 förståelse.

Jag blir såklart ledsen, kollar ut genom fönstret på den blåa himlen och önskar att jag kunde vara ute på stigarna istället för att åka mellan verkstäder och fraktbolag och sitta i telefonkö timme efter timme.

Jag skriver här för att informera er löpande hur detta kundserviceärende kommer att utspela sig, det kan vara nyttigt för de som funderar på Canyon. Löser dom det snyggt genom att tex skicka en ny gaffel sålänge? Eller kommer dom stå på sig och låta mig vänta till november innan jag kan cykla? Oavsett så kommer ni att få veta här i tråden.

Jag återkommer...
förstår att det är sjukt jobbigt och detta är ju lite baksidan av handelstypen. Eller kan vara det. Angående gaffeln så hade den ju troligen skickats iväg till Danmark oavsett märke på hoj, med ända möjliga skillnaden att den inte först hade behövt skickas iväg till affären i annan stad. Du hade troligen inte fått fått en ny gaffel bara rakt av. Inte en under tiden heller eller en lånecykel. Hårt ja, men tyvärr.
Sen om bemötandet var ordagrant sådär, det är verkligen inte ok.
 

NickPick

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Jag tror inte dett canyons fel att gaffeln var trasig, sen anses nog 3-4 veckor vara en skälig tid. Tråkigt dock! De flesta ger ju faktiskt Canyon Sverige bra recensioner pga flexibilitet, men man betalar ju mindre...
 

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Jag tror inte dett canyons fel att gaffeln var trasig, sen anses nog 3-4 veckor vara en skälig tid. Tråkigt dock! De flesta ger ju faktiskt Canyon Sverige bra recensioner pga flexibilitet, men man betalar ju mindre...
Självklart är det inte canyons fel att gafflar är defekta. Det är dock Canyon själva som väljer hur de ska hantera en reklamation. Uppenbarligen låter de olika kunder lösa samma sak olika, det tycker jag är ganska dåligt.

Det viktiga är att medvetande göra detta så att de som beställer en cykel förstår att vissa saker är krångligare hos Canyon än många andra webbshoppar.
 

ooms

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Canyon Sverige har varit väldigt flexibla och lätta att ha att göra med då jag behövt hjälp.
De gav mig valfrihet att skicka in till Bålsta, lämna till LBS eller fixa själv och skicka kvitto på delar. Jag fick då även en länk till en webshop som hade delarna i lager.
Jag hade då skickat ett mail där jag beskrivit felet och bifogat relevanta bilder. Jag fick som vanligt svar inom ett dygn.
Samma för mig, bra och flexibel service. Jag tror också att det är bättre att i lugn och ro skriva ett mail, beskriva felet och bifoga relevanta bilder, istället för att ringa och gorma.
 

garnhog

Ny medlem
Den officiella Canyon-tråden
Är det någon med en Spectral som har satt på en coil bak? Jag är inte alls nöjd med DPX2:an som sitter bak nu och är riktigt sugen på att sätta dit en coil men vill se om nån annan har erfarenhet av detta?
 

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Samma för mig, bra och flexibel service. Jag tror också att det är bättre att i lugn och ro skriva ett mail, beskriva felet och bifoga relevanta bilder, istället för att ringa och gorma.
Jag kan inte svara för någon annan Gormat har jag aldrig gjort. Det är nog onödigt att förutsätta att det är på det sättet det skett, vem som än åsyftas.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Självklart är det inte canyons fel att gafflar är defekta. Det är dock Canyon själva som väljer hur de ska hantera en reklamation. Uppenbarligen låter de olika kunder lösa samma sak olika, det tycker jag är ganska dåligt.

Det viktiga är att medvetande göra detta så att de som beställer en cykel förstår att vissa saker är krångligare hos Canyon än många andra webbshoppar.
Källa?
Eller har du beställt 300 cyklar från alla webshopar och fått fram ett tillräckligt bra servicemedel?
 

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Källa?
Eller har du beställt 300 cyklar från alla webshopar och fått fram ett tillräckligt bra servicemedel?
?

källan är jag och upplevelserna är mina, både de positiva och de negativa. Jag kan inte se att jag antytt annat. Jag nämnde bara Wiggle som en positiv upplevelse och att alla webshoppar inte vill att man skickar tillbaka reklamationer. För mig är det viktig information. Läser du tråden tillbaka i tiden kan du se att det finns de som har en strulig upplevelse.

Själv vill jag veta hur de hanterar tex en reklamation för att sedan ta med detta i min totala övervägning om jag ska handla från butiken eller ej. Det är inte svårare än så. =)

skulle jag handla från Canyon igen? Kanske. Tycker jag deras Spectral är fantastisk? Ja. Fungerar min lockout? Nej. Har Canyon erbjudit sig att lösa detta? Absolut. Tycker jag det är värt oangelägenheten att vara utan cykel under flera veckor? Nej. Kan jag lasta Canyon för att minlockout inte fungerar? Nej. Hade jag velat veta deras reklamationsprocess innan? Ja. Hade det påverkat mitt köp? Osannolikt. (Om det råder tvekan så är även detta mina egna åsikter och upplevelser.)
 
Senast ändrad:
Den officiella Canyon-tråden
Hej,

Vill bara förtydliga några saker efter de senaste inläggen. När det gäller garantiärende på gafflar och dämpare vill vi i de allra flesta fall ha in dem hit till oss i Bålsta. Antingen löser våra mekaniker problemet eller så skickas de till Danmark(där både Rockshox och Fox sitter) för garantiservice. I ett fåtal fall när vi t ex tror att det är vajern som behöver spännas för att remoten ska fungera så brukar vi säga att det går bra att ta cykeln till en lokal verkstad. Vid leverans av cyklar där t ex det behövs en växeljustering eller liknande brukar vi i de allra flesta fall komma överens med kunden om att gå till en lokal cykelverkstad.

Vet inte hur andra märken jobbar men vi byter inte ut gaffel/dämpare om de går att reparera. Skulle det inte gå att reparera/serva eller om det skulle vara orimligt lång väntetid är det självklart att vi tittar på andra lösningar.

På vår hemsida står det att chatten har samma öppettider som telefonen. Det är vår ambition att chatten ska vara öppen de tiderna men om vi har manfall av olika anledningar brukar vi alltid prioritera telefon. Vi är inte så många som jobbar på Canyon i Sverige och tyvärr ställer vab och sjukdomar till det ibland med öppettider och bemanning. Annars går det alltid att nå oss genom att använda kontaktformuläret på hemsidan.

@HannesMtb Tråkigt om du upplevt vår personal hånfulla. Då får jag be om ursäkt. Är rätt säker på att det inte var intentionen och vi ska såklart försöka lösa ditt case på bästa sätt.

Gällande Ultimate så släpps 2021 års modeller på tisdag. :)

Om någon har några fler frågor så hör av er!

/Niclas
Canyon Sverige
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Det här är ju den stora nackdelen med onlinehandel överhuvudtaget. Det är helt enkelt inte lika smidigt när något blir fel, av förklarliga skäl. Oftast vägs det upp med billigare priser och förhoppningsvis en lite flexibel support.

Tycker nog att folk har lite högt ställda förväntningar på hur snabbt saker ska lösas. Tycker ju självklart det är svintrist att inte få cykla när man varit peppad i några veckor i väntan på leverans, men någonstans så är det ju en risk man är villig att ta när man går in på Wiggle eller Canyon och klickar hem en cykel. :D
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
?

källan är jag och upplevelserna är mina, både de positiva och de negativa. Jag kan inte se att jag antytt annat. Jag nämnde bara Wiggle som en positiv upplevelse och att alla webshoppar inte vill att man skickar tillbaka reklamationer. För mig är det viktig information. Läser du tråden tillbaka i tiden kan du se att det finns de som har en strulig upplevelse.

Själv vill jag veta hur de hanterar tex en reklamation för att sedan ta med detta i min totala övervägning om jag ska handla från butiken eller ej. Det är inte svårare än så. =)

skulle jag handla från Canyon igen? Kanske. Tycker jag deras Spectral är fantastisk? Ja. Fungerar min lockout? Nej. Har Canyon erbjudit sig att lösa detta? Absolut. Tycker jag det är värt oangelägenheten att vara utan cykel under flera veckor? Nej. Kan jag lasta Canyon för att minlockout inte fungerar? Nej. Hade jag velat veta deras reklamationsprocess innan? Ja. Hade det påverkat mitt köp? Osannolikt. (Om det råder tvekan så är även detta mina egna åsikter och upplevelser.)
Jag reagerade på att du påstår att det generellt är på ett visst vis när det bara är ditt ärende du menar.
Jag tycker att det är synd att det krånglat, självklart, men för dom allra flesta funkar det nog trots allt bra.

M
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Hej,

Vill bara förtydliga några saker efter de senaste inläggen. När det gäller garantiärende på gafflar och dämpare vill vi i de allra flesta fall ha in dem hit till oss i Bålsta. Antingen löser våra mekaniker problemet eller så skickas de till Danmark(där både Rockshox och Fox sitter) för garantiservice. I ett fåtal fall när vi t ex tror att det är vajern som behöver spännas för att remoten ska fungera så brukar vi säga att det går bra att ta cykeln till en lokal verkstad. Vid leverans av cyklar där t ex det behövs en växeljustering eller liknande brukar vi i de allra flesta fall komma överens med kunden om att gå till en lokal cykelverkstad.

Vet inte hur andra märken jobbar men vi byter inte ut gaffel/dämpare om de går att reparera. Skulle det inte gå att reparera/serva eller om det skulle vara orimligt lång väntetid är det självklart att vi tittar på andra lösningar.

På vår hemsida står det att chatten har samma öppettider som telefonen. Det är vår ambition att chatten ska vara öppen de tiderna men om vi har manfall av olika anledningar brukar vi alltid prioritera telefon. Vi är inte så många som jobbar på Canyon i Sverige och tyvärr ställer vab och sjukdomar till det ibland med öppettider och bemanning. Annars går det alltid att nå oss genom att använda kontaktformuläret på hemsidan.

@HannesMtb Tråkigt om du upplevt vår personal hånfulla. Då får jag be om ursäkt. Är rätt säker på att det inte var intentionen och vi ska såklart försöka lösa ditt case på bästa sätt.

Gällande Ultimate så släpps 2021 års modeller på tisdag. :)

Om någon har några fler frågor så hör av er!

/Niclas
Canyon Sverige
Jag undrar när nya Aeroaden släpps?

M
 

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Jag reagerade på att du påstår att det generellt är på ett visst vis när det bara är ditt ärende du menar.
Jag tycker att det är synd att det krånglat, självklart, men för dom allra flesta funkar det nog trots allt bra.

M
Aldrig påstått att det gäller alla eller att det är vanligt. Jag har dock påstått att jag själva skulle vilja ha informationen om att Canyons hantering är krångligare än vissa andra närbutikers. Därav nämner jag det för andra. Canyon själva svarade att det är så de hanterar ärenden så det är knappast min egen påhittade uppfattning. =)

Jag är medveten om nackdelar med näthandel, men fördelarna väger upp. =)
 

Lars.E

Aktiv medlem
Den officiella Canyon-tråden
Jag har dock påstått att jag själva skulle vilja ha informationen om att Canyons hantering är krångligare än vissa andra närbutikers.
Men det är ju bara din personliga uppfattning.
Jag sprider gärna information om att min personliga uppfattning är den motsatta.
Canyons hantering är smidigare än de andra nätbutikerna jag haft att göra med.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer