Den officiella Canyon-tråden

Ronde

Medlem
Har störigt problem på min canyon speedmax. Flärpen på nutrition boxen där di2 batteriet sitter åker ofta ut på ena sidan och tar ”massa” vind. Nån som har tips på lösning? Jag har ej lyckats stuva om kablarna så det inte händer. Bifogar överdriven bild

Bilagor

Lykce

Medlem
Går ni i tankarna att köpa cykel från Canyon? Håll utkik på hemsidan. Det verkar som att de får in nya leveranser då och då.

Beställde en Endurace CF 7 i början av veckan och hade den i handen efter två dagar.

Simon_

Medlem
Canyon skickade min cykel 20 dagar tidigare än utlovat, mycket fint. Nu är bara problemet att man inte är hemma utan får sitta i stugan och sukta...

Jerrazy

Ny medlem
Halloj!
Kikar på en FS cykel från Canyon, ställt in siktet på en spectral 5,0. Är 182cm lång och ca 80 i grenmått, enligt deras modell ska jag ha medium. Längdmässigt ligger jag för storlek L, hur bör jag resonera?

Senna81

Aktiv medlem
Halloj!
Kikar på en FS cykel från Canyon, ställt in siktet på en spectral 5,0. Är 182cm lång och ca 80 i grenmått, enligt deras modell ska jag ha medium. Längdmässigt ligger jag för storlek L, hur bör jag resonera?
Hej, jag är 175 lång med 80 i grenmått. Jag valde storlek M och den passar perfekt. Det du ska kolla upp är att dropperposten passar i högsta läget vilket är ca 80-82(tror jag) i grenmått. Annars riskerar du att ha en dropper som i sitt lägsta läge är för hög för dig.
ring canyon sverige och prata med dem så kan de lotsa dig bäst

marr

Moderator
Forumvärd
Ni som har lite mer koll på canyon, deras storlekar osv.
En endurance cf i strl xs. 2015 är jag ganska säker på att den är. Någon som har en geotabell och rimlig längd på ryttare man kan sälja emot?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Ni som har lite mer koll på canyon, deras storlekar osv.
En endurance cf i strl xs. 2015 är jag ganska säker på att den är. Någon som har en geotabell och rimlig längd på ryttare man kan sälja emot?
Det här kanske duger?

mzi

Aktiv medlem

Jag hittar ingen "Endurance" utan bara "Endurace", men det kanske är samma?

Henk2055

Medlem
Halloj!
Jag är 183 cm och har en Large vilket passar mig helt perfekt, jag har dock relativt långa ben och det viktigaste måttet på dessa cyklar är benen, inte din totala längd. Detta eftersom dom har så långt sadelrör så har du relativt korta ben kan du lätt riskera att sadeln går i botten då det inte går att sänka tillräckligt mycket. Jag har ca 1,5 cm tillgodo, men kan inte sänka mer än så. Alternativet är att byta till en kortare dropper om det skulle bli problem.

Jerrazy

Ny medlem
Jag är 183 cm och har en Large vilket passar mig helt perfekt, jag har dock relativt långa ben och det viktigaste måttet på dessa cyklar är benen, inte din totala längd. Detta eftersom dom har så långt sadelrör så har du relativt korta ben kan du lätt riskera att sadeln går i botten då det inte går att sänka tillräckligt mycket. Jag har ca 1,5 cm tillgodo, men kan inte sänka mer än så. Alternativet är att byta till en kortare dropper om det skulle bli problem.
Låter minst sagt som att det skulle vara på håret för min del....
Ingen risk att M blir för litet då? Känns nästan lättare att köpa en kortare sadelstolpe om den skulle vara för lång på en L cykel eller har jag fått det hela om bakfoten då?

Henk2055

Medlem
Låter minst sagt som att det skulle vara på håret för min del....
Ingen risk att M blir för litet då? Känns nästan lättare att köpa en kortare sadelstolpe om den skulle vara för lång på en L cykel eller har jag fått det hela om bakfoten då?
Jag tycker det är svårt att ge några konkreta råd. Ta ordentliga mått på dig själv och för en dialog med Canyon. Då kan du ju ha med dig detta med sadelstolpen i åtanke och fråga dom om det. Sedan om du får hem en cykel som känns helt fel så har man alltid möjlighet att byta den mot en annan storlek.

Jerrazy

Ny medlem
Jag tycker det är svårt att ge några konkreta råd. Ta ordentliga mått på dig själv och för en dialog med Canyon. Då kan du ju ha med dig detta med sadelstolpen i åtanke och fråga dom om det. Sedan om du får hem en cykel som känns helt fel så har man alltid möjlighet att byta den mot en annan storlek.
Förstår det! Snackade med dem på canyon, visade sig att 2020 modellen inte kommer in något mer i år..

Jabbasvens

Ny medlem
Hej. Någon som vet hur man kommer i kontakt med Canyon? Körde sönder min bakfälg och behöver en ny. Har suttit i telefonkö i över 4 timmar utan någon svara!!! Har ringt 10 gånger mejlat 4 gånger inget svar. Tveksam om det blir en Canyon nästa gång 🤨🤬

Hej.
Nu under semestern så har vi i vissa perioder låg bemanning på vår kundtjänst. Vi svarar dock på alla mail som skickas in till oss via vårt formulär på hemsidan.
Adressen sverige@canyon.com är stängd så nu endast mail via formuläret på sidan som gäller.
Man kan även få svar på många frågor på vår hemsidan under fliken "hjälpcenter"

Jabbasvens

Ny medlem
Hej. Ok men kan ju inte ha så lång telefonkö om man inte hinner med ta dom samtal som kommer in! Satt över 1 Tim igår då jag blev bortkopplade. Har skickat formulär nu. Tack. Hoppas på snabb lösning

Jimin

Medlem
Rätt ny i denna världen och ber om ursäkt i förskott för dumma frågor.
Hittade dessa två cyklar som jag känner är prisvärda men förstår inte skillnaden exakt mellan de:
Grail WMN AL 7.0 och Grail AL 7.0 samt Grail WMN AL 7.0 AL :)

ronnie

Ny medlem
Hej,

Undrar om det finns någon roadmap för Dude? T.ex. när kommer nästa version och finns det en chans att det blir 27.5 hjul på den? Står och väger mellan en Trek och en Canyon fatbike, och Treken har ju 27.5 hjul.. 🙂

McAdam

Aktiv medlem
Rätt ny i denna världen och ber om ursäkt i förskott för dumma frågor.
Hittade dessa två cyklar som jag känner är prisvärda men förstår inte skillnaden exakt mellan de:
Grail WMN AL 7.0 och Grail AL 7.0 samt Grail WMN AL 7.0 AL :)
"WMN" står för "woman" och innebär att ett är en dammodell. Det brukar innebära andra färger, en damspecifik sadel och ibland även skillnader på ramen (om det skiljer något på ramen på Grail vet jag inte).

ssofie

Ny medlem
Hej! Behöver lite hjälp i cykeldjungeln!
Har tidigare bara cyklat på en enklare MTB, hardtail, som det är dags att byta upp sig ifrån. Har nu testat downhill för första (och andra) gången och kände sådan total lycka. Jag vet att det optimala säger två cyklar, men det säger inte plånboken. Så nu till funderingarna; har kollat på en spectral wmn AL 6.0. Jag är 174cm, grenmått 83cm och vikt 64.5kg. Kör snällt utför (än så länge) och vill ha en heldämpad som funkar uppför stigar och utförslöpning men också håller i bike parks.
1. Visst tusan borde en spectral täcka mina behov bra?
2. Enligt canyon så rekommenderas S men jag verkar bara vara någon cm från M. Tror ni M funkar (S slutsåld....)?

(Har plöjt tråden och många verkar nöjda med spectral vilket är kul att läsa!) Tack på förhand!

Formalitet

Ny medlem
Har tidigare bara cyklat på en enklare MTB, hardtail, som det är dags att byta upp sig ifrån. Har nu testat downhill för första (och andra) gången och kände sådan total lycka. Jag vet att det optimala säger två cyklar, men det säger inte plånboken. Så nu till funderingarna; har kollat på en spectral wmn AL 6.0. Jag är 174cm, grenmått 83cm och vikt 64.5kg. Kör snällt utför (än så länge) och vill ha en heldämpad som funkar uppför stigar och utförslöpning men också håller i bike parks.
2. Enligt canyon så rekommenderas S men jag verkar bara vara någon cm från M. Tror ni M funkar (S slutsåld....)?

(Har plöjt tråden och många verkar nöjda med spectral vilket är kul att läsa!) Tack på förhand!
Hej!
Spectral täcker absolut de behoven & gör det bra dessutom. Det är väl snarare så att om du bara ska köra i park så bör man titta på något annat.

Dina mått kommer funka kanon till en M! Nu körde jag förvisso inte en wmn men skillnaden kan inte vara så stor tänker jag? Oavsett så är jag 175 kort & körde på en M. Tyckte den var kanon storleksmässigt.

ssofie

Ny medlem
Hej!
Spectral täcker absolut de behoven & gör det bra dessutom. Det är väl snarare så att om du bara ska köra i park så bör man titta på något annat.

Dina mått kommer funka kanon till en M! Nu körde jag förvisso inte en wmn men skillnaden kan inte vara så stor tänker jag? Oavsett så är jag 175 kort & körde på en M. Tyckte den var kanon storleksmässigt.
Tack för svar! Kollade på herrmodellen för att jämföra och där rekommenderades jag M vilket var nästintill samma mått som M i dam (skiljer såklart lite men överlag är måtten på en M i herr större än M i dam vilket gjorde mig tveksam till S i dam.. jag har ju ganska långa ben..

Jag har 15 minuter till Järvsö så gissar att det kommer bli en del åkning där men jag vill utvecklas på stigar och tänker generell träning (ett opererat knä som vill ha en rolig konditionssport som funkar) och då försöker jag kompromissa. Lutar åt en spectral!

Tack för svar! Kollade på herrmodellen för att jämföra och där rekommenderades jag M vilket var nästintill samma mått som M i dam (skiljer såklart lite men överlag är måtten på en M i herr större än M i dam vilket gjorde mig tveksam till S i dam.. jag har ju ganska långa ben..

Jag har 15 minuter till Järvsö så gissar att det kommer bli en del åkning där men jag vill utvecklas på stigar och tänker generell träning (ett opererat knä som vill ha en rolig konditionssport som funkar) och då försöker jag kompromissa. Lutar åt en spectral!
Jag rullar på en spectral AL6 från 2018, är 173 cm och den känns perfekt i storleken.

muchas gracias

Ny medlem
Hej!

Jag är sugen på att köpa min första FS och har kollat en del på Neuron AL 6.0.
Jag är 189cm, har ett grenmått på 85,5cm och jag blir inte riktigt klok på är vilken storlek jag ska ha.
Enligt många tidigare inlägg rekommenderas en XL för ett lämpligt reachmått i min längd, men sadelhöjdsmåttet blir då lite för högt. XL har 777mm som lägsta höjd för droppern, och enligt den heliga formeln grenmått*0,883 får jag 755mm. (annan metod: 855*1,09=932, 777+175 (vevarm)=952).

tldr: Reachmått bra på XL, men det saknas ca 2cm för att jag ska kunna använda droppern i toppläge.

Någon som har någon rekommendation på hur jag kan gå tillväga?

dogday

Aktiv medlem
Hej!

Jag är 189cm, har ett grenmått på 85,5cm och jag blir inte riktigt klok på är vilken storlek jag ska ha.
Enligt många tidigare inlägg rekommenderas en XL för ett lämpligt reachmått i min längd, men sadelhöjdsmåttet blir då lite för högt. XL har 777mm som lägsta höjd för droppern, och enligt den heliga formeln grenmått*0,883 får jag 755mm. (annan metod: 855*1,09=932, 777+175 (vevarm)=952).

tldr: Reachmått bra på XL, men det saknas ca 2cm för att jag ska kunna använda droppern i toppläge.

Jag är 188 med 90 i grenlängd och trivs mycket bra på XL så den storleken borde matcha bra. Det ska gå att shimsa droppern så att den inte går upp hela vägen. Vad jag läst nånstans är Canyons dropper en rebrandad Brand-X, och de ska gå att shimsa.

Kan vara bra att verifiera att Canyons är likadan som Brand-X dock.

Jimin

Medlem
Longshot men värt att fråga, är det någon som äger Grail WMN AL 7.0/Grail AL 7.0/Grail WMN AL 7.0 AL och bor i Stockholm? Har bestämt mig för denna men är fasiken osäker på storlek :/

Manurhin2

Aktiv medlem
Eftersom jag är alldeles för snål mot mig själv och kör urgamla etap på racern men blivit mer och mer sugen på axs så har jag "lurat" mig att slå till på 1x12 red/force axs till crossen/graveln för att komma över tröskeln. Tanken är att köpa en axs framväxel och skifta grupperna i vinter.

Det behövdes alltså ett framväxelfäste till Infliten(al). Detta fanns såklart inte att beställa i rätt mått, sannolikt för att modellen inte säljs med framväxel.

Kontaktar vår vän i verkligheten GurraG som åker till cykelfabriken och letar fram en hel påse med olika växelfästen för mig att prova och returnera dom jag inte behöver.

Världsklasservice som vanligt Canyon och GurraG.
Jag undrar om inte GurraG går runt i Bålsta om vinterkvällarna och bjuder hemlösa på Jäger🙂
20200824_161145.jpg

GurraG

Aktiv medlem
#Manurhin2 skrev:
"Jag undrar om inte GurraG går runt i Bålsta om vinterkvällarna och bjuder hemlösa på Jäger🙂"
Det är nog mest galna o frusna randonneur'er som blir bjudna på Jäger under vinterhalvåret :-)
Tackar för positiva ord.

Pedalkalle

Ny medlem
Hej!

Har kortat droppern på frugans neuron. Klippte av 2 lagom långa bitar av en stripes och satte i spåren. men den ser väldigt lik ut brand-x så jag tycker droppershimset någon rekomederade ovan verkar smart

Miksisara

Ny medlem
Longshot men värt att fråga, är det någon som äger Grail WMN AL 7.0/Grail AL 7.0/Grail WMN AL 7.0 AL och bor i Stockholm? Har bestämt mig för denna men är fasiken osäker på storlek :/
Jag har en Grail WMN CF SL 8.0 i storlek S. Men jag vet inte hur geometrin skiljer sig från AL. Den är ju lite speciell CF :-)

Senna81

Aktiv medlem

Hej, jag köpte en spectral al 6,0 i år. 175 lång och innermått på 81cm! Jag köpte en M och sen satt som gjuten.
Den cykeln klarar det mesta. Klättrar riktigt bra för att vara en sån hoj men utför går den som en dröm! Har kört i princip alla banor/stigar på isaberh och den plöjer bara, grymt nöjd!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer