Den officiella Canyon-tråden
Samma här!!!!!! Håller tummarna!! Vilken köpte du?Såg precis på UPS att den förväntas levereras redan nu på onsdag. Yes! :-)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Samma här!!!!!! Håller tummarna!! Vilken köpte du?Såg precis på UPS att den förväntas levereras redan nu på onsdag. Yes! :-)
Samma här!!!!!! Håller tummarna!! Vilken köpte du?
En Spectral, står hemma i hallen nu (hemlängtan deluxe!!!) hoppas din kommer idag med!Jag köpte en Endurace al disc. Vad väntar du på?
En Spectral, står hemma i hallen nu (hemlängtan deluxe!!!) hoppas din kommer idag med!
Hej, jag är 175 lång med 80 i grenmått. Jag valde storlek M och den passar perfekt. Det du ska kolla upp är att dropperposten passar i högsta läget vilket är ca 80-82(tror jag) i grenmått. Annars riskerar du att ha en dropper som i sitt lägsta läge är för hög för dig.Halloj!
Kikar på en FS cykel från Canyon, ställt in siktet på en spectral 5,0. Är 182cm lång och ca 80 i grenmått, enligt deras modell ska jag ha medium. Längdmässigt ligger jag för storlek L, hur bör jag resonera?
Det här kanske duger?Ni som har lite mer koll på canyon, deras storlekar osv.
En endurance cf i strl xs. 2015 är jag ganska säker på att den är. Någon som har en geotabell och rimlig längd på ryttare man kan sälja emot?
Haha förmodligen, bara antog att den heter endurance :p![]()
Geometry Geeks
The world's biggest open geometry database. Find bikes by name or numbers. Easily compare bike geometry side-by-side.geometrygeeks.bike
Jag hittar ingen "Endurance" utan bara "Endurace", men det kanske är samma?
Halloj!
Kikar på en FS cykel från Canyon, ställt in siktet på en spectral 5,0. Är 182cm lång och ca 80 i grenmått, enligt deras modell ska jag ha medium. Längdmässigt ligger jag för storlek L, hur bör jag resonera?
Låter minst sagt som att det skulle vara på håret för min del....Jag är 183 cm och har en Large vilket passar mig helt perfekt, jag har dock relativt långa ben och det viktigaste måttet på dessa cyklar är benen, inte din totala längd. Detta eftersom dom har så långt sadelrör så har du relativt korta ben kan du lätt riskera att sadeln går i botten då det inte går att sänka tillräckligt mycket. Jag har ca 1,5 cm tillgodo, men kan inte sänka mer än så. Alternativet är att byta till en kortare dropper om det skulle bli problem.
Låter minst sagt som att det skulle vara på håret för min del....
Ingen risk att M blir för litet då? Känns nästan lättare att köpa en kortare sadelstolpe om den skulle vara för lång på en L cykel eller har jag fått det hela om bakfoten då?
Förstår det! Snackade med dem på canyon, visade sig att 2020 modellen inte kommer in något mer i år..Jag tycker det är svårt att ge några konkreta råd. Ta ordentliga mått på dig själv och för en dialog med Canyon. Då kan du ju ha med dig detta med sadelstolpen i åtanke och fråga dom om det. Sedan om du får hem en cykel som känns helt fel så har man alltid möjlighet att byta den mot en annan storlek.
2021:orna lär ju va snarlika i geon ;)Förstår det! Snackade med dem på canyon, visade sig att 2020 modellen inte kommer in något mer i år..
Ja kanske det, men är otålig då jag inte har något att cykla på pga stöld.. Så får inte dröja länge tills de är inne i så fall..2021:orna lär ju va snarlika i geon ;)
Rätt ny i denna världen och ber om ursäkt i förskott för dumma frågor.
Hittade dessa två cyklar som jag känner är prisvärda men förstår inte skillnaden exakt mellan de:
Grail WMN AL 7.0 och Grail AL 7.0 samt Grail WMN AL 7.0 AL :)
Tack! :)"WMN" står för "woman" och innebär att ett är en dammodell. Det brukar innebära andra färger, en damspecifik sadel och ibland även skillnader på ramen (om det skiljer något på ramen på Grail vet jag inte).
Hej!Hej! Behöver lite hjälp i cykeldjungeln!
Har tidigare bara cyklat på en enklare MTB, hardtail, som det är dags att byta upp sig ifrån. Har nu testat downhill för första (och andra) gången och kände sådan total lycka. Jag vet att det optimala säger två cyklar, men det säger inte plånboken. Så nu till funderingarna; har kollat på en spectral wmn AL 6.0. Jag är 174cm, grenmått 83cm och vikt 64.5kg. Kör snällt utför (än så länge) och vill ha en heldämpad som funkar uppför stigar och utförslöpning men också håller i bike parks.
1. Visst tusan borde en spectral täcka mina behov bra?
2. Enligt canyon så rekommenderas S men jag verkar bara vara någon cm från M. Tror ni M funkar (S slutsåld....)?
(Har plöjt tråden och många verkar nöjda med spectral vilket är kul att läsa!) Tack på förhand!
Hej!
Spectral täcker absolut de behoven & gör det bra dessutom. Det är väl snarare så att om du bara ska köra i park så bör man titta på något annat.
Dina mått kommer funka kanon till en M! Nu körde jag förvisso inte en wmn men skillnaden kan inte vara så stor tänker jag? Oavsett så är jag 175 kort & körde på en M. Tyckte den var kanon storleksmässigt.
Jag rullar på en spectral AL6 från 2018, är 173 cm och den känns perfekt i storleken.Tack för svar! Kollade på herrmodellen för att jämföra och där rekommenderades jag M vilket var nästintill samma mått som M i dam (skiljer såklart lite men överlag är måtten på en M i herr större än M i dam vilket gjorde mig tveksam till S i dam.. jag har ju ganska långa ben..
Jag har 15 minuter till Järvsö så gissar att det kommer bli en del åkning där men jag vill utvecklas på stigar och tänker generell träning (ett opererat knä som vill ha en rolig konditionssport som funkar) och då försöker jag kompromissa. Lutar åt en spectral!
Hej!
Jag är sugen på att köpa min första FS och har kollat en del på Neuron AL 6.0.
Jag är 189cm, har ett grenmått på 85,5cm och jag blir inte riktigt klok på är vilken storlek jag ska ha.
Enligt många tidigare inlägg rekommenderas en XL för ett lämpligt reachmått i min längd, men sadelhöjdsmåttet blir då lite för högt. XL har 777mm som lägsta höjd för droppern, och enligt den heliga formeln grenmått*0,883 får jag 755mm. (annan metod: 855*1,09=932, 777+175 (vevarm)=952).
tldr: Reachmått bra på XL, men det saknas ca 2cm för att jag ska kunna använda droppern i toppläge.
Någon som har någon rekommendation på hur jag kan gå tillväga?
Har kortat droppern på frugans neuron. Klippte av 2 lagom långa bitar av en stripes och satte i spåren. men den ser väldigt lik ut brand-x så jag tycker droppershimset någon rekomederade ovan verkar smartHej!
Jag är sugen på att köpa min första FS och har kollat en del på Neuron AL 6.0.
Jag är 189cm, har ett grenmått på 85,5cm och jag blir inte riktigt klok på är vilken storlek jag ska ha.
Enligt många tidigare inlägg rekommenderas en XL för ett lämpligt reachmått i min längd, men sadelhöjdsmåttet blir då lite för högt. XL har 777mm som lägsta höjd för droppern, och enligt den heliga formeln grenmått*0,883 får jag 755mm. (annan metod: 855*1,09=932, 777+175 (vevarm)=952).
tldr: Reachmått bra på XL, men det saknas ca 2cm för att jag ska kunna använda droppern i toppläge.
Någon som har någon rekommendation på hur jag kan gå tillväga?
Jag har en Grail WMN CF SL 8.0 i storlek S. Men jag vet inte hur geometrin skiljer sig från AL. Den är ju lite speciell CF :-)Longshot men värt att fråga, är det någon som äger Grail WMN AL 7.0/Grail AL 7.0/Grail WMN AL 7.0 AL och bor i Stockholm? Har bestämt mig för denna men är fasiken osäker på storlek :/
Hej, jag köpte en spectral al 6,0 i år. 175 lång och innermått på 81cm! Jag köpte en M och sen satt som gjuten.Hej! Behöver lite hjälp i cykeldjungeln!
Har tidigare bara cyklat på en enklare MTB, hardtail, som det är dags att byta upp sig ifrån. Har nu testat downhill för första (och andra) gången och kände sådan total lycka. Jag vet att det optimala säger två cyklar, men det säger inte plånboken. Så nu till funderingarna; har kollat på en spectral wmn AL 6.0. Jag är 174cm, grenmått 83cm och vikt 64.5kg. Kör snällt utför (än så länge) och vill ha en heldämpad som funkar uppför stigar och utförslöpning men också håller i bike parks.
1. Visst tusan borde en spectral täcka mina behov bra?
2. Enligt canyon så rekommenderas S men jag verkar bara vara någon cm från M. Tror ni M funkar (S slutsåld....)?
(Har plöjt tråden och många verkar nöjda med spectral vilket är kul att läsa!) Tack på förhand!