Den officiella Canyon-tråden

BikeFly

Ny medlem
Jag har under våren haft kontakt med Canyons kundtjänst i ett försäkringsärende. Det verkar (som beskrivits ovan) att det nu är ett gemensamt nordiskt kundservicecenter i Finland. Min upplevelse har faktiskt varit 100% positiv, vänligt bemötande och snabba svar både på mail och telefon.

Amenvafan

Medlem
Tyvärr samma erfarenhet från Canyon de senaste veckorna.

9 månader gammal cykel med sprucken ram.
Skickade in ett garantiärendeformulär på deras hemsida. Inget svar på 1 vecka så drog iväg ett till kontaktformulär.
Svaret blev ”vi har mycket att göra och återkommer så fort vi kan”....
snart uppe i 3 veckor utan återkoppling.

Första och sista gången jag köper från Canyon....

simoon

Medlem
Nyss beställt min första Canyon och funderar på att köra på tubeless med en gång. Har dock svårt att hitta info om ventiler ingår för det. Det enda deras hemsida säger är att de är tubeless ready. Ni som köpt av dem tidigare, har ni fått med tubeless ventiler?
Jag köpte en Neuron AL 7 i år som jag fixade tubeless på igår. Ingick ej ventiler till den.
Hade för övrigt mejlkontakt med David via sverige@canyon.com senast i februari och då var det snabb respons så lär i sådant fall hänt något sedan dess?

Nahlux

Ny medlem
Har haft frihjuls problem på en lux med Reynolds fälg. 400km han jag cykla innan den lät allt annat än bra. Finsk och långsam support, en vecka innan de ens svarade tillbaka efter påminnelser, en vecka till innan jag fick UPS fraktsedlar för att skicka tillbaka till Reynolds. Där nere tog det någon dag innan de skickade upp det till Båstad för att slutligen komma till mig efter totalt 4 veckor efter reggat ärende. Supporten är under all kritik, långsam samt att de inte kan ge status om ärendet. De har vetat i ett års tid att cykling är mer är populärt just nu. De har haft all tid i värden på att bemanna upp. Är fullt medveten om att saker kan gå sönder men då har Canyon alla möjligheter i världen på att omvandla det till något positivt för kunden.

Jkkb

Ny medlem
Jag köpte en Neuron AL 7 i år som jag fixade tubeless på igår. Ingick ej ventiler till den.
Jag mailade till Canyon och frågade och de sa att det inte ska ingå.

Låter ju sådär med hur deras support verkar vara just nu. Sitter och väntar på att min första cykel ska skickas och börjar ju smått fundera på om det är mer värt att köpa en billigare cykel via LBS istället för att kunna få bra support.

GurraG

Aktiv medlem
Har haft frihjuls problem på en lux med Reynolds fälg. 400km han jag cykla innan den lät allt annat än bra. Finsk och långsam support, en vecka innan de ens svarade tillbaka efter påminnelser, en vecka till innan jag fick UPS fraktsedlar för att skicka tillbaka till Reynolds. Där nere tog det någon dag innan de skickade upp det till Båstad för att slutligen komma till mig efter totalt 4 veckor efter reggat ärende. Supporten är under all kritik, långsam samt att de inte kan ge status om ärendet. De har vetat i ett års tid att cykling är mer är populärt just nu. De har haft all tid i värden på att bemanna upp. Är fullt medveten om att saker kan gå sönder men då har Canyon alla möjligheter i världen på att omvandla det till något positivt för kunden.
Båstad?

simoon

Medlem
Jag mailade till Canyon och frågade och de sa att det inte ska ingå.

Låter ju sådär med hur deras support verkar vara just nu. Sitter och väntar på att min första cykel ska skickas och börjar ju smått fundera på om det är mer värt att köpa en billigare cykel via LBS istället för att kunna få bra support.
Ja det finns såklart ett värde i att handla från LBS, dock i mitt fall har det varit ytterst svårt att få tag i en FS i min storlek under vintern/våren i den prisklass jag kollade. Sen är ju Canyon väldigt mycket valuta för pengarna, bra komponenter för priset.

Jkkb

Ny medlem
Ja det finns såklart ett värde i att handla från LBS, dock i mitt fall har det varit ytterst svårt att få tag i en FS i min storlek under vintern/våren i den prisklass jag kollade. Sen är ju Canyon väldigt mycket valuta för pengarna, bra komponenter för priset.
Det var just att det var prisvärt som lockade mig. Nu verkar det som att Trekstore har några modeller inne i rätt storlek för mig men när man jämför komponenterna mot tex Spectralen så är det ju rätt stor skillnad.

simoon

Medlem
Det var just att det var prisvärt som lockade mig. Nu verkar det som att Trekstore har några modeller inne i rätt storlek för mig men när man jämför komponenterna mot tex Spectralen så är det ju rätt stor skillnad.
Ja det skiljer i princip en nivå i gruppset och dämpare mellan Canyon och Trek för en cykel för samma pris.

Manurhin2

Aktiv medlem
Skumt ändå att Haslum slutar och dom söker en ny marknadschef till Sverige men ändå verkar styra verksamheten till Finland.
Ett klargörande vore nice.

Amenvafan

Medlem
Tyvärr samma erfarenhet från Canyon de senaste veckorna.

9 månader gammal cykel med sprucken ram.
Skickade in ett garantiärendeformulär på deras hemsida. Inget svar på 1 vecka så drog iväg ett till kontaktformulär.
Svaret blev ”vi har mycket att göra och återkommer så fort vi kan”....
snart uppe i 3 veckor utan återkoppling.

Första och sista gången jag köper från Canyon....
Fick svar från Canyon på halvdålig engelska.
Underskrivet med ”Canyon Sverige” men med finländsk mejladress.

Känslan är att dem vill ge sken av att den svenska kundtjänsten finns kvar men känns onekligen inte så.

Och helt ärligt så fick jag inte heller den responsen jag tycker man kan förvänta sig heller, lite halvslapp inställning och utan att konkretisera något för att ta ärendet framåt.
Trist helt enkelt!

Nahlux

Ny medlem
Fick detta svar igår på mail efter ett långdraget reklamationsärende. Jag tolkar det som att den Finska kundtjänsten är den nya svenska kundtjänsten.

Thank you for your message.

Great to hear that the result has been successful. Thank you for your patience with the new Swedish customer service.

Matti

Canyon Sweden

Amenvafan

Medlem
Fick detta svar igår på mail efter ett långdraget reklamationsärende. Jag tolkar det som att den Finska kundtjänsten är den nya svenska kundtjänsten.

Thank you for your message.

Great to hear that the result has been successful. Thank you for your patience with the new Swedish customer service.

Matti

Canyon Sweden
Långdraget, ungefär hur lång tid tog det?
Och vad handlade det om?
Frågar mest för att jag är i starten av en reklamation

Nahlux

Ny medlem
Långdraget, ungefär hur lång tid tog det?
Och vad handlade det om?
Frågar mest för att jag är i starten av en reklamation
Huben i min LUX gick sönder efter 40mil, Ett högt metaliskt klickande varje gång jag trampande, lager och frihjul/hub bytte de. Rätt exakt 1 månad tog det ifrån reggat ärende tills jag hade tillbaka hjulet. Det som var mest frustrerande var att det tog 2 veckor efter flertalet påtryckningar innan jag ens fick frakthandlingar för att kunna skicka tillbaka hjulet. De borde ha kunnat löst detta enklare/smidigare/snabbare. När väl hjulet var nere hos Reynolds så gick det snabbt men det var allt runt omkring som tog onödigt lång tid. Ett stort E-handels bolag borde vara bättre på både sin internt och externt logistik.

Amenvafan

Medlem
Huben i min LUX gick sönder efter 40mil, Ett högt metaliskt klickande varje gång jag trampande, lager och frihjul/hub bytte de. Rätt exakt 1 månad tog det ifrån reggat ärende tills jag hade tillbaka hjulet. Det som var mest frustrerande var att det tog 2 veckor efter flertalet påtryckningar innan jag ens fick frakthandlingar för att kunna skicka tillbaka hjulet. De borde ha kunnat löst detta enklare/smidigare/snabbare. När väl hjulet var nere hos Reynolds så gick det snabbt men det var allt runt omkring som tog onödigt lång tid. Ett stort E-handels bolag borde vara bättre på både sin internt och externt logistik.
Låter skoj det här.... Var själv tvungen att ligga på lite för att först få svar på vart ramen ska skickas och sen för att få frakthandlingar.
Håller med till fullo att de borde kunna sköta logistiken/kundtjänsten bättre, men skönt att det löste sig hyfsat snabbt för dig. 👍

Förändringarna i vår kundtjänst har väckt mycket diskussion i detta forum, så för vår del vill vi kommentera situationen och svara på eventuella frågor du har.
  • Sedan början av mars har den skandinaviska kundtjänsten centraliserats i Finland, där tjänsten finns på svenska. Vi kommer att ha ännu fler resurser i framtiden, så med förändringen kommer vi att kunna betjäna Canyons kunder bättre i Sverige. Vi hoppas att alla våra kunder i Sverige kommer att ha förståelse och tålamod när detta nya team tar över eftermarknaden. Syftet med förändringen är främst att förbättra kvaliteten på kundtjänsten.

• Det finns många steg i hanteringen av produktansvar och garantifrågor, och ofta representanter för delar som inte är Canyon, så det handlar ofta inte om antalet eller hastigheten hos vår kundtjänstpersonal. På grund av den nuvarande pandemisituationen är tillgången på reservdelar från både Canyon och andra tillverkare ännu svagare, så detta ger också sin egen utmaning för den snabba hanteringen av ärenden.

• Vi har fortfarande en servicepunkt / rekommenderad cykelservice i Sverige, som vi också använder för garantiservice (Bike Eqpe, Verkstadsvägen 11, 746 40 Bålsta). Cykeln behöver normalt inte skickas för garantiservice utanför Sverige.

• Vi har en pågående marknadschefssökning som kommer att slutföras snart. Därefter kommer vi att ge ännu mer information om de förändringar som började i mars.
Canyons svenska kundservice och garantifrågor kommer att fortsätta fungera som normalt och med denna förändring kommer vi att kunna erbjuda ännu bättre kundservice till våra kunder i Sverige.

// Canyon

Senast ändrad:

-Andy-

Aktiv medlem
Nu hänger jag inte med, det är väl alltid Canyon som har produktansvar?

Sant och de skriver inte något annat heller. Vad jag tror att de menar är att processen innehåller många steg och därför kan ta tid, speciellt nu när världen är som den är. Du kontaktar Canyon och behöver inte bry dig om vad som sker hos Canyon eller mellan Canyon och deras leverantörer. Man får helt enkelt ha lite förståelse för att ärenden kan ta lite längre. Däremot tycker jag att man alltid kan förvänta sig svar inom en skälig tid även om svaret kanske inte alltid är vad man hade hoppats på.

Nu hänger jag inte med, det är väl alltid Canyon som har produktansvar?
Det är sant att dessa ärenden hanteras hos Canyons kundtjänst, men kunden ser inte alltid vilka steg som är involverade i processen.

Våra cyklar har komponenter från andra tillverkare och garantiärenden och möjliga reservdelars beställning hanteras via tredje part ( till exempel via importörer). Tack också till Andy för din hjälp med att förklara detta, det var just innehållet i vårt budskap.

Canyon lagrar inte andra tillverkareres (t.ex. Shimano/SRAM) komponenter, så tillgången på komponenter beror också på andra aktörer. Så ibland måste man bara vänta på delarna / garantibeslutet. Vi strävar dock efter att hålla svarstiderna så korta som möjligt i vår kundtjänst och att informera kunden när det sker förändringar i hanteringen av ärendet.

benny_ninja

Ny medlem
Canyon verkar ha gjort om sin kundjänst, kan vara bra för andra att veta.

Jag skickade in ett ärende för en vecka sedan via hemsidan, fortfarande inget svar.

När man ringer in är det en "teknisk avdelning" som tar hand om garantiärenden (ett trasigt frihjul), någon Canyon-verkstad i Sverige finns inte längre. På tekniska avdelningen har dom tydligen "väldigt mycket att göra", och det går inte att återkomma med några tidsestimat på hur lång tid det kan ta att återkomma eller vad nästa steg kan vara för att påskynda processen.

Om någon på Canyon läser detta så är här en lista på potentiella förbättringar:
  • Som kund är det ganska förvirrande att det står en finsk adress på svenska hemsidan
  • Vilket är det vanligaste sättet att ta bilder på en cykel? Telefon, och iPhone lär vara vanligt? Vore bra att stödja det filformatet när man ska ladda upp bilder
  • Många lär tycka att det ger en bra representation att filma problemet i fråga, formuläret stödjer inte filmuppladdningar.
  • Skulle ni inte kunna hämta övriga uppgifter om jag anger ordernummer eller kundnummer så jag slipper mata in uppgifter ni redan har om min order i en uppsjö fält?
  • När man fyller i dessa relativt krångliga formulär och uppgifter och hoppar mellan mail och hemsida, så är det mäkta irriterande att få en popup om att prenumerera på nyhetsbrev, kanske stänga av det på formulärssidor?
  • Hur hittar jag om jag vill köpa reservdelar till min cykel? Jättebra med en ramnummers-sök men den ger noll träffar.
  • Jättebra med en funtkion för att hitta verkstäder men den ger noll träffar.
  • Status på ärende och förväntade väntetider skulle vara trevligt som kund
Nu har det gått 16 dagar utan svar på ärendet jag skickade in om frihjulet till min dotters MTB.

@Canyon Bicycles [Official] det går ändå att kommunicera/svara/uppdatera även om det är pandemi/folk i ett annat land som svarar.

markanthus

Ny medlem
Jag är spekulant på Canyon Exceed CF 7.

Jag är kluven när det kommer till val av ramstorlek. Jag är 175cm och och grenmåttet är 83cm. Canyon rekommenderar att jag ska ha SMALL.

Jag har kört ett par Cannondale Scalpel med storlek Medium och en Specialized Chisel storlek Medium. Jag är typisk Medium på dom märkena.

Jag ägde en Canyon Exceed längre tillbaka. En ram från 2014. Det var en Medium. Geometrin kanske har ändrats på deras ramar idag?

Finns det någon med erfarenhet av Canyon Exceed som kan vill dela med lite tips?

simoon

Medlem
Jag är spekulant på Canyon Exceed CF 7.

Jag är kluven när det kommer till val av ramstorlek. Jag är 175cm och och grenmåttet är 83cm. Canyon rekommenderar att jag ska ha SMALL.

Jag har kört ett par Cannondale Scalpel med storlek Medium och en Specialized Chisel storlek Medium. Jag är typisk Medium på dom märkena.

Jag ägde en Canyon Exceed längre tillbaka. En ram från 2014. Det var en Medium. Geometrin kanske har ändrats på deras ramar idag?

Finns det någon med erfarenhet av Canyon Exceed som kan vill dela med lite tips?
Är det deras aligoritm på hemsidan som rekommenderar small eller kundsupport? När jag (165 cm, 78 cm) köpte min Neuron så angav hemsidans funktion XS medans Canyons (dåvarande) svenska support rekommenderade mig S. Det blev en small för mig och den passar mig bra.
Prova ändra måtten lite på hemsidan och se hur rekommendationen förändras, ibland kan det vara så att du ligger precis på gränsen mellan två storlekar.

markanthus

Ny medlem
Är det deras aligoritm på hemsidan som rekommenderar small eller kundsupport? När jag (165 cm, 78 cm) köpte min Neuron så angav hemsidans funktion XS medans Canyons (dåvarande) svenska support rekommenderade mig S. Det blev en small för mig och den passar mig bra.
Prova ändra måtten lite på hemsidan och se hur rekommendationen förändras, ibland kan det vara så att du ligger precis på gränsen mellan två storlekar.
Ja precis. Det är algoritmen som säger att jag ska ha S. Provade att öka på min längd till från 175 till 176cm och då blir det en M.
Jag är som du säger i gränslandet.

simoon

Medlem
Ja precis. Det är algoritmen som säger att jag ska ha S. Provade att öka på min längd till från 175 till 176cm och då blir det en M.
Jag är som du säger i gränslandet.
Precis som för mig då, fast jag låg mellan XS och S. Hur förhåller sig reach på denna cykel jämfört med de mediumcyklar du kört innan?

markanthus

Ny medlem
Jag har en Medium Cannondale Scalpel och den är 424mm reach . Sedan har jag en Specialized Chisel som är Medium och den här reach 418mm.

Reachen på Exceeden som jag är spekulant på har 435mm.

MagerValp

Aktiv medlem
Köpte en Canyon Torque från 2014 igår till sonen och på nds saknas ett lock som skyddar kullagret.
35A48DB5-4E62-4E08-BB19-D086EF0944A1_1_105_c.jpeg
4DC5C638-6C94-4B67-839A-1F75A0BE9731_1_105_c.jpeg

Sprängskiss finns här:

Om jag läser rätt så är det en röd "Cap of Axis" med artikelnummer A1037881 som saknas. Tyvärr så ger detta noll träffar när jag söker på Canyon Spare Parts-sidan:
Skärmavbild 2021-04-27 kl. 16.55.34.png

Försökte söka på cykelns serienummer istället, men det gick inte bättre:
Skärmavbild 2021-04-27 kl. 16.56.55.png

Telefonen avkodade QR-koden på ramen så jag är rätt hundra på att jag knappat in rätt.

Någon som har några tips? Chatt-supporten på Canyon var tyvärr inte alls hjälpsam.

jakke716

Ny medlem
Hej,

Jag har en Canyon Strive CF 6.0 med Shapeshifter 2.0.

Själva Shapeshiftern har nu börjat läcka olja och behöver därför skickas in för service. Är det någon som vet om det finns någon tutorial för hur man gör det? Canyon kunde inte ge någon info. Enligt deras support behöver Shapeshiftern servas en gång per år och det kan bara göras av Biketoyz i Danmark.

Agorazo

Medlem
Hej,

Har en Grand Canyon AL 6.9 inköpt 2015 som jag behöver köpa nytt styrlager till.

Canyon tipsade mig om följande lager som ersättning:

Övre: acros zs44 Steuersatz Oberteil 28,6mm/1 1/8" | jetzt online kaufen (acros-components.com)
Undre: is52 headset lower part | headsets | core | products | acros sport GmbH (acros-components.com)

De nuvarande lagrena är i stil med detta
rxm9czbIoLVv-9DZ2Zg3bw2wNEtp2m0PGd17s9dxUaXDQYNNAD5FV0cy9j_dRm9yJv8wDIR5dqOOTVb4-UKiX1M=s0-d-e1-ft

Jag behöver byta allt, även kulbanan eller skålen som är nedsliten.

Men kan jag ersätta med inkapslade lager till ok pris är väl det bättre tänker jag?

Är de av Canyon länkade lagrena bra val eller finns det andra (som kanske är billigare också)? För mig är känns det som en djungel att hitta rätt mått så jag hade uppskattat hjälp. Priset är inte oviktigt då cykeln har några år på nacken...

Tacksam för hjälp i frågan :-)

Mayhem

Aktiv medlem
Alla lager av samma storlek, dvs ZS44 övre respektive IS52 nedre, lär passa utmärkt. Rostfritt är ju alltid bra. Just nu extremt dåligt med grejer i lager typ överallt, men hittar du i lager till acceptabelt pris hade jag kanske köpt Hope med modellnummer HSC2 övre respektive HSCJ nedre.

Agorazo

Medlem
Tack för svaret!

Men nu blev jag snål. Känns lite som att dränera grunden på huset; dyrt och syns inte. 🙂

Går det ersätta med nya kullager av gamla sorten eller är det bara dumsnålt?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer