Den officiella Canyon-tråden

Hej! Jag har två frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med då jag inte hittar något svar.
1. Om jag beställer en cykel av Canyon, får hem den felfri men efter att ha klämt och provsuttit vill retunera den för att den inte känns rätt. Står jag för frakten eller får jag tillbaka alla pengar jag betalat?

2. Jag är ingen fena på cykelmek. Kan byta däck typ. Borde jag därmed kanske köpa i en butik och skippa nätköp för mer tillgänglig service vid behov?

Med vänliga hälsningar
Kristoffer

Hej! Jag har två frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med då jag inte hittar något svar.
1. Om jag beställer en cykel av Canyon, får hem den felfri men efter att ha klämt och provsuttit vill retunera den för att den inte känns rätt. Står jag för frakten eller får jag tillbaka alla pengar jag betalat?

2. Jag är ingen fena på cykelmek. Kan byta däck typ. Borde jag därmed kanske köpa i en butik och skippa nätköp för mer tillgänglig service vid behov?

Med vänliga hälsningar
Kristoffer

1. Du betalar för frakten TILL dig så har svårt att tänka mig att de bjussar på returen ?

2. Du behöver inte serva cykeln på samma ställde som du köpt den. Har svårt att föreställa mig den cykelbutik/mek som tackar nej till jobb för att "hämnas".

1. Du betalar för frakten TILL dig så har svårt att tänka mig att de bjussar på returen ?

2. Du behöver inte serva cykeln på samma ställde som du köpt den. Har svårt att föreställa mig den cykelbutik/mek som tackar nej till jobb för att "hämnas".

Tack för svar!

1. De gör ju en grej av att det går att returnera cykeln inom 30 dagar men om det landar på en fraktkostnad på totalt 1000 kr så är det inte så bra erbjudande. Därav min fråga.

2. Låter rimligt. Tänkte mer att om cykeln är köpt i butiken och något krånglar redan efter någon månad så kanske de kan titta på det gratis.

/Kristoffer

Näthandlarna brukar väl gå med på att LBS fixar mindre problem på garantin mot kvitto.
Det stora värdet är helt klart att man kan provcykla. Å andra sidan är det svårt att veta efter provcyklat på parkering och livstids service är närmast en bluff.

Du behöver inte serva cykeln på samma ställde som du köpt den. Har svårt att föreställa mig den cykelbutik/mek som tackar nej till jobb för att "hämnas".

När min kompis kommer in med sin Canyon på Maltes Cykel & Sport på Lidingö vägrar dom att hjälpa honom just med hänvisning till att han köpt cykeln på nätet.

Näthandlarna brukar väl gå med på att LBS fixar mindre problem på garantin mot kvitto.
Det stora värdet är helt klart att man kan provcykla. Å andra sidan är det svårt att veta efter provcyklat på parkering och livstids service är närmast en bluff.
Just Canyon är inte så generösa med detta. Det brukar sluta i att man får skicka hela cykeln eller del av cykeln.

Canyon ligger fortfarande så bra i pris att det ofta i alla fall blir billigare att köpa Canyon samt fixa ett garantifel för några tusingar ur egen ficka än att köpa hos LBS.

När min kompis kommer in med sin Canyon på Maltes Cykel & Sport på Lidingö vägrar dom att hjälpa honom just med hänvisning till att han köpt cykeln på nätet.

Intressant! Undrar om man behöver man visa kvitto på att man köpt sin Scott i butik, eller om det är OK om man har köpt sin Canyon i butik i Tyskland. Eller begagnad? Har de en "Medtag bild från köpetillfället"-skylt?

Är det inte så att kartongen står för en stor del av "fraktkostnaden"? Den delen av kostnaden bör du alltså inte behöva betala en gång till vid en retur.

Med vänliga hälsningar
Kristoffer

Kan meddela att man får tillbaka pengar för lådan cykeln och frakten

Har haft två Canyon hojar och har väl inte haft nått större problem med nån av dom, men har behövt lite nya lager och annat småplock då har det varit grymt med en svensk filial att vända sig till. Har aldrig känt att man har lidit nått över att ha köpt en cykel via nätet, men då ska jag väl även tillägga att jag kan göra det mesta som krävs i serviceväg själv.

Nyss beställt min första Canyon och funderar på att köra på tubeless med en gång. Har dock svårt att hitta info om ventiler ingår för det. Det enda deras hemsida säger är att de är tubeless ready. Ni som köpt av dem tidigare, har ni fått med tubeless ventiler?

Nyss beställt min första Canyon och funderar på att köra på tubeless med en gång. Har dock svårt att hitta info om ventiler ingår för det. Det enda deras hemsida säger är att de är tubeless ready. Ni som köpt av dem tidigare, har ni fått med tubeless ventiler?
Jag fick ej med till min Ultimate med TLR Mavics... ?

Jag fick inte med ventiler till min Stoic.

Jag fick inte heller ventiler eller vätska - det som saknas.
Men fälgarna var tejpade och täta och däcken funkade för slanglöst.

Hej, har upptäkt att vevlagren på min canyon spectral 6.0 från 2014 är sopslut!! Försöker hitta vad det ska vara för några, men är ju lite av en djungel....någon som kan komma med något bra tips? Med vänlig hälsning, lasse

Hej!
Någon har tips på butik/verkstad som är kunniga på Canyon i Göteborgsområdet?

Eller råd från någon Speedmax/di2-kunnig för nedan huvudbry.
Har en Speedmax CF SLX (2014) där bakväxlarna helt plötsligt slutat fungera, möjligen efter transport av cykeln men föga troligt att detta ska orsakat detta. Misstänker att di2-kabeln till bakreglaget behöver bytas och det känns klurigt att få loss innerlagret i vevlagret utan specialverktyg... För att komma åt kablaget.
Knapparna för bakväxel verkar funka och ha kontakt, då junction boxen ger utslag vid ”batteri check”, men s.k. crash recovery mode, genom knapptryckning på junction box funkar inte, får ingen indikation från junction box alls.

Tacksam för all hjälp ?

Hej!
Någon har tips på butik/verkstad som är kunniga på Canyon i Göteborgsområdet?

Eller råd från någon Speedmax/di2-kunnig för nedan huvudbry.
Har en Speedmax CF SLX (2014) där bakväxlarna helt plötsligt slutat fungera, möjligen efter transport av cykeln men föga troligt att detta ska orsakat detta. Misstänker att di2-kabeln till bakreglaget behöver bytas och det känns klurigt att få loss innerlagret i vevlagret utan specialverktyg... För att komma åt kablaget.
Knapparna för bakväxel verkar funka och ha kontakt, då junction boxen ger utslag vid ”batteri check”, men s.k. crash recovery mode, genom knapptryckning på junction box funkar inte, får ingen indikation från junction box alls.

Tacksam för all hjälp ?
När jag fått det är det för att sladden från kopplingsboxen råkat bli lite utdragen. Förhoppningsvis är den åtkomlig, minns inte hur det ser ut på speedmax.
Jag råkade göra sönder kontakten på min sladd från yttre till inre box, så fick ta ut vevlagret och byta sladd. Tröstade mig med att det nog var nästan dags efter 2000 mil. Hitta en kompis med special-verktyg isåfall, knappt värt att äga för en vägcyklist.

När jag fått det är det för att sladden från kopplingsboxen råkat bli lite utdragen. Förhoppningsvis är den åtkomlig, minns inte hur det ser ut på speedmax.
Jag råkade göra sönder kontakten på min sladd från yttre till inre box, så fick ta ut vevlagret och byta sladd. Tröstade mig med att det nog var nästan dags efter 2000 mil. Hitta en kompis med special-verktyg isåfall, knappt värt att äga för en vägcyklist.
Tack för svar. I mitt fall var det kabeln till bakreglaget. Lyckades komma åt den inre kopplingsboxen vid bakbromsens infästning undertill, och kunde därigenom skifta lite kablar och identifiera felet. Skönt att slippa ta ut hela vevlagret..

Canyon verkar ha gjort om sin kundjänst, kan vara bra för andra att veta.

Jag skickade in ett ärende för en vecka sedan via hemsidan, fortfarande inget svar.

När man ringer in är det en "teknisk avdelning" som tar hand om garantiärenden (ett trasigt frihjul), någon Canyon-verkstad i Sverige finns inte längre. På tekniska avdelningen har dom tydligen "väldigt mycket att göra", och det går inte att återkomma med några tidsestimat på hur lång tid det kan ta att återkomma eller vad nästa steg kan vara för att påskynda processen.

Om någon på Canyon läser detta så är här en lista på potentiella förbättringar:
  • Som kund är det ganska förvirrande att det står en finsk adress på svenska hemsidan
  • Vilket är det vanligaste sättet att ta bilder på en cykel? Telefon, och iPhone lär vara vanligt? Vore bra att stödja det filformatet när man ska ladda upp bilder
  • Många lär tycka att det ger en bra representation att filma problemet i fråga, formuläret stödjer inte filmuppladdningar.
  • Skulle ni inte kunna hämta övriga uppgifter om jag anger ordernummer eller kundnummer så jag slipper mata in uppgifter ni redan har om min order i en uppsjö fält?
  • När man fyller i dessa relativt krångliga formulär och uppgifter och hoppar mellan mail och hemsida, så är det mäkta irriterande att få en popup om att prenumerera på nyhetsbrev, kanske stänga av det på formulärssidor?
  • Hur hittar jag om jag vill köpa reservdelar till min cykel? Jättebra med en ramnummers-sök men den ger noll träffar.
  • Jättebra med en funtkion för att hitta verkstäder men den ger noll träffar.
  • Status på ärende och förväntade väntetider skulle vara trevligt som kund

Jag har strulat med deras kundtjänst i flera veckor nu. Det är svårt att få grepp om vad de gjort, men jag tror de lagt ned den svenska kundtjänsten. Jag har mailat på engelska med en människa med finskt namn som undertecknat med ”Canyon Sverige”. Jag tror samme man ringde mig och pratade engelska med finsk brytning. Numret han ringde från gick till Canyon Suomi.

När jag ringde det svenska numret svarade en man på knackig svenska (bröt på finska) som pratade vad jag är övertygad* om var finska med sina kollegor i rummet han satt i.

Jag tror de lagt ned den svenska kundtjänsten och slagit samman den med den finska.

Min uppfattning är att deras kundtjänst nu om möjligt suger ännu mer än jag tyckte den gjorde förut. (Inte på grund av att det är den finska kundtjänsten utan att det tar ännu längre tid att kommunicera och att hjälpen jag fått är väldigt bristfällig.)

*mina kunskaper i finska språket är tyvärr starkt begränsade.

Senast ändrad:
Ja, och den här tråden har väl slutat vara officiell sedan ganska lång tid tillbaka? Dvs nu är det bara community support här med.

Ja, och den här tråden har väl slutat vara officiell sedan ganska lång tid tillbaka? Dvs nu är det bara community support här med.
Med tiden har det helt helt klart blivit alltmer glest mellan svaren från Canyon_Sverige, kanske något per månad i bästa fall. Men nu har de inte svarat i tråden sedan 7 oktober och inte varit inloggade sedan 1 november, så gissningsvis har de helt gått i graven i och med att man då verkar ha lagt ned i Sverige. Trist.

Tillbaka
Topp