Den officiella Canyon-tråden

Mayhem skrev:
-------------------------------------------------------
> setreus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske borde tillägga att jag tänkt välja
> den
> > vanliga sadelstolpen som ju har en setback
> > (framförallt av estetiska själ, den andra
> > stolpen är ju förskräcklig).
>
> Det går inte att välja en "vanlig" sadelstolpe
> till Endurace, det enda alternativet som erbjuds
> är en böjd version av VCLS 2.0 som her mer
> setback än den raka. Se länk nedan.
>
> http://www.canyon.com/_en/accessories/#category=F0
> 7&id=42224
>
> Beroende på åt vilket håll klämman för
> sadelrälsen monteras fås 25 eller 13 mm setback.

Tack för svar! Jag kanske kan leva med den

Jag har en Canyon Torque EX Gapstar 2014 som är två månader gammal. Den är alltså nästan ny och måttligt cyklat på. Kanske 1-2 timmar i nedförsterräng. Och någon eller några km per dag sen ny(31 april).

Framhjulet glappar litegrann, vi pratar 0.5-1 mm i sidled. Är det normalt?

(GLÖM DET HÄR INLÄGGET, FÖRKLARING NEDAN)

Tydligen så har jag kört framhjulet utan en spacer på ena sidan så att ena kullagret har varit helt exponerat.. Men nu är det fixat.. I am not a smart man..

Senast ändrad:
Satan vilken skillnad från min gamla Scott scale 26 HT mot nya Nerve 27,5 FS, vågade betydligt mer idag och man flyger ju fram över rot och sten på stigarna. Sjukt nöjd med nya hojen!

Måste säga att jag är extremt nöjd med min Nerve al +, det är en fantastisk cykel och passar mig och göteborgsterrängen alldeles utmärkt. Men eran hantering av garantiärenden är under all kritik!

Efter cirka 6 månaders användning så börjar navet i bakhjulet att spela. Kontaktar då canyon och skickar in hjulet. Det tar 3 veckor men jag köper det och är så jävla glad att få cykla. Efter 3 timmar spelar det lika mycket igen. Måttligt irriterad.

Canyon vill ta in det igen och jag skickar iväg hjulet. Nu så har de haft hjulet hos sig i drygt 2 veckor. Efter drygt en vecka hörde jag av mig och de sa att de inte hittat något fel. Jag har fått tjata och be om information, de har aldrig tagit initiativet. Ska ner och köra ränneslätssrundan i eksjö på fredag så jag ber till gudarna att jag har hjulet hos mig på torsdag fm.

Hjulet är en crossride disc och jag kör bara vanlig stigcykling. Inget liftburet och inga drop. Får jag tillbaks det igen och det spelar så blir jag fan galen. Det är under sommaren jag har tid att cykla, pluggar annars och är i skolan till sent på kvällarna.

Kung_Gustaf skrev:
> Vad menar du med att navet spelar?

Så här?

Men om det bara är så att det är axeln som känns glapp bör det väl räcka med att

1) Tighta till navet
2) Dra åt X12-axeln redigt

?

Började cykla förra året så jag vet ej vad alla delar heter. Det jag menar är att det är den biten som axeln går igenom som glappar från resten av hjulet. Har cyklat med en kompis hjul för att testa och det funkade! Sätter man hjulet mellan fötterna och rycker i den delen så hör man och känner glappet!

Det är den utstickande delen på bilden som glappar. Tar man och håller i den och motsvarande på andra sidan och drar lite så känns det tydligt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    65 KB · Besök: 58
Tyvärr tydligen ett standardfel på just 2013 års crossride hjul. :-(
Så här låter mitt.
Har haft det hos Canyon en gång utan resultat, efter lite snack med Canyon så fick jag en ny axel då det är den som har alldeles fel toleranser. tyvärr samma skit med den nya. Jag gav upp och köpte nya hjul.
Har en polare som har precis samma fel.
Han har fortsatt att köra med det och det har inte blivit sämre i alla fall.

Var har Canyon tagit vägen??? Var dom inte lite snabbare med svar tidigare??
Är i alla fall jäkligt nöjd med min nya Grand Canyon SLX...men det tror jag alla fattat nu :)

Bilagor

• Bild 519.jpg
    Bild 519.jpg
    155.9 KB · Besök: 57
Har några frågor som jag hoppas att ni kanske kan ge svar på!

Är i tankarna kring en racer eller en CX men känner inte att jag vill lägga mer än 10.000 för cykel och prylar. Tanken var då att köpa något begagnat men nu fick jag syn på att Canyon har en sida med Outlet. Så mina frågor är...

Vad innebär de olika?
"Ny cykel/ram med små optiska defekter"
"Cykel med knappt märkbara spår av användning"
"Cykel med synliga spår av användning"

Undrar ju lite hur bedömningen är, är "synliga spår" en stor repa över hela ramen eller är det att däcken är lite skitiga?

Fråga nummer (2);
Spelar det någon större roll mellan årets och fjolårets modell (alla modeller)?

@ Lussekatt Det finns tydliga bilder på de ev skadorna på outletsidan. 2. Inte vad gäller garantier etc. Men om du menar vad gäller bedömningen så spelar det ingen roll.

Canyon_Sverige skrev:
> @ Lussekatt Det finns tydliga bilder på de ev
> skadorna på outletsidan. 2. Inte vad gäller
> garantier etc. Men om du menar vad gäller
> bedömningen så spelar det ingen roll.

Tack för svaret!
Missade helt den lilla fliken "Detaljer" där det fanns bilder på repor mm :).

Försöker hetsa fram lite info om när Endurace med nya 105 5800-gruppen släpps.

Shimano hade följande information om gruppen: Tack för frågan. Från cirka 15 juli så kommer vi att ha gruppen på vårt lager. En del komponenter finns redan, men för kompletta grupper så gäller 15 juli. Det gäller då alltså för lösa komponenter, om man skulle vilja bygga en cykel med nya 105-gruppen. Vad gäller färdiga, kompletta cyklar från cykelleverantörerna så har leveranserna med 105 till cykelfabrik redan hållit på sedan en eller två månader. Så när cykeltillverkarna börjar leverera sina cyklar för modellåret 2015 så borde det gå att få tag på en cykel. Du får dock höra av dig till respektive cykeltillverkare och höra när cyklarna kommer att levereras.

Vad säger Canyon?

Henrik69 skrev:
> Tyvärr tydligen ett standardfel på just 2013
> års crossride hjul. :-(
> Så här låter mitt.
>
> Har haft det hos Canyon en gång utan resultat,
> efter lite snack med Canyon så fick jag en ny
> axel då det är den som har alldeles fel
> toleranser. tyvärr samma skit med den nya. Jag
> gav upp och köpte nya hjul.
> Har en polare som har precis samma fel.
> Han har fortsatt att köra med det och det har
> inte blivit sämre i alla fall.

Mitt framhjul fick jag åtgärdat, inte märkt något på bakhjulet. Mina "gnekar" dock. Något ni upplevt med era? Vet inte om det kan vara plasten som inte är 100% styv. Nu när jag kört några mig verkar det gneka mindre, men lite olustigt är det.

Ska verkligen bakaxeln på min Grand Canyon SLX 9.9 dras till 20Nm?
Tycker det låter galet mkt.....drar nu på kännsla typ max 10Nm....

Bilagor

• Bild 525.jpg
    Bild 525.jpg
    109 KB · Besök: 56
Stuvarn skrev:
> Ska verkligen bakaxeln på min Grand Canyon SLX
> 9.9 dras till 20Nm?
> Tycker det låter galet mkt.....drar nu på
> kännsla typ max 10Nm....

Står väl 20Nm MAX?

PG

PG skrev:

>
> Står väl 20Nm MAX?
>
> PG

Japp...å det är just det jag undrar över om man verkligen kan dra den så hårt!
Tycker det börjar känns galet redan vid 10Nm...vågar absolut inte dra den hårdare!!

Har köpt en Grand Canyon CF SL 6.9, och har förstått att man bör skaffa sig något extra växelöra och ha med sig på fältet. Till frågan: Är dessa standardiserade, så jag kan köpa dem på andra ställen? De verkar vara slut hos Canyon. Hittar inte dem bland tillbehören.
EDIT: Ojdå, förstår nu att det bara är skruven som ska behövas.

Ytterligare fråga: Hur vet jag vilket mått på ekrarna jag har? Tänkte så jag köper rätt ekerverktyg.

Senast ändrad:
Johanhej, Köp en sån här så är du safe: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/bbb-turner-spoke-key-twister-btl15/rp-prod3976

Angående hjulaxlarna brukar jag tolka momentrekommendationer som mål-moment. Dvs, om det är MAX 6 Nm på en skruv så nöjer jag mig inte med 3 för att vara säker utan jag siktar på att dra åt till 6. Samma resonemang bör nog följas gällande 20 Nm-måttet. Drar man för löst får man inte tillräcklig förspänning och då blir friktionen mellan gängorna för liten, varpå det är risk att skruven gängar upp sig. Sen har ju baxaxeln en stabiliserande funktion också så det är ju risk att hojen känns rank om inte axeln sitter ordentligt.

Roy Mance skrev:
> Johanhej, Köp en sån här så är du safe:
> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/bbb-turne
> r-spoke-key-twister-btl15/rp-prod3976
>
> Angående hjulaxlarna brukar jag tolka
> momentrekommendationer som mål-moment. Drar man för
> löst får man inte tillräcklig förspänning och
> då blir friktionen mellan gängorna för liten,
> varpå det är risk att skruven gängar upp sig.
> Sen har ju baxaxeln en stabiliserande funktion
> också så det är ju risk att hojen känns rank
> om inte axeln sitter ordentligt.

Jo tror oxå på en stabiliserande funktion med ordentligt åtdragen axel...samtidigt måste man ju kunna lossa axeln i skarpt läge om man får typ punktering!
Men men hade varit kul höra vad Canyon säger.....

Senast ändrad:
Argh ingen Rea på en Ultimate CF SL 9.0 som jag är grymt sugen på!?
En sisådär 10% hade lätt fått vågen att ramla över!

/Stefan

Canyon_Sverige skrev:
Vi vann Girot! Det firar vi med rea:

http://www.canyon.com

Har problem med min sram xo bakväxel.
Ska ju ha nån inbyggd dämpare som spänner kedjan för att förhindra att kedjan rasslar och hoppar av.
Min fastnar efter den åkt fram vilket resulterar i att kedjan blir helt slak.
Trodde först att de va Cage lock knappen som råkat gå i, men icke.
När den fastnar går den väldigt trögt och man måste trycka med handen för att den ska gå tillbaka.
Är kopplingen i växeln pajj?
Tråkigt på en 30k cykel som är 6v gammal :(

Vad gör man?!

Ny på MTB, sadlar om från racer.

Står i valet och kvalet mellan Spectral al och Nerve al (version har jag inte gått in på ännu). Har gått igenom forumet 1000 gånger och sett folk med samma dilemma, men svårt att läsa sig till var dessa personer cyklar i för terräng. I och med att man är helt ny har man inget att jämföra med. Är det någon som kör på dessa cyklar runt skåne/blekingegränsen? Landskapet är ju rätt platt generellt med undantag för t ex Ryssberget (kommer bli att man kör på det mestadels). Blir det för gungigt med en Spectral eller är det kanske helt rätt?

Ett tips. Det vore bra om man vid beställning ombedes inkomma med portkodsinformation.

Anledningen är att UPS alltid gör leveransförsök, inser brist på portkod, tar tillbaka paketet och sedan är man inne i en manuell kontaktprocess för ny leverans. Det går heller inte att i kontakt med UBS i förväg ge info, de verkar krävs ett leveransförsök innan man kan ringa dem och ge ny info

En superenkel omväg är att ange portkodsinformationen själv som en del av adressen, det har jag gjort i många år med gott resultat, till och med fått beröm från flera budbilschaufförer. Det finns nästan alltid två rader till förfogande, där gatuadress och nummer endast tar en rad i anspråk.

fredrikw skrev:
> En superenkel omväg är att ange
> portkodsinformationen själv som en del av
> adressen, det har jag gjort i många år med gott
> resultat, till och med fått beröm från flera
> budbilschaufförer. Det finns nästan alltid två
> rader till förfogande, där gatuadress och nummer
> endast tar en rad i anspråk.

Det är ett mkt bra tips. Gäller bara att komma ihåg det ...

Stuvarn skrev:
> Ska verkligen bakaxeln på min Grand Canyon SLX
> 9.9 dras till 20Nm?
> Tycker det låter galet mkt.....drar nu på
> kännsla typ max 10Nm....

Hade det stått 200 hade jag reagerat. 20 är knappt någonting. Att lossa ute lär heller inte vara några problem.
Man drar ju små skruvar vid styret till 5-10 Nm om jag inte minns fel.

Inväntar leveransnummer från UPS.. Min första Canyon, en Nerve AL 6.0. Två år utan mtb pga stöld och dålig cashflow. Kan knappt bärga mig! :D
Weeeee!

Fältprästen skrev:

> Hade det stått 200 hade jag reagerat. 20 är
> knappt någonting. Att lossa ute lär heller inte
> vara några problem.
> Man drar ju små skruvar vid styret till 5-10 Nm
> om jag inte minns fel.

Jo på mitt styre å styrstam står det max 5Nm och när jag drar bakaxeln till 10Nm(som jag tycker känns bra) så är det precis så jag kan lossa den "ute" med en liten 6mm insexnyckel!
Vågar alltså inte dra den hårdare!

Tillbaka
Topp