Den officiella Canyon-tråden

Henkla skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack Miracle! Det klarade upp en hel del.
>
> Annars då? Är du nöjd med hojen?
>
> Canyon använder sig av S/M/L/XL-format. Andra
> tillverkare använder sig av tum eller centimeter.
> En S-ram från Canyon, vad motsvarar den i tum
> eller cm?

Varsågod!
Det är min första MTB så jag har inte så mycket att jämföra med, men allt fungerar som det ska. Jag är särskilt nöjd med de distinkta & smidiga växlarna. Jag har cyklat snart 80 mil så långt.

Det står nog 16,5" i tabellen på hemsidan.

Kung_Gustaf skrev:
> Vem ska bli först med att säga något?

Säga vad??

Kung_Gustaf skrev:
> 1888 kunde inte hålla sig.

Aha, nu såg jag. :D

Kung_Gustaf skrev:
> 1888 kunde inte hålla sig.

Fast det finnes en sak i bilden som för vissa är än mer bekymersamt. Plastskivan är kvar bakom kassetten. ;)

Frid!

Är sugen på en nerve al 6.0 men jag undrar vad är det för axel på bak hjulet? Är det vanlig 9mm QR? Ser ut så på Canyons hemsida. Och om det är så går det att byta till 12mm genomgående?

GöranI skrev:
> Är sugen på en nerve al 6.0 men jag undrar vad
> är det för axel på bak hjulet? Är det vanlig
> 9mm QR? Ser ut så på Canyons hemsida. Och om det
> är så går det att byta till 12mm genomgående?

Ja och nej. Ramen kan ta 12 mm through axle, men Mavics billigaste hjul CrossOne som sitter på hojen verkar inte finnas i version för genomgående och 6.0 har därmed 9 mm quick release.

Bilagor

• Screen Shot 2014-05-18 at 00.52.02.png
    Screen Shot 2014-05-18 at 00.52.02.png
    25.8 KB · Besök: 77
Senast ändrad:
Så om man skaffar ett hjul som har 12mm så går det med ramen? Hur funkar det rent fysiskt att ramen kan både ha 9mm och 12mm? Tackar för det förra svaret:)

Hej, är sugen på en Reverb till min Nerve AM 6 2012 strl S, diametern ska vara 30,9mm vet jag men kan man ha en Stealth med intern vajerdragning och hur lång/hög kan/bör den vara?

Går det att köpa spacers till styrstam (Aeroad) med rätt dimension, eftersom de som satt på vid leverans skallrar. Jag förstår det är en ngt annorlunda diameter på styrröret ???

onbred skrev:
> Har inte just Aeroad vanlig 1 1/8" styrstam till
> skillnad från Ultimate-cyklarna m fl som har 1
> 1/4" stam??

Det är i a f det där Arcos ser jag.

Aeroad har ett Acros i-Lock styrlager ja, precis som alla Canyons landsvägshojar utom Roadlite. Däremot är styrröret fortfarande traditionellt 1-1/8" och inte den tjockare 1-1/4" som används på Ultimate, Endurace och Inflite. Således passar alla standard spacers.

Om problemet är att spacers ovanför stammen skallrar, prova att plocka loss locket och dra något varv tejp runt botten så den blir lite tjockare och sitter tajtare. Räcker inte det får du nog sätta in en expander och traditionell topcap med skruv, eller helt enkelt såga av överflödigt styrrör.

Jag lyckades vifta till styrröret under en runda så locket och en drös spacers flög av, en 5 mm spacer försvann så jag fick plocka bort allihop för att de inte skulle skallra helt vansinnigt. Dags att såga av röret för mig också...

Går vilse i framdrevsdjungeln och behöver er hjälp! Har en Grand Canyon CF SL 7.9 med Truvativ X9. Dreven är 38 o 24.(bak 11-36) Har två bekymmer. Jag upplevet det som ett lite för stort kliv mellan dreven i den terrängen jag kör i, och jag får oftast kompensera med växling bak för att hitta rätt, t ex vid en normal liten sörmländsk kulle i skogen. Det andra är om jag kör väg och är i ett lättåkt parti, nerför, medvid och på rulle. Då ligger jag ofta på tyngsta växeln. Finns ingen marginal mot riktigt hög fart. Det är inget stort problem nu men kanske på långloppen framöver. Dels CV och ett lopp i tyskland (Köning Ludvig bike). Vilka kuggtal skulle ni rekommendera? Jag är ju inte elit utan gubbmotionär med 3:30 på CV som mål. Och var kan man köpa dessa drev? Borde väl finnas på canyons sida kan jag tycka men hittar inget. Måsta man köpa samma märke? Och köper man bara drev eller åker jag på nytt vevpartti? Många frågor blev det!

Igår fick jag äntligen min spectral 6.0 :). Canyon höll leveranstiden grymt !, det ända jag blev lite ledsen över är att de var en repa i ramen precis under texten "canyon ". Tråkigt med nya saker som redan är repade.
Förövrigt så är jag grymt nöjd med köpet ! Skall ta en test runda imorgon efter jobbet !

CarlMagnusH skrev:
> Går vilse i framdrevsdjungeln och behöver er
> hjälp! Har en Grand Canyon CF SL 7.9 med Truvativ
> X9. Dreven är 38 o 24.(bak 11-36) Har två
> bekymmer. Jag upplevet det som ett lite för stort
> kliv mellan dreven i den terrängen jag kör i,
> och jag får oftast kompensera med växling bak
> för att hitta rätt, t ex vid en normal liten
> sörmländsk kulle i skogen. Det andra är om jag
> kör väg och är i ett lättåkt parti, nerför,
> medvid och på rulle. Då ligger jag ofta på
> tyngsta växeln. Finns ingen marginal mot riktigt
> hög fart. Det är inget stort problem nu men
> kanske på långloppen framöver. Dels CV och ett
> lopp i tyskland (Köning Ludvig bike). Vilka
> kuggtal skulle ni rekommendera? Jag är ju inte
> elit utan gubbmotionär med 3:30 på CV som mål.
> Och var kan man köpa dessa drev? Borde väl
> finnas på canyons sida kan jag tycka men hittar
> inget. Måsta man köpa samma märke? Och köper
> man bara drev eller åker jag på nytt vevpartti?
> Många frågor blev det!

Har en Grand Canyon CF SLX 9.9 å har samma utväxling som du 38/24 fram å 11-36 bak!
Upplever exakt detsamma som du tycker alltså att stegen på framdreven är för stort!
Å hade oxå viljat ha lite högre utväxling för typ CV.....
Så hoppas nån insatt kan ge oss svar!!
Ps Hade kunnat typ tänka mig 28/40 som framdrev..

Växla ett eller två steg bak, när man byter klinga fram, behöver man ju även med tredelat fram så det kommer man ju inte ifrån. (Grand Canyon AL 5.9)

Frid!

Miracle skrev:
> Växla ett eller två steg bak, när man byter
> klinga fram, behöver man ju även med tredelat
> fram så det kommer man ju inte ifrån. (Grand
> Canyon AL 5.9)
>
>
> Frid!

Fast jag upplevde inte detta som nåt problem på min tidigare MTB med 3-delat (42-32-24)
Där skiljde det 10kuggar fram mellan stora å mellanklingan!Tycker alltså 14kuggar är för mkt som jag har nu! Å vid min typ av cykling behöver jag inte dom "tyngsta" växlarna så för mig passar "tätstegrat" bäst :)

Hej!

Jag har en liten fundering. Jag är lite oproportionellt byggd med långa ben så jag vill dubbelkolla med storleksvalet innan jag beställer. Jag är 187 cm med 94 cm benlängd. Samtidigt har jag rätt långa armar (65 cm), men inte så bred över axlarna. Smal och lång helt enkelt...

Problemet med benlängdden är ju att sadeln måste upp en hel del och då kan det bli problem med geometrin i stort. Enligt storleksguiden hamnar jag precis på XL. Testar jag med 92 cm benlängd så säger guiden L, så det är väl hyggligt nära.

Cykel jag är ute efter är en HT typ Grand Canyon AL/CF.

Jag gillar racig körställning så en för stor cykel är ju heller inte bra. Svårt det här när man inte kan provcykla. Min gamla hoj är "L", en CyclePro från runt 2000 och den känns finfin i storlek, svårt att jämföra storlekarna när geometrin är så radikalt annorlunda numera.

EDIT: Angav 75 cm armar, men man ska ju bara mäta till tumvecket, så 65 är mer korrekt...

Senast ändrad:
Barsk skrev:
> Jag gillar racig körställning så en för stor
> cykel är ju heller inte bra.

Vad menar du med racig körställning? Långa ben i förhållande till total kroppslängd brukar hursomhelst indikera att man skall snegla mot den mindre ramen.

Oskar skrev:
> Barsk skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gillar racig körställning så en för
> stor
> > cykel är ju heller inte bra.
>
> Vad menar du med racig körställning? Långa ben
> i förhållande till total kroppslängd brukar
> hursomhelst indikera att man skall snegla mot den
> mindre ramen.
Rejsig? Race-betonad? Hur säger man på svengelska? :)
I vart fall, mer framåtlutad för mer speed går före upprätt komfort.

Tack för svaret, pratade med en cykelhandlare här och han sa också att man ska se mer till kroppslängden i stort. Lutar åt 19" m.a.o.

Barsk skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Barsk skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag gillar racig körställning så en för
> > stor
> > > cykel är ju heller inte bra.
> >
> > Vad menar du med racig körställning? Långa
> ben
> > i förhållande till total kroppslängd brukar
> > hursomhelst indikera att man skall snegla mot
> den
> > mindre ramen.
> Rejsig? Race-betonad? Hur säger man på
> svengelska? :)
> I vart fall, mer framåtlutad för mer speed går
> före upprätt komfort.

I så fall ger en större ram en racigare sittställning eftersom den är längre.

> Tack för svaret, pratade med en cykelhandlare
> här och han sa också att man ska se mer till
> kroppslängden i stort. Lutar åt 19" m.a.o.

Jag påstår inte att man ska se mer till kroppslängden i stort. Det är snarare så att långa ben ofta indikerar kortare överkropp och därmed ett behov att gå ner i ramstorlek. Med detta sagt; det skiljer knappt 1,6 cm i reach mellan L och XL på en Grand Canyon CF SL så det är liksom inget livsavgörande beslut. :-) Men jag skulle valt en L i ditt fall.

Oskar skrev:
> Jag påstår inte att man ska se mer till
> kroppslängden i stort. Det är snarare så att
> långa ben ofta indikerar kortare överkropp och
> därmed ett behov att gå ner i ramstorlek. Med
> detta sagt; det skiljer knappt 1,6 cm i reach
> mellan L och XL på en Grand Canyon CF SL så det
> är liksom inget livsavgörande beslut. :-) Men
> jag skulle valt en L i ditt fall.

Håller helt med på exakt samma grunder.

Supersonic skrev:
> Oskar skrev:
> > Jag påstår inte att man ska se mer till
> > kroppslängden i stort. Det är snarare så att
> > långa ben ofta indikerar kortare överkropp
> och
> > därmed ett behov att gå ner i ramstorlek. Med
> > detta sagt; det skiljer knappt 1,6 cm i reach
> > mellan L och XL på en Grand Canyon CF SL så
> det
> > är liksom inget livsavgörande beslut. :-) Men
> > jag skulle valt en L i ditt fall.
>
> Håller helt med på exakt samma grunder.

Nja. Jag ser det såhär när jag säger att en mindre modell blir mer race-betonad. En mindre modell betyder att sadeln måste skjutas upp rejält och då blir avståndet mellan sadel och styre i höjdled större (drop kallas det eväl?). Det ger en mer framåtlutad ställning. Sen kan ju reachen i sammamhanget bli för kort också med en L, vilket till viss del kompenserar som ni är inne på. Samtidigt så har ju sadelstolpen en vinkel bakåt som gör att avståndet sadel-styre ökar när man höjer sadeln. 94 cm i benlängd innebär höög sadel på en aningen liten modell. Förmodligen hade bästa kompromissen varit 20", men det finns inte.

Jag köpte tidigare en Bianchi-racer med "stor" ram. Vet dock inte exakt mått på den. Men den har jag haft stora problem med just m.a.p avtåndet i höjdled mellan sadel och styre. Styret hamnar så lågt och långt bortatt jag får ont i armbågar och handleder. Efter 2-3 mil så är armarna bortdomnade... Har provar med andra styrstammar etc men det är hopplöst. Pendlingscykeln (Nishiki Pro SLD med sänkt styre) och gamla MTB'n har jag aldrig såna problem med. Eftersom det blir lite grisen i säcken med Canyon så tar jag upp frågan i en här tråden för lite input. För närvarande lutar det åt en "L" dock. Men Canyons egen storleksguide (PPS) indikerar 21.5" (XL). Lite förvirrad är man.

Funderar på köpa CF LUX ramen.
Min fråga är om mina delar på CF SLX som jag har idag passar rakt av på LUX ramen eller är det något som jag måste byta?

Skulle montera kompisens Nerve AL 29 2013 på min Thule Outride 561 men upptäckte ju att det blev ju inte så bra med adaptern på 20mm. Är det adaptern Thule 561-1 för genomgående axlar på 15mm som behövs? Hittade inget om storleken på Canyons hemsida.Adaptern är ju inte direkt gratis så vill gärna vara säker innan man skaffar någon. Om det är den adaptern man ska ha antar jag att den passar till Spectralens gaffel med?

Senast ändrad:
Det är svårt med storleken, ändrar jag benlängd till från 88 till 87 ändras storleken från L till M på en Nerve AL 6.0 och jag är 184cm lång. Kanske man ska gå på M istället?

Hallå! Ser att det är många som införskaffat en enduro/am/ -hoj från canyon. Verkar gött! Jag är dock ute efter lite tyck och tänk om deras dh-rigg av -13's årsmodell. Hittar inte riktigt något matnyttigt av det jag läst än så länge, så om någon kört med Torque FRX flashzone som den heter får denne någon gärna ge lite feedback! Vore super! Årets modell är nämligen slut i min storlek men det finns några fjolårsmodeller kvar som jag funderar att slå till på. All info är av intresse!

@ Foxen. Ja den har 15 mm axel fram.

@ Jasefar. Det finns tester på hemsidan , klicka på testrapporter. Det finns fler tester på den internationella sidan. Välj land och språk längst upp till höger på startsidan.

Har velat som attans ett tag nu mellan massa hojar och när jag till slut bestämmer mig (för en Spectral AL 8.0 M) möts man av "sold out". Hepp :(

Hur funkar det eg., borde de inte kunna skräddarsy en hoj om de har ramen men andra komponenter i lager? Tänker på att den dyraste modellen har samma ram i samma färg tex..

ree skrev:
> Har velat som attans ett tag nu mellan massa hojar
> och när jag till slut bestämmer mig (för en
> Spectral AL 8.0 M) möts man av "sold out". Hepp
> :(
>
> Hur funkar det eg., borde de inte kunna
> skräddarsy en hoj om de har ramen men andra
> komponenter i lager? Tänker på att den dyraste
> modellen har samma ram i samma färg tex..

Du får refresha sidan dagligen, för ibland kommer dom "på lager" igen. De kommer inte skräddarsy en cykel tyvärr. Det förklaras på deras FAQ varför.

Barsk skrev:
För närvarande lutar det åt en "L"
> dock. Men Canyons egen storleksguide (PPS)
> indikerar 21.5" (XL). Lite förvirrad är man.

Jag har också för långa ben i förhållande till kroppslängd, jag håller med dig om att för mycket drop inte är kul.

Jag skulle gå på XL, har du kollat med Canyon sverige om dom vet om det finns nån du kan prova?

Svårt val, hoppas du får till det.

annat forum har det varit ett par Ultimate CF SLX som drabbats av sprickor i sadelröret vid klämman. De som fått ut ersättningsramar nyligen har levererats med en större klämma för att bättre fördela belastningen. Bör vi som har den ursprungliga minimalistiska klämman vara oroliga, kommer vi få nya klämmor för att undvika framtida problem, eller är det så att nyare ramar redan förstärkts för att undvika detta?

Letar racer och fick syn på en Ultimate CF 7.0 CT på deras outlet. Hojen känns svårslagen i denna prisklass? http://www.canyon.com/_en/outlet/article.html?o=AS1008152

Är 183.5 cm lång, 89 cm grenmått, så en 58a torde vara rätt?

Är det något annat man bör veta om hojen i övrigt? Läste någonstans att ramen blev omgjord till 2014, och detta är ju en 2013. Kuggarna har ju visst slitage, men ser ut att ha en del liv kvar. Det viktigaste är ju att ramen och hjulen är bra, har jag förstått.

Tacksam för input. Slår gärna till så fort som möjligt, så inte cykeln försvinner från outleten :)

Barsk skrev:
> Jag är 187 cm med 94 cm benlängd.
> Samtidigt har jag rätt långa armar (65 cm), men
> inte så bred över axlarna. Smal och lång helt
> enkelt...
> Enligt storleksguiden
> hamnar jag precis på XL. Testar jag med 92 cm
> benlängd så säger guiden L, så det är väl
> hyggligt nära.
>
> Cykel jag är ute efter är en HT typ Grand Canyon
> AL/CF.

Återkopplar till det här. Jag fick testa en cykel av exakt den typ jag är ute efter av en i OK Tyr som har (faktiskt) ungefär samma kroppsbyggnad som jag. Han hade en storlek L, men hade bytt styrstammen mot en längre och flyttat ner styret maximalt. Kanske mest för att han normalt är landsvägscyklist och gillar den åkstilen...
I vart fall så kändes hojen helt perfekt i storlek L så det får bli en sån. Alla har avrått från XL då den blir för hög i styret och reachen blir för lång. Jag är ju oproportionellt byggd. En XL är till för personer med längre överkropp i samband med långa ben.

Måste ge Canyons storleksguide (PPS) en känga i sammanhanget. Man ska fylla i en hel massa olika mått, men det enda den bryr sig om är grenlängden. Jag testade med diverse fantasiuppgifter i de övriga måtten och det hade ingen effekt alls. Då brytpunkten för L/XL går vid 92 cm och det bara skiljer 2 cm till mitt mått och min överkropp är att betrakta som storlek L så är det ju relativt givet att det är rätt storlek, ev med styrstamsbyte till något längre. M.a.o, lita inte blint på Canyons storleksguide om du är oproportionellt byggd. Tack till er här i forumet som hjälp till oxo!

Tyvärr har mitt velande under några dagar gjort att cykeln jag tänkte beställa nu finns för lev först v 33. Aj.

Jag har liknande dilemma som flera ovan. Dock har jag tänkt köpa en Endurace som ju är utformad lite annorlunda (kortare topprör och mer upprätt sittställning).

Canyons kalkylator rekommenderar XL, men min magkänsla säger L. (Min första MTB i vuxen ålder var en XL och det blev aldrig riktigt bra)

Jag har också blivit uppmätt på en LBS (Cycling på Norrtullsgatan i Sthlm) och blev då rekommenderad att leta efter en ram med ett topprör runt 565 mm långt. (Endurace XL är 575 tror jag)

Edit: jag är 188 cm med grenmått 92

Senast ändrad:
Barsk skrev:
> Måste ge Canyons storleksguide (PPS) en känga i
> sammanhanget. Man ska fylla i en hel massa olika
> mått, men det enda den bryr sig om är
> grenlängden. Jag testade med diverse
> fantasiuppgifter i de övriga måtten och det hade
> ingen effekt alls. Då brytpunkten för L/XL går
> vid 92 cm och det bara skiljer 2 cm till mitt
> mått och min överkropp är att betrakta som
> storlek L så är det ju relativt givet att det
> är rätt storlek, ev med styrstamsbyte till
> något längre. M.a.o, lita inte blint på Canyons
> storleksguide om du är oproportionellt byggd.
> Tack till er här i forumet som hjälp till oxo!

+1
/Eric

Kanske borde tillägga att jag tänkt välja den vanliga sadelstolpen som ju har en setback (framförallt av estetiska själ, den andra stolpen är ju förskräcklig). Då blir ju cykeln "längre".

Vad menas förresten med 25 / 13 mm setback? Är det justermån? Eller två varianter?

setreus skrev:
> Kanske borde tillägga att jag tänkt välja den
> vanliga sadelstolpen som ju har en setback
> (framförallt av estetiska själ, den andra
> stolpen är ju förskräcklig).

Det går inte att välja en "vanlig" sadelstolpe till Endurace, det enda alternativet som erbjuds är en böjd version av VCLS 2.0 som her mer setback än den raka. Se länk nedan.

http://www.canyon.com/_en/accessories/#category=F07&id=42224

Beroende på åt vilket håll klämman för sadelrälsen monteras fås 25 eller 13 mm setback.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp