Den officiella Canyon-tråden

saturday skrev:
-------------------------------------------------------
> Er hemsida ligger nere. Kan inte komma in på den.
> :(

Vår server är för tillfället överbelastad...Försök igen om nån timme.

Har fortfarande problem med hemsida, går sjukt segt. Förstår om ni har många besökare idag. Men kan ni inte öka på bandbredden lite till er server? :)

Nu fungerar det och en 29:er beställd.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
www.talkofbike.com

c.cup skrev:
> Nu fungerar det och en 29:er beställd.
>
>
>
>
> --------------------------------------------------
> -------------------------------------------------
> www.talkofbike.com

Vad blev det för modell?

Men det är fortfarande sjukt segt på hemsidan. Kanske göra något åt det? Uppenbarligen har ni någon flaskhals som skulle behövas åtgärdas? Tycker det känns halvkatastrof att inte vara mer beredd eller att kunna skruva upp bandbredden eller vad det nu är som segar ned så när alla ska in och kolla cyklarna.

Det är inte bandbredden skulle jag tro, det är servrarna som inte hänger med. Ganska typiskt för dagens virtuella servermiljöer som knappt driftas och då av klåpare till så lågt pris som möjligt. Samma sak hände som sagt med Cykelvasan...

Hej

Ska till å köpa min första racer nu framöver. Det ska bli en Canyon Aeroad, men om det ska bli den med ultegra di2 eller med campa chorus är svårare (båda lika dyra). Det är något jag skulle vilja höra era tankar om.

Förutom gruppen så skiljer hjulen dessa åt, den med di2 har cosmic elite medans den med campa har cosmic carbone sl. di2an är även 350 gram tyngre.

Är di2 så mycket bättre eller är det smartare och köpa en lättare cykel med bättre hjul?

Den kommer att tränas flitigt på och gå några lokala tävlingar till att börja med, eventuellt även runt Vättern. Kommer ej att ha råd att byta några delar så den kommer att få rulla med rådande specifikationer i alla fall första året(en).

Personligen skulle jag nog satsa på ultegra di2 då elektriska växlar justerar sig själv under drift och optimerar kedjelinjen. Mavic Cosmic Elite hjulen skulle jag nöja mig med i början och sedan efter ett år eller så fundera på att inhandla ett par finare kolfiberhjul till tävlingarna om intresset för racer håller i sig.

Pastis skrev:
> Personligen skulle jag nog satsa på ultegra di2
> då elektriska växlar justerar sig själv under
> drift och optimerar kedjelinjen. Mavic Cosmic
> Elite hjulen skulle jag nöja mig med i början
> och sedan efter ett år eller så fundera på att
> inhandla ett par finare kolfiberhjul till
> tävlingarna om intresset för racer håller i
> sig.

njaaa, elektriska växlar optimerar inte kedjelinjen. den ställer in framväxeln efter den kedjelinje man ligger på just då. alltså kan de göra korgen till växeln smalare, vilket resulterar i bland annat snabbare växlingar osv. bakväxeln justerar sig inget alls.

drpepper82: det ä lättare att uppgradera hjulen i framtiden, än att försöka få på di2. så vill du verkligen ha di2, nyfiken på hur det funkar, köp i så fall den. själv har jag just bytt från di2, då jag inte tycker bakväxeln egentligen ger nå fördelar (förutom att man bara behöver justera en gång, o sen äre bara glömma bort justeringsgrejen :D, framväxeln ger fördelar, men hur ofta använder man den, o saknade taktila feedbacken i reglagen. men det är helt klart en smaksak och många gillar dem och de är absolut inte dåliga.sen är hjulen på ultegra di2 hojen inte direkt dåliga.

Jensen: Intressant att höra att du bytt ifrån di2, såg att Cancellara inte heller körde det på sin linje hoj. Min tanke kring det hela är att di2 köper jag om det är mycket bättre än traditionella växlar, därför jag vill ha lite erfarenheter kring det. Det lutar nu åt chorus då de är lättare, sedan är ju hjulen mer en bonus.

Är rätt pedantisk av mig och tycker om att meka så trixa med växlarna nån gång ibland är nog bra skoj och inget jag ser som ett problem.

En annan aspekt som jag lurar lite på är andrahandsvärdet...

Ser ut att vara fel kassett på Grand Canyon AL 8.9/9.9, borde va XT på alla tre?
På siten står det Shimano Deore och manualen pekar dessutom på en HG30 som är 9-växlad

Eller skrev:
> Ser ut att vara fel kassett på Grand Canyon AL
> 8.9/9.9, borde va XT på alla tre?
> På siten står det Shimano Deore och manualen
> pekar dessutom på en HG30 som är 9-växlad

Det är Deore CS-HG 62. Nu pekar vi på rätt manualen, tack för upplysningen!

Canyon_Sverige skrev:
> Eller skrev:
> -----
> > Ser ut att vara fel kassett på Grand Canyon AL
> > 8.9/9.9, borde va XT på alla tre?
> > På siten står det Shimano Deore och manualen
> > pekar dessutom på en HG30 som är 9-växlad
>
> Det är Deore CS-HG 62. Nu pekar vi på rätt
> manualen, tack för upplysningen!

På 9.9 SL sidan kan man bara ladda ned en manual, Fox gaffeln. De andra fungerar inte.

Ex: "The requested URL /download/manuals/Manual_CS_M_771_EN.pdf was not found on this server."

klippan skrev:
> Grand Canyon AL ser riktigt KILLER ut... Som ett
> ånglok!

En riktigt svetto, passar nog perfekt till min premiär i Cykelvasan!

Canyon, ni kan väl fixa så att trafiken skickas till olika servrar beroende på geografisk härkomst. Skulle nog hjälpa en hel del, iaf vid lanseringar osv om ni kan förutspå hög belastning. :-)

Om det är någon som vill att hemsidan ska funka så är det ju Canyon själva. Dom kan ju inte sälja något om hemsidan inte funkar så jag tror nog att dom gör sitt yttersta för att fixa detta. Förhoppningsvis utan att höja priserna på cyklarna :-)

Tror inte det hjälper att klaga i denna tråd... Tyvärr. De tipsen ni kommer med är de högst medvetna om, o har antingen underskattat trafiken eller struntat i det. Lev med det, om en vecka går det nog bra igen. Den tidigaste leveransen är vecka 10 iaf som jag sett :-) Vecka 18 för vissa MTB's.

Angående tillgängligheten på vår hemsida: Vi underskattade gravt trafikökningen när vi lanserade 2012:orna och hemsidan blev därmed galet seg. Vi har nu åtgärdat detta med fler servrar och det fungerar nu mycket bättre. Tack för ert tålamod.

Äntligen funkar hemsidan perfekt trevligt kika på alla modeller och undrar en sak om hjulen på Nerve xc 6.0 : DT Swiss X 1900 och xc 7.0 : Mavic Crossride Disc antar de bägge hjulen är lika tåliga o bra el. har man fel här isåfall hur skiljer dem bägge kvalitétmässigt? :)

Canyon_Sverige

Jag funderar mellan "Nerve XC 9.0" och "Nerve XC 9.0 W".

Jag är kille, och vill ha SRAM delar, därför försvinner "9 SL" som alternativ. Enligt guiden på Canyons hemsida så ska jag ha storlek M. Nerve XC 9W är otroligt lätt, 10.85 kg, så det tilltalar mig mycket.

Mina frågor:
Kommer jag att märka att det är en damcykel bortsett från sadeln? Är cykeln lika tålig som herrmodellen?
Kan man få Canyon att byta sadel mot en likvärdig/billigare herrsadel eller kostar det?
Ska jag fortfarande välja storlek M?

Tack!

Diiva skrev:
> Canyon_Sverige
>
> Jag funderar mellan "Nerve XC 9.0" och "Nerve XC
> 9.0 W".
>
> Jag är kille, och vill ha SRAM delar, därför
> försvinner "9 SL" som alternativ. Enligt guiden
> på Canyons hemsida så ska jag ha storlek M.
> Nerve XC 9W är otroligt lätt, 10.85 kg, så det
> tilltalar mig mycket.
>
> Mina frågor:
> Kommer jag att märka att det är en damcykel
> bortsett från sadeln? Är cykeln lika tålig som
> herrmodellen?
> Kan man få Canyon att byta sadel mot en
> likvärdig/billigare herrsadel eller kostar det?
> Ska jag fortfarande välja storlek M?

Vi bygger våra dammodeller utifrån perspektivet att kvinnor generellt sett är lättare och inte lika starka som män. De behöver därför lättare men kanske inte lika tåliga komponenter som männen. I det här fallet är det ffa hjulen och däcken som är lättare och inte lika tåliga. Det är inte möjligt att byta till en herrsadel.

marcus_ec skrev:
> När får ni lager på MTB Grand Canyon CF ramar?

Det är inte riktig klart ännu, men det kommer klarna inom några dagar.

Jag undrar var man får tag på fästen (två st) för att hålla fast slangen från en ställbar sadelstolpe på övre ramröret? Används bla av Nerve AM 9.0. Jag har en Nerve AM 6.0 2010 års modell.

Blir det något proffsstall som kör Canyon 2012? Lotto kör ju Ridley och Omega Pharma Quickstep kör Specialized vad jag förstått.

Onyx skrev:
> Jag undrar var man får tag på fästen (två st)
> för att hålla fast slangen från en ställbar
> sadelstolpe på övre ramröret? Används bla av
> Nerve AM 9.0. Jag har en Nerve AM 6.0 2010 års
> modell.

Jag har också en 2010 Nerve Am och de här funkar fint:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=46326

Jag gjorde ett försök att beställa liknande fästen direkt från Canyon men de förstod tyvärr aldrig vad jag menade.

edit:felstavning

Senast ändrad:
Pastis skrev:
> Blir det något proffsstall som kör Canyon 2012?
> Lotto kör ju Ridley och Omega Pharma Quickstep
> kör Specialized vad jag förstått.

Ja det kommer att finnas ett stall som kör Canyon även nästa säsong. Tror dock inte att det är officiellt vilket ännu. Så om jag berättar så måste jag sen ta alla dina cyklar...

//F

Fiffi skrev:
> Ja det kommer att finnas ett stall som kör Canyon
> även nästa säsong. Tror dock inte att det är
> officiellt vilket ännu. Så om jag berättar så
> måste jag sen ta alla dina cyklar...

Men kan du bekräfta att det är Conti Test Team?

Fiffi skrev:
> Pastis skrev:
> -----
> > Blir det något proffsstall som kör Canyon
> 2012?
> > Lotto kör ju Ridley och Omega Pharma Quickstep
> > kör Specialized vad jag förstått.
>
>
> Ja det kommer att finnas ett stall som kör Canyon
> även nästa säsong. Tror dock inte att det är
> officiellt vilket ännu. Så om jag berättar så
> måste jag sen ta alla dina cyklar...

Tack, men då väntar jag! ;)

Nu när vintern börjar komma så förlorar jag mycket motivation att cykla. Trainern är ju inte så värst attraktiv. Och hur kan man öka motivationen? Köpa en cykel såklart!

Jag har tänkt att ge mig in i mountainbiketräsket och kanske satsa på att köra några långlopp nästa år. Men nu kommer det till den eviga frågan om storlekar. Jag är 181/88. Canyons guide rekommenderar L men jag tycker att det låter lite stort. Vad tror storleksexperterna på happy? Det är ju bäst att ta reda på storlek innan man börjar kolla på modeller osv.

Tillbaka
Topp